JeffvanDoorn

Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Problemen met snelheid: 1)Gigabit Router max 6xx/50Mb, 2)Gigabit Bridge max 1xx/50Mb

 

Beste,

Sinds ruim 1 week het nieuwe profiel gekregen op de nieuwe CB V2. Echter haal ik niet consequent een hoge snelheid richting de beloofde +9xx/50Mb.

Een Ziggo monteur is reeds geweest en geconcludeerd dat een C3 kabel tussen de straat- en tussen verdeler problemen geeft. Dit stuk C3 kabel is gisteren op 18mtr van de straatkast vervangen over een lengte van +/- 3,5mtr.

Na deze reconstructie is echter het probleem niet opgelost. En ben ik vanmorgen wat testen gaan doen omdat ik het belangrijk vind dat de huidige problemen goed in kaart worden gebracht zodat zelfde problemen bij andere klanten hiermee verholpen kunnen worden.

Ik heb dus 2 problemen met Giganet zoals in het onderwerp staat.

  • Uitleg setup Probleem 2) Gigabit Bridge max 1xx/50Mb

Hier volgen nu de Config gegevens van de CB v2 in Bridge modus waarbij ik een TP-link Archer X6000 met 2,5gb WAN poort heb aangesloten op LAN1 van de CB met Cat5e. Hiermee haal in nog geen 200/50Mb, bekabeld of Wifi. Wan poort  staat op auto en laptop waarmee ik test zit op Gig LAN poort.

  • Testresultaten Probleem 2) TP-Link Wifi Router op Gigabit Bridge max 1xx/50Mb

Eerste speedtest is via LAN poort op de TP-Link
Tweede speedtest is via Wifi (In de overige testen die hierna volgen is WiFi niet meegenomen)

  • Testresultaten Probleem 2) Laptop direct op Lan1  Gigabit Bridge max 1xx/50Mb

 

  • Status CB in Bridge Mode:

 

  • Uitleg setup Probleem 1) Gigabit Router max 6xx/50Mb

Uiteraard router instellingen en reboot CB.

Laptop op Lan1 aangesloten meer niet.

  • Testresultaat Probleem 1) Gigabit Router max 6xx/50Mb

 

  • Status CB in Router Mode:

Welke mod/specialist/klant kan mij hierbij helpen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik heb het issue bij de moderators neergelegd.

Bekijk in context

45 Reacties 45
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Goed dat je een nieuw topic hebt geopend.

Wat meteen opvalt is ruis (RS errors) op een aantal downstreamkanalen. Dat wijst erop dat in het coaxsegment vanaf connectbox c.q. AOP iets nog niet lekker loopt.

Aangezien er al kabelreparaties hebben plaatsgevonden, lijkt het mij verstandig een moderator te vragen om een gedetailleerde meting uit te voeren.

Ik leg het hen voor.

 

JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik wacht een reaktie van de mods af. 
Misschien verstandig om eerst te kijken naar de ruis en dan naar het Bridge probleem met ext router.

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Omdat ruis ook een snelheid beperkende factor is, leek me dit inderdaad de aangewezen weg.

De overige waarden zien er vooralsnog goed uit, hoewel het vermogen (dBmV) downstream iets boven het aanbevolen niveau zit voor docsis 3.1 op een aantal kanalen. Beide issues kunnen een causaal verband hebben.

JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Lijkt mij ook de beste volgorde van werken inderdaad.

Maar een causaal verband tussen de twee is het niet aangezien ik 2 manieren van testen heb gedaan in Bridge mode. 1x via laptop op de TPlink (1xx/50Mb) en 1x laptop direct op CB (5xx/50Mb). 
Ethernet kaart van latop is 1Gb en WAN poort op TP is 2,5Gb auto

Deze setup met een MAX abo en CBv1 werkt top en stabiel 49x/40Mb. Letterlijk op Max dus.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag @JeffvanDoorn en welkom op de Community,

Goed dat je met dit probleem een topic bent gestart! Ik heb gelijk je gegevens er even bij gepakt en de verbinding bekeken. Er is op wijkniveau ruis te zien op meerdere downstream kanalen. Deze ruist zorgt ervoor dat je o.a. problemen met 
de internetsnelheid constateert. Gelukkig zie ik dat dit probleem bekend is en op wijkniveau wordt opgelost door een algemeen storingsticket. De prognose is dat de storing omstreeks 16 december 2020 opgelost zal zijn. 
Het lijkt mij verstandig dit eerst af te wachten. Indien je na deze datum nog steeds problemen ervaart dan kan ik daarop verder actie ondernemen. 

JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Paul, dank voor je uitleg. Dan wacht ik het even af.

JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Gisteren zijn ze bezig geweest in mijn wijk echter nog steeds geen verbetering:

 

Router status

Ververs gegevens

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
3 618000000 6.1 40.4 QAM256 3
1 602000000 7.1 40.4 QAM256 1
2 610000000 6.2 40.4 QAM256 2
4 626000000 6.1 40.4 QAM256 4
5 634000000 6.7 40.9 QAM256 5
6 642000000 6.7 40.4 QAM256 6
7 650000000 6.5 40.4 QAM256 7
8 658000000 7.3 40.4 QAM256 8
9 666000000 7.8 40.4 QAM256 9
10 674000000 7.6 40.4 QAM256 10
11 682000000 6.9 40.4 QAM256 11
12 690000000 6.2 40.4 QAM256 12
13 698000000 6.4 40.4 QAM256 13
14 706000000 6.3 40.9 QAM256 14
15 714000000 6.4 40.4 QAM256 15
16 722000000 6.6 40.4 QAM256 16
17 730000000 6.9 40.9 QAM256 17
18 738000000 7.7 40.9 QAM256 18
19 746000000 7.3 40.4 QAM256 19
20 754000000 6.7 40.4 QAM256 20
21 762000000 6.1 40.4 QAM256 21
22 770000000 5.5 40.4 QAM256 22
23 778000000 5.7 40.4 QAM256 23
24 786000000 5.6 40.9 QAM256 24
26 802000000 6.3 40.4 QAM256 26
27 810000000 6.3 40.4 QAM256 27
28 818000000 6.3 40.4 QAM256 28
29 826000000 6 40.4 QAM256 29
30 834000000 5.7 40.4 QAM256 30
31 842000000 5.7 40.4 QAM256 31
32 850000000 5.4 40.4 QAM256 32


 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
3 Locked 40.366287 0 0
1 Locked 40.366287 0 0
2 Locked 40.366287 0 0
4 Locked 40.366287 272252 0
5 Locked 40.946209 60151 0
6 Locked 40.366287 0 0
7 Locked 40.366287 14318 238625
8 Locked 40.366287 18 0
9 Locked 40.366287 0 0
10 Locked 40.366287 0 0
11 Locked 40.366287 0 0
12 Locked 40.366287 0 0
13 Locked 40.366287 0 0
14 Locked 40.946209 0 0
15 Locked 40.366287 0 0
16 Locked 40.366287 0 0
17 Locked 40.946209 0 0
18 Locked 40.946209 0 0
19 Locked 40.366287 0 0
20 Locked 40.366287 0 0
21 Locked 40.366287 0 0
22 Locked 40.366287 0 0
23 Locked 40.366287 0 0
24 Locked 40.946209 0 0
26 Locked 40.366287 0 0
27 Locked 40.366287 0 0
28 Locked 40.366287 0 0
29 Locked 40.366287 0 0
30 Locked 40.366287 0 0
31 Locked 40.366287 0 0
32 Locked 40.366287 0 0


 

D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
33 96 4K 1860 QAM4096 879


 

D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Lock Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33 Locked 42 5.8 18598258 0

 

Ververs gegevens

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 23300000 44.3 5120 KSym/sec 64QAM 6
2 30200000 44.3 5120 KSym/sec 64QAM 5
3 37100000 44 5120 KSym/sec 64QAM 4
4 44000000 44 5120 KSym/sec 64QAM 3
5 50900000 44.3 5120 KSym/sec 64QAM 2
6 57800000 44.3 5120 KSym/sec 64QAM 1


 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 US_TYPE_STDMA 0 0 0 0
2 US_TYPE_STDMA 0 0 0 0
3 US_TYPE_STDMA 0 0 0 0
4 US_TYPE_STDMA 0 0 1 0
5 US_TYPE_STDMA 0 0 0 0
6 US_TYPE_STDMA 0 0 0 0

 

Na reboot CB:
 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
Wed 16/12/2020 10:41:59 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 7; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:f1:ac:ff;CMTS-MAC=00:01:5c:88:f6:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 16/12/2020 10:42:19 5 Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:f1:ac:ff;CMTS-MAC=00:01:5c:88:f6:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 16/12/2020 10:42:25 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 7; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:f1:ac:ff;CMTS-MAC=00:01:5c:88:f6:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 16/12/2020 10:42:31 5 Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:f1:ac:ff;CMTS-MAC=00:01:5c:88:f6:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 16/12/2020 10:42:58 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 7; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:f1:ac:ff;CMTS-MAC=00:01:5c:88:f6:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 16/12/2020 10:43:26 5 Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:f1:ac:ff;CMTS-MAC=00:01:5c:88:f6:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Paul Ziggo , Op TP-Link Archer AX6000 nogsteeds maar max 170Mb via CB in Bridge mode.

JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

De interoperability tussen TPLink AX6000 en CB v2 Bridge werkt niet goed. Tussen de AX6000 en CB v1 is deze perfect, er was geen snelheidsverschil.
Ik heb de AX6000 router omdat ik Wifi6 gebruik thuis en wil dit ook zo houden met de TP-Link.

 

Met de CB v2 op Max abo het ik zelfde probleem als met Giga abo, enorme snelheidsverlies.

Nu de kleine jongen thuisschool heeft, en ik zelf ook thuis werk heb ik nu gewoon issue's met meetings in teams.

Als er geen andere oplossing is wil ik terug naar Max met CB v omdat daar alle kinderziektes uit zijn en de interoperability tussen Router en Bridge verholpen zijn. 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Wat laat het netwerklog vandaag zien?

JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zie hierboven. Vandaag geen meldingen. Maar de meldingen van gisterenmiddag en avond zijn weg, alleen die van de ochtend staan er.

 

 

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Er is nog steeds ruis aanwezig op de downstream kanalen 4,5,7 en 8.

Als er verder geen meldingen in het log staan, dan kan een moderator misschien d.m.v. een meting ontdekken wat daarvan de oorzaak is.

Ik heb Paul een reminder gestuurd.

JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik ga zo even een test doen met laptop op CB v2 in Bridge en Router mode. Kom dan terug met resultaten.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemorgen @JeffvanDoorn,

Sorry voor de late reactie! De storing op wijkniveau is sinds 16 december 2020 opgelost. Ik heb even een blik geworpen op het signaal van je modem en ook ik zie nog steeds de nodige ruis terug op de downstreamkanalen. Ik had eigenlijk gehoopt dat dit na de recente werkzaamheden opgelost zou zijn.
Het lijkt mij goed dat hier een netwerkmonteur naar komt kijken. Ik heb alvast een afspraak voor je geregeld op dinsdag 22 december 2020 tussen 08:00 uur en 13:00 uur. 
Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken te wijzigen. 

Laat na het monteursbezoek maar weten wat je bevindingen zijn.

Groeten,

Paul 

JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hey Paul, 
Dank voor je vooruit denken. Koffie staat klaar voor de monteur.

JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Net een paar tests gedaan via de Archer AX6000 router en de eerste 3 test behaalde ik snelheden van +730Mb waarna hij terug zakte naar +400Mb en toen naar +200Mb. 5 minuten later weer +400Mb. Het fluctueert dus echt nog steeds maar ik ben wel blij dat ik nu via de eigen router meerdere testen boven de eerder genoemde <200Mb haal. 

Er hebben dus enig positieve verbeteringen plaats gevonden. Ik krijg dus weer vertrouwen in de combinatie op Gigabit, helemaal nu ik weet dat er nog verbetering te halen valt door het (hopelijk) oplossen van het ruis probleem op de probleem kanalen.

Hopelijk dat de monteur volgende week de overige problemen kan herleiden en oplossen. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@JeffvanDoorn Dank voor je terugkoppeling. Zo te lezen zijn het nog wel flinke fluctuaties in de snelheid. Dit houdt verband met de verstoorde downstreamkanalen. 
Ik vertrouw erop dat de monteur het aanstaande dinsdag oplost. We zijn in ieder geval erg benieuwd naar je bevindingen na het monteursbezoek.
Nog een fijn weekend en we houden even contact! 
Groeten,

Paul 

JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik ben er wel achter gekomen wat het probleem is met de interworking tussen de 2 devices. De QoS op de Ax6000 router zorgt voor max 200Mb. Wanneer ik alles binnen QoS op laag zet zakt de snelheid NIET.

QoS aan met Compal CB (v1) was geen probleem.

 

JeffvanDoorn
Topicstarter
Level 1
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Had de afspraak naar maandag 12u - 18u gezet en die van dinsdag is dus geannuleerd. Hopen dat het wel een netwerk monteur is. Nog geen monteur gemeld btw

Uitgelicht topic