menno31 wrote:
hoe kan ik zien of ik die "nieuwere" heb? wat moet ik exact doen? welke modem moet ik kopen of router
Ziggo verstrekt aan de particulieren klanten tegenwoordig een ConnectBox als modem-router. Hier heb je geen keuze in.
Andere klanten die noodgedwongen hun trouwe Ziggo-modem-router moesten vervangen (wegens defect of afsluiten nieuw abonnement) liepen al tegen dit probleem aan. Het niet (meer) ondersteunen van Hairpin NAT / NAT Loopback (in ieder geval bij particulieren kanten) is blijkbaar beleid.
In de wat "betere" routers waar deze functie wel ondersteund wordt, staat dit doorgaan default uit geschakeld maar biedt dan de mogelijkheid dit te activeren. Het is een beetje een veiligheidsdingetje. Als je het dan aanzet is dat dan geheel op eigen verantwoordelijkheid.
Veel mensen vinden dit te ver gezocht of onzinnig (betutteling), maar het heeft geen zin daar nu een boom over op te zetten.
Ik geeft geen adviezen over merken of typen. Hetgeen ik zelf leuk of interessant vind is mogelijk voor velen iets te prijzig of te ingewikkeld.
Als het je alleen om ondersteuning van NAT-loopback / NAT Hair-pinning gaat zullen veel goed betaalbare en verkrijgbare routers voldoen. Gewoon een kwestie van reviews doorlezen.
Waar je wel goed naar mag kijken, zijn de mogelijkheden en prestaties van de Wifi. Ook op dat gebied zijn er steeds ontwikkelingen. Het kunnen instellen van een gast Wifi-netwerk is toch wel het minste wat je tegenwoordig mag verwachten.
Kijk eens bij de advertenties van de grote handelaren (web-shops / -winkels). Voor je de knoop doorhakt lees dan ook reviews. B.v. bij Tweakers.net (Nederlandstalig). Let ook op of een model wel recent is. Uitloop-modellen kunnen zeer gunstig geprijsd zijn maar niet alle fabrikanten blijven daarna nog firmware updates uitbrengen. Er zijn merken die hierop een gunstige uitzondering zijn, maar alles heeft zijn prijs en eens houdt het dan toch op.
Kort om ik waag mij er niet aan een merk of type aan te bevelen.