Goedenavond,
Sinds een aantal maanden hebben wij last van een regelmatig wegvallende internetverbinding, doordat de connectbox herstart. Hij voert hierbij zo te zien een volledige power cycle uit, waarbij alle lichten uitgaan en het lampje wit begint te knipperen.
Zelf heb ik al alle kabels naar het modem toe vervangen, maar dat mocht niet baten. Ook een factory reset loste het probleem niet op.
Mijn modem staat in bridge mode. Ik heb geprobeerd deze uit bridge mode te halen en mijn laptop direct te verbinden met de connectbox, in plaats van mijn eigen apparatuur. Ik had daarbij ook al mijn eigen apparatuur ontkoppeld. Helaas, het zelfde probleem. De connectbox herstart nog steeds.
Ondertussen heb ik heb al meerdere malen contact opgezocht met de telefonische helpdesk om dit probleem op te lossen. Hierbij is al geprobeerd de power adapter te vervangen, en uiteindelijk is zelfs de hele connectbox vervangen. Dit hielp ook niet, dus daarom is vorige week de monteur langs geweest.
De monteur kon helaas ook niet veel helpen aangezien hij niet precies wist wat het probleem was. Het signaal was goed. Wel heeft hij uit voorzorg de oude UPC AOP vervangen. Dat bood helaas geen oplossing. Ik had ondertussen door dat ik het probleem kon reproduceren door veel TCP verbindingen achter elkaar te produceren (bijv. door vaak op de refresh knop te drukken), dus we hebben samen het probleem kunnen reproduceren terwijl we bij de connectbox stonden. Deze herstartte zoals verwacht, nadat ik een aantal keren een paar sites verversde.
Ik vermoedde toen dat het eventueel lag aan mijn VPN verbinding, aangezien het altijd gebeurde wanneer ik aan het werk was via de VPN van mijn werk. Nadat de monteur een paar keer gebeld heeft naar Ziggo, kwam hij tot de conclusie dat het mogelijk aan de netwerkconfiguratie aan de Ziggo kant lag. Hij zou een ticket aanmaken, waardoor ik altijd permanent een IPv4 adres zou krijgen en geen IPv6. Dit zou binnen een dag opgelost moeten zijn, maar intussen is er een werkdag en een weekend over heen gegaan, en ik heb nog steeds last van een herstartend modem.
Inmiddels ben ik er wel achter dat het niet alleen gebeurt als ik op de VPN zit, het gebeurt ook als ik er niet op zit en bepaalde sites bezoek.
Toen kwam ik toevallig dit topic tegen: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/ConnectBox-herstart-regelmatig-sinds-enkele-dagen/td-p/795722 en dat deed wat belletjes rinkelen. Het gebeurt namelijk alleen als ik aan het werk ben vanuit thuis, en mijn werklaptop is een vrij nieuwe Dell XPS 17. Is er misschien een bekend probleem in met de wifi chips in deze laptops in combinatie met het modem? Ik weet namelijk dat de connectbox aan software bridge-ing doet, dus zou het potentieel aan de manier kunnen liggen hoe deze modems TCP pakketten afhandelen?
Ik heb voor de volledigheid de signaalwaardes, configuratie en netwerklogs toegevoegd als bijlage.
Gr. Robin