Een verborgen probleem?We hebben binnen onze Community wat lastig te onderzoeken problemen opgemerkt. Het gaat dan om Android apparaten die veel issues ervaren met het laden van websites en andere diensten. Soms helpt het dan om de pagina te verversen. Dit lijken in eerste instantie problemen met de draadloze verbinding. Logischerwijs wordt er dan gekeken naar het bereik, de kanalen, enzovoorts. Dit helpt vervolgens niet en dankzij meerdere Community leden is het duidelijk geworden dat dit issue komt doordat veel Android apparaten moeite hebben met een Stateless autoconfiguratie van IPv6. De achtergrond hiervan wordt onderaan nog verder toegelicht. Het probleem valt dan simpel op te lossen door in de modem te kiezen voor een Stateful autoconfiguratie. Hoe je dat doet staat hieronder per modem beschreven.
De workaroundConnect Box1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'
Ubee EVW321
1. Log in op de modem
2. Klik rechtsboven op 'Geavanceerde Instellingen'
3. Klik links op DHCPv6
4. Vink het hokje aan bij 'Disable Stateless Dhcpv6'
5. Klik onderaan op 'Apply'
Dit is met de huidige firmware helaas niet mogelijk. Er volgt een update wanneer dit verandert.
Kom je er niet uit met het wijzigen van de instellingen, laat dan hier een reactie achter. Als je geen IPv6 op je modem hebt dan zul je deze opties ook niet in je modem zien staan.
Twijfel je of je IPv6 hebt? Ga dan naar http://test-ipv6.com.
De achtergrondAls eerste een eervolle vermelding naar
stokstick die dit probleem al enige tijd geleden heeft aangekaart in
dit topic. De reden waarom het wijzigen van deze instelling helpt, is omdat vele Android toestellen moeite hebben om goed om te gaan met een Stateless autoconfiguratie. Voor een mooie uitleg over de verschillende configuraties hiervan zie
dit topic van
caesar (kopje 'Hoe worden adressen uitgegeven'). Dit probleem is bekend bij Google er loopt ook een onderzoek naar.
Jonathan-458 heeft ons gewezen op het juiste item op de
issuetracker van Google in
dit topic.
Tot slotHet is van belang om goed onderscheid te maken tussen deze problemen en 'gewone' problemen met je draadloze verbinding. Dit onderscheid is natuurlijk lastig te maken en daarom is dit probleem ook zo lastig te troubleshooten. Heb je geen IPv6 maar toch problemen met je draadloze verbinding kijk dan eens op
deze pagina. Heb je issues met je draadloze verbinding die hier niet mee in verband staan, dan is het beter om dit in een apart topic aan te kaarten.
AanvullingCommunity user
CND koppelt in
dit topic de 303 foutmelding op Ziggo GO ook aan het hier beschreven verschijnsel met de Stateless autoconfiguratie op Android apparaten. Voor de kleine groep gebruikers die dat probleem ervaren zijn de bovenstaande stappen ook een mogelijke oplossing.
Gerelateerde onderwerpen:Laatste kans series Ziggo On Demand. Geen tijd te verliezen!Help ons de TV Gids te verbeteren op al onze dienstenValt je wifi weg? Lees dit topic!