Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Thijs Ziggo wrote:
Een verborgen probleem?
We hebben binnen onze Community wat lastig te onderzoeken problemen opgemerkt. Het gaat dan om Android apparaten die veel issues ervaren met het laden van websites en andere diensten. Soms helpt het dan om de pagina te verversen. Dit lijken in eerste instantie problemen met de draadloze verbinding. Logischerwijs wordt er dan gekeken naar het bereik, de kanalen, enzovoorts. Dit helpt vervolgens niet en dankzij meerdere Community leden is het duidelijk geworden dat dit issue komt doordat veel Android apparaten moeite hebben met een Stateless autoconfiguratie van IPv6. De achtergrond hiervan wordt onderaan nog verder toegelicht. Het probleem valt dan simpel op te lossen door in de modem te kiezen voor een Stateful autoconfiguratie. Hoe je dat doet staat hieronder per modem beschreven.
De workaround
Connect Box1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server'
Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'
Ubee EVW3211. Log in op de modem
2. Klik rechtsboven op 'Geavanceerde Instellingen'
3. Klik links op DHCPv6
4. Vink het hokje aan bij 'Disable Stateless Dhcpv6'
5. Klik onderaan op 'Apply'
Dit is met de huidige firmware helaas niet mogelijk. Er volgt een update wanneer dit verandert.
Kom je er niet uit met het wijzigen van de instellingen, laat dan hier een reactie achter. Als je geen IPv6 op je modem hebt dan zul je deze opties ook niet in je modem zien staan.
Twijfel je of je IPv6 hebt? Ga dan naar http://test-ipv6.com.
De achtergrond
Als eerste een eervolle vermelding naar stokstick die dit probleem al enige tijd geleden heeft aangekaart in dit topic. De reden waarom het wijzigen van deze instelling helpt, is omdat vele Android toestellen moeite hebben om goed om te gaan met een Stateless autoconfiguratie. Voor een mooie uitleg over de verschillende configuraties hiervan zie dit topic van caesar (kopje 'Hoe worden adressen uitgegeven'). Dit probleem is bekend bij Google er loopt ook een onderzoek naar. Jonathan-458 heeft ons gewezen op het juiste item op de issuetracker van Google in dit topic.
Tot slot
Het is van belang om goed onderscheid te maken tussen deze problemen en 'gewone' problemen met je draadloze verbinding. Dit onderscheid is natuurlijk lastig te maken en daarom is dit probleem ook zo lastig te troubleshooten. Heb je geen IPv6 maar toch problemen met je draadloze verbinding kijk dan eens op deze pagina. Heb je issues met je draadloze verbinding die hier niet mee in verband staan, dan is het beter om dit in een apart topic aan te kaarten.
Aanvulling
Community user CND koppelt in dit topic de 303 foutmelding op Ziggo GO ook aan het hier beschreven verschijnsel met de Stateless autoconfiguratie op Android apparaten. Voor de kleine groep gebruikers die dat probleem ervaren zijn de bovenstaande stappen ook een mogelijke oplossing.
Gerelateerde onderwerpen:
Laatste kans series Ziggo On Demand. Geen tijd te verliezen!Help ons de TV Gids te verbeteren op al onze dienstenValt je wifi weg? Lees dit topic!
Nadat ik deze post heb gemaakt: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/rare-problemen-na-verhuizing-47239#post493009
heb ik nu ip6 op stateful gezet. Ik ga dit nu testen. Alvast bedankt.
Sinds ongeveer twee weken last van de genoemde problemen.
De apparaten die niet juist werken;
PlayStation 4 (met kabel of wifi)
Samsung Galaxy note 10 +
Philips 65pled803 (met kabel of wifi)
Alle mogelijke stappen doorlopen, maar geen goed werkende oplossing gevonden.
De Apple spullen hier in huis werken naar behoren.
Hopende dat er een oplossing komt…
Fijne week
Hallo @raymondsober je TV, Smartphone en playstation geven dus IPv6 foutmeldingen. Dat zijn nou niet echt apparaten waar je zonder kan!
Ik zie dat je ook contact met de helpdesk hebt gehad over een ander probleem met je verbinding. Dat is samen opgelost. Is alles nu weer werkend? Zo niet dan horen we graag iets specifieker waarom het op de betreffende apparaten niet lukt om alleen IPv4 in te schakelen 🙂
Anne H Ziggo wrote:
Hallo@raymondsober je TV, Smartphone en playstation geven dus IPv6 foutmeldingen. Dat zijn nou niet echt apparaten waar je zonder kan!
Ik zie dat je ook contact met de helpdesk hebt gehad over een ander probleem met je verbinding. Dat is samen opgelost. Is alles nu weer werkend? Zo niet dan horen we graag iets specifieker waarom het op de betreffende apparaten niet lukt om alleen IPv4 in te schakelen 🙂
Hoi @Anne H Ziggo ,
Helaas heeft de aangeboden mogelijkheid tot de oplossing vanuit de klantenservice geen oplossing gebracht. Het probleem zoals omschreven blijft. Sterker nog, mijn MacBook lijkt nu ook moeite te krijgen met het juist laden van pagina's en verbinden met diensten.
Zou jij voor mij kunnen nazien of uitzoeken wat er gaande is? Nooit eerder heb ik langdurige problemen gehad..
Dank alvast.
Ps. De ks gaf bij mij aan wel meer dan 17 vaste verbindingen te zien, mogelijk is dat een aanwijzing? Weet dat ik geen switch of iets gebruik. Slechts 4 poorten zijn bezet en aangesloten op apparaten..
Hi @raymondsober
Jammer dat deze problemen nog niet verholpen zijn! En het breidt zich ook uit begrijp ik : -( Om je verder te helpen hoor ik graag van je waarom het voor deze apparaten niet lukt om slechts IPv4 in te schakelen. Laat je het hier weten?
Veel vergelijkbare problemen gehad hier in huis. Wifi op Android viel steeds weg, met als gevolg dat smartphones geen berichten (Whatsapp) en notificaties meer ontvangen en de internetverbinding dood bleek als je je telefoon pakte om iets op te zoeken. Zeer hinderlijk. Hier ook IPv6. Laptops hebben daarentegen geen enkele connectiviteitsproblemen.
Na een paar week uitzoeken en rondvragen hebben de volgende instellingen in mijn wifi AP en mijn router voor flinke verbetering gezorgd:
Wifi AP: dit is een eigen apparaat waar OpenWRT op staat waardoor ik hier alle instellingen makkelijk van kan wijzgen. Wijziging: DTIM periode op 3, beacon interval op 500ms. Deze tip kreeg ik van een kennis die veel van wifi hardware weet vanuit zijn werk als network engineer. Vooral de DTIM periode op 3 is belangrijk voor Android smartphones en tablet. Deze stond bij mij op 2.
Verder heb ik ook een aantal instellingen in de RADVD van mijn (eveneens custom) router aangepast. RADVD is een softwareonderdeel van de router dat zorgt voor de uitgifte van de IPv6 SLAAC in het netwerk zodat je apparatuur de juiste IPv6 verbinding krijgen. De volgende parameters zijn aangepast:
AdvReachableTime 2700000; # 45 minuten
AdvPreferredLifetime 1200; # 20 minuten
AdvValidLifetime 1800; # 30 minuten
Hebben Ziggogebruikers hier direct wat aan? Nee, ik denk het niet, ik denk dat iemand anders er in moet duiken hoe deze instellingen momenteel in de Ziggo routers staan en of het misschien zin heeft om deze aan te passen. Enige wat ik kan zeggen na 2 week proberen is dat de DTIM/Beacon intervalwijziging gelijk voor veel verbetering zorgde en de RADVD parameter wijzigingen ook nog voor kleine verbetering hebben gezorgd. Verder moet getest worden of dit geen nadelig effect heeft op bv Apple apperatuur, want dat heb ik hier niet. Enkel Windows, Ubuntu en Android.
De eerder voorgestelde wijziging van SLAAC naar DHCPv6 heeft bij mij twijfels, omdat zover ik weet Android totaal niet werkt met DHPCv6. Dus de kans is groot dat het enkel voor verbetering zorgt omdat Android apparaten nu helemaal geen IPv6 verbinding meer krijgen en terugvallen op IPv4.
Dit probleem is nog steeds aanwezig merk ik terwijl bv KPN wel goed werkt waarom kan Ziggo dat niet?
Thuis heb ik Ziggo waarmee ik geen ipv6 adres op de android telefoon krijg als ik overschakel naar mobiel internet wel op het werk heb ik KPN als provider en werkt het wel gewoon. Hoe zit dat en wat is de status ?
Hey @CobusR, wat frustrerend dat je tegen deze problemen aanloopt. Zo te lezen ervaar jij nog problemen met een iPv6 verbinding via een Android telefoon. Wat zijn de exacte storingsklachten die je ervaart? En ervaar je dit ook op andere Android apparaten of alleen de telefoon? 😊
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.