1
Vraag
2
Reacties
VvS

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Regelmatig internet uitval, T3 errors, modem crash

Hoi allemaal,

De afgelopen tijd is het regelmatig - in ieder geval wekelijks tot een paar keer per week - voorgekomen dat onze internetverbinding uitvalt. Modem resetten (uit/aan) lost het probleem weer tijdelijk op. Ik ben niet vaak op lokatie op het moment dat het internet er uit ligt, maar bij het resetten van de modem en checken van de logs zie ik vaak T3 errors die wel overeen kunnen komen met het moment van een outage (en één in ieder geval precies op het moment van outage). De Ziggo monteur is langsgeweest en heeft de Hitron modem en de splitter vervangen en het modem voor ons aangesloten op de nieuwe splitter. Dit heeft niet geholpen, de internetverbinding is nog even onbetrouwbaar als met het oude modem. De klantenservice opperde dat het misschien aan ons deel van het netwerk lag, maar als de modem na een crash bereikbaar is geeft hij vaak aan geen WAN IP te hebben van Ziggo en werken in ieder geval pings en traceroutes vanuit het modem dashboard naar buiten niet meer maar kunnen wij dus nog wel het modem dashboard bereiken via het lokale netwerk, dus ik kan me bijna niet voorstellen hoe onze ubiquiti edgerouter of switches de outages zouden kunnen verzoorzaken.

Toen ik aankwam net lag het er weer uit, bijgevoegd wat screenshots van het controlepaneel van de modem pre- en post reboot van een half uur geleden. Intussen werkt het internet dus weer (maar voor hoe lang is de vraag...). Klantenservice heeft mij in ieder geval naar dit forum doorverwezen, dus heeft iemand van jullie tips hoe we dit op kunnen lossen?

Met vriendelijke groet,

Martijn

p.s. bijgevoegd zijn:

-  pre-*.png zijn de screenshots uit het controlepaneel toe internet er net uit lag voor de powercycle

- post-*.png zijn de screenshots uit het controlepaneel na een powercycle toen ik weer internetverbinding kreeg

- docsis-vorige-crash.png was toen iemand anders op locatie was op het moment dat de modem er weer uit lag (naar zijn inschatting: rond op 5/29 rond 23:20 was het internet ongeveer weg, om 23:50 deed hij het ineens weer zonder een power cycle; dit komt overeen met een T3 error in de logs)

- docsis-wan-ochtend-na-de-crash was de staat van docsis-wan de ochtend erna, die heb ik in een excel opgeslagen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@VvS, ik heb een monteur ingepland voor 21 juni tussen 08.00 en 13.00 uur. Mocht dit niet uitkomen, dan kun je altijd de afspraak verzetten via Mijn Ziggo. Laat je ons weten hoe de afspraak is gegaan?

Bekijk in context

17 Reacties 17
VvS
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik zag dat ik maar 10 foto's kon bijvoegen, hier de docsis-vorig-crash.png en docsis-wan-ochted-na-de-crash

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 70226Posts
  • 4883Oplossingen
  • 19810Likes

@VvS Er is mogelijk wat mis gegaan met het bijvoegen van de .png 's ???

VvS
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Oh vreemd, u heeft gelijk, ik probeer het hier nogmaals

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 70226Posts
  • 4883Oplossingen
  • 19810Likes

@VvS Heb je een zakelijk abonnement? (Omdat je een Hitron modem hebt.)

VvS
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ja klopt, wij hebben een zakelijk abonnement

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 70226Posts
  • 4883Oplossingen
  • 19810Likes

Dan wordt het waarschijnlijk een lastige hier op het forum.

De Ziggo community is een consumenten forum waar de Hitron niet voorkomt en de Ziggo moderators niet altijd in alle systemen van Ziggo zakelijk kunnen.

Maar een Ziggo moderator gaat hier wel reageren, zij komen in alle topics voorbij.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 70226Posts
  • 4883Oplossingen
  • 19810Likes

@tobiastheebe kan mogelijk ook nog iets betekenen.

Hij komt langs als / zodra hij online is.

VvS
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ah helaas, via de klantenservice kon ik niet verder en werd ik hier naar verwezen dus ik weet het ook niet zo goed, maar dan is het even wachten op de moderators inderdaad. Dank in ieder geval voor de vlotte reactie!

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het vermogen upstream is aan de hoge kant met 48 dBmV.  Bij voorkeur 42 à 43 dBmV.

Blijkbaar is er ruis aanwezig op het coaxsegment, gelet op de ranging requests waar geen respons op komt.

Ook  de MDD meldingen zorgen er voor dat er gedurende tot 20 seconden geen dataverkeer mogelijk is.

Ik verwacht dat er een meting zal moeten worden verricht door een moderator of de zakelijke helpdesk.

Tobiastheebe kan wellicht meer duidelijkheid geven.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24240Posts
  • 1659Oplossingen
  • 11881Likes

De ranging-problemen op 1-6 om 23:18 vielen mij ook, evenals de vrijwel continue events m.b.t. MDD timeouts, DSA/DSC rejected en DCC authentication failure. Het US-vermogen is aan de hoge kant maar nog acceptabel, de DS ziet er goed uit.

Indien mogelijk zou ik het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter), om te bepalen of de binnenhuisinstallatie mogelijk de boosdoener is (verstoring upstream), in een dergelijk geval kan een retourbandfilter uitkomst bieden.

VvS
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor de reactie! Wat betreft het direct op AOP aansluiten, betekent dat de bijgevoegde wanddoos openschroeven en op zoek gaan naar het einde van de groene kabel? De andere kant van die groene kabel verdwijnt namelijk ergens de muur in.

Sorry als het een domme vraag is, ik ben meer van de software 😅

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De kabel van het modem rechtstreeks in het AOP (Wand Contact Doos) ; dus zonder splitter.

Dus niks openschroeven of -breken.😉

VvS
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Aah oké, dan denk ik dat dat momenteel al de situatie is; er gaat direct een coaxkabel van het modem naar de wanddoos (deze heeft één output, dus er wordt denk ik niets gesplitst), en er zit verder dus niets meer tussen.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Dan rest niet anders dan wachten op de reactie van een moderator. Deze kan het signaal bekijken en zo nodig vervolgstappen bepalen.

Bert heeft dit topic reeds aangemeld bij het Moderatie-Team.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 3833Posts
  • 521Oplossingen
  • 1248Likes

Hey @VvS, welkom hier.

Super irritant dat je regelmatig last hebt van uitvallend internet. Goed dat je hier aan de bel hebt getrokken. De Community is je al rap te hulp geschoten, zie ik ;-). 

Ik ben het signaal aan deze kant voor je gaan uitlezen en ik zie dat het probleem vooral in de ruisverhouding zit. Hier zijn regelmatig drops in te vinden die de problemen kunnen veroorzaken, zoals jij ze beschrijft. Je hebt het modem nu al rechtstreeks aangesloten op de hoofdaansluiting van Ziggo. Hiermee heb je al uitgesloten dat het probleem in het netwerk of de hoofdaansluiting zelf lijkt te liggen. Het lijkt mij dan ook verstandig om een monteur in te plannen. Op deze pagina vind je wat de storingsmonteur voor je kan doen en wat de voorwaarden zijn aan een afspraak. 

Als je daarmee akkoord bent, plan ik graag een afspraak voor je in :).

VvS
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Marije, dank voor het verrichten van de meting. De storingsmonteur klinkt dan inderdaad als een goede oplossing - akkoord. Op welke termijn zou dit kunnen?

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@VvS, ik heb een monteur ingepland voor 21 juni tussen 08.00 en 13.00 uur. Mocht dit niet uitkomen, dan kun je altijd de afspraak verzetten via Mijn Ziggo. Laat je ons weten hoe de afspraak is gegaan?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic