Vraag
Reacties
Aankondigingen
menno31
Level 1

Publieke ip adres in lokale netwerk benaderen hoe?

Hoi,

wij hebben thuis een NAS draaien, deze kan ik prima benaderen via het lokale ip adres van de NAS.

De juiste poorten staan open in de router zodat ik via mijn mobiel mijn NAS (Via mobiele netwerk) ook kan benaderen.

Maar nu het volgende, Ziggo blokkeerd de toegang in je lokale netwerk naar je publieke ip adres.. wat moet ik hiermee doen?

ik wil dus mijn publieke ip adres kunnen benaderen terwijl ik verbonden ben met de wifi of kabel netwerk..
0 Kudos
11 Reacties 11
Meldingen
Aan Uit
menno31
Level 1
Topicstarter
iemand?
0 Kudos
DennyW
Level 17
menno31
De nieuwere modem-routers van Ziggo ondersteunen geen NAT Hairpinning / NAT loopback.

Als je dit per se wilt kan je er voor kiezen het modem in bridge te laten plaatsen om er dan een (eigen )router naar keuze op aan te sluiten.
Het nadeel is dan wel dat je dan alleen IPv4 hebt (IPv6 vervalt dan).
0 Kudos
menno31
Level 1
Topicstarter
hoe kan ik zien of ik die "nieuwere" heb? wat moet ik exact doen? welke modem moet ik kopen of router
0 Kudos
DennyW
Level 17
menno31 wrote:
hoe kan ik zien of ik die "nieuwere" heb? wat moet ik exact doen? welke modem moet ik kopen of router

Ziggo verstrekt aan de particulieren klanten tegenwoordig een ConnectBox als modem-router. Hier heb je geen keuze in.
Andere klanten die noodgedwongen hun trouwe Ziggo-modem-router moesten vervangen (wegens defect of afsluiten nieuw abonnement) liepen al tegen dit probleem aan. Het niet (meer) ondersteunen van Hairpin NAT / NAT Loopback (in ieder geval bij particulieren kanten) is blijkbaar beleid.

In de wat "betere" routers waar deze functie wel ondersteund wordt, staat dit doorgaan default uit geschakeld maar biedt dan de mogelijkheid dit te activeren. Het is een beetje een veiligheidsdingetje. Als je het dan aanzet is dat dan geheel op eigen verantwoordelijkheid.
Veel mensen vinden dit te ver gezocht of onzinnig (betutteling), maar het heeft geen zin daar nu een boom over op te zetten.

Ik geeft geen adviezen over merken of typen. Hetgeen ik zelf leuk of interessant vind is mogelijk voor velen iets te prijzig of te ingewikkeld.
Als het je alleen om ondersteuning van NAT-loopback / NAT Hair-pinning gaat zullen veel goed betaalbare en verkrijgbare routers voldoen. Gewoon een kwestie van reviews doorlezen.
Waar je wel goed naar mag kijken, zijn de mogelijkheden en prestaties van de Wifi. Ook op dat gebied zijn er steeds ontwikkelingen. Het kunnen instellen van een gast Wifi-netwerk is toch wel het minste wat je tegenwoordig mag verwachten.
Kijk eens bij de advertenties van de grote handelaren (web-shops / -winkels). Voor je de knoop doorhakt lees dan ook reviews. B.v. bij Tweakers.net (Nederlandstalig). Let ook op of een model wel recent is. Uitloop-modellen kunnen zeer gunstig geprijsd zijn maar niet alle fabrikanten blijven daarna nog firmware updates uitbrengen. Er zijn merken die hierop een gunstige uitzondering zijn, maar alles heeft zijn prijs en eens houdt het dan toch op.
Kort om ik waag mij er niet aan een merk of type aan te bevelen.
0 Kudos
menno31
Level 1
Topicstarter
Oké maar het gaat mij niet zozeer om de prijs etc.. Ik heb nu zoon zwart media box en router in 1, op moment dat ik een extra router aan koppel wat ik nu dus heb maakt dit geen verschil want de ziggo router blokkeerd dit toch? Al hang ik 5 routers erachter..
0 Kudos
DennyW
Level 17
menno31 wrote:
Oké maar het gaat mij niet zozeer om de prijs etc.. Ik heb nu zoon zwart media box en router in 1, op moment dat ik een extra router aan koppel wat ik nu dus heb maakt dit geen verschil want de ziggo router blokkeerd dit toch? Al hang ik 5 routers erachter..

Ja, dat zie je juist. Als je router(s) er gewoon (in cascade) aansluit, dan blijft je de beperking houden die het in het Ziggo-modem-router zit.
Alleen als je het Ziggo-modem-router in z.g. bridge-mode laat zetten, verliest deze zijn router-functionaliteit (zodat het een z.g. "dom" modem wordt) en dan krijgt jouw eigen router (met dien WAN-poort aangesloten op LAN-1 van het Ziggo-modem) het externe IP-adres toebedeeld vanuit het Ziggo-netwerk.
De eigen router hoeft dan geen beperking te hebben wat NAT Hair-pinning / NAT loopback betreft (als deze dit ondersteunt).

EDIT:
Als je nu alleen een mediabox hebt, dan kan je bij Ziggo eerst een apart / extra internet-modem aanvragen. Waarschijnlijk krijg je dan (naast de mediabox) een Connectbox. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je twee internetmodems hebt, daarom zal dan bij de mediabox het internetgedeelte en het telefoon gedeelte gedeactiveerd worden. Deze functies worden dan toebedeeld aan het extra Ziggo-modem.

Pas nadat je een apart internet-modem het, kan je omzetting naar bridge-mode vragen.
Als het aansluitpunt (AOP = abonnee overnamepunt) zich in de meterkast bevindt, dan wordt dit modem daar opgesteld.
N.B.:
Mogelijk dien je de telefoonverbinding in huis door te voeren / te verbinden van de meterkast naar de woonkamer.
menno31
Level 1
Topicstarter
Oké dus met de mediabox en router in een kan ik hem niet op bridge modus zetten? Zodat mijn andere router het kan overnemen
0 Kudos
efok
Level 17
Doet de horizon media box dan ook al geen NAT loopback meer, of heeft die überhaupt dat nooit gedaan? Ik wist het alleen van de connectbox.
0 Kudos
DennyW
Level 17
efok wrote:
Doet de horizon media box dan ook al geen NAT loopback meer, of heeft die überhaupt dat nooit gedaan? Ik wist het alleen van de connectbox.

Ik heb geen mediabox. Ik moest maar afgaan op hetgeen TS zegt te ervaren. Dat het hier om een mediabox i.p.v. een 'normale-modem-router bleek mij pas uit een latere post van TS; het profiel geeft / gaf ook geen nadere info.
0 Kudos
menno31
Level 1
Topicstarter
Dus de mediabox kan ook niet op bridge ingesteld worden? i heb nog de oude kabel modem.. mischien kan ik die weer gebruiken... tis we zwaar irritant zeg dat ziggo alles dicht timmert (ja ik weet het ivm beveiliging geneuzel)
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
De MBXL kan niet in Bridge worden gezet als je hem ook als Modem/Router gebruikt.
Of hij ooit NAT-loopback heeft ondersteund, weet ik niet.
De MBXL wordt alleen in voormalig UPC gebied nog wel als Modem/Router gebruikt.
In oud Ziggo gebied is ie altijd icm met een aparte Modem/Router uitgeleverd.

De Arris Connectbox, die je als losse Modem/Router kunt gaan krijgen, ondersteunt NAT-loopback wel. Met de Compal Connectbox is thans een probleem met NAT-loopback, dat met een aangekondigde Firmware Update moet worden opgelost.
Welke je krijgt is afwachten. Officieel zijn ze gelijkwaardig, maar dat valt in de praktijk wel eens iets anders uit. Ze kunnen desgewenst allebei in Bridge Mode worden gezet.

Sluit bij een aparte Modem/Router de MBXL niet 'zomaar' aan op de Modem/Router.
Dat geeft gedonder in je netwerk.
Gebruik hem alleen voor TV-kijken of sluit hem toch aan op je netwerk en configureer hem als Access Point.
https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/de-mediabox-xl-gebruiken-als-access-point-2...

Omdat je toch bezig bent kun je tenslotte overwegen de MBXL in te ruilen voor de nieuwe Mediabox Next. Dan komt er ook een aparte Connectbox Modem/Router.
Anders dan de MBXL heeft de Next geen Modem/Router functie aan boord.

Next.
https://www.ziggo.nl/entertainment/ziggo-tv/mediaboxen/mediabox-next?gclsrc=aw.dsmediabox-next
Abonnement Next; kosten bekijken en bestellen.
https://www.ziggo.nl/alles-in-1/zelf-samenstellen/
0 Kudos