1
Vraag
2
Reacties
Lambiek12

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Regelmatig modem reboots met wegvallende internet verbinding

Al hoewel het na alle klachten van vorig jaar na actie vanuit Ziggo redelijk onder controle was is het de afgelopen paar dagen (week of 1,5) weer aardig raak waarbij vooral gisteren en deze ochtend het tot meerdere keren achter elkaar prijs was en er dan enkele minuten geen internet is.

 

Het lijkt erop dat de ConnectBox zich zelf herstart om de één of andere reden en dan de verbinding weer moet opbouwen wat een paar minuten duurt. Gezien het thuiswerken bij ons nog steeds van kracht is met MS Teams meetings valt dit erg op en ben je soms tot 3x toe achter elkaar paar minuten off-line.

 

Ik zie binnen de community dat dit toch wel een terug kerend probleem is bij meerdere mensen maar met verschillende oorzaken. Waar ik me nu dus (wederom) bij achteraan wil sluiten, want me geduld raakt een beetje op.

 

Hopelijk kan er iemand wat wijs maken uit de huidige modem waardes wat deze herstarts kan veroorzaken.

 

Situatie;

Kort overzichtje wat er in huis zit of hangt, wat misschien kan helpen..

  • Ziggo ConnectBox in bridge-mode
  • Ubiquiti thuis netwerk (USG, switch en APs)
  • Meerdere laptops (Dell latitudes)
  • PC, eigen build jaar of 6 oud
  • Smart TVs met apart NVIDIA Shield  (coax welke er nog zit met versterker wordt niet gebruikt)
  • Philips HUE en Google Nest

Voor de rest geen verdere smart apparaten aangesloten op het netwerk zoals ovens of iets degelijks.

 

Historie;

Ergens eind 2019 of begin 2020 met een aanbieding toen overgestapt op een Mediabox NEXT, waarbij een nieuw modem zat de ConnectBox. Op zicht eerste weken zelf niets gemerkt en werkte op zich prima. Alleen vorig jaar na eerste periode van thuiswerken erachter gekomen dat er toch wel wat regelmatige problemen waren met de verbinding welke op random tijden steeds ermee stopte en dit meermaals op een dag. Wat als je thuiswerkt en veel online meetings hebt dan opeens erg lastig is.

 

Er zijn vervolgens rond de 6 monteurs bezoeken geweest waarna vanalles is geprobeerd. Uiteindelijk is de conclusie getrokken na wat uitvoerige meetingen vanuit meerdere kanten dat er ergens tussen de straatkast en de huisaansluiting 2 of 3 "breuken" zaten welke de ConnectBox ten opzichte van de voormalige Ubee modem (zwarte kastje) minder leuk vindt. Overigens was met het oude modem in 4 a 5 jaar tijd nooit storing geweest buiten onderhoud om. 

 

Er is toen ook besloten mijn hele aansluiting vanuit de straat-/wijk kast te vervangen. Hierbij heb ik gelijk de aansluiting laten verleggen (betaald) van de woonkamer naar de meterkast gezien de tuin toch open moest. Na vervangen en opnieuw aansluiten door monteur(s) is het probleem sterk minder geworden. Ergens in die periode ook overgestapt op internet TV en hierdoor de MediaBox en interactive TV abbonementen stop gezet gezien het weer stabiel was ook qua internet.


Echter lijkt het nu weer aardig te verergeren, terwijl er sinds laatste monteurs bezoekt binnenshuis niets is veranderd aan aansluitingen of bekabeling.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lambiek12
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb de afgelopen 1,5 week ongeveer nadat alles binnen was een weekje met aangepaste setup naar aanleiding van Tobias zijn bevindingen met een 10db demping gedraaid zonder problemen. Dag of 2 terug vervangen voor een 6db demping gezien de reactie van Tobias dat er op de upstream wat teveel werdt gedempt.

 

Tot zo ver daarmee ook geen problemen gehad.

 

Ik zie dat hij later nog een voorbeeld van zo'n forward path attenuator heeft geplaats zal van het weekend is kijken of ik daarin iets van 10db kan vinden zodat downstream wordt beperkt maar niet de upstream. Gok dus dat het modem gewoon last heeft van een veel te hoog signaal ook al is het na vervanging van de gehele bekabeling van buiten naar AOP door Ziggo monteurs met de splitter aangesloten.

 

Hopelijk blijft het nu met gebruik van demper (en de wat langere kabel er nu tussen van AOP naar modem) stabiel.

Bekijk in context

13 Reacties 13
jarstyle

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

I've been having exactly the same issue over the past 3 days, the modem keeps resetting itself every 15-30 minutes. Contacted Ziggo, the offered a technician visit because the outlet looks ancient and needs to be replaced. However I got a call next day, and they suggested to send a new modem instead, since the technician visit will cost 50 EUR. 

I had similar issue earlier this year, again  paid technician visit was offered but later cancelled by Ziggo (they claimed that they found an external issue and fixed it).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zie aan de TLV-11-meldingen (die zijn op zichzelf geen teken dat er iets mis is) dat het modem regelmatig opnieuw de boot file inleest. Er vindt geen volledige reset/reboot plaats. Het signaal komt iets te sterk binnen op het modem maar is verder uitstekend.

 

Zou je het modem direct op het AOP willen aansluiten (dus zonder de splitter) en daarna het modem opnieuw opstarten? Vervolgens een aantal uur de stabiliteit van de internetverbinding controleren. Als je de versterker en coax erachter naar de TV's niet meer gebruikt, dan is het beter om dit af te koppelen en het modem met een attenuator (demper) direct op het AOP aan te sluiten.

 

Toevoeging: ik heb nogmaals naar de kabels gekeken en zie dat de aansluitkabel naar het modem een wel erg kleine bocht maakt bij het AOP. Dit kan voor problemen (signaalonderbrekingen) zorgen. Ik adviseer om deze te vervangen door een nieuwe aansluitkabel (IEC/F), welke een moderator kosteloos kan toesturen.

 

@jarstyle Your modem might be rebooting itself for a different reason. Therefore, please create your own topic and post the DS/US data, event/network log and setup pictures.

Lambiek12
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebebedankt voor het meekijken!

 

Ik ga er dan vanuit dat bij het opnieuw inlezen de verbinding opnieuw wordt opgebouwd? Anders kan ik niet echt verklaren waarom ik dan minuut of 2 a 3 geen verbinding meer naar de buiten wereld en intern op netwerk wel verder kan zowel bedraaid als met wifi.

 

Zoals je aangaf als tip heb ik rond 13:20~ de splitter ertussen uitgehaald en modem direct op AOP aangesloten en alles paar minuten zonder stroom gezet om opnieuw op te starten. Als ik het dan goed begrijp is dat 13:25 log entry van TLV-11 de herstart van deze actie.

 

Daarna kwam alles netjes online echter rond 13:45, 13:55 en net tijdens het typen van dit bericht om 14:08 weer offline geweest. Echter zie ik van die 13:45 en 13:55 niets terug in modem historie log wat vreemd is.

 

Wat betreft een demper heb je het dan over als voorbeeld een product als "Braun Telecom 3 dB signaaldemper AT-3" (zal geen directe links plaatsen weet niet of dat als reclame wordt gezien). Of is dat iets wat Ziggo ook kan leveren?

Lambiek12
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Toevoeging op mijn vorige bericht 😂

Lambiek12_0-1631103606828.png

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Had je de toevoeging op mijn vorige bericht gezien?

 

"Toevoeging: ik heb nogmaals naar de kabels gekeken en zie dat de aansluitkabel naar het modem een wel erg kleine bocht maakt bij het AOP. Dit kan voor problemen (signaalonderbrekingen) zorgen. Ik adviseer om deze te vervangen door een nieuwe aansluitkabel (IEC/F), welke een moderator kosteloos kan toesturen."

 

Je kunt ook de kabel tussen splitter en versterker gebruiken.

 

Ik adviseer om dit eerst te proberen en i.v.m. het te sterkte signaal de splitter (zorgt voor 4 dB demping) weer terug te plaatsen. Op de uitgang naar de versterker kun je een afsluitweerstand (IEC female) plaatsen.

 

Als de problemen hierna aanhouden, dan is het verstandig om een moderator een meerdaagse signaalmeting te laten opstarten naar jouw modem.

Lambiek12
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ja de opmerking heb ik later gelezen bedankt hiervoor @tobiastheebe!

 

Ik zal vanavond even verder "knutselen" om een andere (langere) kabel ertussen te zetten, splitter terug te plaatsen en voor nu even zo'n weerstandje van de versterker te schroeven en die op de splitter port van versterker te zetten om dit af te sluiten. Is wel iets ander type dan je link (ziet er anders uit in iedergeval) maar dan zit er in iedergeval wat op voor nu.

 

Dan kan ik het later vanavond en morgen even aankijken hoe het gaat en anders een moderator erbij halen voor verdere input vanuit Ziggo zelf.

 

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Dat is helemaal goed, ik kijk uit naar verdere updates.

 

De versterker gebruikt overigens F-aansluitingen, de afsluitweerstand die nu is aangesloten op de versterker past niet op de splitter, die laatste gebruikt IEC-aansluitingen. Gaat erom dat de open uitgang van de splitter afgesloten is.

Lambiek12
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Het duurde iets langer dan gepland, kabel die naar de versterker ging was net zo kort als de originele naar modem. Dus gelijk met je initiële reactie van eventueel demper of afsluitweerstand maar wat spullen besteld afgelopen donderdag zodat ik wat meer opties heb om mee "te spelen". 

 

Na wat debacles met bezorging van DHL gisteren dan eindelijk wat veranderd. Gezien ik verder toch geen coax meer gebruik voor nu eerst je eerste tip/aanraden nu uitgevoerd. Dus direct vanaf AOP met een demper aangesloten op modem met een nieuwe 1,5m kabel in ruime loop/bochten. Zover ik nu merk sinds gisteren middag in ieder geval geen uitval gehad dus positief voor nu!

 

(al buffered youtube en andere TV apps redelijk wat, dus zal even komende werkdagen met online video calls moeten blijken of het echt stabiel is)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het valt mij op dat je een 10 dB attenuator hebt geplaatst, die er in jouw geval voor zorgt dat de downstream dichter bij 0 dBmV komt (positief) maar de upstream teveel dempt. Dit is het nadeel van zo'n universele attenuator bij gebruik i.c.m. een kabelmodem. Een 6 dB attenuator was een betere keuze geweest.

 

Door de 10 dB demping nadert de upstream het maximum zendvermogen van 51 dBmV, op 57,8 MHz is dit al bereikt. Verder zie ik dat er toch nog ruis aanwezig is in de downstream, welke tot nu toe overigens alleen correctable errors veroorzaakt.

 

Overigens zijn er ook forward path attenuators beschikbaar die speciaal voor kabelmodems zijn ontworpen en de upstream slechts beperkt dempen (bijvoorbeeld 10 demping in downstream met max. 2 dB demping in upstream). Forward path attenuators worden ook door Ziggo-monteurs geplaatst.

 

20210912_152110.jpg

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hoe is het de afgelopen dagen gegaan, @Lambiek12 ?

Lambiek12
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb de afgelopen 1,5 week ongeveer nadat alles binnen was een weekje met aangepaste setup naar aanleiding van Tobias zijn bevindingen met een 10db demping gedraaid zonder problemen. Dag of 2 terug vervangen voor een 6db demping gezien de reactie van Tobias dat er op de upstream wat teveel werdt gedempt.

 

Tot zo ver daarmee ook geen problemen gehad.

 

Ik zie dat hij later nog een voorbeeld van zo'n forward path attenuator heeft geplaats zal van het weekend is kijken of ik daarin iets van 10db kan vinden zodat downstream wordt beperkt maar niet de upstream. Gok dus dat het modem gewoon last heeft van een veel te hoog signaal ook al is het na vervanging van de gehele bekabeling van buiten naar AOP door Ziggo monteurs met de splitter aangesloten.

 

Hopelijk blijft het nu met gebruik van demper (en de wat langere kabel er nu tussen van AOP naar modem) stabiel.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Vermogen is nu in orde. Nog iets aan de hoge kant op de downstream maar verder acceptabel.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Lambiek12, dat is fijn. Hou het in de gaten en als er weer iets aan de hand is, dan horen we het graag natuurlijk 🙂 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic