Hoeijmakerstill

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Remeha thermostaat krijgt geen contact met de server

Mijn pas geïnstalleerde Etwist thermostaat krijgt geen contact met de server. Hij heeft wifi verbinding maar volgens Remeha houdt de technicolor 7210 modem het signaal tegen. Deze enkele malen gereset en de app opnieuw gedownload maar het helpt niet.

Ziggo helpdesk mag/kan mij niet verder helpen en verwijst mij naar deze community. 

Er is een eerder item over geweest maar helpt mij niet verder.

Op het modem is slechts de tel, internet naar mediabox en een repeater aangesloten. 

Wat kan ik nu nog zelf doen (ben maar een leek) of moet ik een ziggo monteur laten komen?

Alvast bedankt 

Till

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

De eTwist thermostaat is pas geïnstalleerd en er is sinds kort een update geweest waardoor er meer mogelijkheden zouden zijn gekomen.
Hieruit leid ik af de de update van Remeha kwam. (N.B.: De allerlaatste firmware update van de TC7210 was al een paar maanden geleden en betrof een veiligheids-patch (je) en geen uitbreiding van functionaliteit.)

 

Heb je al geprobeerd om de eTwist te laten herstarten? Dit doe je het beste (en makkelijkste) door de CV-ketel even stroomloos te zetten. Als t.b.v. de eTwist bij de ketel ook een gateway geplaatst is, maak die dan ook even stroomloos. Dit kan je m.i. het beste doen als de ketel in rust is en er ook niemand onder de douche staat.
-Draai de temperatuur op huiskamer thermostaat maar even op een wat lager waarde (zodat de ketel niet volop brandt);
-Trek de stekker van de ketel uit het stopcontact en indien aanwezig ook van de gateway. (N.B.: zie even dit korte Remaha filmpje waarin gerept wordt over een mogelijk aanwezige externe gateway, zodat je kan zien waar ik het tover heb.)
-Wacht ca 30 seconden voordat je de stekker van de CV-ketel weer in het stopcontact stopt (en daarna de stekker van de eventuele gateway).

 

Dit maakt dat de eTwist nu ook opnieuw opgestart wordt (want die krijgt signaal en stroom van de ketel).

 

Controleer daarna voor de zekerheid de instellingen in de eTwist. Zie hiervoor even dit korte filmpje van Remeha. Daar heeft men het over een unieke code en over registreren.

 

 

Bekijk in context

Hoeijmakerstill
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de tip @DennyW .

Zal vanavond meteen aan de slag gaan

Bekijk in context

11 Reacties 11
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Als er vanuit het modem een internetverbinding naar de Mediabox XL is, dan zijn de oorzaken duidelijk.

Er mag geen internet verbinding zijn tussen modem en Mediabox XL, lang verhaal kort, van alles kan misgaan met het internet en de Mediabox XL doordat er 2 modems en DHCP servers de baas willen zijn.

 

Haal de verbinding weg tussen modem en mediabox, haal de Mediabox XL uit het thuisnetwerk als je dat hebt ingesteld op de mediabox.

 

 

Haal hierna beide apparaten 30 seconden van de stroom voor en verse netwerk startup.

 
 
 
Hoeijmakerstill
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt Bert, bij de opties stond geen thuisnetwerk maar ik heb wel de internetkabel naar de mediabox verwijderd en opnieuw opgestart. Helaas werkt de Etwist app nog niet.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Hoeijmakerstill 

Je hebt het ook over een repeater. Is dit iets dat met Wifi van doen heeft en werkt de thermostaat ook met Wifi?

Hoeijmakerstill
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Klopt @DennyW , de thermostaat app gaat via het ziggo modem en de repeater is de versterker voor de rest van het huis.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

O, er is een app. Dergelijke app's plegen (samen) te werken met een server (ergens in de cloud) van de fabrikant. Een soort van "oneigenlijke" driehoeks-verhouding tussen server, smartphone en ketel/kamerthermostaat. 

Bij een dergelijke configuratie moet de ketel/thermostaat een verbinding "openhouden" met de cloud-server". De cloudserver weet dan ook wel extern IP-adres uw modemrouter heeft. Kortom, veel variabelen. Lastig.

 

Werkt de kamerthermostaat wel goed?

 

 

Hoeijmakerstill
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Jazeker, alleen handmatig.

Kan ik het ziggo modem niet op een of andere manier omzeilen?

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Omdat zo'n app (ook) te gebruiken is als men niet thuis is, laat men de verbinding (ook) via de cloud-server verlopen. Of de software ook zo slim ontworpen is zodat de app rechtstreeks (dus via het interne Wifi-thuisnetwerk) met de thermostaat kan communiceren, weet is niet, maar gezien de reactie van Rhemaha, zal dit wel niet mogelijk zijn.

 

Op jouw eerder vraag of verstandig is om een Ziggo-monteur te bestellen kan ik alleen maar antwoorden, dat de verantwoordelijkheid van Ziggo zich beperkt dan het leveren van een internet-verbinding (en die is er). Op de modem-router aangesloten "eigen" netwerk-apparatuur valt onder de verantwoordelijkheid van de abonnee. Een monteur zal zich daarom niet (mag van zijn werkgever niet) hiermee willen/kunnen bemoeien.

 

Het wordt nu zaak om duidelijk te krijgen of de Wifi-verbinding tussen modem-router en kamerthermostaat mogelijk is en of deze stabiel is of;

dat het probleem zit in de toegang die de cloudserver (via intennet) wil hebben tot de modemrouter.

 

Om met het eerste te beginnen:
-Is het de CV-installateur bij aanleg / oplevering ooit gelukt om de thermostaat met het Wifi-netwerk te verbinden?
-Geeft de thermostaat aan dat deze verbinding heeft of krijg je een een foutmelding?

 

Hoeijmakerstill
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

De app heeft 2 dagen gewerkt maar dit was zeer beperkt omdat de nieuwe update niet is geladen.

De app heeft wifi verbinding met mijn account maar komt niet bij de server.

Het gaat goed tot de modem/router.

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

De eTwist thermostaat is pas geïnstalleerd en er is sinds kort een update geweest waardoor er meer mogelijkheden zouden zijn gekomen.
Hieruit leid ik af de de update van Remeha kwam. (N.B.: De allerlaatste firmware update van de TC7210 was al een paar maanden geleden en betrof een veiligheids-patch (je) en geen uitbreiding van functionaliteit.)

 

Heb je al geprobeerd om de eTwist te laten herstarten? Dit doe je het beste (en makkelijkste) door de CV-ketel even stroomloos te zetten. Als t.b.v. de eTwist bij de ketel ook een gateway geplaatst is, maak die dan ook even stroomloos. Dit kan je m.i. het beste doen als de ketel in rust is en er ook niemand onder de douche staat.
-Draai de temperatuur op huiskamer thermostaat maar even op een wat lager waarde (zodat de ketel niet volop brandt);
-Trek de stekker van de ketel uit het stopcontact en indien aanwezig ook van de gateway. (N.B.: zie even dit korte Remaha filmpje waarin gerept wordt over een mogelijk aanwezige externe gateway, zodat je kan zien waar ik het tover heb.)
-Wacht ca 30 seconden voordat je de stekker van de CV-ketel weer in het stopcontact stopt (en daarna de stekker van de eventuele gateway).

 

Dit maakt dat de eTwist nu ook opnieuw opgestart wordt (want die krijgt signaal en stroom van de ketel).

 

Controleer daarna voor de zekerheid de instellingen in de eTwist. Zie hiervoor even dit korte filmpje van Remeha. Daar heeft men het over een unieke code en over registreren.

 

 

Hoeijmakerstill
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de tip @DennyW .

Zal vanavond meteen aan de slag gaan

Hoeijmakerstill
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo @DennyW , het is gelukt. De app werkt en heb het logbestand doorgestuurd naar de server. Zal morgen eens bellen en vragen om de nieuwste update toe te voegen.

In elk geval bedankt voor jullie hulp.

Till

Uitgelicht topic