1
Vraag
2
Reageer en help mee
Darkgades

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Problemen sinds Giganet - Loop vast bij de helpdesk van Ziggo

Goedemiddag,

 

Ik ben al 10+ jaar klant van Ziggo en heb hier altijd met tevredenheid een internetverbinding afgenomen. Helaas loop ik sinds mijn upgrade naar Giganet tegen problemen aan die door Ziggo naar mijn mening niet voldoende worden onderzocht.

 

In de afgelopen jaren heb ik meerdere keren mijn internetsnelheid verhoogd zien worden of zelf verhoogd.

Ten tijden van de corona crisis heb ik mijn abonnement verhoogd van 500Mbps naar 1Gbps. Hiervoor moest ik een nieuw modem namelijk de Gigabox die DOCSIS 3.1 ondersteunt. Sinds de verhoging en het nieuwe modem ervaar ik pakketverlies. Tijdens Teams vergaderingen, Gamen, Streamen. Ik heb hier meerdere malen de helpdesk over gebeld en die zeiden tijdens een lijnmeting alles is goed (Overigens dezelfde helpdesk die zegt dat ping hetzelfde is als pakketverlies).

 

Nadat ik er niet uit kwam met de helpdesk heb ik besloten om een eigen modem aan de kabel te hangen zodat ik zelf meer inzicht kon krijgen in wat er nu speelt.

 

En ik geloof dat er iets niet goed gaat op mijn DOCSIS 3.1 kanaal

 

Darkgades_0-1678798516260.png

 

Op de DOCSIS 3.0 kanalen heb ik correctable errors maar nagenoeg geen non correctable errors:

 

Darkgades_1-1678798644567.pngDarkgades_2-1678798677248.png

 

Nu heb ik dus met mijn bevindingen contact opgenomen met Ziggo en die geven aan dat ze willen dat ik de Gigabox weer terugplaats (Waar het probleem mee is begon). En dat ze mij anders niet kunnen/willen helpen.

 

Ik heb een beetje een kastje naar de muur gevoel hiervan gekregen.

 

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen of tips and tricks hoe ik dit aan kan pakken.

 

- Hoofdaansluiting is al vernieuwd door een monteur van Ziggo

- Probleem speelt op 2 stuks hardware (Gigabox en Fritz!Box).

- Bekabeling tussen hoofdaansluiting en modem is ook al vervangen

 

Alvast bedankt.

 

 

 

 

39 Reacties 39
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De downstream laat in het algemeen (dus zowel SC-QAM als OFDM) te wensen over qua MER (Modulation Error Ratio), dit is de digitale signaalkwaliteit. Op een aantal SC-QAM-kanalen is de MER te laag (< 34 dB). De correctable errors nemen ook steeds sneller toe naarmate de frequentie toeneemt. Dit duidt op een tekortkoming van de huisaansluitkabel of een probleem bij/met de EV of verderop in het wijknet. Op het OFDM-kanaal is de juiste/hoogste profielmodulatie (4096-QAM) in gebruik, maar de MER is daarvoor te laag, dit veroorzaakt (snel oplopende) uncorrectable errors.

 

Bij (signaal)problemen wordt inderdaad gevraagd om het Ziggo-modem opnieuw te laten activeren. Omdat er op dit moment activeringsproblemen spelen m.b.t. eigen modems, zou ik dat echter afraden.

Darkgades
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je opmerkingen. Heb jij enig idee hoe ik dit bij Ziggo aan hun verstand kan krijgen ?

Helaas kom ik met de helpdesk van Ziggo geen stap verder. Dit speelt al maanden en ik ben ondertussen al aan het overwegen om maar over te stappen naar een andere ISP.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Verder onderzoek is vereist, o.a. moet gecontroleerd worden of modems van andere klanten op dezelfde multitap/EV vergelijkbare lage MER vertonen in de downstream. De klantenservice heeft waarschijnlijk alleen het vermogen gecontroleerd. Je hebt de upstream-waarden niet geplaatst, maar in de downstream is het vermogen prima (optimaal is 0~2 dBmV).

 

Wat betreft het OFDM-kanaal valt mij nu wel op dat dit 122 MHz breed is i.p.v. de 96 MHz die meer algemeen voorkomt.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnenkort langs in dit topic en kan bovenstaande verder oppakken.

Darkgades
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hierbij de upstream statistieken:

 

Darkgades_0-1678808353236.png

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In de upstream is het vermogen ook goed, ATDMA moet tussen 36 en 51 dBmV liggen en OFDMA tussen 30 en 45 dBmV.

Darkgades
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedoel je niet 119 Mhz ? 

879.475 - 998.475

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De totale breedte van het kanaal is 122 MHz, met inderdaad 119 MHz aan actieve subcarriers.

Darkgades
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Weetje zeker dat een moderator van Ziggo hier naar gaat kijken ?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik denk zelf dat een moderator niet veel kan doen

een monteur kunnen ze niet sturen dacht ik als een eigen modem actief is

ook bij andere providers zoals kpn / t-mobile moet je bij glas/adsl eerst hun modem aansluiten voordat de eventuele problemen onderzocht kunnen worden dit is bij ziggo niet anders 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Darkgades  schreef:

Weetje zeker dat een moderator van Ziggo hier naar gaat kijken ?


Als @tobiastheebe een moderator heeft ingeseind dat komt deze zeker langs om uw situatie te bekijken en de zaken naar behoren op te pakken. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik heb zojuist de moderators ingelicht.

Renata
Community Moderator
Community Moderator
  • 899Posts
  • 80Oplossingen
  • 413Likes

Om inzichtelijk te krijgen of er iets misgaat met het signaal (OFDMA) zoals een van de experts noemt is het wenselijk dat hij je ziggo modem aansluit @Darkgades 

We kunnen dan ook een modemsessie starten om eventuele ongeregeldheden met betrekking tot het signaal inzichtelijk te krijgen. We monitoren dan een week het signaal voor je. Als jij aan jouw kant ook uitval/problemen noteert met dag en tijd leggen we dat na die periode naast onze informatie en kunnen we een vervolg gaan plannen, zodat je snel een oplossing krijgt. Ik verneem het dan graag van je wanneer het modem is aangesloten, zodat we kunnen starten.

En zou je voor mijn beeldvorming een foto van je hoofdaansluiting bij kunnen voegen?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Renata Ik heb OFDMA niet genoemd. Het gaat om de downstream, hierin laat de algehele signaalkwaliteit (MER) te wensen over.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

kan een modem sessie als een eigen modem is aangesloten ?

Darkgades
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ziggo modem is intussen weer aangesloten:

 

Darkgades_0-1679403727478.pngDarkgades_1-1679403782882.pngDarkgades_2-1679403821105.png

Darkgades_3-1679403863909.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De MER is nu prima. De FRITZ!Box gebruikt een ander rekenmethode, naar MER zou vrijwel identiek moeten zijn aan MSE. In een ander topic was ook zichtbaar dat de MSE van de FRITZ!Box significant lager was dan de MER op het Ziggo-modem. Ik heb daar zelf (nog) geen verklaring voor.

Renata
Community Moderator
Community Moderator
  • 899Posts
  • 80Oplossingen
  • 413Likes

Dank @Darkgades. Zou je dit de komende dagen willen bijhouden? Dan kijken we volgende week wat daar uitkomt bij jou en bij ons!

Darkgades
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Darkgades_0-1679478229892.png

Waar op de Fritzbox de error uncorrectable waren zijn ze op dit moment op het Ziggo modem correctable. Het zijn er nog steeds een heleboel 1 miljard + binnen 20 uur.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Feit dat het OFDM-kanaal breder is dan gebruikelijk (122 i.p.v. 96 MHz) kan hieraan bijdragen, echter is 1 miljard correctable errors in 20 uur inderdaad wel erg veel. Mijn UBC1318ZG (met OFDM-kanaal van 96 MHz breed) heeft er 634.000 verzameld na bijna 64 dagen online te zijn.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic