voyager4000

Level 3
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Probleem met snelheid Chrome

Goede middag. Ik heb een vraag. Ik vind al een aantal maanden dat mijn internet snelheid te wensen over laat. Nu ben ik er achter gekomen dat wanneer ik via Chrome de speed test draai deze bijzonder traag is. Echter draai ik het via Safari dan gaat het vol gas. Aangezien ik alles via Google doe wil ik graag dat Chrome ook deze snelheden haalt. De speedtest doe ik bekabeld op een iMac en Catalina OS. 

Snelheid gemeten via Chrome : 

186Mbps / 30.3 Mbps

via Safari:

301.5 Mbps / 28.3 Mbps

Ik heb de cache en cookies al een keer verwijderd maar ook dat had geen effect.

Ik heb op diverse forums navraag gedaan maar nergens een oplossing gekregen. Dus daarom nu via deze weg. Wat kan er aan de hand zijn?

vast bedankt

 

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Probeer het eens in een incognitovenster?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Chrome zal je device vermoedelijk zwaarder belasten dan met Safari het geval is.  Zijn er diverse plugins/extensions actief in de Chrome browser helpt het vaak om deze te de-activeren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Vandaar mijn suggestie, in een incognitovenster worden alle extensies gedeactiveerd.

voyager4000
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Via incognitovenster haal ik nu wel ruim 300Mbps. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In dat geval is het verstandig om even de actieve extensies na te lopen, waarschijnlijk zorgt een van die extensies dus voor lagere snelheden.

voyager4000
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb de extenties bekeken. Er staat er slechts één dat is Documenten. Deze staat uitgeschakeld dus dat lijkt het niet te zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In dat geval zou ik Chrome naar de standaardinstellingen terugzetten.

voyager4000
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb chrome naar standaardinstellingen terug gezet, helaas heeft dit het niet opgelost. De snelheid blijft onder de 200Mbps

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Is Chrome volledig up-to-date?

voyager4000
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ja is volledig up to date

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik heb zelf even geen verdere suggesties, misschien dat @RoWi. nog iets kan bedenken?

 

De upgrade van Catalina naar Big Sur is nog het proberen waard.

voyager4000
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Upgrade naar Big Sur is geen optie voor mij, iMac is late 2012 dus dat gaat helaas niet. Ik wacht het af, iig bedankt voor de tips.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@voyager4000  schreef:

Upgrade naar Big Sur is geen optie voor mij, iMac is late 2012 dus dat gaat helaas niet. Ik wacht het af, iig bedankt voor de tips.


Geen tip, hooguit koop een nieuwer systeem of gebruik Safari of Chrome voortaan alleen in incognito modus.  Er zou ook sprake zijn van een lite versie voor andere systemen dan tablets en smartphone mogelijk is dat een optie.

 

Vraag, wat is het wezenlijke probleem openen de website's trager in Chrome dan in Safari of gaat het alleen om die cijfers?

 

Het lijkt er namelijk op dat er niks mis is met je internet snelheid, eerder een traag systeem, of in ieder geval een te zware webbrowser voor je systeem.

voyager4000
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Pagina's openen idd trager. Internetsnelheid zelf is idd niets mis mee want anders zou ik de beloofde snelheid niet halen via Safari. Dat Chrome te zwaar is kan ik me niet voorstellen, heeft altijd goed gedraaid en daarbij draai ik best redelijk zware programma's waar de iMac geen probleem mee heeft. Ik heb een oudere laptop die chrome prima aan kan. Ik heb toch zelf echt het idee dat er in chrome iets mee draait o.i.d. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Eventueel Chrome volledig verwijderen en opnieuw installeren, ik vermoed zelf dat op je oudere laptop een andere Chrome versie draait die beter geschikt is voor de hardware. De meest recente versie van een browser is niet altijd ideaal de hardware veranderd namelijk niet. Er zal dus inderdaad iets mee draaien wat in de incognito modus uit staat.

Uitgelicht topic