Lousje

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Resolven interne IP adressen werkt niet

Hallo allemaal, 

 

Onlangs is mijn modem vervangen door een nieuwe variant Sagemcom. Helaas werkt sindsdien het resolven van interne IP-adressen niet meer. Als ik ping naar de hosts waar interne IP-adressen achter hangen, dan werkt het resolven niet.

 

Voorbeelden van hosts die het niet doen met interne IP-adressen:
gitlab.simgroep.nl
digid.simgroep.nl

 

Voorbeelden van hosts die het wel doen met publieke IP-adressen:
www.simgroep.nl

 

We hebben al van alles geprobeerd.
- Andere DNS adressen ingericht op het modem
- Een test gedaan bij een collega die ook Ziggo afneemt (met mijn vorige modem in gebruik - ConnextBox). Daar werkt het resolven wel of het nu interne of publieke IP-adressen zijn
- Dezelfde ping uitgevoerd op een ander netwerk; daar werkt het wel (netwerk op mijn werk en een hotspot met een 4/5G verbinding. 

 

Dus het is ons inziens echt een instelling op het nieuw geleverde modem. Hebben jullie een idee / oplossing? Ik hoor het graag en indien er mee informatie nodig is dan hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,
Louisa Tang

6 Reacties 6
Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@Lousje 

 

Edit: bij nadere lezing van je probleem begin ik er aan te twijfelen of hairpinning wel het probleem is........... misschien al je je probleem verduidelijkt met het toevoegen van (eventueel fictieve) IP-adressen?

 

Edit2:

Een nadere test gedaan: nslookup digid.simgroup.nl

Non-authoritative answer:

Name: digid.simgroep.nl

Address: 127.0.0.1

 

Als je 127.0.0.1 in de DNS aanpast naar je eigen WAN IPv4 en portforwarding goed hebt ingesteld en je dan hetzelfde probleem hebt, dan is het toch hairpining.

 

Dit is een tekortkoming van het Sagemcom modem.

 

Hairpinning (het vanuit het eigen netwerk verbinding maken met het eigen netwerk via een domeinnaam) werkt niet.

Vanuit een ander netwerk werkt het wel, net als een verbinding vanuit het eigen netwerk naar een ander netwerk.

 

Ziggo heeft hiervoor (neg steeds) geen oplossing. Misschien dat klagen helpt?

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

wat laat een nslookup zien (ipv een ping) voor deze adressen bij jou @Lousje ?

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@efok 

Als het goed is hetzelfde als bij mij. Het is een antwoord van de DNS server. Maar, het is altijd goed om te dubbelchecken.

 

Bij mij is: 

www.simgroup.nl OK

digid.simgroup.nl = 127.0.0.1 = localhost

gitlab.simgroup.nl = No answer = dus geen DNS ingesteld

Lousje
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank je wel voor jullie reactie. Ik ga het hier intern ook even bespreken.
Die interne adressen zo neerzetten lijkt me niet wenselijk. Ook al zijn ze intern. Nu wordt het ook opgepikt door spiders en crawlers.

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@Lousje 

127.0.0.1 = localhost kan geen kwaad.

 

Wat je nog kan proberen is in het hosts file op je PC verwijzen naar het interne IPv4 adres van de server met digid.simgroup.nl en gitlab.simgroep.nl.

 

Ik heb dit niet getest, maar dit zou kunnen werken.

Doe dit alleen als je er verstand van hebt.....!!! Of laat het doen.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Interne adressen kan je hier velig plaatsen. Bovendien staan ze ook zo in je DNS. 

Uitgelicht topic