1
Vraag
2
Reageer en help mee
Jop_Veerman

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

QNAP instellingen MyQNAPCLoud

Ik ben onlangs overgestapt van KPN op Ziggo en heb daarvoor een Connect Box ontvangen.

Vandaag heb ik mijn QNAP server omgehangen naar de Ziggo router, nadat ik hier in DHCP een vast adres voor had gereserveerd.

Na een tijdje kwam de QNAP op lijn met keurig het gewenste IP adres.

Alleen bij het configureren van de MyQNAPCloud dienst ging het fout. Tijdens de test meldt de QNAP dat hij geen DNS resolutie heeft. Ook wanneer ik bij de DHCP instellingen de DNS servers van Ziggo zakelijk ingeef verandert er niets. (Vreemd genoeg waren deze velden oorspronkelijk leeg).

Kijk ik naar de routing tabel dan vind ik deze er raar uitzien. Deze heeft een entry voor het /24 netwerk van mijn LAN met als gateway 0.0.0.0. Die gateway zou dan toch het IP adres van mijn Connect Box moeten zijn?

Iemand een idee?

7 Reacties 7
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Voor destination 192.168.178.0/24 is de gateway 0.0.0.0 omdat de NAS onderdeel is van dit subnet c.q. er is geen next hop nodig om het subnet te bereiken. Voor de destination 0.0.0.0/0 (andere bestemmingen, waaronder internet) moet de gateway 192.168.178.1 de next hop zijn.

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

goeiedag @Jop_Veerman ,

 

Als je een fixed IP gebruikt hoort het te werken.
Echter gaan we even iets dieper.

 

Zie je wel je NAS in Verbonden apparaten?

Draait je ZMR enkel IP v4, zet dan je IP v6 uit. ( Wel juist ingesteld? )


Aan de hand van je reactie duiken we even nog dieper 🤔

 

 

Groet Bam

 

Jop_Veerman
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De QNAP staat bij de verbonden apparaten, maar niet in de lijst bij de DHCP clients. Is vreemd, want ik heb een DHCP refresh gedaan.

QNAP interface draait zowel V4 als V6, ook V6 staat zo te zien goed ingesteld, stateless met de CB als DHCP server.

V6 uitzetten is geen optie, ik heb straks port forwarding nodig en op de CB kan dat (zoals veel dingen) alleen maar op V6

Jop_Veerman
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Precies, en die routing entry ontbreekt dus.

Ik kan een statische route toevoegen, maar dan verandert hij mijn 0.0.0.0 in 1.0.0.0. En ook netmask 0 is onmogelijk.

Ik kan dus hooguit een routing entry voor 128.0.0.0/1 invoeren

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Wanneer je alleen port filtering voor IPv6 kunt instellen, dan is Dual-Stack Lite actief op de eRouter, dit werkt met een gedeeld IPv4-adres (van een AFTR, via CGNAT). Bij IPv6 is er geen NAT, dus ook geen forwarding.

 

Je kunt IPv4 Only aanvragen zodat de router een uniek IPv4-adres ontvangt en je van port forwarding gebruik kunt maken.

 

Misschien kun je screenshots plaatsen van de routing table en IP-configuratie van de NIC?

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

@Jop_Veerman ,

 

Als je een fixed IP, IP v4, draait zijn de volgende zaken nodig;

  • Fixed IP Address ( IP v4 ) welke je hebt vastgezet in je CB

  • Subnet Mask 255.255.255.0

  • Default Gateway 192.168.0.1

Zet in je NAS de IP v6 uit.

 

Dan eens zien hoe het gaat 

 

 

Groet,

 

Bam

Jop_Veerman
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi iedereen,

 

Ik heb de QNAP teruggehangen op het oude KPN modem, en nu ziet de config er weer goed uit, inclusief de 0.0.0.0/0 enrty in de routing table.

Ik ga het de komende dagen nog eens proberen, misschien een of andere glitch in de DHCP, geen idee. 

Mocht het toch weer fout gaan dan meld ik mij weer. In ieder geval heel erg bedankt voor de tips en het meedenken tot zover.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic