Alphard

Level 3
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Project Alpha: een heel nieuw netwerk

Goedenavond,

ik kan jullie hulp wel gebruiken met alle **bleep** die ik heb met alle techniek hier in huis:

 

Ik heb de volgende technische onderdelen: modem (connectbox compal), wifibooster (zo’n ding waar je onder andere 4 aansluitingen bekabeld kan maken) en Deco m4(3stuks). 
Ik heb de volgende apparaten die verbinding dienen te krijgen:
 
Bekabeld:
- raspberry pi Ubuntu server
- surface 
- PlayStation 
- tv
 
Draadloos:
- raspberry pi ssh p1mon (draadloos)
- raspberry pi ssh fr24 (draadloos)
- chromecast ultra
- chromecast
- iPads
- iPhones
- Sonos
 
Ik wil één netwerk, dus maar één naam. Verder wil ik dat de raspberry’s (alle drie) benaderbaar zijn vanaf externe IP-adressen, bijvoorbeeld vanaf mijn mobiel of kantoor.
 
Dus mijn vraag: is er iemand die mij kan vertellen hoe ik van begin tot eind moet werken? Ik weet het namelijk niet meer. En met alle issues die ik heb gehad word ik door Ziggo naar TPLink gestuurd en vice versa. En dat ben ik een heel klein beetje beu!
exact dezelfde vraag heb ik ook bij een ziggo groep op Facebook achtergelaten en bij de chatfunctie van mijnZiggo. Misschien dat iemand toch iets weet ervan
 
alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen
9 Reacties 9
RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Dit zijn dan ook geen vragen voor de Ziggo helpdesk, je bent zeker in de war met de technische ondersteuning van XS4ALL. 

Met 1 netwerk bedoel je 1 wifi ssid vermoed ik, dat is mogelijk, echter zal ik meteen al melden dat je het kastje van Ziggo nu beter als switch kan inzetten en de wifi uit, deze heeft geen mesh functie.

Voor het overige heb je mogelijk iets aan dit topic.

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Port-forwarding-Alles-over-port-forwarding-bij-Ziggo/ba...

 

Eerlijk gezegd verwacht ik van iemand met dat lijstje hardware wel de nodige netwerk kennis.

 

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Beste @Alphard,

 

Zie hiervoor @Pasi Leidraad voor TP-Link DECO - Ziggo Community.

Voorbeeld 1 lijkt mij de beste optie, de Deco M4 series is echter vooral een gemakkelijke thuis oplossing en biedt mogelijk niet alle gewenste opties.

 

De WiFi Booster zou ik links laten liggen en een switch aanschaffen.

 

Voor alle services en porten welke draaien op de server raadpleeg de software maker en vervolgens het topic waar @RoWi. naar verwijst.

 

MVG

Pasi

Level 18
  • 9832Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes

Met zo veel apparatuur moet ( denk ik ) eerst een paar vragen beantwoord worden, om een plan te kunnen maken. Anders is er grote kans, dat dit 'project' halverwege stok omdat er een onoplosbaar probleem is ( b.v. doordat een optie/functie gewenst is, maar deze niet aanwezig is ).

-de eerste vraag is: Ziggo of eigen router. Daar is natuurlijk maar één antwoord op: de Ziggo router heeft gewoon te weinig capaciteiten en mogelijkheden en is soms minder transparant dan men denkt/verwacht. Het wordt dus een eigen router en de Ziggo modem/router gaat in bridge mode.
-De volgende vraag is dan, zou de Deco router dit allemaal kunnen, want die is toch al aanwezig. Het gaat om behoorlijk veel verschillende apparaten ( met misschien speciale router 'wensen' ) en dus zou ook de Deco misschien te weinig opties hebben. Het wordt dus een andere router, een 'degelijk' router merk. Daar kunnen andere forum bezoekers u beter me helpen, die hebben ze in huis.
-Als gevolg van bovenstaande, kan/moet de Deco in AP ( één netwerk ) en moet natuurlijk bekabeld worden aangesloten. Een andere voordeel voor de Deco in AP mode is, dat er geen/nauwelijks aansluit beperkingen zijn, zoals in de Leidraad wordt besproken. Daardoor zijn de Deco stations in alle uithoeken van uw netwerk aan te sluiten, ongeacht hoe de netwerkbekabeling is aangesloten.

Als de basis één keer goed staat, dan kan de rest worden aangesloten.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9733Posts
  • 579Oplossingen
  • 2647Likes

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Netwerk-niet-extern-benaderbaar/td-p/734753

 

Uit het niets heeft Ziggo mij een nieuw IP-adres gegeven vorige week. Ik kwam erachter doordat ik mijn thuis-server(Emby op Ubuntu) niet meer kon benaderen. Erg vreemd dat ik zomaar een nieuw IP-adres toegewezen krijg, zonder verandering van het modem.

 

ziggo werkt met dynamische ip adressen hoewel het ip-adres zelden verandert kan het weleens voorkomen dat het ineens verandert dat kan bijvoorbeeld gebeuren na netwerk onderhoud in de wijk en volgens mijn zelfs al bij een update in de servers van ziggo

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5734Posts
  • 681Oplossingen
  • 2387Likes

Goedemorgen @Alphard 
Heel goed dat je weer op de Community terecht komt voor vragen. Je hebt nogal een rijtje aan apparaten in huis staan, die je natuurlijk graag zonder problemen wenst te gebruiken.
Ik zie dat @Pasi  en @RoWi. je al heel goed op weg helpen met hun tips. Heb je hier al wat mee gedaan en aan gehad?

@anoniemforum Ik ga er vanuit dat jouw bericht een aanvulling was in deze wat betreft de IP adressen en hier niet zelf een probleem mee ervaart momenteel 🙂



anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9733Posts
  • 579Oplossingen
  • 2647Likes

mijn bericht was idd een aanvulling

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

@Alphard ,

Nog een aanvulling, zorg dat de raspberry's goed beveiligd zijn doormiddel van tenminste een firewall; iptabels of UFW, en antivirus systeem; ClamAV.

 

Afhankelijk van verder gebruik kunt u er ook voor kiezen om monitoring of complexere security software te installeren.

Alphard
Topicstarter
Level 3
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Goedenavond allemaal,

 

ik heb het vooralsnog werkend (maar ik ga pas echt juichen als de 2 weken voorbij zijn).

Het modem staat in routermodus, de wifi uitgeschakeld. Vanaf daar gaat er een kabel naar de Deco M4. Deze staat aangemeld als router, met een kabel naar de Wifibooster. Tevens staan er nog 2 M4's draadloos aangesloten die waarvan nummer 1 de Flightradar en P1Mon voorziet van het internet. Nummer 2 ondersteund een chromecast en een raspberrypi 3 die fungeerde als Mediaplayer (Kodi) maar al een tijdje uit staat omdat de baby nog op onze kamer slaapt 's nachts. Verder zijn op de M4's alle draadloze apparaten aangesloten: telefoons, ipads, 2e chromecast, bewakingscamera's, babyfoon. Dan hebben we nog de Wifibooster. Wifi is uit en bekabeld zijn aangesloten de Raspberry 4, PlayStation, TV en de surface.

Al deze apparaten hebben ook een ipadres uit de range van de M4. Wanneer ik een apparaat, zoals de P1Mon, extern wil benaderen moet ik natuurlijk een poort open zetten. Dit heb ik gedaan op de Connectbox en op de M4. Dat werkt. Nu kan ik ook mijn Emby-server (Raspberry 4) benaderen. 

 

Dit werkt. Draadloos haal ik de helft van mijn snelheid, en dat is logisch. Bij bijvoorbeeld de surface haal ik de volle snelheid 🙂

 

Al met al ben ik tot nu toe tevreden. Ik laat over een dag of 11 nog wel weten of het nog steeds werkt.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Alphard, wat fijn dat het voor alsnog blijkt te werken! Hou het inderdaad even goed in de gaten en anders horen we het graag van je! 

Uitgelicht topic