1
Vraag
2
Reacties
Remspoor

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Regelmatig herstart modem nodig i.v.m. verbindings problemen

Hoi,

 

Ter informatie:

  • SmartWifi modem Giga staat in bridge geconfigureerd.
  • Al heel lang is er niets veranderd in mijn hardware/bekabeling.

Sinds een paar weken merken we ineens verbindings issues zoals:

  • Ping latency groter dan 1600 ms in online games waardoor duidelijk zichtbare tearing optreed.
  • Zeer trage verbinding op internet (browsen en filmpjes op youtube kijken is gewoonweg niet te doen).

De enige remedie om dit te verhelpen is om de SmartWifi modem Giga uit te zetten, en na ca. 1 minuut weer aan te zetten waarmee de issue is verholpen voor een paar dagen. Tot een paar weken terug had ik dit probleem niet.

 

Wie ondervindt dezelfde problematiek? Kan dit probleem verholpen worden?

 

Ik wacht jullie reactie af.

 

Volgende bijlages toegevoegd:

  • AOP.jpg
  • SmartWifi modem Giga downstream informatie (Downstream.pdf)
  • SmartWifi modem Giga upstream informatie (Upstream.pdf)
  • SmartWifi modem Giga networking informatie (networking.pdf)
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De log meldt met enige regelmaat uitval (QAM/FEC lock loss) van DCID 30 t/m 32, waarschijnlijk door instraling van 4G uplink.

 

Het AOP (TRAS-1000 of DIO-01) is verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1. Een monteursafspraak is noodzakelijk voor het plaatsen van een btv 01-SET. Dit had al moeten plaatsvinden toen het SmartWifi modem Giga in gebruik werd genomen.

 

Het aftakelement (UMU-01) is verouderd en moet vervangen worden door een POA-01-B of POA-254 met nieuwe kabel (resp. IEC/F, F/F) naar het modem.


De versterker is verouderd en wordt overbodig gezien de POA een significant lagere demping heeft op de downstream dan de UMU (4 i.p.v. 10 dB), deze kan worden vervangen door een tweede splitter (POA-01-B).

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Bekijk in context

18 Reacties 18
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie zo geen problemen in het signaal.

Ik vermoed dat de eerste stap de vervanging van de oude splitter moet worden met een nieuwe passende kabel naar je modem.

Ziggo kan je die gratis toesturen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De log meldt met enige regelmaat uitval (QAM/FEC lock loss) van DCID 30 t/m 32, waarschijnlijk door instraling van 4G uplink.

 

Het AOP (TRAS-1000 of DIO-01) is verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1. Een monteursafspraak is noodzakelijk voor het plaatsen van een btv 01-SET. Dit had al moeten plaatsvinden toen het SmartWifi modem Giga in gebruik werd genomen.

 

Het aftakelement (UMU-01) is verouderd en moet vervangen worden door een POA-01-B of POA-254 met nieuwe kabel (resp. IEC/F, F/F) naar het modem.


De versterker is verouderd en wordt overbodig gezien de POA een significant lagere demping heeft op de downstream dan de UMU (4 i.p.v. 10 dB), deze kan worden vervangen door een tweede splitter (POA-01-B).

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Remspoor
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi tobiastheebe,

 

Bedankt voor de zeer snelle reactie/analyse.

Ik wacht de reactie van een Ziggo moderator af voor vervolgactie(s).

 

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Hi @Remspoor

Ik plan natuurlijk graag een monteur voor je in! Thanks @tobiastheebe voor de heldere analyse en de conclusie 😄 

De afspraak is gepland op maandag 27-06 tussen 12:00 en 18:00 uur. Je ontvangt een bevestiging per email en in een SMS een link met toegang tot de agenda. Je kan heel gemakkelijk de afspraak wijzigen als maandag niet goed uitkomt. Doe dit graag wel minimaal 1 dag van te voren, op de dag zelf kan het niet meer! 

Kom je er niet uit? Ik kan natuurlijk ook de wijziging voor jou doen 🙂

Remspoor
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Madelon,

 

Dank voor je reactie en de afspraak. De monteur is a.s. maandagmiddag welkom om de werkzaamheden uit te voeren.

Remspoor
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste allemaal,

 

Zojuist is de monteur langs geweest en heeft de benodigde aanpassingen uitgevoerd. Uit de testen blijkt dat het allemaal prima functioneert. Nog even een foto bijgevoegd met de wijzigingen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat ziet er goed uit. Zo te zien heeft de monteur voor de 'veilige' optie gekozen en de oude versterker vervangen door een nieuwe FRA-752X. Wel zou ik in plaats van de POA-085 een POA-254 geplaatst hebben (welke meer geschikt voor toekomstige technische aanpassingen aan het wijknet) en ook de F/F-kabel naar het modem hebben vervangen, al is dat laatste misschien lastig omdat de kabel naar een verdieping lager loopt?

Remspoor
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi tobiastheebe,

 

Ik heb de monteur je reactie hierboven laten lezen. Ik daarom geen idee geen idee waarom de monteur deze keuzes heeft gemaakt (m.b.t. de POA-085 een POA-254). Is het gewenst dit alsnog te veranderen?

De kabel loopt vanuit de huiskamer door de kruipruimte naar de groepenkast waar het modem is opgehangen. De monteur gaf aan dat de kabel niet de beste soort was maar ook zeker niet de slechtste (ik had er bewust nog even naar gevraagd).

Ik heb zelf even gevraagd of hij de oude versterker kon vervangen voor een nieuwe (die ik had was wel behoorlijk op leeftijd). Mijn begrip is dat ik daar nog een factuur van €50,- voor krijg (inclusief de montage).

De monteur zal nog een ticket aanmaken omdat de toevoerkabel aan de voorzijde van het huis afgeschermd moet worden (de grijze pvc pijp om de kabel is stuk, dit was al zo dat we het huis 24 jaar geleden kochten, maar ik zag dat de mantel van de kabel (die is groen) steeds fletser werd). Wellicht als er toch nog wat aanpassingen (POA-254 en F/F-kabel naar het modem) nodig zijn, kan hij dat gelijk even meenemen? Het lijkt mij het beste dat de aansluitingen up-to-date gemaakt worden zodat we hier weer lang plezier hebben van internet.

Ik wacht je reactie af.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Voorlopig levert de POA-085 nog geen problemen op, maar zodra de technische aanpassing is doorgevoerd (kan nog wel een jaar of twee duren) én je ervaart problemen met beeld en/of geluid op een of beide TV's/decoders, dan zou ik deze inderdaad vervangen door een POA-254.

 

In de set gegevens die je aan het begin van het topic hebt geplaatst, was het vermogen prima in zowel downstream als upstream, de kabel naar het modem zorgt in elk geval niet voor overmatige demping. Hopelijk is deze wel goed afgeschermd, zeker gezien de lengte. Loopt de kabel in de kruipruimte wel door een PVC-buis? Dit type (binnen)kabel voor kan namelijk niet goed tegen water/vocht.

 

Een factuur van 50 euro voor de versterker kan heel goed kloppen, de losse verkoopprijs voor Ziggo-klanten is 37,50 euro, circa 60 euro elders.

 

De groene grondkabel mag inderdaad niet worden blootgesteld aan zonlicht/UV, de buitenmantel kan daar uiteindelijk broos van worden en barstjes gaan vertonen, waardoor de kabel kwetsbaar wordt voor vochtintrede.

Remspoor
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi tobiastheebe,

 

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Ik kan niet nagaan of de kabel mede een factor is voor de eventuele verbindingsproblemen die ik had. Wel bleek dat na aanpassingen het toch nog eens nodig was het modem opnieuw uit en weer aan te zetten omdat er geen verbinding (internet) was. Hopelijk is dit geen terugkerend fenomeen, het probleem zou daarmee niet of gedeeltelijk verholpen zijn.

 

Wellicht is het toch goed om de kabel preventief te laten vervangen door de monteur? En wellicht is het ook goed om de POA-085 preventief te vervangen door de POA-254 (dit ook om toekomstige problemen voor te zijn)? 

 

Ik zou het liefst zien dat beide gelijk aangepast/veranderd wordt zodat dit in de toekomst geen factor in eventuele problemen zal zijn.

 

Ik wacht je reactie af. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Uiteraard kun je de splitter en F/F-kabel naar het modem beide preventief laten vervangen. Een servicemonteur kan dit verzorgen.

Remspoor
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi tobiastheebe,

 

Bij voorbaat sorry voor mijn verwarring:

Begrijp ik het goed dat het me nu geld zal kosten om beide hiervoor genoemde (en al eerder geadviseerde) aanpassingen alsnog te laten doen?

Of kan ik hieruit juist uit opmaken dat de aanpassingen zoals nu gedaan voldoende zijn om het probleem echt te verhelpen?

Ik hoor het graag, mij ontgaat dit en k kan dit zelf niet beoordelen.

 

Ik hoop echt dat het verbindingsproblemen nu zijn opgelost, maar ben er niet helemaal gerust op juist omdat ik vanmiddag na de aanpassingen alweer een verbindingsprobleem had. Ik wacht het anders gewoon maar even af de aankomende weken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je nog eens de downstream, upstream en log plaatsen? Daaruit wordt mogelijk de oorzaak van de uitval eerder vandaag zichtbaar.

 

De genoemde onderdelen vallen onder de binnenhuisinstallatie en dus buiten de verantwoordelijkheid van Ziggo. Wel geldt een garantie van 28 dagen op monteurswerkzaamheden.

Remspoor
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bijgevoegd de gevraagde data.

 

Ik ben echt blij met je snelle reactie(s)!

Ik wil daarom niet lastig zijn, maar ik vind het nogal verwarrend (ik doe echt mijn best om het te begrijpen).

 

Je geeft aan dat de genoemde onderdelen vallen onder de binnenhuisinstallatie en dus buiten de verantwoordelijkheid van Ziggo. Geldt dit dan ook voor de PAO of betreft dit alleen de kabel werkzaamheden?

 

Waarom heeft de monteur niet gelijk de kabel vervangen zoals dit was aangegeven in de analyse en ik er nog eens extra naar heb gevraagd bij aanvang van de werkzaamheden? 

 

Ik begrijp dat er kosten verbonden zijn aan het kabel werk, maar als het nu alsnog gedaan moet worden, zijn er voor blijkbaar €40,- extra voorrij kosten bovenop de €15,- per kwartier, terwijl de monteur hier dus vanmiddag was.

 

Kan de kabel niet gelijk worden vervangen als de monteur hier toch nog moet zijn om de afscherming van de buitenkabel aan te passen (hij zou hiervoor een ticket aanmaken)?

 

Wellicht lees ik je antwoorden hierboven niet goed, maar ik heb het idee dat ik niet echt een antwoord krijg op mijn vraag of de aanpassingen zoals nu gedaan voldoende zijn om het probleem echt te verhelpen. Ik wacht het maar af en zal je hier verder niet meer mee lastigvallen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Als medeklant is het lastig om sommige vragen op afstand te beantwoorden.

 

Helaas is er een bug aanwezig in het SmartWifi modem die ervoor zorgt dat de log regelmatig niet geheel wordt gevuld, daarvoor is opnieuw opstarten van het modem nodig. De log loopt tot 15:31 en laat dus geen gebeurtenissen van na het monteursbezoek zien. Ik kan daardoor op dit moment niet achterhalen of de oorzaak van de uitval signaal-gerelateerd was.

 

De actuele downstream (zowel SC-QAM als OFDM) en upstream zien er goed uit, m.i. is het vervangen van de modemkabel niet noodzakelijk. De monteur achtte dit blijkbaar ook niet noodzakelijk en heeft dit daarom niet uitgevoerd. Een monteur zal ook niet zomaar de kruipruimte betreden.

 

Ik weet niet of de monteur of aannemer die voor de grondkabel komt ook bereid is om de modemkabel te vervangen.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Goedemiddag @Remspoor,

We zijn inmiddels een paar weken verder. Het doel van de monteur was natuurlijk om de problemen te verhelpen en zorgen voor een goede verbinding. Dit is natuurlijk met de beste intenties gedaan.

Je hebt de verbinding nu een tijdje kunnen testen, zijn de verbindingsproblemen opgelost? 


 

Remspoor
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Erik P,

 

Nadat de 2e monteur was langs geweest waren alle aanbevelingen van de Super Expert tobiastheebe, zoals hierboven gedaan, doorgevoerd en ik heb ook geen last meer van verbindingsproblemen. Ik wil de Super Expert en beide Monteurs natuurlijk hiervoor bedanken. Ik had de analyse van tobiastheebe hierboven al gemarkeerd als oplossing. Ook mijn dank aan jou dat je dit nog opvolgt.

 

 

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Fijn om de lezen, super! Ook bedankt voor de snelle reactie/ bevestiging 🙂 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic