1
Vraag
2
Reacties
Sjem

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Problemen met modem (connectbox), hoge jitter, veel latency en packetloss

Beste mensen,

 

Na eerst veel gelezen te hebben, meld ik mij bij nu zelf bij deze community. Ik zie dat ik niet de enige ben met dit issue en schakel graag daarom jullie ervaring en kundigheid in. Ik zou mezelf inmiddels geen leek meer willen noemen, aangezien ik een elektrotechnische achtergrond heb en veel heb gezien en gelezen op o.a. de community. Echter ik merk dat ik er zelf niet meer uitkom nadat ik m.i. alle mogelijke oorzaken al hebt afgevangen.

 

Uitleg:

Al zeer geruime tijd ervaar ik problemen met m'n internetverbinding. Met name tijdens online gaming loop ik hier direct tegenaan. Dit heb ik om die reden een tijd gelaten (niet goed natuurlijk) en inmiddels weer opgepakt. De latency, jitter en packetloss die ik momenteel ervaar op mijn binnenkomende verbinding is enorm. Shooters zijn hierdoor onmogelijk geworden om te spelen wat enorm frustreert. Daarnaast ervaar ik ook al veel langer andere onverklaarbare dingen, waarvan ik nu pas denk dat dit mogelijk ook kan samenhangen met ditzelfde issue. Denk aan het wegvallen van cameraverbindingen, Sonos apparaten, of waarbij spotify afspelen niet mogelijk is en na 3x proberen plots weer wel.

Sinds kort draai ik pingplotter op een PC rechtstreeks bekabeld op modem en zie daar patronen ontstaan. Met name tussen 08:00 en 17:00 is de verbinding zeer onrustig. Vaak ook nog savonds tussen 20:00 en 23:30. Gek genoeg zie ik dat het vrijwel de hele nachts (redelijk) stabiel is, tot de volgende morgen 08:00 weer! Laat ik nog geen conclusies trekken.. Let op, gemeten waarbij het eigen netwerk niet aangesloten is, enkel dus de pc.

 

Mijn opstelling:

- Connectbox (Compal) in bridge modus, maar nu tijdelijk weer in router modus

- Edgerouter X erachter normaal gesproken, maar nu dus tijdelijk even niet (inmiddels de 3e eigen router in de hoop op verbetering, ik had blijkbaar eerder moeten gaan meten.. maarja..)

- PoE switch 8 ports (linksys)

- 2x Ubiquiti Unifi AP-AC-Pro

- 1x Ubiquiti Unifi AP-AC-LR

- Overal Cat6a bekabeling S/FTP

 

Status tot nu toe:

Na veel lezen ben ik gaan monitoren met pingplotter en zie ik duidelijke ruis, latency, jitter, packetloss en noem maar op. Zie de grafieken.

Ik ben helemaal terug naar de basis gegaan en heb momenteel het modem rechtstreeks aangesloten en daarop mijn pc. Zonder tussenkomst van eigen router, versterkers, switches, etc. en de problemen blijven.

Inmiddels 3x Ziggo gebeld en nieuwe onderdelen/kabels opgestuurd gekregen, dit aangesloten en de problemen blijven. Ook wordt door Ziggo zelf de hoge ping gezien.

 

Het is nu zover dat er maandag 13dec een storingsmonteur langskomt.

Dat wacht ik uiteraard af, maar wilde dit toch alvast delen, zodat er snel geschakeld kan worden en vooral dat de oplossingen anderen weer kan helpen.

 

Alvast dank voor het meelezen. Ik hoop dat dit snel opgelost is en hou jullie op de hoogte!

 

Gr, Rob

 

ps.

- algemeen: pingplotter gedraaid veelal zonder eigen thuisnetwerkbelasting (switch met eigen netwerk losgekoppeld)

- afbeelding pingplotter van 08-12: ben ik zelf 90gb aan het downloaden tussen 15:10 en 16:05

- afbeelding pingplotter van 09-12: zit ik in videocalls met telefoon/laptop op wifi tussen 14:30 en 16:45 (hiervoor tijdelijk switch met accespoints voor aangezet)

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

@Paul, @Mark, @KBX458, @Bert en andere die dit topic volgen. Inmiddels heb ik een aantal weken kunnen testen en ik moet zeggen dat de algemene beleving erg goed is, het lijkt opgelost te zijn!

 

Ik draai al een tijdje geen pingplotter meer, dus kan dit niet feitelijk laten zien, maar dat het opgelost lijkt te zijn maak ik vooral op uit het feit dat de bizarre pingspikes en jitter verleden tijd lijken te zijn. Ik heb deze na de werkzaamheden niet meer waargenomen. Alles lijkt veel stabieler te functioneren en op elk willekeurig moment van de dag/avond/nacht. 

 

De capaciteitsuitbreiding lijkt hiermee ook de oplossing geweest te zijn voor de problemen die ik heb ervaren.

 

Puur uit nieuwsgierigheid en interesse (en dit plaatje zal @Mark vast al klaar hebben staan), rest mij nog de afsluitende vraag:

 

Zien jullie dat de grafieken, belasting UP en DOWN stream frequenties in mijn wijk, aan jullie zijde inmiddels ook stabieler zijn en niet meer pieken naar het kritieke rode gebied? (zoals eerder in dit topic gedeeld)

Bekijk in context

45 Reacties 45
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hoi Bert,

 

Dank voor de snelle reactie, super! Bijgaand de gevraagde gegevens. Alleen de netwerkhistorie van de afgelopen dagen heb ik niet, ik heb vanmiddag mijn connectbox gereboot dus slechts gegevens vanaf 14:15. Wellicht dat je er toch zaken uit kunt halen.

Ik zal hem nu iig aan laten staan zodat ik later gegevens van meerdere dagen heb.

 

Gr, Rob

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@KBX458 Wil jij eens naar het log kijken, mogelijk vind je het probleem.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Sjem Het signaal op zich ziet er goed uit, maar het log wordt bekeken.

Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Klopt dit is ook door de helpdesk aangegeven, op de 'rustigere' momenten ('s nachts bijvoorbeeld) haal ik ook met gemak 300Mbps down / 30Mbps up geen enkel probleem, wat tevens het maximale voor mijn abonnement is. Het grote probleem is dat de verbinding vaak enorm onrustig is en blijkbaar op bepaalde tijden (ik lijk patronen te zien in pingplotter zoals in het allereerste bericht is meegestuurd). Op die momenten storten alle waarden in en haal ik soms niet eens 100Mbps down tot zelfs 29Mbps down een keer gemeten afgelopen week met speedtest.net. 

Benieuwd of @KBX458 iets kan vinden in de log!

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Goeie morgen,

op de downstream is een lichte ruis aanwezig, die op de kanalen 15 en 16 groter is.

Het log:

14.15.34 SYNC failure = het modem is tijdelijk buiten werking

14.15.19 MDD time out = tijdelijk tot 20 sec. geen dataverkeer mogelijk

14.17.32 T4 = uitval modem, rest interface en opnieuw aanmelden bij CMTS

14.18.08 TRO69 stop = verbinding verbroken met ACS Auto-Configuration Server

1-1-1970

01.01.23 modem reboot door power reset

14.24.47 TRO69 start = verbinding met ACS hersteld.

De eerder genoemde ruis is veelal een oorzaak van genoemde meldingen.

Aangezien het AOP niet het jongste exemplaar is, is dit voor mij de eerste verdachte. Ik heb dit topic voorgelegd aan het moderatie-team ter beoordeling. Dit kan een monteur inplannen die kosteloos een nieuw en hedendaags AOP monteert

Als dit niet het probleem verhelpt, zal het coaxsegment tussen AOP en EV nader moeten worden bekeken.

 

 

 

Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

@KBX458dank voor de reactie! Er is reeds een storingsmonteur ingepland voor aanstaande maandag 13 december. Ik weet niet of hij standaard een nieuw type AOP bij zich heeft, maar dat zou natuurlijk 2 vliegen in 1 klap zijn.

 

Ik heb nog even een nieuwe log toegevoegd van gisteravond 21:30 tot vanochtend 09:00 en zie weer een aantal nieuwe meldingen, waaronder:

- critical No Ranging Response received

- warning [38:43:7D:3B:89:6A][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 100 to 36

 

Als dat verband heeft met wifi vind ik het vreemd, want het wifi signaal heb ik altijd uit staan van de connectbox in routermodus. Dit loopt altijd via mn eigen accespoints.

 

Ook nog even een nieuwe pingplotter toegevoegd waarin duidelijk te zien is dat vanmorgen wederom rond 07:30 de ruis weer volledig aanwezig is en 's nachts nagenoeg wegblijft. @Bert@KBX458 hou zouden jullie die tijdstippen verklaren, ook AOP als eerste verdachte? Of kan het zijn dat de belasting smorgens in de wijk hier toeneemt (mensen die thuiswerken en de spullen opstarten?) en dat dat via de wijkkast effect heeft op mijn AOP/verbinding/modem? Op die tijdstippen is er nog geen activiteit hier in huis geweest namelijk..


Groet Rob

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Als je mijn reactie goed had gelezen, dan had ik de keuze voor de monteur graag overgelaten aan een moderator. Die kunnen de juiste monteur aansturen. Zij besluiten ook of een AOP al dan niet wordt vervangen.

Daar komt bij, hoe goed ook bedoeld, dat indien zaken via andere kanalen worden geregeld, dan via de community, dingen langs elkaar gaan lopen, met de nodige verwarring en vertraging in de afhandeling tot gevolg.

 

De getoonde modemmeldingen kun je negeren.

Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Begrijp me goed ik lees alles zeer aandachtig door, die kun je aan mij overlaten.

Als je mijn eerste start post leest, staat dat daar al een monteur ingepland was. Ik heb dus eerst de helpdesk gebeld (vond ik een logische eerste stap), achteraf had ik direct naar deze community moeten gaan, hier is zoveel kennis centraal en ik ben in korte tijd al goed geholpen.

Volledig terecht zoals je schrijft dat via meerdere kanalen zaken langs elkaar zouden kunnen gaan lopen, echter was in de veronderstelling dat helpdesk en community één 'Ziggo geheel' waren. Daarbij je zult snappen dat ik snel naar een oplossing toe wil werken, ik ben al een tijdje zoet hiermee en deze ervaring kan iedereen weer helpen.

Om misverstanden te voorkomen zal ik de helpdesk niet meer inschakelen en het verdere verloop van dit topic hier in de community delen. Ik hou jullie op de hoogte van de uitkomsten van de storingsmonteur a.s. maandag en kom dan weer in de lucht, dank tot dusver!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @Sjem en een warm welkom op de Community,

Ontzettend goed dat je hiermee aan de bel trekt d.m.v. dit topic! Ik  begrijp uit je bericht dat je internetperformance op dit moment niet om over naar huis te schrijven is. Je hebt last van hoge jitter, veel latency en packetloss. Aan de hand van je bericht heb ik gelijk even een blik geworpen op de verbinding. Het valt mij op dat er op meerdere down- en upstreamkanalen ruis te zien is. De ruis op het signaal vertaald zich in codeword errors (CER) op het modem, wat vervolgens merkbaar kan zijn in de vorm van packetloss en oplopende pingtijden en latency. Ik zie dat je al contact hebt gehad met een collega van de klantenservice en dat er een monteur voor jou geregeld is. Dit lijkt mij in dit geval de juiste vervolgstap. 

Het is goed dat we afspreken dat je na dit monteursbezoek opnieuw onder dit topic in de lucht komt om jouw bevindingen met ons te delen. We kunnen de draad dan vervolgens via dit topic verder oppakken. Mocht het nodig zijn kunnen we de benodigede vervolgstappen in gang zetten. 

Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

@Paulbedankt voor het oppakken en meekijken! Het is op het moment inderdaad weer erg slecht met de verbindingskwaliteit. Ik hou jullie op de hoogte, word vervolgd..

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Sjem Ontzettend balen dat het op dit moment weer slecht werkt! Gelukkig komt de monteur snel. We houden contact tot het is opgelost. Alvast een prettig weekend. 😉

Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Zoals beloofd, hierbij de update n.a.v. het monteursbezoek vandaag.

Laat ik voorop stellen dat ik zeer tevreden ben met het monteursbezoek. Ik ben goed geholpen en hij is maar liefst 2,5 uur bezig geweest met de hele situatie (vervanging componenten, AOP, bellen met technische dienst, lijnmeting, breder onderzoek,  etc..). Hierdoor is inmiddels meer duidelijkheid gekomen, echter het probleem van hoge latency, jitter en packet loss is er nog steeds onverminderd.

 

De monteur heeft het volgende vervangen:

- Het koppelstuk van de binnenkomende groene kabel (de C9 connector)

- De kabel van de C9 connector naar het AOP

- Het AOP is vervangen (zoals @KBX458 eerder ook aangaf was dit samen met de C9 connector ook de eerste verdachte van de monteur)

- Het modem Connectbox Compal is vervangen, nadat na bovenstaande issues bleven aanhouden.

 

Monteur heeft gezien dat het signaal van de verbinding goed in orde is, alleen ook bevestigd dat de kwaliteit/ruis erg slecht is. Verder heeft hij volledig uitgesloten dat het probleem zich aan 'mijn' huiszijde bevind.

 

Inmiddels hebben de overburen ook een aantal dagen een pingplotter monitoring bij hen opgestart en wat blijkt, daar doet zich geen enkel probleem voor op de momenten wanneer ik veel problemen ervaar. Vooral tussen 08:00 en 17:00 en 's avonds tot 23:30 uur is het erg slecht. Tussen 23:30uur 's avonds en 's morgens 08:00 is de verbindingskwaliteit prima bij mij en de ruis nagenoeg weg!

 

Monteur is hierop verder gaan schakelen met de technische dienst en heeft ook gekeken naar de opstelling en verbinding vanuit de wijkkast (die schuin aan de overzijde van de straat staat). 

In de wijkkast blijken 3 modules te zitten (Multitap A, B en C).

Wat blijkt, ik zit op module A aangesloten en de overburen op C, wat mogelijk prima zou kunnen verklaren waarom zij geen problemen ervaren en ik wel.

 

Gezien het duidelijk terugkerende patroon van de ruis in de grafieken is de grote verdachte is nu geworden de wijkkast en met name module A. 

Aangeven werd dat mogelijk:

1) Één van de andere buren aangesloten op dezelfde multitap A de verbinding grotendeels 'opslokt' (in vorm van bandbreedte), ten koste van de overige aangesloten abonnees op die module A.

Of,

2) Één van de andere buren veroorzaken een storing/ruis op de lijn, door slechte contacten/verbindingen o.i.d., wat doorstraalt op de andere aangesloten abonnees op multitap A.

Of 

3) wellicht defecte componenten in wijkkast?

 

De monteur heeft aangegeven hier zelf verder niets aan te kunnen doen, dit zouden de 'buiten monteurs' moeten doen. Al met al nieuwe inzichten, desondanks is helaas de kwaliteit van de verbinding nog steeds onverminderd slecht.. zie bijgevoegde pingplotter van vandaag ná monteursbezoek..


Een hoop informatie en ik hoor graag jullie kijk op de zaak en de vervolgstappen

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Sjem "De monteur heeft aangegeven hier zelf verder niets aan te kunnen doen, dit zouden de 'buiten monteurs' moeten doen."

 

Heeft de monteur ook aangegeven dat de buiten monteurs ingelicht zijn?

Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

 

Wat ik vergeet te melden is dat er aangegeven werd dat volgend jaar, elders in deze regio (in hogere lagen van het netwerk), ook een ‘node’ vervangen zou worden tbv algehele capaciteitsuitbreiding. Echter gezien het huidige verschil in de lokale wijkkast tussen de multitaps onderling, was het de vraag of dat de oplossing voor dit probleem zou zijn. Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk eerlijk gezegd. Dan zouden m.i. de overburen op dit moment ook issues moeten ondervinden van problemen hoger in het netwerk (alles verlaat immers via dezelfde glasvezelkabel de wijkkast)

 

Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

@Bert  Voor zover ik weet zijn er geen buiten monteurs ingelicht. Afhandeling zou ik verder via dit topic laten verlopen.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

@Paul kan waarschijnlijk meer informatie verkrijgen van de betreffende afdeling, hoe nu verder te gaan.

Sjem
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Wachten we zijn reactie even af

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Het lijkt mij heel sterk dat de overburen (op tap C) een ander probleem zouden ervaren dan jij (op tap A). Als is hun modem uitlees zitten zij op exact dezelfde upstream frequenties als jij en die zijn inderdaad erg druk belast wat alleen opgelost kan worden met capaciteitsuitbreiding (gepland in januari 2022).

 

% belasting van de upstream frequenties in jouw wijk over de afgelopen 7 dagen:
Mark_0-1639479121482.png

 

Als er sprake is van ruis dan zien we dat terug in de SNR (signaal-ruis-verhouding), meer ruis is minder signaal dus een lagere SNR, maar dat zien we op jouw wijkkast niet. De SNR blijft stabiel en goed op niveau.

 

Upstream SNR van alle modems op jouw wijkkast (tap A/B/C) over de afgelopen 7 dagen:

Mark_1-1639479166445.png

 

Ik vrees dat het afwachten wordt tot de capaciteitsuitbreiding gedaan is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic