1
Vraag
2
Reageer en help mee
caesar

Level 17
  • 4135Posts
  • 70Oplossingen
  • 1325Likes

Realtek gebaseerde WiFi dongles hebben drivers met forse bug.

Bij moderne WiFi netwerken gebruik je maar één SSID voor alle WiFi frequenties, 2,4 GHz, 5 GHz en 6 GHz. Bij het opbouwen van de verbinding tussen de adapter en het basisstation wordt dan automatisch de snelste frequentie en het snelste protocol gekozen (801.11b/g/n (WiFi 4), 802.11ac (WiFi 5) of 802.11ax (WiFi 6).

Dat blijkt echter niet goed te functioneren bij WiFi USB dongles die gebaseerd zijn op Realtek chips (en dat zijn er vele).

Ik had eerste mijn WiFi netwerken voorzien van aparte SSID's, dus een aparte SSID voor het 5 GHz WiFi netwerk.

Een TP-Link USB WiFi adapter voor mijn NAS haalde een hoge snelheid als ik hem met dat aparte 5 GHz WiFi netwerk verbond. Echter, toen ik overschakelde op één SSID viel de TP-Link adapter terug op 144 Mb/s (WiFi 4) op de 2,4 GHz frequentie. De automatische keuze voor de hoogste snelheid ging dus niet goed.

Het ding was misschien verouderd, dus ik kocht een nieuwe, de Asus USB-AX56. Op zich een zeer snelle adapter, maar hij vertoonde precies hetzelfde probleem.

Ik probeerde hem toen op mijn Windows 10 notebook, met de nieuwste Asus drivers, en ook daar hetzelfde probleem. Toen vond ik nog wat nieuwere drivers voor deze Realtek chip (niet van Asus), en dat leverde in ieder geval een iets hogere snelheid op, een 802.11ac (WiFi 5) verbinding, maar nog steeds op 2,4 GHz.

Het heeft er dus alle schijn van dat alle USB WiFi adapters die gebaseerd zijn op Realtek chips, dit probleem vertonen, en een veel te langzame verbinding opzetten. De fabrikant van de Austor Nas (ook Asus), kwam tot dezelfde conclusie.

Of het probleem zich ook voor doet bij op het moederbord gesoldeerde Realtek WiFi adapters kan ik niet zeggen, maar het zou mij niet verbazen.

1 Reactie 1
EnergieBoy

Level 19
  • 11402Posts
  • 577Oplossingen
  • 1859Likes

Thanx!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic