1
Vraag
2
Reacties
fam_eerden

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Regelmatig wegvallende verbinding door herstart Connectbox

Goedenavond,

 

Sinds een aantal maanden hebben wij last van een regelmatig wegvallende internetverbinding, doordat de connectbox herstart. Hij voert hierbij zo te zien een volledige power cycle uit, waarbij alle lichten uitgaan en het lampje wit begint te knipperen.

 

Zelf heb ik al alle kabels naar het modem toe vervangen, maar dat mocht niet baten. Ook een factory reset loste het probleem niet op.

 

Mijn modem staat in bridge mode. Ik heb geprobeerd deze uit bridge mode te halen en mijn laptop direct te verbinden met de connectbox, in plaats van mijn eigen apparatuur. Ik had daarbij ook al mijn eigen apparatuur ontkoppeld. Helaas, het zelfde probleem. De connectbox herstart nog steeds.

 

Ondertussen heb ik heb al meerdere malen contact opgezocht met de telefonische helpdesk om dit probleem op te lossen. Hierbij is al geprobeerd de power adapter te vervangen, en uiteindelijk is zelfs de hele connectbox vervangen. Dit hielp ook niet, dus daarom is vorige week de monteur langs geweest.

 

De monteur kon helaas ook niet veel helpen aangezien hij niet precies wist wat het probleem was. Het signaal was goed. Wel heeft hij uit voorzorg de oude UPC AOP vervangen. Dat bood helaas geen oplossing. Ik had ondertussen door dat ik het probleem kon reproduceren door veel TCP verbindingen achter elkaar te produceren (bijv. door vaak op de refresh knop te drukken), dus we hebben samen het probleem kunnen reproduceren terwijl we bij de connectbox stonden. Deze herstartte zoals verwacht, nadat ik een aantal keren een paar sites verversde.

 

Ik vermoedde toen dat het eventueel lag aan mijn VPN verbinding, aangezien het altijd gebeurde wanneer ik aan het werk was via de VPN van mijn werk. Nadat de monteur een paar keer gebeld heeft naar Ziggo, kwam hij tot de conclusie dat het mogelijk aan de netwerkconfiguratie aan de Ziggo kant lag. Hij zou een ticket aanmaken, waardoor ik altijd permanent een IPv4 adres zou krijgen en geen IPv6. Dit zou binnen een dag opgelost moeten zijn, maar intussen is er een werkdag en een weekend over heen gegaan, en ik heb nog steeds last van een herstartend modem.

 

Inmiddels ben ik er wel achter dat het niet alleen gebeurt als ik op de VPN zit, het gebeurt ook als ik er niet op zit en bepaalde sites bezoek.

 

Toen kwam ik toevallig dit topic tegen: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/ConnectBox-herstart-regelmatig-sinds-enkele-dagen/td-p/795722 en dat deed wat belletjes rinkelen. Het gebeurt namelijk alleen als ik aan het werk ben vanuit thuis, en mijn werklaptop is een vrij nieuwe Dell XPS 17. Is er misschien een bekend probleem in met de wifi chips in deze laptops in combinatie met het modem? Ik weet namelijk dat de connectbox aan software bridge-ing doet, dus zou het potentieel aan de manier kunnen liggen hoe deze modems TCP pakketten afhandelen?

 

Ik heb voor de volledigheid de signaalwaardes, configuratie en netwerklogs toegevoegd als bijlage.

 

Gr. Robin

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Bij deze geregeld @fam_eerden, we horen heel graag van je hoe het gaat als je het modem binnen hebt en of het probleem hierna is verholpen. 


@schutte_1966, jeetje! Zo te lezen is er ook al een hoop getest, het zou super zijn als je een eigen topic aanmaakt en ook je postcode en huisnummer op deze pagina invult dan kijken we individueel wat voor jou de oplossing is 🙂

Bekijk in context

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@KBX458 Als je online bent / komt, heb je dan de mogelijkheid om naar het log te kijken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik zie geen signaalproblemen en in de log zie ik geen aanleiding voor de spontante reboots. Van de Connect Box is wel bekend dat deze 'allergisch' kan reageren op bepaalde typen verkeer (o.a. VPN en P2P) of hoge belasting.

 

Aan de configuratie te zien staat het modem nog op router mode. Ik raad aan om je eigen router in de DMZ van de Connect Box te zetten of weer terug te gaan naar bridge mode.

 

Zou je (voor de zekerheid) een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@fam_eerden Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zij kunnen zien hoe het modem ingesteld is en de nodige aanpassingen maken, ook kunnen zij in de achtergrond kijken en mogelijk een oorzaak zien voor de uitval die je ervaard.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

fam_eerden
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@tobiastheebe Het modem staat wel degelijk in bridge mode. Router staat op uit in de webinterface en mijn eigen router heeft een publiek IP adres.

 

Bij deze de foto's. Het AOP en de kabel erna is door de monteur afgelopen donderdag vervangen. Deze loopt naar een splitter waarvan 1 uitgang naar het modem gaat. De andere uitgang gaat naar een andere splitter die het verdeelt naar 2 TV uitgangen in het huis.

 

Een kabel wordt niet meer gebruikt en is hergebruikt als een MoCa lijn naar een mesh node. Deze is verder niet meer aan het kabelnetwerk aangesloten.

 

De monteur had overigens ook nog de aansluiting direct op het modem geprobeerd, zonder de splitter. Maar dat had ook geen effect.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bijzonder, de boot file zegt 'router mode'. Overigens ben ik andersom ook al een paar keer tegengekomen hier op het forum.

 

Je zou een ander modem (Ubee UBC1318ZG) kunnen aanvragen via een moderator. Dit is een zakelijke modem/router zonder WiFi AP. Dat laatste zou geen probleem moeten zijn in jouw geval.

fam_eerden
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@tobiastheebe Als dat het probleem oplost, dan zie ik graag dat modem tegemoet. Hoe kan ik deze aanvragen bij een moderator?

 

Gisteren had ik het er toevallig met een collega over, en die blijkt precies hetzelfde probleem te hebben met zowel zijn zakelijke als persoonlijke Dell XPS. Allebei wifi chips van Killer, net zoals die van mij.

 

Het probleem komt overigens niet voor als ik al het verkeer over mijn VPN loos, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Ik ga niet mijn werk VPN voor persoonlijke dingen gebruiken. Tevens is dat nou niet bepaald de snelste uplink.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Inmiddels is het topic voorgelegd aan het moderatieteam.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@fam_eerden Er zijn inderdaad bekende compatibiliteitsproblemen tussen PC's met Intel Killer WiFi en de Connect Box. Jouw modem staat echter in bridge mode.

 

@KBX458 Dank daarvoor!

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @fam_eerden,

 

Goed dat je hier uitgebreid je verhaal doet! En ik zie dat je direct al goed bent geholpen hierboven, top. Zoals hier het vermoeden al is; we hebben recent meer meldingen ontvangen van dit type laptop in een specifieke opstelling waarbij het modem over de kop lijkt te gaan. Tot dusver ging het om een XPS13, XPS15 en alleen in combinatie met bridge-mode. De XPS17 zou een logische zijn in dit rijtje uiteraard. Het valt nog wel op dat je ook aangeeft dat het gebeurde zónder bridge-modus.

 

Verder zien we dit gedrag alleen bij het bezoeken van bepaalde sites. Dat ging in sommige gevallen om hele specifieke (zoals http://www.jouwaanbieding.nl/) maar we hebben ook melding gehad bij het bezoeken aan Tweakers bijvoorbeeld. Je geeft aan "Inmiddels ben ik er wel achter dat het niet alleen gebeurt als ik op de VPN zit, het gebeurt ook als ik er niet op zit en bepaalde sites bezoek." - Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Bedoel je daarmee dat het wel of juist niet bij bepaalde sites gebeurt? Of überhaupt wanneer de laptop al is verbonden?

 

Een Ubee, zoals voorgesteld door @tobiastheebe, is een modem dat alleen bij zakelijke klanten wordt geleverd. We hebben in het verleden in hele specifieke situaties gehad dat we hem per uitzondering mochten inzetten. Maar op dit moment is dat helaas nog niet mogelijk; het probleem is bekend en wordt op dit moment onderzocht. 

fam_eerden
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi @Alex ,

 


@Alex  schreef:

Het valt nog wel op dat je ook aangeeft dat het gebeurde zónder bridge-modus.




Ik heb het inderdaad zowel zonder als met bridge mode geprobeerd voordat de monteur langskwam. Ik wou namelijk uitsluiten dat het probleem bij mij eigen apparatuur zat, dus ik heb mijn eigen apparatuur toen losgekoppeld en de laptop aan de connectbox in router mode gekoppeld.


@Alex  schreef:

Verder zien we dit gedrag alleen bij het bezoeken van bepaalde sites. Dat ging in sommige gevallen om hele specifieke (zoals http://www.jouwaanbieding.nl/) maar we hebben ook melding gehad bij het bezoeken aan Tweakers bijvoorbeeld. Je geeft aan "Inmiddels ben ik er wel achter dat het niet alleen gebeurt als ik op de VPN zit, het gebeurt ook als ik er niet op zit en bepaalde sites bezoek." - Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Bedoel je daarmee dat het wel of juist niet bij bepaalde sites gebeurt? Of überhaupt wanneer de laptop al is verbonden?

Wat ik bedoelde is dat toen de monteur langskwam, ik nog onder de veronderstelling was dat het in combinatie met mijn werk VPN gebeurde. Maar in het weekend kwam ik er ook achter dat het zonder VPN gebeurd.

 

Wat opvalt is dat als ik al het verkeer via de VPN laat gaan, er geen problemen optreden. Normaal gesproken stuur ik alleen het verkeer naar het bedrijfsnetwerk naar de VPN toe en gaat de rest over de normale internetverbinding (dit stel in je in Windows in met de optie "Use gateway on remote network"). In het kort komt het er dus op neer dat als ik mijn Ziggo verbinding direct gebruik op de XPS, de connectbox herstart om de zoveel tijd. Maar als alles via tunneling loopt (zoals via een VPN) zijn er geen problemen.

 

Het lijkt inderdaad te gebeuren wanneer ik een site bezoek die veel verbindingen tegelijk creëert. Als webontwikkelaar doe ik dat nogal vaak, dus ik heb regelmatig met uitval te maken als ik aan het werk ben.

 


@Alex  schreef:

Een Ubee, zoals voorgesteld door @tobiastheebe, is een modem dat alleen bij zakelijke klanten wordt geleverd. We hebben in het verleden in hele specifieke situaties gehad dat we hem per uitzondering mochten inzetten. Maar op dit moment is dat helaas nog niet mogelijk; het probleem is bekend en wordt op dit moment onderzocht. 


Zouden jullie een indicatie kunnen geven wanneer de mogelijke oplossing bekend wordt? Ik ondervind vrij veel hinder tijdens het thuiswerken door dit probleem.

fam_eerden
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Van de week veel op kantoor aanwezig geweest, dus geen problemen gemerkt. Daar hebben we overigens ook Ziggo, maar dan wel zakelijk.

 

Van het weekend toch weer een paar keer uitval. Zo net nog wat dingen aan het voorbereiden voor morgen, en toen was ik weer de verbinding een paar keer kwijt. Modem was weer aan het herstarten.

 

@AlexIs er al meer bekend over de mogelijke oplossing?

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @fam_eerden,

 

Nee, ik heb helaas nog geen concrete update. Ik hoop deze week meer te weten.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Ik heb nog geen nieuws, @fam_eerden - Wel ga ik het verzoek indienen om je alsnog een Ubee te sturen, mocht je hiermee akkoord gaan.

fam_eerden
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi @Alex . Daar ga ik zeker mee akkoord. Alvast bedankt!

schutte_1966

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb helaas hetzelfde probleem. 

Al 2 keer monteur gehad en nieuwe connectbox.

Ook uit bridge mode laten halen. Heeft dus geen zin.

Vaak als ik wil gaan telewerken. Maar ook soms bij andere sites zoals laatst

freedom.nl 🙂

 

Ook in het bezit van een Dell laptop.

Gr Bart

 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Bij deze geregeld @fam_eerden, we horen heel graag van je hoe het gaat als je het modem binnen hebt en of het probleem hierna is verholpen. 


@schutte_1966, jeetje! Zo te lezen is er ook al een hoop getest, het zou super zijn als je een eigen topic aanmaakt en ook je postcode en huisnummer op deze pagina invult dan kijken we individueel wat voor jou de oplossing is 🙂

schutte_1966

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt,

En hoop op een juiste oplossing 🙂

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic