Merijn95

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Problemen online vergaderen & game streamen

Beste lezer,

 

Graag wil ik jullie om hulp vragen om de problemen die ik ervaar met online vergaderingen & game streaming op te lossen. In augustus ben ik verhuisd naar mijn huidige woning, sinds ik hier woon ervaar ik problemen met online vergaderen. Regelmatig valt mijn verbinding volledig weg, d.w.z. dat het apparaat waar op ik vergader de verbinding met het netwerk verliest. De verbinding is dan voor ongeveer een minuut weg. Dit gebeurd op meerdere apparaten (vergaderen via desktop pc of laptop), en zowel bekabeld als via WiFi. 

 

Daarnaast is een ander probleem dat games streamen van desktop pc boven naar laptop beneden ook niet goed gaat. De framerate is <20 fps en er zit een vertraging in het ontvangen van input. Gek is dat het de eerste paar seconden dat ik begin het nog beter lijkt te gaan. Ook hier ervaar ik dezelfde problemen nog als beide pc's met de LAN kabel aangesloten zijn. De snelheden (download & upload) zijn wel goed.

 

Ik heb hierover al telefonisch contact gehad met de klantenservice. Er is mij toen een nieuw modem toegestuurd. Ik had een Arris modem en heb nu een Compal modem. Beide modems geven dezelfde problemen.

 

Enige hulp wordt zeer gewaardeerd! Alvast bedankt 😁

 

Onderstaand mijn up- en downstream gegevens. Bijgevoegd heb ik foto's van het access punt, en een rapport van DSLReports.

 

Downstream

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Vergrendelde status RxMER (dB) Gecorrigeerd (actief profiel) Niet-gecorrigeerd (actief profiel)

1 602000000 3.4 37 QAM256 Locked 37 144 0
3 618000000 4.0 37 QAM256 Locked 37 152 0
4 626000000 4.3 37 QAM256 Locked 37 121 0
6 642000000 4.2 37 QAM256 Locked 37 159 0
7 650000000 4.2 37 QAM256 Locked 37 154 0
9 666000000 3.9 37 QAM256 Locked 37 147 0
11 682000000 3.5 37 QAM256 Locked 37 185 0
12 690000000 3.8 37 QAM256 Locked 37 132 0
14 706000000 4.5 37 QAM256 Locked 37 46 0
15 714000000 4.1 37 QAM256 Locked 37 97 0
16 722000000 3.8 37 QAM256 Locked 37 296 0
18 738000000 3.9 37 QAM256 Locked 37 86 0
19 746000000 4.3 37 QAM256 Locked 37 63 0
21 762000000 4.5 37 QAM256 Locked 37 128 0
22 770000000 4.6 36 QAM256 Locked 36 162 0
23 778000000 4.7 36 QAM256 Locked 36 124 0
24 786000000 4.2 36 QAM256 Locked 36 155 0
25 794000000 4.0 36 QAM256 Locked 36 247 0
26 802000000 3.5 36 QAM256 Locked 36 334 0
27 810000000 3.3 36 QAM256 Locked 36 371 0
28 818000000 3.3 36 QAM256 Locked 36 523 0
29 826000000 3.7 36 QAM256 Locked 36 248 0
31 842000000 4.1 36 QAM256 Locked 36 527728 0
32 850000000 3.6 36 QAM256 Locked 36 1011749 0

 

Upstream

ie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol rate (ksps) Modulatie Kanaaltype T3-timeouts T4-timeouts

1 58800000 48 5.120000 64qam 2.0 17 0
2 52000000 47 5.120000 64qam 2.0 14 0
3 45200000 46 5.120000 64qam 2.0 17 0
4 38400000 46 5.120000 64qam 2.0 21 0

 

20 Reacties 20
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Op de hogere downstream-kanalen is wat ruis aanwezig.

 

De contactdoos is verouderd, is dit het AOP (de hoofdaansluiting) c.q. is er geen contactdoos in de meterkast aanwezig? De splitter (POA-01-B) is overbodig en kan komen te vervallen.

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

 

Gezien je (nu) in voormalig UPC-gebied woont, kun je de eerste helft van je publieke IPv4-adres vermelden?

Merijn95
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je snelle antwoord.

 

De splitter heb ik er tussenuit gehaald.

In de firewall instellingen staat nu alleen de optie "firewall beveilging" ingeschakeld, IP flooding protectie heb ik uitgevinkt. 

De eerste helft van mijn publieke IPv4-adres is 24.132 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dan kun je de situatie vanaf nu even aankijken.

 

Het IPv4-adres geeft aan dat de eRouter van het modem niet van Dual-Stack Lite gebruikmaakt, dat is positief.

Merijn95
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij het game streamen doet het probleem zich nog steeds voor, zojuist getest. Dit is iets wat ik ook wel graag zou willen oplossen eigenlijk, heb je hier nog advies voor? Het online vergaderen kan ik deze week testen. Het gaat om lokaal game streamen, van desktop pc op de bovenverdieping naar laptop beneden. Beiden apparaten via ethernet kabel aangesloten, en getest met meerdere applicaties: parsec, steam link, moonlight. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Wat moet ik mij precies bij 'games streamen van desktop pc boven naar laptop beneden' voorstellen? Ik begrijp in ieder geval dat dit verkeer enkel binnen het LAN plaatsvindt? Is de linksnelheid 1 Gbps op beide PC's?

Merijn95
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedoel game streamen via applicaties zoals parsec, steam link, moonlight, heb er meerdere geprobeerd. Het vind inderdaad binnen het LAN plaats. Ik zie nu dat de desktop pc boven een linkspeed van 100Mbps heeft, dat is erg vreemd. Misschien is de kabel defect o.i.d. Denk je dat de oorzaak daar ligt?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik ben niet bekend met die applicaties.

 

Mogelijk is de ethernet-adapter van de betreffende PC alleen voor 10/100 Mbps geschikt. Anders is inderdaad een defecte kabel de meest waarschijnlijke oorzaak. Zeker als de linksnelheid tussen 100 Mbps en 1 Gbps wisselt, kan dit het probleem veroorzaken wat je beschrijft.

Kameleon.1987

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Kan je anders eens in de meterkast kijken of je daar een solide groene kabel ziet lopen en een foto sturen? 

Je mag anders ook het afdekplaatje van de aansluiting wat het modem nu op zit los schroeven en met een lampje eens kijken of je daarachter/onder iets van een groene kabel kan zien.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @Merijn95 en een warm welkom op de Community,

Wat ontzettend vervelend dat je problemen ervaart met de internetverbinding tijdens het online vergaderen, gamen en streamen! Het is goed dat je door middel van dit topic even aan de bel trekt. Zo te zien hebben de hier aanwezige gebruikers van het forum al verschilende adviezen gegeven waarmee je aan de slag kunt om mogelijk oorzaken in de binnenhuisinstallatie uit te sluiten. Heb je hier al naar gekeken en ervaar je op het  moment nog problemen? We helpen hier dan namleijk graag verder. 

Kameleon.1987

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hey Paul,

 

Ik behoef geen hulp, volgens mij hen je iets verkeerd gelezen 😅

Ik probeer juist met de ts hier mee te denken naar een oplossing.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Kameleon.1987 Ah, wat suf van me! Ik heb niet de topic starter maar jou per abuis genoemd. 😉

Merijn95
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor alle suggesties! Heb de afgelopen weken aangekeken hoe het ging.

 

Ik heb de internetkabel tussen mijn router en desktop vervangen door eentje die 1GBPS ondersteund. Heb ook de IP flooding protectie uitgezet. Het game steamen gaat nu stukken beter, vergaderingen gaan ook beter. Toch valt de verbinding nog steeds regelmatig weg tijdens het vergaderen, en met game streaming is de latency nog erg hoog. Via google kom ik uit op problemen rondom de intel puma 6/7 chip... wellicht heeft het hier mee te maken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik stelde eerder deze vraag: de contactdoos is verouderd, is dit het AOP (de hoofdaansluiting) c.q. is er geen contactdoos in de meterkast aanwezig?

 

Als de contactdoos in de woonkamer het AOP is, dan zou ik een monteursafspraak laten inplannen voor het vervangen hiervan.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Merijn95 Wat betreft je vraag is het belangrijk eerst andere mogelijke oorzaken uit te sluiten. Wil je de zaken die expert @tobiastheebe noemt controleren ? In geval van een verouderde aansluiting is het verstandiger om  een afspraak met een monteur in te plannen. 

Merijn95
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Excuus voor mijn trage reactie. De contactdoos uit de foto is inderdaad de hoofdaansluiting, in de meterkast kan ik niks vinden. Als dat een verouderd model is en dit gevolgen kan hebben voor mijn verbinding is het denk ik inderdaad een goed idee om een afspraak in te plannen om deze te laten vervangen. Wat kan ik doen om deze in te plannen?

 

 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Merijn95 dankje voor de update. Ja, dan is een monteur de volgende, logische stap. Dat regelen we voor je.

Deze komt op 16-02 tussen 08:00 - 13:00 uur. Schikt dit niet? Over enkele uren kan je de afspraak aanpassen via je eigen Mijn Ziggo account. Handig!

Merijn95
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De monteur is langsgeweest en heeft iets vervangen. Dit heeft het probleem deels verholpen, de game stream performance is een stukje beter en ik heb het idee dat ik met vergaderen minder vaak de verbinding verlies. Bedankt voor jullie hulp so far!

 

Wel loop ik nog tegen wat problemen aan, vooral met game streaming, dat wanneer mijn vriendin tegelijkertijd iets doet via internet (bv Instagram scrollen) dat de game streaming niks meer waard is; het loopt volledig vast. Het gaat dus om een game die lokaal draait en gestreamd wordt (van desktop boven naar laptop beneden). Dit zou min of meer feilloos moeten werken. 

 

Ik vermoed zelf (na googelen) dat het met de Intel Puma 6 chipset te maken heeft die in de Arris en compal modems te vinden is. Wat denken jullie? 

Merijn95
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik haal nu rond de 40fps, en wanneer er dus iets anders tegelijk gebeurd op het netwerk dan valt het soms volledig stil. Dit moet wel beter kunnen denk ik. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je kunt overwegen om beide PC's via een losse switch aan te sluiten. Het verkeer tussen beide PC's hoeft dan niet meer langs de Connectbox te gaan.

Uitgelicht topic