Vraag
Reacties
Arxori
Level 4

Probleem met internetstabiliteit na modemupgrade naar Ziggo Sagemcom

Hallo allemaal,

 

Sinds begin februari 2025 heb ik mijn Ziggo modem (een Arris Connect Box) geüpgraded naar de nieuwe Ziggo Sagemcom-modem, met de hoop de hoogste internetsnelheden te behalen: 1100 Mbps down en 100 Mbps up. Ik wil vooraf benadrukken dat mijn situatie precies hetzelfde is wat betreft de apparatuur en het gebruik, zowel met mijn oude modem als met de nieuwe modem. 

 

Het probleem:

Sinds de upgrade heb ik wekelijks te maken met volledige internetuitval. Dit geldt zowel voor mijn bekabelde desktop als voor alle draadloze apparaten en de tv. Alles valt op dat moment uit, zonder uitzondering. Wat vooral frustrerend is, is dat dit vaak gebeurt tijdens het livestreamen. De storingen komen bijna wekelijks voor, maar ik merk ook andere momenten waarop het internet uitvalt, hoewel deze uitzonderlijker zijn. Met mijn oude modem heb ik nooit internet uitval gehad.

 

Wat is er gedaan:

Er zijn inmiddels al drie monteurs langs geweest om het probleem te onderzoeken. De internetkabel is vervangen (deze is door Ziggo geleverd) en de modem is ook vervangen, maar helaas heeft niets geholpen. De laatste monteur heeft geprobeerd om de DHCPv6-instellingen naar "stateful" in te stellen, wat tijdelijk leek te helpen en de storingen minder frequent maakte. Echter, dit bleek slechts van korte duur en de storingen blijven alsnog aanhouden.

 

Mijn vermoedens:

Omdat de nieuwe Sagemcom-modem gebruik maakt van 3.1 kanalen en de oude Arris-modem op 3.0 werkte, begin ik me af te vragen of dit een rol speelt in de onstabiele verbinding. Het is ook mogelijk dat de IPv6 niet naar behoren werkt met deze modem.

 

Hulp gevraagd:

Ik ben ten einde raad en zou graag de krachten willen bundelen met de community om een oplossing te vinden. Het zou geweldig zijn als iemand hier ervaring heeft met vergelijkbare problemen of ideeën heeft over wat de oorzaak zou kunnen zijn. Misschien kunnen we gezamenlijk een oplossing vinden!

Met goedkeuring van @Jesse  tag ik hem in deze post, aangezien hij via de klantenservice uitstekend heeft meegedacht en me goed heeft geholpen.

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Bedankt alvast!

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
92 Reacties 92
Arxori
Level 4
Topicstarter

IP Flood Detection staat bij mij al uit voor zowel IPv4 als IPv6, en UPnP staat ook uit. Wat betreft de server ervaar ik de uitval al sinds februari, terwijl mijn eerste game server pas rond 10 maart voor anderen online kwam. Dus ik denk dat de server het niet triggert maar ik sluit voorlopig niks uit.

De uitval treedt ook niet alleen op bij één specifiek spel, ik heb het inmiddels meegemaakt bij meerdere spellen en op willekeurige tijdstippen. Soms gaat het zelfs een heel weekend goed met precies hetzelfde spel en vervolgens met dat spel volgende keer weer niet. Daardoor is er voor mij op dit moment geen duidelijk patroon of trigger aan te wijzen. Alle instellingen in mijn modem staan verder nog op de standaardwaarden zoals ze geleverd zijn. Anders dan de "back-up van netwerkinstellingen maken", die staat uit op verzoek van @Jesse.

0 Kudos
Ronald B.
Level 7

Het is niet de taak van de klant IT werk te verrichten, modemuitdraaitjes te posten, kabels te trekken etc.

Op het forum oeverloos te klagen.  Het is inmiddels duidelijk dat die Sagemcom modem geen succes is.  Internet bij mij ligt er geregeld uit.

Ik maak nu gebruik van een data bundel van Lebara (om toch bereikbaar te zijn).  Wordt nu alweer gestoord met de gekozen actie kan niet voltooid worden ;-).  Ik weet wel dat ik dit geen weken voort laat duren, dan zoek ik een andere oplossing.

Jesse
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @Arxori,

Omdat het probleem al zo lang speelt en we niet met zekerheid kunnen zeggen waar het precies aan ligt, hebben we besloten dit door te zetten naar een specialist. Dit doen we ook om uit te sluiten dat we mogelijk iets over het hoofd zien.

 

De specialist neemt binnenkort telefonisch contact met je op. Het kan zijn dat er een aantal zaken opnieuw moeten worden getest, en ik hoop dat je hiervoor nog wat geduld hebt. Houd ons gerust op de hoogte van hoe dit verloopt.

Ronald B.
Level 7

Beste mensen, ook op forum.

 

Mijn probleem is in ieder geval opgelost.  Ik heb een nieuwe aansluiting, de monteur is net geweest.

Het probleem zat voornamelijk in de verouderde opdrukblokjes, die zijn vervangen.  Echt een wereld van verschil.

Zat dus niet in modem.  Als dingen goed gaan dan ook consequent zijn en dit ook melden op het forum en bij dezen heb ik dit dus gedaan.

Arxori
Level 4
Topicstarter

Bedankt voor de update @Jesse. Rond 21:15 vanavond is de verbinding weer uitgevallen. Geen idee of ik de storingen moet blijven doorgeven in dit topic. Tijdens de storing heb ik, zoals eerder besproken met @tobiastheebe, geprobeerd het modem extern te pingen via mijn mobiele netwerk, maar dit was zonder succes.

 

Goed om te horen dat het nu wordt doorgestuurd naar een specialist. Hopelijk levert dat eindelijk iets concreets op. Ik hoor het graag zodra ik gebeld word en zal uiteraard meewerken aan eventuele nieuwe tests. Ik houd jullie op de hoogte van hoe het verder verloopt.

0 Kudos
Arxori
Level 4
Topicstarter

Hi @Jesse, helaas is de internetverbinding opnieuw uitgevallen, dit keer rond 22:45 tijdens het streamen. Zoals eerder afgesproken met @tobiastheebe heb ik geprobeerd het modem vanaf mijn mobiele netwerk te pingen, maar dit resulteerde in een time-out.

De verbinding heeft zich na enkele minuten vanzelf hersteld, zonder dat ik het modem handmatig heb herstart. Daarnaast ben ik tot op heden nog niet gebeld door een specialist.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
  • Had je zowel IPv4 als IPv6 getest?
  • Kun je nogmaals de DS/US-waarden + historie plaatsen?
0 Kudos
Jesse
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @Arxori,

Dank je wel voor je update. Jammer dat het opnieuw is weggevallen en dat je nog niet bent gebeld door de specialist. We monitoren aan onze kant het ticket dat ik heb aangemaakt voor de specialist. Dit is zeker in behandeling.

 

Ik zie dat er nieuwe metingen door de specialist zijn opgestart en dat er een aantal andere acties zijn uitgezet. Ik ga hem intern benaderen met het verzoek om contact met je op te nemen. In ieder geval heel erg bedankt voor het bijhouden van de uitval; dit is zeker nuttig voor het onderzoek.

Arxori
Level 4
Topicstarter

Vandaag rond 21:35 is mijn internet opnieuw uitgevallen tijdens het streamen. Na enkele minuten herstelde de verbinding zich weer vanzelf. Maar bedankt voor de informatie @Jesse, ik wacht het nog even af tot er contact met mij wordt opgenomen.

Tijdens de storing heb ik geprobeerd mijn modem te pingen via mijn mobiele netwerk en ik kreeg het volgende @tobiastheebe:

  • IPv4 gaf wederom timeouts.

  • IPv6 gaf de melding: “IP address specified doesn't match the IP version specified”. Dus die werkte niet

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Deze foutmelding verschijnt als je een IPv6-adres opgeeft maar 'require ipv4' is geselecteerd, je moet hiervoor 'auto' of 'require ipv6' selecteren.

0 Kudos
Arxori
Level 4
Topicstarter

Beide opties gedaan, met 'auto' krijg ik timeouts en met 'require ipv6' krijg ik de genoemde melding “IP address specified doesn't match the IP version specified”. En 'require ipv4' resulteert ook in timeouts.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

In dat geval heb je het IPv4-adres niet vervangen door het IPv6-adres. Voor het IPv4-adres moet je 'auto' of 'require ipv4' gebruiken, voor het IPv6-adres 'auto' of 'require ipv6'.

0 Kudos
Arxori
Level 4
Topicstarter

Ik zal de volgende keer nogmaals de ipv6 proberen, maar in ieder geval geeft de rest timeouts. Nu al 2x dagen achterelkaar maar wel interessant dat de verbinding zelf weer herstelde, voorheen kwam dat bijna niet voor. 

0 Kudos