Vraag
Reacties
Derkje
Level 2

Problemen met Ziggo mail via provider 50+ - IP-adres tijdelijk geblokkeerd

Ontvangen en versturen van mail als ik verbonden met 4G lukt niet. Ik heb hier al eerder contact over gehad met Ziggo maar het is nog niet opgelost. Mijn provider (50+ mobiel) geeft aan dat mijn IP adres door Ziggo wordt geblokkeerd. Ziggo moet hun IP adres deblokkeren. Ziggo kan mij hier niet mee helpen. Zie bijgevoegd mijn foutmeldingen. 

Lees meer

Derkje_0-1750521823396.png

Derkje_1-1750521867398.pngDerkje_2-1750521896941.pngDerkje_3-1750521926455.pngAlex_1-1751024288397.jpeg

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Voorbeelden gezocht

In dit topic zijn meerdere meldingen gedaan. Momenteel verzamelen we deze voorbeelden om meer duidelijkheid te krijgen.

Help ons en geef jouw voorbeeld door
Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi allen,

Eerst wat algemene informatie over de melding:

De melding "Inloggen vanaf dit IP-adres is tijdelijk niet mogelijke vanwege eerder misbruik. Probeer het morgen nog een keer" is een beveiligingsmechanisme dat optreedt. Er zijn verschillende factoren die mee kunnen spelen: Bijvoorbeeld als er in korte tijd veel pogingen zijn geweest om in te loggen/mail op te halen met oude gegevens/een verkeerd wachtwoord, of als er gebruik wordt gemaakt van een VPN waarbij het IP als verdacht wordt beschouwd. In mailprogramma's is dit te herkennen aan de melding "Temporarily blacklisted IP address".

We hebben in korte tijd meerdere meldingen ontvangen waarbij de provider 50+ vooralsnog de gemene deler is. We hebben dit intern gedeeld, maar het is nog onduidelijk wat er precies aan de hand is en waar het probleem ligt. Als er wel meer informatie over bekend is, laten we het uiteraard weten. 

Voorlopig zijn nieuwe voorbeelden welkom. Belangrijk is daarbij ook het IP-adres dat wordt gebruikt op het apparaat waar je de melding op krijgt. Die kun je opvragen via bijv. Wat zijn mijn IPv4 en IPv6 adressen?. Noteer deze in je profiel bij "Persoonlijke opmerkingen (privé)". Klik hier om naar je profiel te gaan. Helaas zijn punten daar niet toegestaan, dus die mag je weghalen of vervangen door streepjes. 

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi allen,

Dank voor het delen van alle informatie! We hebben dit intern gedeeld en zijn in afwachting van het onderzoek hiernaar. Zodra er iets bekend is, laten we dat uiteraard weten.

0 Kudos
58 Reacties 58
jansmarcel
Level 16

Het probleem treedt alleen op bij gebruik van 4G begrijp ik? 
Welke instellingen heb je gebruikt omdat er ook iets staat van "instellingen controleren"?

0 Kudos
Richard G.
Level 16

Ik zie er inderdaad staan "temporary blacklisted ip" in het eerste screenshot. Dat betekent tijdelijk geblokkeerd ip adres.

Het is echter de vraag of dat van 50+ mobiel is of dat het ip adres geblokkeerd is vanwege teveel foute inlogpogingen met het wachtwoord.

Tevens wordt het ip maar tijdelijk geblokkeerd want daarna wordt er weer voor een wachtwoord gevraagd (andere screenshots).

Controleer eens je instellingen en ga ook eens naar Ziggo webmail en probeer daar in te loggen met het wachtwoord wat je op de mobiel probeert. Kun je dan inloggen?

Zoja, kan het ook wel eens helpen het account van de telefoon te verwijderen, dan telefoon herstarten en account opnieuw aanmaken.

Of lukt het wel als je telefoon gewoon met wifi verbonden is? Als het dan wel lukt, dan is inderdaad een of meer ip's van 50+mobiel geblokkeerd en dan zal 50+mobiel dat moeten oplossen voor je, niet jij.

Zij moeten dan contact opnemen met Ziggo abuse hierover want dan zal er een reden zijn voor de tijdelijke blokkade.

0 Kudos
puppie
Level 17

@Derkje gebruik jij wel deze instellingen in jouw telefoon?
https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/serverinstellingen

0 Kudos
Derkje
Level 2
Topicstarter

Ja die instellingen gebruik ik op mijn telefoon. Ik heb het idee dat het is gekomen nadat ik ben overgestapt naar provider 50+ mobiel

0 Kudos
Derkje
Level 2
Topicstarter

Ik gebruik de instellingen volgens de link: https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/serverinstellingen

Alleen bij gebruik van 4G heb ik hier last van.

0 Kudos
Derkje
Level 2
Topicstarter

Als ik bij ‘Wachtwoord onjuist IMAP-account’ het juiste wachtwoord invul blijft hij dit scherm alsnog steeds vragen. 
Inloggen via Ziggo webmail lukt wel via 4G. 
Wanneer ik verbonden ben met wifi dan heb ik geen problemen. Alleen via De Outlook app of de Iphone mail app als ik verbonden ben met 4G kan ik geen mail versturen of ontvangen en ontvang ik foutmeldingen.

Ziggo zegt dat ik contact moet opnemen met 50+ mobiel en 50+ mobiel zegt dat hun IP adres door Ziggo wordt geblokkeerd en dat Ziggo hun IP adres moet deblokkeren. Het is de verantwoordelijkheid van Ziggo om onterechte blokkeringen op te heffen. 50+ mobiel heeft geen mogelijkheid om zelf een IP adres van een blacklist te verwijderen wanneer Ziggo dit blokkeert. Ziggo moet de blokkade opheffen. Ziggo helpdesk zegt dat zij daar niets mee kunnen. Zij ondersteunen dit niet en adviseren om dit bij Ziggo Community neer te leggen.

0 Kudos
Richard G.
Level 16

50+mobiel stuurt je met een kluitje in het riet. Ik vind dat geen klantenservice. Het is een ip van 50+ mobiel wat geblokkeerd is en dan is het zaak dat zij contact opnemen met Ziggo hierover. Dat moeten ze niet hun klant laten doen want er kan een bepaalde reden voor zijn, die zij dan ook moeten oplossen.

Dus ja Ziggo moet deblokkeren maar 50+ moet daarover contact opnemen, niet de klant (niet jij dus) want het is niet het ip van de klant.

0 Kudos
Enigma147
Level 9

@Richard G. Niet mee eens. Je kan niet van een provider verwachten dat ze gaan helpen als jij ergens geblokkeerd wordt. Wat als de gebruiker geblokkeerd wordt omdat hij loopt te spammen? Daar wil je als helpdesk gewoon niet tussen zitten. En waar trek je dan grens? Help! Ik ben gebanned op gameserver X! Help mij unbanned worden of regel maar een ander IP voor mij? Daar kan je gewoon niet aan beginnen.
De verbinding werkt en Derkje kan bij de server komen, daar zijn ze verantwoordelijk voor. Daar houdt het dan voor 50+ op. 

@Derkje Probeer je heel vaak via 4G in te loggen op de mailserver? Gebruik je meerdere accounts op de ziggo mailserver?  Het lijkt mij heel erg veel op een of andere anti-hammering functie, of iets dergelijks, die ingrijpt. Je zou eens 24u lang niet via 4G mail proberen om mail op te halen. Als het een anti-hammering maatregel is dan zou die na die periode weer gereset moeten zijn. 

- Gebruik je een VPN dienst (op je telefoon)? Want als je mail probeert op te halen uit meerdere landen vlak achter elkaar kan dit ook gekke dingen veroorzaken. 
- Typ je wachtwoord eens zichtbaar in een andere app in, kopieer hem en plak hem dan in het wachtwoord onjuist venster. Het zal niet de eerste keer zijn dat een toetsenbord plotseling iets onverwachts doet waardoor het wachtwoord niet correct wordt ingevoerd. 

0 Kudos
Richard G.
Level 16

@Enigma147 "Wat als de gebruiker geblokkeerd wordt omdat hij loopt te spammen? Daar wil je als helpdesk gewoon niet tussen zitten."

Juist wel. Want het is niet het ip van de klant, de klant gebruikt jouw maildienst, daar wil je als ISP geen blokkade op. Dus als je via mobiel een ander ip krijgt (gebeurt bij Odido regelmatig) dan kan een andere klant dus fijn niet mailen omdat de eerste klant heeft lopen spammen? Dat is nog veel erger.

Als het ip geblokkeerd is vanwege spamming, dan kan de blokkerende partij dat ook aangeven wanneer en hoe laat dat gebeurt is en dan kan de klantprovider dit opzoeken in de logs welke klant het daadwerkelijk was en dit ook kenbaar maken aan de klant. En evt. maatregelen nemen als die klant bezig blijft.

Waar trek je de lijn? Bij diensten die belangrijk zijn voor al je klanten, in elk geval je eigen diensten. Als een ip van een ISP geblokkeerd wordt bij een gameserver hebben niet alle klanten daar last van en is dat een andere zaak.

Maar bij zoiets als mail kan dat best veel klanten benadelen. En dan zouden al die klanten dat dan maar moeten laten afhangen van of 1 klant wil gaan klagen of dat ie maar besluit om wifi te blijven gebruiken? Dat gaat er bij mij niet in.

Edit stukje weggeknipt: Ik vraag me af of de blokkade weer weg is omdat inloggen via webmail -wel- ging via Ziggo. Of is nu gebeurd wat ik net noemde, dat hij nu een ander 50+ ip heeft, want dat kan ook. Daarom is het ook belangrijk dat de isp dat uit zoekt in dit geval en niet de gebruiker.

0 Kudos
JMO02
Level 2

Ik ervaar dit probleem ook, maar dan via Webmail. Ik kan dan simpelweg niet inloggen en krijg onderstaande melding. Ik heb dit probleem in  NL, maar ook in B en FR. Mijn provider is ook 50-plus.

Schermafbeelding 2025-06-23 133623.jpg

Richard G.
Level 16

Kijk, dat bedoel ik dus. En daarom moet 50+ dat oplossen en niet de gebruiker.

0 Kudos
glaszetter
Level 1

Ook mijn vrouw en ik hebben dit probleem waar van Ziggo er 100% van overtuigd is dat het een 50 plus probleem is , en lijkt het dus dat 50 plus niet van plan is dit op te gaan lossen.

vandaag stuurde ze 2 nieuwe simkaarten om het probleem op te lossen volgens Ziggo een kansloze missie IMG_0631.jpeg

0 Kudos
Richard G.
Level 16

Nou tenzij je met een nieuwe simkaart een nieuw ip krijgt (wat ik ook betwijfel) heeft Ziggo gelijk.

50+ moet hier aan de bak. Misschien kan iemand eens 50+ aan de oren trekken en aangeven dat meerder mensen hier problemen mee hebben en naar dit onderwerp verwijzen.
Flut service van 50+ dat ze daar niet eens actie op willen ondernemen of op zijn minst eens contact met Ziggo opnemen.

glaszetter
Level 1

En dat is 50 plus dus niet van plan , ik heb ze al meerdere malen gebeld en gemaild.

ze stuurde ons vandaag 2 nieuwe simkaarten om te proberen volgens Ziggo een kansloze missie .

0 Kudos
Richard G.
Level 16

Ja dat las ik al.

Nou morgen maar eens proberen en als het 't nog niet lukt dan klacht indienen.

Er was ook nog zo'n site, ben even de naam kwijt waar mensen ontevredenheid kunnen posten als bedrijven niet wensen mee te werken. Vaak kan het dan opeens wel. Ik heb alleen een memory leak en kan me zo vlug de naam van site niet herinneren. Was niet Trustpilot maar... pfff... nee ben het kwijt.

Misschien weet een van de anderen dat nog? @Enigma147 misschien?

Heel misschien als er meer mensen zich bij Ziggo melden dat Ziggo de hand over het hart wil strijken, maar dat ligt maar helemaal aan de blokkeer reden. Als er veel spam vanaf komt en 50+ doet er niets aan is die kans vrijwel te verwaarlozen.

0 Kudos
puppie
Level 17

bedoel je misschien dit fenomeen. https://www.acm.nl/nl/melden-bij-de-acm

MR_CHIP
Level 19

Of iemand die we wel wat mee doet

Geschillencommissie 

Rechtsbijstandverzekering 

Richard G.
Level 16

Ik weet het niet meer, misschien is het niet meer, maar bij die zal het zeker ook wel kunnen. En consuwijzer en consumentenbond.

Volgens mij zal Kassa zoiets ook wel interessant kunnen vinden.

Krista
Community Moderator
Community Moderator

Wat een vervelend probleem @Derkje @JMO02 en @glaszetter. Ik ben hier voor jullie achteraan gegaan. Zouden jullie je IP adres willen vermelden in je profiel? Klik hier om naar je profiel te gaan

Alvast bedankt! Jullie horen van ons wanneer we meer weten!