Problemen met het installeren van Zolo Mojo speakers in Google Home app
Hallo allemaal,
Ik heb een bizar probleem met het opnieuw installeren van mijn Google Home speakers (Zolo Mojo van Anker) in de Google Home app, en ik hoop dat jullie experts kunnen helpen.
Situatie:
Stappen die ik volg:
Het vreemde probleem: Als ik dan naar de Google Home app ga, zie ik de speaker in de lijst met apparaten. De app geeft aan dat de speaker online is. Ik kan zelfs het volume regelen en de apparaat-instellingen bekijken of wijzigen!
Maar wanneer ik de speaker iets vraag, krijg ik te horen dat ik eerst moet inloggen in de Google Home app. Ook als ik mijn Google Nest Mini vraag om iets om te roepen, krijg ik het antwoord dat er geen andere speakers verbonden zijn.
Het lijkt erop dat de speaker wel online is, maar niet op hetzelfde netwerk als de rest van mijn apparaten. Zou dit kunnen komen door AP isolation (Access Point Isolation) op mijn Sagemcom modem? Misschien krijgt de speaker wel internet, maar blijft hij gescheiden van het thuisnetwerk.
Mijn vraag:
Alvast heel veel dank voor jullie hulp en suggesties!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Mischien kan ik antwoord geven op je vraag, als eerste ben je wel ingelogd op je Google Device, daarna als je de Home App opent, en naar de Assitent zie je heel veel optie's, je kan ook toevoegen doormiddel van een schuifje en dan opdrachten, raadzaam deze uit te houden, want Google Nest Hub 2 begon hier weerbericht in Amerikaans Nederlands te vertellen weken lang, en me partner kreeg wel Nederland. Die schuif c.q. BUG is er uit.
De Speakers heb je die wel toegewezen in een ruimte bij de assitent, als ze niet aan je woning locatie en ruimte, dan vind hij ze ook niet, je modem staat los van dit probleem.
Als je de Speaker in je lijst aanklikt tandwiel op Google Home App dan kan je dus ruimte toevoegen.
Heb wat afbeeldingen via Google Home App, hoop dat het je daarmee gaat lukken, 1 heb ik me adres weggehaald alleen woonplaats maakt me niet uit.
Beste Dave,
Hartelijk dank voor je meedenken en uitgebreide uitleg! Ik heb alle punten nagelopen en alles lijkt inderdaad in orde. Ik heb de speakers geprobeerd te installeren bij mijn zoon, die KPN heeft, en daar stuitte ik op hetzelfde probleem. Je hebt waarschijnlijk gelijk dat het niet aan de Ziggo wifi ligt, maar aan de speakers zelf.
Ik heb inmiddels twee nieuwe speakers besteld om te kijken of die wel aan de Google Home-app toegevoegd kunnen worden. Fingers crossed!
Nogmaals bedankt voor je tijd en moeite. Ik houd je op de hoogte!
Groetjes,
Is goed, zal topic in de gaten houden en laat maar even weten door de @ dan me naam, dan kan ik meteen zien door de tag.
Fingers crossed.
Hoi Dave @Dave
Ik heb twee verschillende Google Assistant-speakers geprobeerd te installeren: de Zolo Mojo van Anker en Polaroid speakers. Beide geven aan volledig correct geïnstalleerd te zijn via de Google Home-app. Ze worden als online weergegeven en ik kan zelfs instellingen zoals het volume aanpassen. Echter, zodra ik een opdracht geef, krijg ik telkens de melding: "Please login through the Google Home app."
Na wat onderzoek en contact met de Sagemcom servicedesk (het bedrijf achter mijn Sagemcom F3896LG modem), bleek het mogelijk gerelateerd te zijn aan de netwerkconfiguratie. Sagemcom stelde voor om:
Ik heb deze stappen gevolgd, maar helaas blijft het probleem bestaan.
Mijn conclusie is dat het probleem waarschijnlijk toch te maken heeft met het thuisnetwerk, specifiek de manier waarop de Sagemcom modem/router werkt met smart home-apparaten zoals Google Home speakers. De enige mogelijkheid die ik nog zie, is dat het een firmwaregerelateerd probleem kan zijn. Misschien zou een firmware-update voor de Ziggo-modems dit kunnen oplossen, omdat dit de laatste factor lijkt die het probleem kan veroorzaken.
Zijn er meer mensen met dit probleem? En is er een kans dat Ziggo deze modems kan voorzien van nieuwe firmware om dit op te lossen?
Alvast bedankt voor je hulp en suggesties!
Met vriendelijke groet,
Rick
Ik ga dit even voorleggen aan een Ziggo Medewerker, maar denk met mijn tag @Paul hier misschien wel iets mee kan doen, en het door kan zetten naar de juiste afdeling.
Vermeld graag uw postcode en huisnummer in uw Ziggo Community Profiel , deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen de Ziggo Medewerkers gelijk de juiste informatie erbij pakken, en u sneller helpen. Zet ook even in je profiel bij Huisnummer en Postcode tussen haakjes de Modelnummer van je modem aan de onderkant.
Ik hoop dat het topic wordt opgepakt maar ik hou hem in de gaten voor je. En je bent niet de enige hoor met de problemen met Google, want ook sommige LSC producten pakt hij niet meer.
Ik weet niet of je in bezit bent van Wifi Mesh dus de TP-Link Deco's anders zou dat een optie zijn en modem wifi uitzetten, maar wacht even morgen de reactie van @Paul af.
Alvast bedankt !
Hey @RickN2! Dat is nogal een zoektoch om de oorzaak te achterhalen.
Ik vermoed zelf niet dat het met de firmware te maken heeft, aagezien het bij KPN ook niet werkt.
Je kan nog kijken door alle boosters uit te zetten of dit een verschil oplevert.
Verder is het volgende nog mogelijk:
De uPnp uitschakelen in de modeminstellingen, de modem dan herstarten, en kijken of dit het oplost.
Let wel op dat je inlogt vanuit het modem en niet de Smart Wi-Fi app.
Wanneer je ingelogd bent, volg je deze stappen:
Ik heb inmiddels PHP uitgeschakeld, de 5GHz-band uitgezet, alle firewall-opties en overige functies van het modem uitgeschakeld, de versterkers uitgezet en het modem opnieuw opgestart. Een meer standaard wifi-netwerk is bijna niet denkbaar. Daarna heb ik de speaker toegevoegd, maar hij geeft nog steeds dezelfde foutmelding.
De speaker is wel verbonden met het modem, maar lijkt niet beschikbaar te zijn binnen de definitie van het thuisnetwerk dat Google herkent.
Ik vermoed dat het modem, om de beste verbinding te garanderen, een soort afzonderlijk Wi-Fi-kanaal voor elk apparaat aanmaakt, vergelijkbaar met een AP-isolation techniek. Dit zorgt er mogelijk voor dat apparaten wel een optimale verbinding hebben, maar niet meer kunnen communiceren binnen hetzelfde netwerk. Hierdoor zou de speaker bijvoorbeeld wel verbonden zijn, maar geïsoleerd van andere apparaten.
In de Ziggo Smart WiFi-app zie ik ook tv-kastjes, terwijl ik die niet heb! Dit doet me vermoeden dat het Smart WiFi-systeem de speaker niet als homespeaker herkent, maar als een tv-kastje. Dit zou kunnen betekenen dat de homespeaker een eigen Wi-Fi-kanaal toegewezen krijgt dat automatisch wordt geoptimaliseerd, en daardoor minder functioneel wordt binnen het thuisnetwerk.
Het zou kunnen dat apparaten die als ‘printer’ of voor ‘algemeen gebruik’ worden herkend, wél een deelbare verbinding krijgen.
Als mijn vermoeden klopt, zou een mogelijke oplossing kunnen zijn om het modem terug te zetten naar de standaardinstellingen. Vervolgens moet er in de Smart WiFi-app een optie komen om alle apparaten die als ‘overig’ worden gemarkeerd uit te sluiten van optimalisatie, en ze een volledige, onbeperkte Wi-Fi-verbinding toe te wijzen.
Op die manier zouden de homespeaker en andere niet-functionerende apparaten hopelijk weer herkend worden als deelbare apparaten binnen het thuisnetwerk.
Zouden jullie kunnen helpen om dit verder uit te zoeken?
Alvast bedankt!
Hi @RickN2
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat je nog zou kunnen doen is de upnp uitzetten en het zonder de pods proberen. Heb je daarnaast de band steering ook uitgeschakeld?
Hi Krista,
Ja upnp uit, pods uit, en 5 ghz band uit, alles met hetzelfde resultaat 😞
@RickN2 Enorm zuur dat je het nog niet aan de praat hebt gekregen. Door middel van de voorgestelde stappen - waarin je terug bent gegaan naar een vrijwel 'kaal netwerk' - heb je al het nodige kunnen testen en uitsluiten dat het niet aan de Ziggo verbinding ligt. Daarnaast speelt het ook bij je zoon met een KPN verbinding. Om die reden raad ik je aan om het probleem op de Community van de fabrikant te delen. Mogelijk haal je hier nog bruiktbare tips uit waarmee het alsnog lukt.
Beste Jacob,
Bedankt voor je reactie en je begrip. Ik heb inmiddels ook speakers van een andere fabrikant geprobeerd, maar ondervind helaas hetzelfde probleem. Dit doet mij concluderen dat de oorzaak waarschijnlijk ligt bij de Google Home app en niet bij de apparaten zelf.
Het is inderdaad erg frustrerend dat het nog niet werkt. Ik zal jouw advies opvolgen en het probleem voorleggen aan de helpdesk van de Google Home app. Hopelijk kunnen we daar nog bruikbare tips vinden die het probleem oplossen.
Nogmaals bedankt voor je hulp en suggesties.
Met vriendelijke groet,
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.