frankvandekreek

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Randapparatuur en routers: soms geen internet

Goedemiddag, 

Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn probleem.

 

Sinds december krijgt sommige randapparatuur soms (de helft van de tijd) geen verbinding met het internet.

 

Het betreft hier:

- twee verschillende TP-Link routers (het ene moment hebben met deze router verbonden apparaten een internetverbinding, het volgende moment is het "Verbonden, geen Internet)

- Philips Hue Bridge

- Chromecast Ultra (wanneer deze met utp kabel is aangesloten, gek genoeg geen problemen met enkel wifi connectie)

 

Deze apparaten heb ik meerdere keren gereset, en alle kabels zijn een keer vervangen.

 

Verder werkt alles naar behoren: laptops en pc krijgen continu snel internet, zowel bekabeld als via de wifi, alle apparaten maken correct verbinding met de wifi van het modem.

 

Weet iemand wat ik kan doen om dit op te lossen? Ik verwacht iets met een instelling van het modem, maar ik heb er verder niet genoeg verstand van om te weten waar te beginnen.

 

19 Reacties 19
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Misschien?

 

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 

frankvandekreek
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemiddag Bert, bedankt voor je suggestie. Als ik op mijn Connectbox inlog zie ik bij DHCP alleen instellingen voor DHCPv4. 

 

dhcp instellingen.png

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Mag ik vragen waarom u 2 TP-Link routers hebt ? Staan die ingesteld als router of als AccessPoint ?

Als de TP-links ook als router ingesteld staan, dan hebt u dus 3 verschillende IP ranges in huis. Dat zou misschien, indien wifi elkaar soms overlapt een probleem kunnen veroorzaken.

Afwachtende wat de router mode is, persoonlijk zou ik ze in AP mode zetten.

 

frankvandekreek
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemiddag, dank voor de reactie. Ik had iets duidelijker moeten zijn wat betreft de routers, er is tegelijkertijd maar 1 router in gebruik. Ik heb mijn oude router uit de kast gehaald om te kijken of die hetzelfde gedrag vertoonde. Dat was zo, dus die ligt nu weer terug in de kast. 

 

Ik zal inloggen op de router en kijken in welke modus die staat, en indien nodig aanpassen naar AP. 

 

Ik zou me dan alsnog afvragen  waarom de Hue bridge ook last heeft van dit probleem, aangezien die alleen een bekabelde verbinding direct op de Connectbox heeft. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Na overschakelen in AP mode, alle aan die router 'hangende' apparatuur ( ook via wifi ) wel even herstarten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie dat je 2,4 en 5 GHz dezelfde namen hebben, dit gaf hier ook wat verbindingsproblemen met verschillende apparaten.

Ik heb nu hier de 2,4 en 5 GHz met een verschillende wifinaam.

De apparaten die goed werken op 2,4 staan daarmee verbonden en de anderen op 5 GHz.

frankvandekreek
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor deze tip Bert, ik heb een van de netwerken een ander naam gegeven.  Dat kan geen kwaad lijkt me. De wifi zelf geeft alleen geen problemen, he tdoor mij beschreven probleem doet zich alleen voor bij de genoemde apparaten die met een kabel direct op de connectbox zijn aangesloten

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als alle, op de ConnectBox, aangesloten apparatuur internet problemen heeft, dan ligt het aan de CB, of diens bekabeling, of de AOP of aan Ziggo netwerk.

Kan u een foto laten zijn van de bovengenoemde apparatuur/kabels?

frankvandekreek
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het gaat niet om alle apparaten, maar specifiek de apparaten genoemd in het eerste bericht. Dus, de laptops en de desktop hebben bekabeld een consistente verbinding met het internet. De TP link router, de Philips Hue Bridge, en de Chromecast hebben geen consistente verbinding met het internet. Die hebben bijvoorbeeld een uur verbinding, waarna de verbinding abrupt wegvalt, om na een tijd weer terug te komen. 

 

Dat maakt het ook zo'n raar probleem in mijn ogen; soms werkt het zoals het moet, soms werkt het niet, andere apparaten hebben er helemaal geen last van

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

"...De TP link router, de Philips Hue Bridge, en de Chromecast hebben geen consistente verbinding met het internet. Die hebben bijvoorbeeld een uur verbinding, waarna de verbinding abrupt wegvalt, om na een tijd weer terug te komen..."


Zijn dat allemaal apparaten die ( bekabeld en/of wifi ) op de TP-link zijn aangesloten?

Er moet bij die 'probleem' apparatuur toch ergens een 'samenhangende fout' zijn.

 

frankvandekreek
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De router en Hue Bridge zijn (met een switch er tussen) aangesloten op de Connectbox. Nog goed om te vermelden dat de Hue Bridge ook zonder switch hetzelfde gedrag vertoont.

 

De Chromecast gebruik ik alleen nog maar via wifi (zonder problemen), maar wilde ik voor de volledigheid toch vermelden. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Daar lijkt dus geen samenhang te zijn ?

Dan is het misschien de DHCP van de ConnectBox, die ( weer ) eens van slag is? Maar om dat te controleren/testen moet de DHCP op de CB uit en moet een andere DHCP aangezet worden. U had 2 Tp-links, toch ? Kan u alle apparatuur op de 2 aansluiten, met onderstaande schema? 

De DHCP op de CB en op TpLink2 uit, TpLink2 in AP mode. De TpLink1 in router mode en aan de WAN kant een vast ip geven in de range van de CB.

Connectbox  -  TpLInk1 --------
                               \TpLInk2 ---

Er zijn wel meer manieren om een DHCP op een netwerk te zetten.

Ps. Desnoods bepaalde apparatuur een dag lang testen ......

frankvandekreek
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb inderdaad geen gemene deler kunnen ontdekken. Ik zal uw suggestie uitvoeren wanneer ik weer tijd heb. Bedankt voor het luisterend oor en het advies 

frankvandekreek
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Pasi,

 

Ik heb getest met een router als access point. Waar ik voorheen op m'n telefoon de melding kreeg (terwijl verbonden met router) "verbonden, geen internet", krijg ik nu niet eens verbinding met de router. Het lijkt alsof er geen ip adres wordt toegewezen via de router. En ook weer niet consequent, heb de hele dag normaal verbinding gehad, maar net rond 1730 viel het weer weg

 

Voor ik uw andere suggestie uitvoer, zou het zinvol zijn om een Factory reset uit te voeren op de Connectbox?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

"...Voor ik uw andere suggestie uitvoer, zou het zinvol zijn om een Factory reset uit te voeren op de Connectbox?.."

Bij vreemde en/of onverklaarbare storingen, altijd alle onderdelen, stuk voor stuk resetten, testen en hopen dat het probleem verdwijnt.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Hi @frankvandekreek! We zijn een week verder dus ik ben benieuwd hoe het nu gaat na alle tips die je hebt gekregen! Heb je een update voor ons? 🙂 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@frankvandekreek Is het het nog gelukt met de tips die eerder gegeven zijn? We zijn erg benieuwd hoe het nu gaat. 

frankvandekreek
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Paul,

 

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om een factory reset toe te passen op de Connectbox. Ik ben daar ook  wat huiverig voor, omdat ik de internetverbinding nodig heb voor mijn werk.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Hallo @frankvandekreek,

Duidelijk, ik snap dat je dan liever eerst nog geen fabrieksreset uit wilt voeren. Zodra het lukt, raad ik toch aan dit nog eens te proberen. Voer de reset dan uit op een moment dat je de verbinding niet nodig hebt vanwege jouw werk.

Uitgelicht topic