Ik heb sinds enkele weken (weet niet precies wanneer ik ze voor het eerst heb ervaren) problemen met mijn internetverbinding. Deze zijn het best te merken tijdens het online gamen (PS5 via ethernet aangesloten). Tijdens het gamen zijn er veel haperingen, soms van enkele seconden.
Ik heb een Ziggo abonnement met 350/35mbit verbinding, de bandbreedte is het probleem niet. Voorheen had ik een oud Ubee modem, maar deze is op verzoek van Ziggo vervangen door een Gigabox modem (ik durf niet te zeggen of de problemen hieraan gerelateerd zijn). Achter de modem gebruik ik een Unifi Dream Machine als gateway die vervolgens via een switch mijn verdere netwerk verspreid. Alle bevinden zijn geconstateerd op apparatuur die via ethernet verbonden is (dit is dus geen probleem met WiFi).
Ik ben verder gaan zoeken en heb op de gateway al alle packet inspection, thread detection, en overige functies uitgeschakeld om uit te sluiten dat het een probleem is met de software op de gateway.
Een screenshot van de speedtests die elke nacht om 04:00 draaien:
Een screenshot van mijn latency van de afgelopen 24 uur:
(hier zijn de lag spikes al te zien maar deze zijn gemiddeld gemeten dus individuele waardes zijn veel hoger)
Ik heb gisteren ook een monitor geactiveerd die continue mijn IP adres monitort dmv een ping signaal:
(hierin is duidelijk de lag spikes te zien tijdens het gamen, 21:00-23:00u, do 6 okt), maar ook vrij veel Packet loss. Tijdens het thuiswerken vandaag met veel online video conferencing zijn ook wat ping spikes te zien en toenemende Packet loss).
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd uit te sluiten en ben van mening dat het niet aan de interne apparatuur of bekabeling ligt.
De oude Ubee modem stond in bridge mode, die nieuwe Gigabox zou volgens de monteur die hem heeft aangesloten ook meteen in bridge modes staan omdat deze de oude configuratie zou overnemen (?):
Attachment met waardes uit de Ziggo modem toegevoegd omdat anders het aantal tekens te groot wordt voor het bericht
Aangezien er in andere vergelijkbare topics wordt gevraagd om een foto van de aansluiting:
ModemAansluting AOP (door een monteur aangesloten)