1
Vraag
2
Reacties
SjaakSmit

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Regelmatig korte periodes (5-30 sec) zeer hoge package loss, tussendoor werkt internet OK.

Mijn internet verloopt via Horizon. Mijn probleem is denk ik al 2 maanden + geleden begonnen echter de laatste tijd heb ik er zo goed als elke avond wel in meer of mindere mate last van. Het probleem is van toepassing op bekabeld internet.

Ik zie bepaalde topics waarbij downstream / upstream waardes gepost worden, maar ik kan deze waardes zo snel niet vinden in de Horizon box.

Zelf heb ik het idee dat het te maken heeft met belasting / "piektijden", want er zijn ook periodes waarbij ik online ben en er helemaal geen last van heb. Soms is het probleem heel heftig aanwezig. (Om de paar minuten een "package loss aanval" van soms wel 20 sec). Als het probleem heel erg aanwezig is dan lijkt het erop dat een ipconfig renew enigsinds lijkt te helpen, maar het is zeker geen oplossing. Soms is het probleem in minder mate aanwezig en zijn de onderbrekingen van kortere duur. Als het probleem erg aanwezig is dan geeft windows in het netwerk icoontje in de tray ook gewoon echt aan dat er (tijdelijk) geen verbinding is.

Hoe merk ik het probleem:
Online gaming lag / niet kunnen bewegen voor X seconden / timeouts als het te lang duurt
Voice comms lag / loss van berichten / verlies van kwaliteit
Windows constateert netwerk problemen.

Ik hoop dit probleem via deze route op te kunnen lossen / eventueel bewijs / logfiles aan te leveren. Tot nu toe ben ik geduldig geweest, maar ik ben er nu wel echt klaar mee. 😞
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Aan de door het modem in de Horizon box gebruikte downstream frequenties te zien woon je in voormalig UPC gebied en zijn kennelijk in jouw regio een aantal maanden geleden de analoge TV kanalen uitgeschakeld waarbij Ziggo gelijk van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om de kabelinternet downstream kanalen naar het frequentiegebied te verhuizen dat gevoelig is voor 4G interferentie. Daar blijkt de Horizon box niet goed mee overweg te kunnen. Kennelijk heeft Ziggo niet zo goed getest of onderzocht wat de consequenties zijn van dergelijke aanpassingen.

Bij anderen hielp het als workaround om een ander downstream kanaal te forceren als primary downstream kanaal door gebruik te maken van die frequentie forceren optie die getoond wordt op downstream kanalen pagina. Vul bij Frequentie in KHz een frequentie in die een zo hoog mogelijke SNR waarde heeft en druk vervolgens op die frequentie forceren knop. Het modem zal zich daarna opnieuw registreren bij de CMTS waarna de gekozen frequentie op de eerste plek moet komen te staan als het goed is gegaan. Let op: de frequenties in het downstream kanalen overzicht worden weergegeven met de Hz eenheid en je moet in het invoer veld een frequentie invoeren in KHz, dus met drie nullen minder. Als voorbeeld het downstream kanaal op 730000000 Hz met een SNR van 36.8 moet dus worden ingevoerd als 730000 KHz.

Hopelijk weet het modem met wat experimenteren met die geforceerde frequentie uiteindelijk een downstream kanalen set te configureren waarbij geen van de downstream frequenties zich op 794 MHz of hoger bevindt, want dat zijn de 4G interferentie gevoelige frequenties.

Zoals aangegeven is dit slechts een workaround. Het is aan Ziggo om met een goede oplossing te komen.

Bekijk in context

29 Reacties 29
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Heb je ook een los modem en deze via een internetkabel verbonden met de Mediabox XL? Dat is niet nodig en geeft veel problemen.

https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-...
SjaakSmit
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee, geen apart modem verder. Thuisnetwerk modus staat op gateway.
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Inloggen op de xl box open de browser link is gwlogin.net gebruikersnaam admin wachtwoord admin dan kun je de waardes zien
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je hier je downstream en upstream waarden plaatsen uit de Mediabox XL?
Links in het menu staat downstream en upstream.
SjaakSmit
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ervaring van vanavond:
Het begon met korte periodes van package loss. Na ipconfig release + renew leek het 10 minuten goed te gaan, toen begon het probleem zeer aanwezig te zijn tot het punt dat internet echt helemaal niet meer werkt. Na een minuut werkt het dan weer. En sinds die grote timeout werkt het zonder problemen.

Down en upstream waardes komen eraan. Thanks voor het meedenken.

Update: probleem toch weer terug na een uur geen last oid
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Het ziet er na uit dat er savonds een flinke dip van buiten af komt je downstream , is op de 0 dbmv dat zou wat om. Hoog mogen zit wel in de norm de snr is dat aan de lage kant mooist zou 37 38 zijn de upstream die is verder goed, beste is om een monteur te laten komen om de aop tot aan wijkcentrale uit te laten meten want daar gaat ergens wat mis
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Fester 538 SjaakSmit De waarden zien er uitstekend uit.
Daar zit het probleem niet.
Ziggo moderators komen in ieder topic langs eens in de paar werkdagen, zij kunnen nog dieper kijken in de systemen, mogelijk zien zij een oorzaak en een oplossing.

Je zou ook een los modem kunnen vragen aan Ziggo, dat doen meer gamers.

Normaal waarden van de Mediabox XL zijn:

Downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV
Randje: -8 tot -10 dBmV / +8 tot +10 dBmV
Slecht: -11 dBmV en hoger / +11 dBmV en hoger

Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV to +49 dBmV.
SNR: 33 dB of hoger.
SjaakSmit
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt
De down waardes zijn op dit moment wel iets lager (tussen 0.5 en 1 lager) dan mijn screenshot (zowel de SNR als vermogen). Apart modem wil ik uiteraard wel proberen aangezien het echt een groot probleem is.

Echter ik heb ooit een apart modem gehad en heb vrij lang Horizon gebruikt als modem zonder problemen, dus ik ben bang dat het niet gaat helpen.

En ja als een ziggo moderator hier naar wil kijken graag. Ik heb een tijdje geleden ook al wel een chat met ziggo support hierover gehad, maar het is lastig om daar verder mee te komen via die manier.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
SjaakSmit , als je PingPlotter (schaal op 24 uur zetten) op een PC of laptop installeert en deze laat pingen naar een door jouw veel gebruikte site / server, wat zie je dan? Post het resultaat even hier.
PingPlotter vindt je hier: https://www.pingplotter.com/download

gr, Henno
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Aan de door het modem in de Horizon box gebruikte downstream frequenties te zien woon je in voormalig UPC gebied en zijn kennelijk in jouw regio een aantal maanden geleden de analoge TV kanalen uitgeschakeld waarbij Ziggo gelijk van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om de kabelinternet downstream kanalen naar het frequentiegebied te verhuizen dat gevoelig is voor 4G interferentie. Daar blijkt de Horizon box niet goed mee overweg te kunnen. Kennelijk heeft Ziggo niet zo goed getest of onderzocht wat de consequenties zijn van dergelijke aanpassingen.

Bij anderen hielp het als workaround om een ander downstream kanaal te forceren als primary downstream kanaal door gebruik te maken van die frequentie forceren optie die getoond wordt op downstream kanalen pagina. Vul bij Frequentie in KHz een frequentie in die een zo hoog mogelijke SNR waarde heeft en druk vervolgens op die frequentie forceren knop. Het modem zal zich daarna opnieuw registreren bij de CMTS waarna de gekozen frequentie op de eerste plek moet komen te staan als het goed is gegaan. Let op: de frequenties in het downstream kanalen overzicht worden weergegeven met de Hz eenheid en je moet in het invoer veld een frequentie invoeren in KHz, dus met drie nullen minder. Als voorbeeld het downstream kanaal op 730000000 Hz met een SNR van 36.8 moet dus worden ingevoerd als 730000 KHz.

Hopelijk weet het modem met wat experimenteren met die geforceerde frequentie uiteindelijk een downstream kanalen set te configureren waarbij geen van de downstream frequenties zich op 794 MHz of hoger bevindt, want dat zijn de 4G interferentie gevoelige frequenties.

Zoals aangegeven is dit slechts een workaround. Het is aan Ziggo om met een goede oplossing te komen.
SjaakSmit
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Henno

Ik ben op dit moment idd al bezig met pingplotter. Als ik wat interessante gegevens heb dan laat ik ze zien want ik weet niet 100% welke conclusies ik kan trekken.

Eerste opmerking / vraag.
Wat mij opvalt is dat er bijvoorbeeld bij google.com al vrij snel package loss te zien is op de eerste hop (horizon zelf?) voor google.com beperkt het zichzelf zelfs tot de eerste 2 hops. Bij andere adressen zie in hogere hops wel problemen en ik dat ik vaak terechtkom bij servers met namen als lag / aorta erin.

Maar vooral de package loss op hop1 lijkt mij vreemd? (probleem toch meer lokaal?)

Dit zijn overigens nog wel metingen van de periodes waarbij ik geen last heb van die echte timeouts / langere periodes van loss.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
ArChie.DVB wrote:
Aan de door het modem in de Horizon box gebruikte downstream frequenties te zien woon je in voormalig UPC gebied en zijn kennelijk in jouw regio een aantal maanden geleden de analoge TV kanalen uitgeschakeld waarbij Ziggo gelijk van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om de kabelinternet downstream kanalen naar het frequentiegebied te verhuizen dat gevoelig is voor 4G interferentie. Daar blijkt de Horizon box niet goed mee overweg te kunnen. Kennelijk heeft Ziggo niet zo goed getest of onderzocht wat de consequenties zijn van dergelijke aanpassingen.

Bij anderen hielp het als workaround om een ander downstream kanaal te forceren als primary downstream kanaal door gebruik te maken van die frequentie forceren optie die getoond wordt op downstream kanalen pagina. Vul bij Frequentie in KHz een frequentie in die een zo hoog mogelijke SNR waarde heeft en druk vervolgens op die frequentie forceren knop. Het modem zal zich daarna opnieuw registreren bij de CMTS waarna de gekozen frequentie op de eerste plek moet komen te staan als het goed is gegaan. Let op: de frequenties in het downstream kanalen overzicht worden weergegeven met de Hz eenheid en je moet in het invoer veld een frequentie invoeren in KHz, dus met drie nullen minder. Als voorbeeld het downstream kanaal op 730000000 Hz met een SNR van 36.8 moet dus worden ingevoerd als 730000 KHz.

Hopelijk weet het modem met wat experimenteren met die geforceerde frequentie uiteindelijk een downstream kanalen set te configureren waarbij geen van de downstream frequenties zich op 794 MHz of hoger bevindt, want dat zijn de 4G interferentie gevoelige frequenties.

Zoals aangegeven is dit slechts een workaround. Het is aan Ziggo om met een goede oplossing te komen.

Hartelijk dank voor je vakkennis. Dit is wederom zeer leerzaam.

gr, Henno
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
SjaakSmit wrote:
Henno


Ik ben op dit moment idd al bezig met pingplotter. Als ik wat interessante gegevens heb dan laat ik ze zien want ik weet niet 100% welke conclusies ik kan trekken.

Eerste opmerking / vraag.
Wat mij opvalt is dat er bijvoorbeeld bij google.com al vrij snel package loss te zien is op de eerste hop (horizon zelf?) voor google.com beperkt het zichzelf zelfs tot de eerste 2 hops. Bij andere adressen zie in hogere hops wel problemen en ik dat ik vaak terechtkom bij servers met namen als lag / aorta erin.

Maar vooral de package loss op hop1 lijkt mij vreemd? (probleem toch meer lokaal?)

Dit zijn overigens nog wel metingen van de periodes waarbij ik geen last heb van die echte timeouts / langere periodes van loss.


De eerste hop is de NAT router van de Horizon. Dit moet je niet meetellen.
Op de hops daarna moet je als het goed is geen of 100% packetloss zien.
Als het 100% is dan laat die router geen ICMP poort 8 pakketten door, er zijn nog wel eens wat ISP's of netwerk leveranciers die dit doen.
Laat PingPlotter een aantal dagen lopen op een redelijke grote horizontale schaal.
En... Archies tip van hierboven toepassen.

gr, Henno
SjaakSmit
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ArChie.DVB

Bedankt voor je reactie.

UPC gebied: klopt
Analoge kabel uit: klopt

Ik heb op een ander forum een post gevonden wat lijkt op mijn probleem van precies mijn regio ook (echter het was wel van jaren geleden). De oplossing was toen ook iets van een frequentie wijziging door upc, maar dat opperen bij de helpdesk bracht me niet veel verder. Echter jij maakt het nu heel concreet, het klinkt plausibel en als dit het is dan ben ik je zeer dankbaar. Een goede oplossing zou zijn een ander modem proberen?
SjaakSmit
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben iets verder met het probleem. Ik heb mijn pingplotter gegevens vergeleken met die van iemand anders. Het probleem bij hop5 van gameservers.com (..lag..) heeft hij ook. (normaal gesproken is dat zo'n hop met 100% loss) maar die routering heb je (en ziggo zelf) volgens mij niet echt in de hand. Echter de errors en package loss op hop 1 en 2 heeft hij niet.

(Ik heb nog niks zelfs geprobeerd met de frequencies)

SjaakSmit
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Update: ik had / heb het nu zover dat ik de loss op hop 1 en 2 niet meer heb. Echter ik had wel weer vrij snel een echte timeout / disconnect situatie.

Edit: Na een tijdje toch ook weer het hop1 en hop2 probleem.
(of kan dat komen omdat ik teveel (lees een aantal) tabs dit laat doen?)
Ik zag dat het uitvinken in de tool van het tabblad het ping proces zelf niet stopt, dus er liepen er nog een aantal.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Heb je al geprobeerd om een andere frequentie te forceren? Zo niet, dan denk ik niet dat het erg zinvol is om het IP verkeer te gaan controleren/meten. Dat IP verkeer moet immers ook over die verstoorde verbinding tussen modem en CMTS.
SjaakSmit
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ArChie.DVB

Ja bij bovenstaande update heb ik 698000 naar boven geforceerd. Echter er blijven nog veel frequencies staan boven de 800000 zoals je kan zien. Is het de bedoeling dat geen enkele frequency op dit overzicht boven jouw genoemde 794000 zit?

Echter ik dacht zojuist dat ik met die frequency wijziging mijn maximale download snelheid had verpest (ziggo speedtest) omdat die op mijn pc nog maar 60 Mbps haalde. Laptop gepakt, andere netwerkkabel erin dan mijn pc, en toen haalde ik gewoon consistent op mijn laptop 200Mbps en consistent op mijn pc maar 60Mbps. Oftewel voor dit specifieke snelheid probleem (ander probleem dan het hoofdprobleem? 😞 ) dacht ik dus dat het aan de kabel / mijn pc ligt. De kabel van mijn PC in mijn laptop gedaan: 200Mbps. De kabel terug gedaan in mijn pc: 200Mbps. Dus nu ben ik even de weg kwijt. 😉

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Kanalen 17, 18, 19 en 20 vallen nog in het frequentie gebied dat gevoelig is voor 4G interferentie, maar kijk het eerst nog even aan. Als je toch weer last krijgt van onderbrekingen, dan kunnen we alsnog een andere frequentie proberen. Ik zal straks een lijstje maken van alle downstream frequenties in jouw regio waaruit je dan zou kunnen kiezen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic