hullemah

Level 9
  • 278Posts
  • 5Oplossingen
  • 55Likes

Regelmatig geen ip adres op wan poort asus zenwifi ax

Heb nogal een raar probleem met het sagemcom modem.

Aansluiting is als volgt:Sagemcom in de bridge stand met daarachter een asus zenwifi ax 6600 in de rooutermodus deze fungeert als meshsysteem.

 

Eens in de 2 a 3 weken soms korter krijgt het asusmodem geen ipadres meer van het sagemcom modem.

zie dan nergens foutmeldingen in zowel het asus als het sagemcommodem.

Enigste war dan nog helpt is een herstart van het asusmodem met al het gemartel van de aangesloten wifipunten.

 

Heb alle logs van het sagemmodem erbij gedaan,hoop van ganser harte dat iemand kan zeggen wat er verkeerd gaat en of er een monteur dit kan fixen of wat ook,dit is geen werken zo.

103 Reacties 103
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31056Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

Mogelijk levert het aanpassen van de DHCP query frequency (op de WAN-interface) van de router verbetering op.

 

Overigens zie ik wel uitval van het OFDMA-kanaal (ranging retries exhausted, 16 consecutive T3 timeouts) op 20-1 en 31-1 en een T4 timeout op 26-1. De actuele waarden zijn goed tot zeer goed, in zowel DS als US.

 

De coaxinstallatie ziet er ook prima uit.

hullemah
Topicstarter
Level 9
  • 278Posts
  • 5Oplossingen
  • 55Likes

@tobiastheebe 

Heb even gekeken bij de  DHCP query frequency en die staat op agressief kan nog kiezen tussen continu en normale modus.

 

Hebt u enig idee welke ik kan gebruiken van de 3 instellingen en moet er volgens u een monteur er na kijken naar de uitval van het ofdma kanaal?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31056Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

Je kunt de instelling Normaal proberen.

 

Aan uitval van het OFDMA-kanaal kan helaas weinig verbeterd worden met de huidige plaatsing/frequentie van het kanaal. Er zijn eerder al maatregelen genomen om de stabiliteit van het kanaal te verhogen, door twee IUC's (Interval Usage Codes) te deactiveren op het CMTS.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ter info ik heb een asus rt ax86u

met de volgende wan instelling en ik heb nergens problemen mee

robinjoo19_0-1675343557876.png

 

robinjoo19_1-1675343567427.png

 

hullemah
Topicstarter
Level 9
  • 278Posts
  • 5Oplossingen
  • 55Likes

@MR_CHIP @tobiastheebe 

Ik had bij nat type symmetrisch staan,heb nu alles gezet zoals u het heb staan,ben benieuwd of de wijziging daar invloed op heeft.

@MR_CHIP enig idee wat de nat type symmetrisch/fullcone doet?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

kan je anders een de system log posten van de asus

 

als voorbeeld een stuk van die van mij

 

maar die van mij zal wel uitgebreiden zijn aangezien ik een custom firmware met eigen adguard dns server draai lokaal

 

Feb 2 12:03:00 custom_script: Running /jffs/scripts/nat-start
Feb 2 12:03:00 custom_script: Running /jffs/scripts/firewall-start (args: eth0)
Feb 2 12:03:00 wan: finish adding multi routes
Feb 2 12:03:00 rc_service: udhcpc_wan 2772:notify_rc stop_ntpd
Feb 2 12:03:00 rc_service: udhcpc_wan 2772:notify_rc start_ntpd
Feb 2 12:03:00 rc_service: waitting "stop_ntpd" via udhcpc_wan ...
Feb 2 12:03:00 custom_script: Running /jffs/scripts/service-event-end (args: stop ntpd)
Feb 2 12:03:01 ntpd: Started ntpd
Feb 2 12:03:01 custom_script: Running /jffs/scripts/service-event-end (args: start ntpd)
Feb 2 12:03:03 dhcp_client: bound 77.251.203.81/255.255.255.0 via 77.251.203.1 for 356897 seconds.
Feb 2 12:03:04 WAN_Connection: WAN was restored.
Feb 2 12:07:53 ntpd: Initial clock set
Feb 2 12:07:53 rc_service: ntpd_synced 2906:notify_rc restart_diskmon
Feb 2 12:07:53 disk_monitor: Finish
Feb 2 12:07:53 custom_script: Running /jffs/scripts/service-event-end (args: restart diskmon)
Feb 2 12:07:53 disk_monitor: be idle

 

 

software info

robinjoo19_0-1675345010755.png

 

 

hullemah
Topicstarter
Level 9
  • 278Posts
  • 5Oplossingen
  • 55Likes

@MR_CHIP bedoeld u de algemeen logboek,staan er best wat van de logboeken.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

geen idee of je alle opties heb die ik ook heb

maar ik heb dit

robinjoo19_0-1675345797628.png

 

robinjoo19_1-1675345817548.png

 

hullemah
Topicstarter
Level 9
  • 278Posts
  • 5Oplossingen
  • 55Likes

@tobiastheebe heb het niet zoals u,bij u ziet u veel meer,heb wel een systeemlogboek maar die is echt lang,vorige week had ik een disconnect het systeemlogboek gaat maar 3 dagen terug.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zodra er een disconnect is zou je dan het systeemlogboek kunnen delen ?

hullemah
Topicstarter
Level 9
  • 278Posts
  • 5Oplossingen
  • 55Likes

@MR_CHIP dat ga ik zeker doen,bedankt.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@hullemah 

 

Misschien help je dit ?    Asus RT-AX92U  achter een ubee in bridge 

 

 

Ronihd_0-1675369251037.png

 

hullemah
Topicstarter
Level 9
  • 278Posts
  • 5Oplossingen
  • 55Likes

@Ronihd bedankt voor de screenshot bij de Asus xt8 ziet het wanpoort menu er iets anders uit,heb het nu zo ingesteld zoals @MR_CHIP het ook heeft ingesteld.

 

Ga het meemaken hoelang de disconnects uitblijven,heb ook contact gehad met de helpdesk van asus, ze konden er geen verklaring voor geven van de disconnects op de wanpoort.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

We zijn inmiddels een paar dagen verder! Heb je in de tussentijd e.e.a. kunnen testen @hullemah

hullemah
Topicstarter
Level 9
  • 278Posts
  • 5Oplossingen
  • 55Likes

@Erik P @Ronihd @MR_CHIP @tobiastheebe 

Heb net de helpdesk ziggo en support Asus nog gebeld,blijf problemen houden dat ik eens in de 5 weken random geen ipadres op het asusmodem krijg,logs alles is weg van het asusmodem ook wel logisch enigste wat nog redding bied is de aan en uitknop asusmodem.

Gisteren weer alles valt weer uit.

 

Dit is mijn tweede nieuwe router in nog geen 3mnd tijd,Asus heeft voor de zekerheid de eerste ongewisseld maar bij deze set exact hetzelfde.

 

Ziggo weet het niet en Asus ook niet modemwaardes zijn perfect volgens helpdesk ziggo en asus zegt als er geen verbinding is op de wanpoort het een ziggo probleem is.

 

Wie heeft er nog raad weet het ook niet meer.

 

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zegt het log van het ziggo modem iets 

hullemah
Topicstarter
Level 9
  • 278Posts
  • 5Oplossingen
  • 55Likes

@Erik P @MR_CHIP @tobiastheebe @Ronihd 

Volgens de technische helpdesk van ziggo zag alles er meer dan perfect eruit.Enigste wat @tobiastheebe al aangaf is dat er af en toe uitval op het ofdma kanaal is.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zonder die log van beide modem en router kan ik er ook weinig mee

wegvallen van ofdma zorgt m.i niet voor wegvallen wan verbinding van de asus router 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@hullemah  schreef:

@Erik P @MR_CHIP @tobiastheebe @Ronihd 

Volgens de technische helpdesk van ziggo zag alles er meer dan perfect eruit.Enigste wat @tobiastheebe al aangaf is dat er af en toe uitval op het ofdma kanaal is.


Heb je het al met een andere lan/utp kabel tussen het Ziggo modem en je asus router geprobeerd ? 

Uitgelicht topic