1
Vraag
2
Reacties
DennisO

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Problemen met lag/latency spikes en packet drops

Ik heb sinds enkele weken (weet niet precies wanneer ik ze voor het eerst heb ervaren) problemen met mijn internetverbinding. Deze zijn het best te merken tijdens het online gamen (PS5 via ethernet aangesloten). Tijdens het gamen zijn er veel haperingen, soms van enkele seconden. 

 

Ik heb een Ziggo abonnement met 350/35mbit verbinding, de bandbreedte is het probleem niet. Voorheen had ik een oud Ubee modem, maar deze is op verzoek van Ziggo vervangen door een Gigabox modem (ik durf niet te zeggen of de problemen hieraan gerelateerd zijn). Achter de modem gebruik ik een Unifi Dream Machine als gateway die vervolgens via een switch mijn verdere netwerk verspreid. Alle bevinden zijn geconstateerd op apparatuur die via ethernet verbonden is (dit is dus geen probleem met WiFi).

 

Ik ben verder gaan zoeken en heb op de gateway al alle packet inspection, thread detection, en overige functies uitgeschakeld om uit te sluiten dat het een probleem is met de software op de gateway.

 

Een screenshot van de speedtests die elke nacht om 04:00 draaien:

DennisO_0-1665153805435.png

 

Een screenshot van mijn latency van de afgelopen 24 uur:

DennisO_1-1665153851704.png

 

(hier zijn de lag spikes al te zien maar deze zijn gemiddeld gemeten dus individuele waardes zijn veel hoger)

 

Ik heb gisteren ook een monitor geactiveerd die continue mijn IP adres monitort dmv een ping signaal:

DennisO_2-1665153951758.png

(hierin is duidelijk de lag spikes te zien tijdens het gamen, 21:00-23:00u, do 6 okt), maar ook vrij veel Packet loss. Tijdens het thuiswerken vandaag met veel online video conferencing zijn ook wat ping spikes te zien en toenemende Packet loss).

 

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd uit te sluiten en ben van mening dat het niet aan de interne apparatuur of bekabeling ligt.

 

De oude Ubee modem stond in bridge mode, die nieuwe Gigabox zou volgens de monteur die hem heeft aangesloten ook meteen in bridge modes staan omdat deze de oude configuratie zou overnemen (?):

DennisO_3-1665154213479.png

 

Attachment met waardes uit de Ziggo modem toegevoegd omdat anders het aantal tekens te groot wordt voor het bericht
 
Aangezien er in andere vergelijkbare topics wordt gevraagd om een foto van de aansluiting:
ModemModemAansluting AOPAansluting AOP
(door een monteur aangesloten)
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

Goedemorgen @DennisO

Allereerst mijn excuses dat jouw bericht nu pas opgemerkt wordt! In de tussentijd heb je nog niet via een ander kanaal contact gezocht, dus we laten we verdergaan met de problemen uit dit topic.

Om te beginnen deel ik mijn complimenten uit voor de volledigheid van je probleemstelling. Je hebt zelf al de nodige zaken uitgesloten en merkt bovendien op dat je deze issues niet had met je vorige modem. Gezien er ook andere praktijkvoorbeelden zijn waarbij de Gigabox (VPN/Torrent issues) ondervindt, lijkt het me een goed idee om je modem te vervangen voor een Ubee 1318. Het modem is zojuist voor je besteld en je ontvangt een Track & Trace code zodra PostNL je pakket in bezit heeft. Voor je huidige modem ontvang je vanzelf een retourdoos in huis.

Laat je ons enkele dagen na installatie weten hoe je nieuwe modem en je internet functioneert?

Bekijk in context

3 Reacties 3
DennisO
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb zelf nog even dit forum behoorlijk door zitten spitten maar ik zie veel problemen rond latency/package loss met de Gigabox (ook vaak in combinatie met de UDM Pro), zie hier een aantal voorbeelden:

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Goed-internet-maar-Zoom-en-teams-haperen-met-geluid-bij-gigab...

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Giga-connect-een-ramp-mag-ik-een-UBC1318ZG/td-p/1050658

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Connectbox-GIGA-en-packetloss/td-p/1028117

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

Goedemorgen @DennisO

Allereerst mijn excuses dat jouw bericht nu pas opgemerkt wordt! In de tussentijd heb je nog niet via een ander kanaal contact gezocht, dus we laten we verdergaan met de problemen uit dit topic.

Om te beginnen deel ik mijn complimenten uit voor de volledigheid van je probleemstelling. Je hebt zelf al de nodige zaken uitgesloten en merkt bovendien op dat je deze issues niet had met je vorige modem. Gezien er ook andere praktijkvoorbeelden zijn waarbij de Gigabox (VPN/Torrent issues) ondervindt, lijkt het me een goed idee om je modem te vervangen voor een Ubee 1318. Het modem is zojuist voor je besteld en je ontvangt een Track & Trace code zodra PostNL je pakket in bezit heeft. Voor je huidige modem ontvang je vanzelf een retourdoos in huis.

Laat je ons enkele dagen na installatie weten hoe je nieuwe modem en je internet functioneert?

DennisO
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Vincent, dank voor het reageren en het opsturen van het nieuwe modem. Ik heb hem nu een aantal dagen draaien en de problemen lijken hiermee opgelost. Ik zie geen latency spikes of package loss meer:

DennisO_0-1667378579157.png

Ook tijdens het online gamen (en video conferencing) geen last meer van haperingen. Het lijkt dus opgelost te zijn. Ik zal deze week het oude modem retourneren. Dank

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic