1
Vraag
2
Reacties
RckN

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Problemen bij automatische kanaal optimalisatie 5 g band.

Als ik mijn smart wifi pods installeer dan zet de ziggo app de automatische kanaal optimalisatie op de 5 g band aan. Het probleem daarbij is dat daarbij gekozen wordt voor een hoog kanaal. Ik begrijp best dat dit zijn voordelen heeft maar een groot nadeel is dat het hoge kanaal vaak pas na 10 min tot een half uur gezien kan worden door apparaten. Een telefoon of tablet heeft daar geen last van die schakelen zelf over op de 5 g band als die beschikbaar komt. Ook de apparaten die alleen op 2,4 g werken hebben er geen last van omdat die alleen op de 2,4 g werken. Het wordt een probleem wanneer je deurbellen en of TV Streamings apparaten (die niet regelmatig zelf naar het beste netwerk zoeken) aan je netwerken wil koppelen. Die werken zowel op 2,4 en op 5 g (waarbij gezegd moet worden dat de kwaliteit van de verbinding op 5 g vaak 10 x beter is dan op 2, 4)

 

Doordat kanaal optimalisatie op de 5 g band automatisch kiest voor een hoog kanaal kunnen apparaten bij koppelen alleen de 2,4 g band zien omdat de 5 g band pas na 10 tot 30 min later zichtbaar wordt en dus kunnen die niet werken op de 5 g band wat een aanzienlijk functioneel verlies geeft. 

 

Ik begrijp ook dat  de meerderheid van gebruikers daar geen probleem mee heeft maar klanten met duo band apparaten kunnen hun apparaten alleen op de 2,4 g band kunnen aansluiten en dus genoegen moeten nemen met een mindere prestatie. Klanten die wel maximale prestatie willen van hun 5 g apparaten kunnen dus de automatische kanaaloptimalisatie op de 5 g band niet aanzetten en dus ook niet de nieuwe smart wifi pots gebruiken. Gezien ik steeds meer 5 g apparaten wil gaan gebruiken zou ik graag een oplossing willen vinden.

 

Wie heeft een idee? 

 

Ik heb de klantenservice gevraagd hier een oplossing voor te vinden maar die kunnen mij vooralsnog niet helpen. Het lijkt er wel op dat ik het probleem niet goed uitleg en dat ze me een zeur vinden. Ik hoop dat ik het nu wel duidelijk/begrijpbaar is.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dat gaat niet lukken om dit zelf te doen.

Als je eigen apparatuur niet het vermogen heeft om over te springen, dan zijn de pods waarschijnlijk niet de apparaten die je nodig hebt voor een stabiele wifiverbinding.

Mogelijk heb je dan meer aan de TP-Link Deco M4 pods.

Bekijk in context

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hi @RckN! Ik kan mij goed voorstellen dat je hier graag een oplossing voor wilt, goed dat je hier om hulp vraagt! Ik ben het eens met @Bert dat de Deco M4 mogelijk uitkomst zou kunnen bieden. Je zou dan ook het 2.4 ghz netwerk in zijn geheel uit kunnen schakelen, mocht je dat willen. We kunnen dus kijken naar een omruiling van de pods naar de Deco set. Wat vind je hier zelf van? 

Bekijk in context

19 Reacties 19
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het mesh systeem zal de verbinding automatisch naar 5 GHz wijzigen als het ziet dat er meer data wordt gevraagd van een apparaat, maar dat kan bij een nieuwe installatie een paar uur tot een dag duren.

Het mesh systeem gaat eerst voor stabiliteit en dan pas voor de snelheid.

Wacht even een nachtje af, iedere nacht vind er een herstructurering plaats van het mesh systeem.

RckN
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beste Bert,

 

Wat je zegt klopt voor alle apparaten die automatisch periodiek (de meeste telefoons en laptops) de beste verbinding zoeken. Hier gaat het om apparaten die dat niet doen zoals slimme beeld deurbellen en Fire TV sticks (amazone). Als je die aan het netwerk koppelt maken ze op het moment van koppelen de keuze 2,4 of 5 g en die word vanaf apparaat zijde niet meer gewisseld. Als je de verbinding wil updaten moet je hem eerst verwijderen en opnieuw toevoegen. Dus op het moment van koppelen kijkt het apparaat naar band en beschikbare kanalen. (de 5 g band zend nog steeds uit op kanaal 100 en zal dus niet gezien worden) Het Mesh systeem kan dan wel automatisch willen overschakelen naar 5 maar de bel blijft op 2,4. Ik heb dat al een keer uitgetest met mijn fire tv stick. Als die wordt aangesloten dan kijkt hij welke netwerken beschikbaar zijn. Als ik beide banden onder 1 naam laat uitzenden en 2,4 op auto staat en 5 g op 48 g, dan wordt er netjes verbinding gemaakt met het 5 g netwerk en die verbinding blijft dan ook 5 g. Als ik verbinding  maak met 2,4 auto en 5 g auto dan maakt hij verbinding met 2,4 g en dat blijft dan ook zo ook na een paar dagen. Het mesh systeem herstructureert aan de zenderzijde  maar niet aan de ontvanger zijde. Wat we nodig hebben is een manier op het mesh systeem te laten starten met lage 5 g kanalen en dat bij optimalisatie (de verbinding is dan al gelegd en vastgezet) naar de hogere kanalen te verhuizen. Dat zou het probleem oplossen. Dat zou moeten werken. Heb jij een idee hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen?   

Bedankt voor het meedenken, ik waardeer dat enorm!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dat gaat niet lukken om dit zelf te doen.

Als je eigen apparatuur niet het vermogen heeft om over te springen, dan zijn de pods waarschijnlijk niet de apparaten die je nodig hebt voor een stabiele wifiverbinding.

Mogelijk heb je dan meer aan de TP-Link Deco M4 pods.

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hi @RckN! Ik kan mij goed voorstellen dat je hier graag een oplossing voor wilt, goed dat je hier om hulp vraagt! Ik ben het eens met @Bert dat de Deco M4 mogelijk uitkomst zou kunnen bieden. Je zou dan ook het 2.4 ghz netwerk in zijn geheel uit kunnen schakelen, mocht je dat willen. We kunnen dus kijken naar een omruiling van de pods naar de Deco set. Wat vind je hier zelf van? 

RckN
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beste Monica,

Als de pods omgeruild kunnen worden voor een Decoset zou dat super zijn. 

Ik hoor heel veel goede berichten over mesh en zou het graag willen gaan gebruiken.

Graag hoor ik van je wat ik moet doen.

 

Alvast bedankt,

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@RckN Uiteraard kunnen wij de SmartWifiPod omruilen naar de TP Link Deco set. Hierdoor moet ik bij het aanpassen naderhand de kortingsregel wel opnieuw toevoegen. Kun je d.m.v. een privebericht ter verificatie jouw geboortedatum en de laatste 3 cijfers van je rekeningnummer doorgeven? Dan kan ik het voor je wijzigen. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Terzijde voor een TV stick of een deurbel heeft een mesh systeem wezenlijk geen meerwaarde, deze hebben een vaste plek.

 

Wat de hogere kanalen betreft kan het heel goed zijn dat bepaalde apparatuur daar niet eens op zal werken dat heeft met DFS te maken.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@RckN Hartelijk dank voor het doorgeven van de gevraagde gegevens per privebericht! Ik heb het verzoek om de Decoset toe te sturen even doorgegeven an mijn collega's van de afdeling zakelijk. Ik laat het weten zodra ik een terugkpopeling hierop heb. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@RckN Inmiddels zie ik dat mijn collega's van de afdeling zakelijk n.a.v mijn bericht de TP Link Decoset voor jou geregeld hebben. We horen graag alles inmiddels naar wens werkt en of wij misschien nog iets voor je kunnen doen. 

RckN
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beste Paul,

Met de TP Link Decoset kan je echt alles naar wens inrichten. Ik heb gekozen om twee aparte mesh net werken te maken een voor de 2,4 en een voor de 5 ghz band. Al mijn apparaten kunnen nu maximaal werken en daar ben ik erg blij mee. Top!! 

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

@RckN goed om te horen dat je blij bent met de TP Link Decoset 🙂 

mikevano

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Paul ik denk dat ik momenteel hetzelfde probleem heb als RckN. Sinds ik de Smart Wifi pods geïnstalleerd heb, lukt het niet meer om mijn Zeppelin Wireless uit 2017 met mijn netwerk de verbinden. Ik denk dat dit apparaat de 'kanaal optimalisatie' ook niet aan kan. Ik heb de versterkers wel echt nodig, maar is dat ook iets wat ik door te switchen naar de TP-Link Deco M4 pods kan oplossen? En zijn die ook als draadloze versterkers te gebruiken?

 

Hoor graag, dank alvast!

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

De Deco's M4 kunnen onderling draadloos met elkaar communiceren (niet aan te bevelen).

Eén moet  wel met een kabel aan het modem.

 

En Pods horen ook in de wasmachine 😉

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @mikevano 

 

Allereerst welkom hier op de Community. Mooi dat je al zo wegwijs bent hier en het topic hebt gevonden wat bij jouw situatie past.

@S4R Heeft vrij snel op jouw bericht gereageerd maar daarop hebben we niets meer vernomen.

 

Hoe staat het er nu voor?

mikevano

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Jamylaheb intussen de Deco M4 set binnen, die ga ik vandaag of morgen installeren. Hopelijk werkt ook mijn Zeppelin dan weer goed met mijn netwerk💫

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1502Posts
  • 157Oplossingen
  • 1018Likes

Hé hoi @mikevano, is het al gelukt om de Deco M4 set te installeren? 🙂 

mikevano

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Welmoed Eerste poging gedaan met 1 bekabeld (begane grond) en 2 draadloos (eerste etage en zolder). Gekozen voor de router modus (ook test gedaan met access point modus, maar zelfde resultaat).

 

Signaal op de begane grond is uitstekend, eerste etage is deze gehalveerd en tweede etage is het halve signaal nog eens door vieren (!) gegaan. Terwijl mijn kantoor op zolder zit, dus ben hier absoluut niet tevreden over. Het wordt hier op het forum al gezegd dat dit niet aan te raden was, maar zo slecht had ik niet verwacht. 

 

Ik kan met wat moeite de M4 op de eerste etage ook bekabeld aansluiten, dus dat ga ik van de week proberen. Wellicht is de derde op zolder dan wel helemaal niet nodig. 

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1502Posts
  • 157Oplossingen
  • 1018Likes

Ai, dat gaat nog niet echt lekker dan nee. Het is wel fijn dat je ook één torentje op de eerste etage bekabeld kan aansluiten, ik ben benieuwd hoe het dan gaat. Hou je ons op de hoogte?

mikevano

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Welmoed vanmiddag boven ook de M4 bekabeld aangesloten. Er gaat nu 1 kabel van de Ziggo modem naar de Hoofd deco en 1 kabel naar de M4 op de eerste etage. Beide ingesteld als access points. Gek genoeg trek ik beneden gewoon de volle 200mb/s maar boven alsnog de helft. Enig idee waar dit door kan komen? Signaalsterkte is sterk en vanmiddag toen ik de M4 boven net had aangesloten was het wel even 200mb/s. Doe ik iets verkeerd? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic