1
Vraag
2
Reageer en help mee
Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Resultaten Speedtest

Af en toe doe ik via WiFi met mijn Smartphone een test met Speedtest.

Tot voor kort waren 4 resultaten te zien: ping, download, upload en jitter.

Nu kan je ook de "reactiesnelheid" zien bij inactief, download en upload. De ping waarde die voorheen werd weergegeven komt overeen met de nieuwe "inactief".

 

De upload en download is dik in orde, maar hoe staat het met ping en jitter? Ik meet ongeveer het volgende:

Inactief: ping 12, jitter 3

Download: ping 145, jitter 52

Upload: ping 12, jitter 3

 

Zijn de waarden bij Download wel acceptabel?

Eronder staan ook waarden "hoog" en "laag" vermeld, maar wat dit betekent en waar het bij hoort is me niet helemaal duidelijk.

Wie kan iets zinnigs zeggen over de reactiewaarden bij Download?

En wat betekent dat "hoog" en "laag"? Zijn dat richtwaarden? In dat geval liggen al mijn gemeten waarden keurig in het midden tussen hoog en laag....

 

 

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

Ping is een reactie tijd, via wifi is dat langer dan via een netwerkkabel, omdat er een beveiligingssleutel tussen zit en een draadloze verbinding en de afstand tot de server waar je pingt, telt mee, dichtbij is sneller dan aan de andere kant van de wereld.

Wifi kan ook af en toe wat langer zijn door die oorzaken, daarom is gamen via wifi niet altijd even stabiel.

Bedraad zal de ping gemiddeld bij Ziggo rond de 10 zijn en via wifi 15.

Wat is een normale Ping snelheid? (webwoordenboek.nl)

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Dank voor je reactie. Echter dat wist ik al.

Maar dat stuk onder "reactietijd" is nieuw. Er zijn 3 delen: inactie, download en upload.

Ik heb geen idee hoe ik die door mij gemelde testwaarden moet interpreteren. Ik vind de waarde bij download wat aan de hoge kant, maar wellicht is dat normaal, gezien de vermelde waarden bij "hoog" en "laag".....

Geen idee......

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

Het hangt ervan af vanwaar je download, hoe verder weg hoe hoger de ping, het kan ook aan de download server liggen dat die traag reageert.

Wat zie je hier als ping? Speedtest Custom KPN - Test your internet speeds

En hier? Speedtest - Doe de internet test | Ziggo

Ik zie daar als ping tussen de 9 tot 15 via wifi.

1 test is geen test, een stuk of 3 testen per test en op verschillende testsites, geeft een beter beeld.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Lionman  schreef:

Af en toe doe ik via WiFi met mijn Smartphone een test met Speedtest.

Tot voor kort waren 4 resultaten te zien: ping, download, upload en jitter.

Nu kan je ook de "reactiesnelheid" zien bij inactief, download en upload. De ping waarde die voorheen werd weergegeven komt overeen met de nieuwe "inactief".

 

De upload en download is dik in orde, maar hoe staat het met ping en jitter? Ik meet ongeveer het volgende:

Inactief: ping 12, jitter 3

Download: ping 145, jitter 52

Upload: ping 12, jitter 3

 

Zijn de waarden bij Download wel acceptabel?

Eronder staan ook waarden "hoog" en "laag" vermeld, maar wat dit betekent en waar het bij hoort is me niet helemaal duidelijk.

Wie kan iets zinnigs zeggen over de reactiewaarden bij Download?

En wat betekent dat "hoog" en "laag"? Zijn dat richtwaarden? In dat geval liggen al mijn gemeten waarden keurig in het midden tussen hoog en laag....


Er zijn vele websites, die internet snelheidstesten aanbieden. De ene website gebruikt een simpele test, de andere probeert meer informatie te geven, door een complexere test uit te voeren. Wat de resultaten daarvan zijn en wat die dan exact betekenen, dat moet u op die website zelf kunnen achterhalen, want die heeft de test bedacht/gemaakt met een bepaald doel.


Wat de ene website als een gemiddelde waarde beschouwd, kan voor een andere website wel veel te hoog ( of te laag ) zijn. Hoe complexer de test, hoe complexer vaak ook de verkregen informatie en de uitleg is.

Tevens is men vaak geneigd, om niet minder dat het maximaal haalbare ( of juist het uiterste minimum ) als eindresultaat te accepteren, want daarvoor wordt namelijk altijd reclame gemaakt. Dat e.e.a. soms wel wat minder ( of meer ) kan zijn, blijkt tegenwoordig niet meer te kunnen ( wordt ons verteld door diezelfde reclame ).

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Tja. Ik gebruik de Speedtest app op mijn smartphone. Tot voor kort was dat redelijk overzichtelijk en begrijpelijk. Er stond toe een ping, een download snelheid, een upload snelheid en een jitter.

Down- en uploadsnelheid staan er nog steeds, maar ping en jitter zijn in 3 delen opgesplitst: onder inactive, download en upload zijn dus in totaal 6 waarden te vinden. Waarom? Het wordt er niet overzichtelijker op en ik denk dat er meer zijn als ik die niet weten hoe ze dit moeten interpreteren.

De ping en jitter waarden onder "inactive" komen nog het meest overeen met de ping en jitter waarden welke ik gewend was te zien. Ik hou me dus maar vast aan die waarden.

Voor de nieuwsgierigen onder jullie: zet die app eens op je telefoon en ervaar wat ik te zien krijg als testresult.....

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@Lionman Welke speedtest app is dat?

Er zijn er tig, als ik zoek op  Speedtest app.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Het betreft een Speedtest uit de (Android) PlayStore. Speedtest door/van Ookla.

Heb me ooit in de UPC tijd laten vertellen dat men daar ook die van Ookla gebruikt.....

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@Lionman Dat is de minst betrouwbare op dit moment, die pakt iedere keer een andere server en als die server niet lekker is dan heb je telkens andere waarden.

Hier werkte van de tien servers waaruit ik kon kiezen, er maar 2 goed.

Ziggo en KPN gebruiken ook Ookla, maar op hun eigen servers en meestal zijn die wel stabiel.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Klopt. Ik gebruik vrijwel altijd "Breedband Arnhem". Die heeft al vele jaren bewezen stabiel te zijn. Weinig fluctuaties in de testwaarden.

 

Echter al-met-al nog geen antwoorden op de startvraag. Helaas....

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

Wifi is al een slechte test manier voor ping en jitter.

Ook het gebruik van 1 testserver is lastig, want je weet niet of die overvraagt wordt op dat moment, dus meer testpogingen op meer servers en sites.

Bedraad is de enige juiste testwijze op een PC/laptop, die de snelheid makkelijk aankan en dan op verschillende servers testen.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Als ik bovenop m'n router zit (smartphone), verschillen de testwaarden onderling weinig met LAN resultaten.....

Maar waarom men bij Ookla in de app daar een onderverdeling heeft gemaakt, is mij een raadsel. Duidelijk is anders.....

Robun

Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

Zoek eens op bufferbloat, en doe ook eens de speedtest op dslreports.com. Op Tweakers zijn recent ook wat waardes van deze app gepost, en die zijn overeenkomstig met die van jou. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

dslreports heeft de laatste tijd alleen een server in Zurich, die lijkt vaak overvraagt te worden, als ik daar test.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Klopt volkomen. De ping die daar uit kwam daar wordt je niet vrolijk van.....

Robun

Level 7
  • 157Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes

De ping is hoger ja, de server is ook fysiek verder weg. Maar je bufferbloat kun je natuurlijk nog steeds testen en vergelijken met de ping niet under load. Vergelijkbaar met wat Ookla doet.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemiddag @Lionman, het is een tijdje geleden. Hoe gaat het nu met de verbinding en de ping? Wij zijn erg benieuwd

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Die waarden zijn prima. Maar dat waren ze al....

Ik snap alleen niets van de meetresultaten welke Ookla recentelijk heeft toegevoegd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic