daan_j
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Regelmatige uitval internetverbinding

Sinds ongeveer 2 weken zit ik nu met regelmatig terugkerende verbindingsproblemen van mijn Ziggo internetaansluiting. Hiervoor is afgelopen week (di 1 juni) al een Ziggo monteur langs geweest, maar ondanks de werkzaamheden zijn de problemen nog niet verholpen. Na een weekje aankijken is de verbinding niet significant beter geworden. Vandaar dat ik het nu eens via deze weg probeer, ook omdat het hier wat makkelijker is alle informatie op een rijtje te zetten.

Zie deze Google drive map voor referentiemateriaal (foto's, logs)
https://drive.google.com/drive/folders/1BnKEF3nZUFnlNK0yvjtsS_BwZNThRCDp?usp=sharing

Huidige Situatie:
- Modem: ConnectBox (Arris)
- Abonnement: 300 Gb down/30 Gb up. Wanneer er geen storing is, worden deze waarden perfect gehaald.
- Geen gebruik van TV of vaste telefoon.
- Verbinding over zowel ethernet kabel (PC) als via wifi.
- Verbonden wifi-apparaten: Asus laptop, Google Pixel 4a, enkele Zebra TC56/57 pda's (meestal alleen tijdens kantooruren)

Problemen beginnen dagelijks rond een uur of 4 in de middag. De verbinding valt weg, soms kort, dan weer langer, vaak meerdere keren achter elkaar. Het komt voor dat de verbinding tot in de avond blijft kwakkelen. Soms zijn het specifieke sites die het wel of niet doen, bijvoorbeeld zijn dikwijls alleen Google en Youtube goed te bereiken. De volgende ochtend is er dan meestal weer niets aan de hand.

De monteur heeft vorige week het aansluitpunt vervangen, dat blijkbaar flink verouderd was. Enige onderdelen waren volgens hem ook niet goed afgeschermd, wat ruis kon veroozaken. Zie foto's voor verwijderde onderdelen + nieuwe situatie. In eerste instantie had de monteur nog een splitter ertussen gezet. Deze heb ik eruit gehaald, omdat ik al eens bij eerdere storingen (vorig jaar vlak na afsluiten abonnement) van Ziggo het advies had gekregen deze verwijderen. Of de splitter ertussen zit of niet lijkt weinig uit te maken.

Sindsdien heb ik zelf regelmatig de Connectbox herstart (even van de stroom af), als deze niet meer wil verbinden. Verder ook nog eenmaal een factory reset gedaan, maar behalve dat de Connectbox daarna eerst geruime tijd zoet was met firmware updates, heeft dat ook niets opgeleverd. In de ConnectBox configuratiepagina biedt de netwerkdiagnose niet veel meer hulp. Vaak is het advies resetten, soms (wanneer enkele sites wel bereikbaar zijn) wordt er helemaal geen probleem gevonden.

In de Google drive spreadsheet staan donwstream / upstream / logs uit de Connectbox settings, verzameld op verschillende momenten in de afgelopen week, en ook een lijst met recente storingen die ik heb genoteerd. Tijdens storingen zijn er veel minder upstream en downsteam kanalen, en in de Netwerkhistorie komen een aantal foutmeldingen met grote regelmaat terug. Maar wat het verder allemaal betekent laat ik aan de experts.

Ik hoop dat iemand hier iets uit kan opmaken, want het wordt af en toe wel erg lastig zo, zeker met thuiswerken. Als het beste is om nog een keer een monteur langs te laten komen, en de hele zaak grondig door te meten, dan is dat verder prima. Maar wellicht zijn er andere ideeën of suggesties, ik hoor het graag.

Alvast dank voor de hulp,
Daan

6 Reacties 6
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 43519Reacties
  • 2531Oplossingen
  • 9258Likes

Kun je ook je upstream daar plaatsen en je netwerk log?

Maud Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 670Reacties
  • 56Oplossingen
  • 59Likes

Goedenavond @daan_j! Welkom op de Ziggo Community! 

Nou wat ontzettend balen dat je zoveel problemen ervaart met je internet. Fijn dat je het zo gedetailleerd hebt uitgewerkt. Ik heb vanaf hier het signaal van je modem uitgelezen en dat ziet er goed uit. Er is zo niks op aan te merken en er zijn geen gekke errors te zien. 

Ik heb nogmaals een monteur ingepland, zodat het nog dieper uitgezocht kan worden. De monteur komt 16 juni tussen 08.00 en 13.00 uur. Mocht dit niet uitkomen, dan kun je morgen de afspraak verplaatsen in Mijn Ziggo. 

daan_j
topicstarter
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De upstream en netwerklog zijn op de tweede en derde tab in de spreadsheet te vinden. Excuses als dat niet helemaal duidelijk was.

daan_j
topicstarter
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor het inplannen van een nieuwe afspraak! De dag + tijd komt goed uit, dus ik wacht dat in ieder geval even af. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan laat ik ze hier weten.

Maud Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 670Reacties
  • 56Oplossingen
  • 59Likes

Helemaal goed! Laat je ons weten hoe het na de afspraak gaat?

daan_j
topicstarter
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ja, zal ik zeker doen!

Uitgelicht topic