Beste community-leden,
In ons studentenhuis kampen wij al langere tijd (1-2 jaar) met een geheel wegvallende internetverbinding op alle apparaten. Soms gaat het weken lang goed, en soms gebeurt het meerdere dagen in een week. Het wegvallen van de internetverbinding gebeurt zowel bedraad als wifi. Een connectbox-modem-reset (plus soms nog eens 10 minuten wachten en nóg een reset) verhelpt het probleem vrij snel, maar gezien al het thuis-werken en studeren is dat niet echt ideaal.
Een schematische weergave van ons (volgens mij sterk verouderde) netwerk:
foto 1, binnenkomst van 3 kabels (in hand) in de meterkast:
foto's 2 en 3, UMU-01 verdeler:
foto's 4 en 5, versterker (deze is alleen voor het radio en TV signaal?) en splitter
foto 6, connectbox:
en het log van het modem (afbeelding openen in nieuw tabblad voor leesbare versie, mijn excuses ..):
Wie o wie kan mij helpen onze internetverbinding (en netwerk) te verbeteren en de regelmatig voorkomende storingen voorkomen? Ik heb weinig verstand van netwerken, voornamelijk als het aankomt op de correcte / beste instellingen.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Nick
PS Door het zoek zijn van het mijnziggo wachtwoord en het aan de account gekoppelde emailadres van een oud-huisgenoot, zal ik over 5 dagen pas in mijnziggo kunnen, wanneer via de post de informatie voor een wachtwoord-reset aankomt.
PPS Een van de TV-kabels die uit de splitter komt (zwarte kabel, witte dopje, metalen plug), loopt naar de woonkamer en is verbonden aan de ziggo mediabox HUMAX 5500C/NL. Dit leek me niet relevant voor ons probleem, maar wellicht toch het vermelden waard.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hier is zeer waarschijnlijk een monteur nodig gezien een aantal problemen in de installatie:
De verouderde installatie zorgt op het modem voor een (te) zwakke downstream met veel ruis.
Kun je een groene kabel (CAI-kabel) vinden in de meterkast?
tobiastheebe wrote:Hier is zeer waarschijnlijk een monteur nodig gezien een aantal problemen in de installatie:
- Verouderde splitter (UMU-01)
- Splitter niet aangesloten op CAI-kabel maar op oude kabel met slechte stekker
- Verouderde versterker
- Verouderde splitter op versterker
De verouderde installatie zorgt op het modem voor een (te) zwakke downstream met veel ruis.
Kun je een groene kabel (CAI-kabel) vinden in de meterkast?
Veel dank voor je reactie. Er komt geen groene CAI kabel onze meterkast binnen (of ergens anders in het huis), maar de 3 kabels op foto 1 zijn wel alle 3 COAX kabels.
Kan ik dan het beste even rechtstreeks contact met Ziggo opnemen, en ze verwijzen naar dit topic (om de noodzaak te benadrukken) voor een afspraak met een monteur?
De CAI-kabel is mogelijk weggewerkt. Zou je kunnen kijken of je de kabel kunt volgen die op de UMU-01 binnenkomt?
Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic, via hem/haar kun je een monteursafspraak maken. Je kunt ook direct contact opnemen met de klantenservice.
tobiastheebe wrote:De CAI-kabel is mogelijk weggewerkt. Zou je kunnen kijken of je de kabel kunt volgen die op de UMU-01 binnenkomt?
De kabel die op de UMU-01 binnenkomt (zoals op de foto 2) is 1 van de 3 witte COAX kabels (foto 1). Die drie kabels komen in een bundel, onder bij de vloer de meterkast binnen. Ze lopen in ieder geval nergens over in 1 (groene) kabel.
Het is een oud huis, met in ieder geval al een 8+ jaar oude aansluiting/installatie.
Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic, via hem/haar kun je een monteursafspraak maken. Je kunt ook direct contact opnemen met de klantenservice.
Heel fijn, dan wacht ik dat even af. Nogmaals, dank voor je hulp.
Altijd vervelend als kabels onder de vloer verdwijnen en niet duidelijk is waar deze vandaan komen. Waarschijnlijk is de hoofdaansluiting in het verleden verplaatst van de woonkamer naar de meterkast en loopt de ‘hoofdkabel’ nu via de kruipruimte naar het punt waar de CAI-kabel de woning binnenkomt, waar oorspronkelijk dus de hoofdaansluiting (AOP) zat (en misschien nog steeds aanwezig is).
daar moet zeker een monteur voor komen
Ok, een update:
Ik heb na wat speurwerk de witte coax-kabel die aangesloten zit op de ingang van de UMU-01 splitter (zoals @tobiastheebe schreef) helemaal terug weten te leiden. Deze kabel is in totaal ~18,5 meter lang, en komt uiteindelijk achter ons keukenblok in de keuken/woonkamer uit. Onze verhuurder heeft afgelopen maandag iemand langsgestuurd, die heeft een gat in het keukenkastje gezaagd, en kwam daar achter de situatie tegen zoals op foto 1 en 2 van de bijlage aan deze post. Hij heeft deze aansluiting vervangen door de volgende, zoals gezien op foto 3 in de bijlage.
Dit heeft helaas het probleem niet opgelost; in de afgelopen twee dagen is ons internet nog steeds meerdere keren kort uitgevallen.
Dat is een flinke afstand! Het nieuwe koppelstuk ziet er i.i.g. een stuk beter uit dan het oude exemplaar. Wel vermoed ik dat de eindversterker in de straatkast niet is afgeregeld op deze verlenging en dat daarom de downstream (te) zwak op het modem binnenkomt. Daar komt nog bij dat de rest van de installatie verouderd is.
Mijn advies blijft om hiervoor een monteursafspraak te regelen. De monteur kan de verlenging voor de zekerheid nog even doormeten om te controleren of deze voldoet aan de eisen. Het is in elk geval nodig om een nieuwe splitter en versterker te plaatsen. Dit kan de monteur ook voor je regelen.
Hi @NBongers
Er is niets zo vervelend als een wegvallende verbinding. In een studentenhuis kan je dat er zeker niet bij gebruiken. Helemaal niet nu met de online lessen. Ik zie dat je al goed op weg bent geholpen door onze Community toppers. Mijn advies is hier ook om een monteur in te laten plannen.
Het contract staat alleen niet op jouw naam. Ik wil je adviseren om de contractant contact met ons te laten opnemen, zodat een afspraak ingepland kan worden.
Dankjewel @Cecilia. Ik heb onze contractant doorgegeven dat hij zsm een afspraak moet maken. Kan dat via dit topic (zodat het hier beschreven probleem meteen gekoppeld kan worden aan de afspraak) of beter via telefoon? En zitten er voor ons kosten aan dat monteursbezoek?
De contractant kan altijd even bellen met één van mijn collega's, maar mag uiteraard ook in dit topic aanhaken! De keuze is reuze.
Wat betreft de kosten van de monteur. De monteur is kosteloos tenzij het probleem wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld de binnenhuisinstallatie of eigen hardware. Het vervangen van het AOP (zoals hier noodzakelijk is) valt onder onze garantie. Meer informatie vind je hier.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.