Al hoewel het na alle klachten van vorig jaar na actie vanuit Ziggo redelijk onder controle was is het de afgelopen paar dagen (week of 1,5) weer aardig raak waarbij vooral gisteren en deze ochtend het tot meerdere keren achter elkaar prijs was en er dan enkele minuten geen internet is.
Het lijkt erop dat de ConnectBox zich zelf herstart om de één of andere reden en dan de verbinding weer moet opbouwen wat een paar minuten duurt. Gezien het thuiswerken bij ons nog steeds van kracht is met MS Teams meetings valt dit erg op en ben je soms tot 3x toe achter elkaar paar minuten off-line.
Ik zie binnen de community dat dit toch wel een terug kerend probleem is bij meerdere mensen maar met verschillende oorzaken. Waar ik me nu dus (wederom) bij achteraan wil sluiten, want me geduld raakt een beetje op.
Hopelijk kan er iemand wat wijs maken uit de huidige modem waardes wat deze herstarts kan veroorzaken.
Situatie;
Kort overzichtje wat er in huis zit of hangt, wat misschien kan helpen..
- Ziggo ConnectBox in bridge-mode
- Ubiquiti thuis netwerk (USG, switch en APs)
- Meerdere laptops (Dell latitudes)
- PC, eigen build jaar of 6 oud
- Smart TVs met apart NVIDIA Shield (coax welke er nog zit met versterker wordt niet gebruikt)
- Philips HUE en Google Nest
Voor de rest geen verdere smart apparaten aangesloten op het netwerk zoals ovens of iets degelijks.
Historie;
Ergens eind 2019 of begin 2020 met een aanbieding toen overgestapt op een Mediabox NEXT, waarbij een nieuw modem zat de ConnectBox. Op zicht eerste weken zelf niets gemerkt en werkte op zich prima. Alleen vorig jaar na eerste periode van thuiswerken erachter gekomen dat er toch wel wat regelmatige problemen waren met de verbinding welke op random tijden steeds ermee stopte en dit meermaals op een dag. Wat als je thuiswerkt en veel online meetings hebt dan opeens erg lastig is.
Er zijn vervolgens rond de 6 monteurs bezoeken geweest waarna vanalles is geprobeerd. Uiteindelijk is de conclusie getrokken na wat uitvoerige meetingen vanuit meerdere kanten dat er ergens tussen de straatkast en de huisaansluiting 2 of 3 "breuken" zaten welke de ConnectBox ten opzichte van de voormalige Ubee modem (zwarte kastje) minder leuk vindt. Overigens was met het oude modem in 4 a 5 jaar tijd nooit storing geweest buiten onderhoud om.
Er is toen ook besloten mijn hele aansluiting vanuit de straat-/wijk kast te vervangen. Hierbij heb ik gelijk de aansluiting laten verleggen (betaald) van de woonkamer naar de meterkast gezien de tuin toch open moest. Na vervangen en opnieuw aansluiten door monteur(s) is het probleem sterk minder geworden. Ergens in die periode ook overgestapt op internet TV en hierdoor de MediaBox en interactive TV abbonementen stop gezet gezien het weer stabiel was ook qua internet.
Echter lijkt het nu weer aardig te verergeren, terwijl er sinds laatste monteurs bezoekt binnenshuis niets is veranderd aan aansluitingen of bekabeling.