1
Vraag
2
Reacties
Wezeph

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Problemen met verbinding sinds plaatsen UBC1318ZG modem

Sinds een maand of 2 heb ik hier een UBC1318ZG modem. Aan de ene kant een verbetering van de oude Connectbox (sneller opstarten, geen wifi, lager verbruik), maar het gebeurt wel eens dat het modem geen verbinding meer heeft. Oplossing is dan het modem uitzetten en weer aanzetten.

Hierover heb ik 2 keer met Ziggo gebeld.

1e keer: de splitter en kabel zouden vervangen moeten worden om uit te sluiten dat het daar aan ligt (de waardes die gemeten werden waren namelijk niet goed). Echter nooit een splitter/kabel mogen ontvangen

2e keer: problemen zouden veroorzaakt worden door 1 van de UTP poorten. Medewerker gaf het modem een harde reset en zou terugbellen als de problemen zichtbaar bleven. Niet meer teruggebeld. Op dat moment verder ook geen problemen meer.

 

Vanmiddag was de verbinding echter weer weg. Gelijk een screenshot gemaakt van de event log, waarin veel meldingen stonden. Verder bijgevoegd screenshots van de downstream en upstream. Ook foto's gemaakt van de AOP en splitter.

 

Kan iemand aan de hand van de screenshots/foto's bepalen of er iets mis is? De AOP is volgens mij een oudje, want die hangt al best lang in de meterkast. Als er verder nog vragen/onduidelijkheden zijn, laat maar weten.

BTW nu 3uur later zie ik al best veel correctables en uncorrectables verschijnen (+/- 200/30 per kanaal).

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In tegenstelling tot jouw vorige modemrouter (Arris SmartWifi modem) is de UBC1318ZG geschikt voor DOCSIS 3.1. Gezien Internet Giga beschikbaar is in jouw regio koppelt de UBC1318ZG een zogenaamd OFDM-kanaal, dit is het laatste kanaal dat wordt vermeld in de downstream-tabel. Dit kanaal wordt primair voor de internetverbinding gebruikt, de andere (SC-QAM-)kanalen worden normaliter niet actief gebruikt. Het OFDM-kanaal stelt hogere eisen aan het signaal dan de SC-QAM-kanalen en het huidige AOP en aansluitmateriaal zijn hiervoor ongeschikt. De meldingen in de log geven dit ook overduidelijk aan.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Bekijk in context

Wezeph
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De monteur is einde van de middag geweest en heeft de AOP vervangen. Hij moest wel lachten: volgens hem was deze antiek 😉
Na 20min werkte alles weer.

Ik zie nu in de connection tabellen nagenoeg geen correctables/uncorrectables meer, behalve bij de OFDM/kanaal 33: meer dan 33000 correctables in 4 uurtjes tijd. Is dit normaal?

Bekijk in context

11 Reacties 11
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Op het OFDM-kanaal is teveel ruis aanwezig, dit veroorzaakt FEC lock loss (event type code 16) en de herhaaldelijke T3 timeouts. De T4 timeout veroorzaakte een tuner reset en daardoor uitval van de internetverbinding.

 

Het AOP (VQ601R) en de splitter (ES-02) zijn verouderd. Een monteur dient de VQ601R te vervangen door een TRISZ-DG300 en de ES-02 door een ESX-02 of POA-01-B/POA-254.

Wezeph
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Van het eerste gedeelte snap weinig, maar het 2e deel is erg duidelijk. Bedankt daarvoor!

Zou een Ziggo moderator een afspraak kunnen inplannen voor mij?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In tegenstelling tot jouw vorige modemrouter (Arris SmartWifi modem) is de UBC1318ZG geschikt voor DOCSIS 3.1. Gezien Internet Giga beschikbaar is in jouw regio koppelt de UBC1318ZG een zogenaamd OFDM-kanaal, dit is het laatste kanaal dat wordt vermeld in de downstream-tabel. Dit kanaal wordt primair voor de internetverbinding gebruikt, de andere (SC-QAM-)kanalen worden normaliter niet actief gebruikt. Het OFDM-kanaal stelt hogere eisen aan het signaal dan de SC-QAM-kanalen en het huidige AOP en aansluitmateriaal zijn hiervoor ongeschikt. De meldingen in de log geven dit ook overduidelijk aan.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Wezeph
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Zou een moderator (Ziggo-medewerker) een afspraak voor mij kunnen inplannen? Of moet ik daarvoor de Ziggo zelf benaderen?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Een moderator kan dat voor je regelen. Je kan vandaag een reactie verwachten.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Goedemorgen @Wezeph . zo te zien heeft @tobiastheebe je hiermee al enorm geholpen. 
Ik heb een monteur voor je ingepland om deze hoofdaansluiting te vernieuwen. Je krijgt in de loop van de dag een bevestiging van mij per mail. 
Ben je niet thuis op het ingeplande moment? Geen probleem. Via je eigen MijnZiggo account kun je deze afspraak eenvoudig aanpassen naar een tijdstip dat je wel thuis bent.

Hou je ons op de hoogte van je ervaringen na het bezoek? 

Wezeph
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De monteur is einde van de middag geweest en heeft de AOP vervangen. Hij moest wel lachten: volgens hem was deze antiek 😉
Na 20min werkte alles weer.

Ik zie nu in de connection tabellen nagenoeg geen correctables/uncorrectables meer, behalve bij de OFDM/kanaal 33: meer dan 33000 correctables in 4 uurtjes tijd. Is dit normaal?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Antiek zou ik de VQ601R nog niet noemen, maar deze was zeker verouderd. Heeft de monteur ook de splitter vervangen?

 

Wat betreft de correctable errors op het OFDM-kanaal, die kun je in de meeste gevallen negeren, dit is vrijwel altijd een (significant) hoger aantal dan op de SC-QAM-kanalen. Belangrijkste is dat er geen uncorrectable errors zijn.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

@Wezeph, bedankt voor je update. Goed dat het AOP vervangen is. Hoe ervaar je de verbinding nu?

Wezeph
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Tot op heden is de ervaring is hetzelfde. We hadden last dat de verbinding af en toe (1x per week) wegviel. Dat is tot op heden gelukkig nog niet gebeurt. Maar de tijd is nog te kort, om hier iets definitiefs over te zeggen.
Wel zag ik afgelopen weekend deze 2 meldingen nog in de event log staan. Nog iets bijzonders?

2022-04-09 11:28:50warningRNG-RSP CCAP Commanded Power Exceeds Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=0c:b9:37:2e:25:0a;CMTS-MAC=00:17:10:91:4f:99;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-04-08 21:23:24errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=0c:b9:37:2e:25:0a;CMTS-MAC=00:17:10:91:4f:99;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De DHCP error duidt niet op een probleem, deze heeft betrekking op de interne lease van het modem (10.0.0.0/8) op het CMTS. Er werd een (vendor-specific) optie meegestuurd die niet door het modem kon worden verwerkt.

 

De DRW warning/violation is iets belangrijker, onlangs de lagere severity (warning i.p.v. error), deze impliceert dat het upstream-vermogen fluctueerde. Tijdens de periodieke ranging van modem naar CMTS (elke halve minuut) wordt door het CMTS voor elk upstream-kanaal een vermogen voorgesteld. De Dynamic Range Window bepaalt een bereik van 12 dB, het minimum- en maximum-vermogen van de upstream-kanalen mag niet verder dan dit getal uit elkaar liggen. De DRW warning geeft aan dat er een spreiding van >12 dB was.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic