Zoals beloofd, hierbij de update n.a.v. het monteursbezoek vandaag.
Laat ik voorop stellen dat ik zeer tevreden ben met het monteursbezoek. Ik ben goed geholpen en hij is maar liefst 2,5 uur bezig geweest met de hele situatie (vervanging componenten, AOP, bellen met technische dienst, lijnmeting, breder onderzoek, etc..). Hierdoor is inmiddels meer duidelijkheid gekomen, echter het probleem van hoge latency, jitter en packet loss is er nog steeds onverminderd.
De monteur heeft het volgende vervangen:
- Het koppelstuk van de binnenkomende groene kabel (de C9 connector)
- De kabel van de C9 connector naar het AOP
- Het AOP is vervangen (zoals @KBX458 eerder ook aangaf was dit samen met de C9 connector ook de eerste verdachte van de monteur)
- Het modem Connectbox Compal is vervangen, nadat na bovenstaande issues bleven aanhouden.
Monteur heeft gezien dat het signaal van de verbinding goed in orde is, alleen ook bevestigd dat de kwaliteit/ruis erg slecht is. Verder heeft hij volledig uitgesloten dat het probleem zich aan 'mijn' huiszijde bevind.
Inmiddels hebben de overburen ook een aantal dagen een pingplotter monitoring bij hen opgestart en wat blijkt, daar doet zich geen enkel probleem voor op de momenten wanneer ik veel problemen ervaar. Vooral tussen 08:00 en 17:00 en 's avonds tot 23:30 uur is het erg slecht. Tussen 23:30uur 's avonds en 's morgens 08:00 is de verbindingskwaliteit prima bij mij en de ruis nagenoeg weg!
Monteur is hierop verder gaan schakelen met de technische dienst en heeft ook gekeken naar de opstelling en verbinding vanuit de wijkkast (die schuin aan de overzijde van de straat staat).
In de wijkkast blijken 3 modules te zitten (Multitap A, B en C).
Wat blijkt, ik zit op module A aangesloten en de overburen op C, wat mogelijk prima zou kunnen verklaren waarom zij geen problemen ervaren en ik wel.
Gezien het duidelijk terugkerende patroon van de ruis in de grafieken is de grote verdachte is nu geworden de wijkkast en met name module A.
Aangeven werd dat mogelijk:
1) Één van de andere buren aangesloten op dezelfde multitap A de verbinding grotendeels 'opslokt' (in vorm van bandbreedte), ten koste van de overige aangesloten abonnees op die module A.
Of,
2) Één van de andere buren veroorzaken een storing/ruis op de lijn, door slechte contacten/verbindingen o.i.d., wat doorstraalt op de andere aangesloten abonnees op multitap A.
Of
3) wellicht defecte componenten in wijkkast?
De monteur heeft aangegeven hier zelf verder niets aan te kunnen doen, dit zouden de 'buiten monteurs' moeten doen. Al met al nieuwe inzichten, desondanks is helaas de kwaliteit van de verbinding nog steeds onverminderd slecht.. zie bijgevoegde pingplotter van vandaag ná monteursbezoek..
Een hoop informatie en ik hoor graag jullie kijk op de zaak en de vervolgstappen