1
Vraag
2
Reacties
Sjem

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Problemen met modem (connectbox), hoge jitter, veel latency en packetloss

Beste mensen,

Na eerst veel gelezen te hebben, meld ik mij bij nu zelf bij deze community. Ik zie dat ik niet de enige ben met dit issue en schakel graag daarom jullie ervaring en kundigheid in. Ik zou mezelf inmiddels geen leek meer willen noemen, aangezien ik een elektrotechnische achtergrond heb en veel heb gezien en gelezen op o.a. de community. Echter ik merk dat ik er zelf niet meer uitkom nadat ik m.i. alle mogelijke oorzaken al hebt afgevangen.

Uitleg:

Al zeer geruime tijd ervaar ik problemen met m'n internetverbinding. Met name tijdens online gaming loop ik hier direct tegenaan. Dit heb ik om die reden een tijd gelaten (niet goed natuurlijk) en inmiddels weer opgepakt. De latency, jitter en packetloss die ik momenteel ervaar op mijn binnenkomende verbinding is enorm. Shooters zijn hierdoor onmogelijk geworden om te spelen wat enorm frustreert. Daarnaast ervaar ik ook al veel langer andere onverklaarbare dingen, waarvan ik nu pas denk dat dit mogelijk ook kan samenhangen met ditzelfde issue. Denk aan het wegvallen van cameraverbindingen, Sonos apparaten, of waarbij spotify afspelen niet mogelijk is en na 3x proberen plots weer wel.

Sinds kort draai ik pingplotter op een PC rechtstreeks bekabeld op modem en zie daar patronen ontstaan. Met name tussen 08:00 en 17:00 is de verbinding zeer onrustig. Vaak ook nog savonds tussen 20:00 en 23:30. Gek genoeg zie ik dat het vrijwel de hele nachts (redelijk) stabiel is, tot de volgende morgen 08:00 weer! Laat ik nog geen conclusies trekken.. Let op, gemeten waarbij het eigen netwerk niet aangesloten is, enkel dus de pc.

Mijn opstelling:

- Connectbox (Compal) in bridge modus, maar nu tijdelijk weer in router modus

- Edgerouter X erachter normaal gesproken, maar nu dus tijdelijk even niet (inmiddels de 3e eigen router in de hoop op verbetering, ik had blijkbaar eerder moeten gaan meten.. maarja..)

- PoE switch 8 ports (linksys)

- 2x Ubiquiti Unifi AP-AC-Pro

- 1x Ubiquiti Unifi AP-AC-LR

- Overal Cat6a bekabeling S/FTP

Status tot nu toe:

Na veel lezen ben ik gaan monitoren met pingplotter en zie ik duidelijke ruis, latency, jitter, packetloss en noem maar op. Zie de grafieken.

Ik ben helemaal terug naar de basis gegaan en heb momenteel het modem rechtstreeks aangesloten en daarop mijn pc. Zonder tussenkomst van eigen router, versterkers, switches, etc. en de problemen blijven.

Inmiddels 3x Ziggo gebeld en nieuwe onderdelen/kabels opgestuurd gekregen, dit aangesloten en de problemen blijven. Ook wordt door Ziggo zelf de hoge ping gezien.

Het is nu zover dat er maandag 13dec een storingsmonteur langskomt.

Dat wacht ik uiteraard af, maar wilde dit toch alvast delen, zodat er snel geschakeld kan worden en vooral dat de oplossingen anderen weer kan helpen.

Alvast dank voor het meelezen. Ik hoop dat dit snel opgelost is en hou jullie op de hoogte!

Gr, Rob

ps.

- algemeen: pingplotter gedraaid veelal zonder eigen thuisnetwerkbelasting (switch met eigen netwerk losgekoppeld)

- afbeelding pingplotter van 08-12: ben ik zelf 90gb aan het downloaden tussen 15:10 en 16:05

- afbeelding pingplotter van 09-12: zit ik in videocalls met telefoon/laptop op wifi tussen 14:30 en 16:45 (hiervoor tijdelijk switch met accespoints voor aangezet)

45 Reacties 45
Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Edit op bovenstaande: Ik heb inmiddels mail gehad van Ziggo dat er werkzaamheden op 15-04-22 zijn ter uitbreiding van het netwerk. Ik hou jullie op de hoogte of de problemen daarna opgelost zijn 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19656Posts
  • 1385Oplossingen
  • 7524Likes

@Sjem Wat zijn je bevindingen m.b.t. de internetverbinding de afgelopen dagen? We zijn heel erg benieuwd, 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19656Posts
  • 1385Oplossingen
  • 7524Likes

Goedemorgen @Sjem,

Hoe gaat het de afgelopen periode met de verbinding? Werkt alles naar wens? 

Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

@Paul, @Mark, @KBX458, @Bert en andere die dit topic volgen. Inmiddels heb ik een aantal weken kunnen testen en ik moet zeggen dat de algemene beleving erg goed is, het lijkt opgelost te zijn!

Ik draai al een tijdje geen pingplotter meer, dus kan dit niet feitelijk laten zien, maar dat het opgelost lijkt te zijn maak ik vooral op uit het feit dat de bizarre pingspikes en jitter verleden tijd lijken te zijn. Ik heb deze na de werkzaamheden niet meer waargenomen. Alles lijkt veel stabieler te functioneren en op elk willekeurig moment van de dag/avond/nacht. 

De capaciteitsuitbreiding lijkt hiermee ook de oplossing geweest te zijn voor de problemen die ik heb ervaren.

Puur uit nieuwsgierigheid en interesse (en dit plaatje zal @Mark vast al klaar hebben staan), rest mij nog de afsluitende vraag:

Zien jullie dat de grafieken, belasting UP en DOWN stream frequenties in mijn wijk, aan jullie zijde inmiddels ook stabieler zijn en niet meer pieken naar het kritieke rode gebied? (zoals eerder in dit topic gedeeld)

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1964Likes

@Sjem  schreef:

(dit plaatje zal @Mark vast al klaar hebben staan)

Zien jullie dat de grafieken, belasting UP en DOWN stream frequenties in mijn wijk, aan jullie zijde inmiddels ook stabieler zijn en niet meer pieken naar het kritieke rode gebied?

Haha, nou ik had hem nog niet klaarstaan maar het is een kleine moeite om die vergelijking tevoorschijn te toveren voor je!

Fijn dat het opgelost is!

Upstream belasting in de wijk

Voor (dec 2021):

Mark_0-1652967114892.png

Na (mei 2022):

Mark_1-1652967951262.png

Downstream belasting in de wijk

Voor (dec 2021):

Mark_3-1652968451947.png

Na (mei 2022):

Mark_1-1652968379974.png

Inmiddels is ook Docsis 3.1 downstream (OFDM) uitgerold en daar zit er nog heel veel ongebruikte capaciteit in. Docsis 3.1 upstream (OFDMA) volgt later.

Mark_4-1652968571479.png

Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

@Mark , mooie grafieken, dat laat een overduidelijk beeld zien!

Dank allen voor de service en reacties afgelopen tijd, topic gesloten..

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic