1
Vraag
2
Reageer en help mee
Theotje

Level 11
  • 565Posts
  • 27Oplossingen
  • 93Likes

Probleem wifi en bedraad internet Arris connectbox

Ik ben in het bezit van een connectbox Arris en de extra wifi booster bekabelt.

Connectbox alleen wifi ingeschakeld op de 5.

Extra wifi booster de 2.4 en de 5 ingeschakeld.

Laptop via utp vanuit de Connectbox.

Alle 3 een eigen netwerknaam.

De twee 5Ghz op verschillende kanalen 40 en 48.

Mediabox zit niet op het netwerk.


Nu het probleem: Gisteren zag ik aan de thermostaat Toon dat er geen netwerkverbinding meer was die verbonden is met de extra-wifibooster.
Mijn zoon ook geen verbinding meer met zijn laptop op de 5Ghz van de wifi booster en kon ook geen verbinding krijgen op de 2.4 van de wifi booster.
De wifi booster lag er dus uit. Mijn laptop opgestart en kon ook niet op internet, uitroepteken bij mijn netwerk icoon (lan) aangesloten op de connectbox,
kon dus niet met de utp kabel en wifi op het netwerk via de connectbox (lan) en via de wifibooster.
Mobiel gepakt en was wel verbonden met de conectbox 5Ghz.
Mijn zoon zag op zijn laptop ook de 5Ghz van de Arris en kon toen verder op het netwerk.
Heel vreemd allemaal. Dat probleem had ik ook 2 weken geleden met mijn toen nog een Ubee modem.
Nu dus ook met mijn nieuwe connectbox. Opgelost door de modem en de wifibooster van de stroom te halen en alles werkte weer.
Vandaag rond de zelfde tijd weer het zelfde euvel, en weer alles herhaald. maar helaas na 50 minuten weer het zelfde geval. Heb nu alleen de wifi booster aan en uit gezet en alles lijkt weer oke op dit moment
Gisteren wel een software update gehad van de connectbox, dus dacht dat dat het probleem kon zijn, maar vandaag weer het zelfde helaas.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Helpdesk zeg dat de oplossing
kan zijn om de connectbox een harde reset te doen, maar ik twijfel daar aan omdat ik het ook al had meegemaakt met de ubee modem.
13 Reacties 13
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Dat is niet leuk als het uitvalt,. maar mij valt op dat de Connect Box alleen de 5 GHZ aanstaat en de Wifi Boosters beide 2,4 GHz en 5Ghz.

De communicatie tussen de 2,4GHz en de Connect Box en Wifiboosters is er niet, dat kan een oorzaak zijn.
Misschien handig de producten die 2,4GHz ondersteuning hebben met die frequentie te verbinden, aangeraden wordt TOON ook te verbinden met 2,4 GHz omdat deze gevoelig zijn voor hogere banden.
Je kan kijken of je de kanalen van de Connect Box 1,6,11 kan afstellen en die op de Wifi Booster ook, als deze overlappen dan moet dit goed gaan. Dus bijvoorbeeld wifi op 2,4 GHz op kanaal 1 en de boosters op kanaal 11.
Theotje
Topicstarter
Level 11
  • 565Posts
  • 27Oplossingen
  • 93Likes
De 5 ghz van de connectbox staat op kanaal 40, van de wifi booster op 48. buren 3X staan op een andere kanaal op de 5 Ghz, is nu nog vrij rustig bij mij.
De 2.4 van de wifibooster op kanaal 11. Ik kijk regelmatig via wifi analyzer welke kanalen gunstig voor mij uitpakken. In de tijd dat ik de ubee nog in bezit had kon ik alleen maar of de 5 of de 2.4 gebruiken, hebt al die tijd beide toen uitgeschakeld omdat ik met de wifi booster genoeg dekking heb rondom het huis, hij staat namelijk centraal op de 1ste etage.
Dat ik nu op de connectbox alleen de 5Ghz in gebruik neem is pure luxe voor mij, alleen ik maak er gebruik van met mijn mobiel, de rest die alle met de laptops op de 1ste etage zijn gebruiken de 5 Ghz van de wifi booster en mijn vrouw op de 2de etage gebruik met haar mobiel de 2.4 op haar mobiel, werkt perfect allemaal, al een jaartje of 2.
De Toon is ook verbonden op de 2.4 van de wifi booster, altijd probleemloos verbonden.
Ik heb een vermoede dat er iets mis is met de poorten van de connectbox, zowel de wifi booster als mijn laptop zijn verbonden met de utp kabel en die liggen er dan uit. De Wifi op de connectbox blijft intact.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Op die manier, dan zit er misschien een bug in de nieuwe software van de boosters die de poorten blokkeren.

Misschien dat ervaren gebruikers je op weg kunnen helpen met Feedback anders roep ik morgen wel even de hulp van de moderator in, laten we even kijken of er een passende reactie komt tot morgenochtend.
Theotje
Topicstarter
Level 11
  • 565Posts
  • 27Oplossingen
  • 93Likes
Of is 1 van 2 de utp kabels brak waardoor de modem van slag raakt?
Theotje
Topicstarter
Level 11
  • 565Posts
  • 27Oplossingen
  • 93Likes
Het probleem ontstond namelijk met de ubee modem 3 weken geleden, ging toen na herstart weer goed , toen de connectbox binnen gekregen na aanleiding van het probleem van de ubee. Ging ook een aantal dagen probleemloos . Moet ook zeggen dat na de snelheidsverhoging van gisteren (250-40) via wifi maar 120 mb haalt op de 5Ghz op kanaal 48 , ''ben de enige op dat kanaal'' van de connectbox terwijl ik toch wel 200 moet kunnen halen, had dat al eens gemeten toen ik nog niet de snelheidsverhoging had. Heb toen ook gemeten via de wifi booster op de 5Ghz en daar was de snelheid 180 mb? dus 60 mb hoger op kanaal 40, Is dat ook te verklaren?
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Je zou eventueel de kabels even kunnen uittesten of deze misschien niet brak zijn. De kabels zijn niet zo duur om aan te schaffen en bij Kringloopwinkels liggen Cat5 voor 1 of 2 euro al in bakken. Misschien dat een optie.
Theotje
Topicstarter
Level 11
  • 565Posts
  • 27Oplossingen
  • 93Likes
Beide kabels vervangen in de ochtend, wacht het wel af of de laptop en de wifibooster geen netwerkverbinding meer krijgen
Laat het wel weer weten als de problemen terug keren. Bedankt alvast Dave voor het meedenken.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Graag gedaan :blush:
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Theotje . Je hebt zelf al een mooie analyse gedaan en bent nog goed zaken aan het checken. Top!

Voor mijn beeld; er zijn momenteel dus aar 2 van de lan-poorten in je modem in gebruik? 1 naar de laptop en 1 naar de booster?
Theotje
Topicstarter
Level 11
  • 565Posts
  • 27Oplossingen
  • 93Likes
Hai Lycke, kwam er vanmorgen achter dat er nog 2 lan poorten bezet zijn, helemaal over het hoofd gezien. die gaan naar 2 TV's. Beide stonden trouwens niet aan toen het netwerk eruit werd gegooid. Dus alle poorten zijn bezet. Heb wel vanmorgen de 2 lan kabels van de laptop en de wifi-Booster vervangen. Kijk het even aan, tot nu toe gaat alles goed. Net nog wel gekeken naar de wifi verbinding op de 5Ghz band van de connectbox, haal niet meer dan 122 Mb op een vrij kanaal (40) Telefoon binnen een afstand van 10 cm, bij de Wifi- Booster haal ik een snelheid van 184 Mb op de 5Ghz op kanaal 48. Is dat te verklaren die verschillen tussen beide en moet het niet veel hoger uitpakken, heb een abbo van 250/25. Toen ik nog de abbo van 200/20 had haalde ik op beide wel de volledige snelheid. Via de kabel zijn de snelheden wel goed 250/25.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Theotje . Bedankt voor je informatie :-).

Dat er nog 2 tv's aangesloten zijn, is geen punt. Ik ben eerder eens verhalen tegengekomen waarbij een klant de losse internetkabels die hij bij de modem zag, verbonden had zonder te weten waar ze voor dienden. Na een lange analyse kwam de klant erachter dat het om 1 kabel ging waarvan hij uiteindelijk beide uiteindes in de modem gedaan had (en dus zo een soort loop had gemaakt). die ervaarde problemen zoals jij ze omschreef, dus ik wilde dit even testen ;-).

De verschillen in snelheden vind ik niet schokkend. Over de wifi-snelheid is sowieso weinig te zeggen, omdat hier zoveel zaken van invloed zijn. Een half jaar geleden woonde ik in een appartement in de stad en had ik op mijn balkon al geen bereik meer of heel traag nog een beetje bereik.
Sinds een tijdje woon ik in een dorp in een huis met 3 verdiepingen waar ik ervaar dat ik (dit is echt waar, ik geloofde het zelf ook bijna niet) zelfs op de zolder, zonder boosters e.d., nog 180mpbs op de wifi haal.

Dit bewees voor mij maar weer dat er in wifi niets te garanderen is. Wanneer de bekabelde verbinding wel maximaal is, weet je in elk geval dat het signaal op de modem goed is en het abonnement goed aangeleverd wordt.


Ik ben heel benieuwd hoe het de komende dagen gaat! Mocht je dit weekend updates hebben/plaatsen; ik werk dit weekend niet en maandags ben ik vrijwel altijd vrij. Het kan dus iets langer duren voor je reactie krijgt :-).
Theotje
Topicstarter
Level 11
  • 565Posts
  • 27Oplossingen
  • 93Likes
Vreemd, mijn upstream waarde is in 10 fout verminderd. Alles loopt nog als een zonnetje tot nu toe. Is dit een software fout of krijg ik toch terzijde tijd weer het probleem?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ha, dit is de 3e keer dat ik het zie in 3 dagen tijd. Is inderdaad een software foutje, de komma is een plekje naar links geschoven.

Lycke heeft het al intern doorgegeven 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic