1
Vraag
2
Reacties
Tolve

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Probleem met firewall van de Connectbox

Vorige week vrijdag is er een monteur bij onze buren langs geweest i.v.m. al langere tijd verbindingsproblemen. Deze heeft geadviseerd dat het modem vervangen moest worden. Gisteren hebben we het modem geplaatst, maar de verbinding bleef prut. We hebben de firewall van de connectbox uitgezet en vanaf dat moment is de verbinding perfect. Maar.. als we de firewall weer inschakelen is het weer prut. 

Aangezien ik zelf ook de connectbox heb, hebben we de configuratie van beide boxen naast elkaar neergelegd, maar er is geen enkel verschil. Hoe kan het dat de verbinding met de ingeschakelde firewall prut is? 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Wat gaat waarmee niet goed?

 

Mogelijk helpen deze instellingen?

 

Bert_0-1638908166862.png

 

Bekijk in context

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

...Mogelijk helpen deze instellingen?

 

Bert_0-1638908166862.png



Het blijft overigens wel vreemd, dat we ( hier op dit forum ) adviseren, om de firewall bijna geheel uit te zetten ( een 'mindere' stand is er niet ). Dat we adviseren, alle ander functies in de firewall gewoon niet gebruiken en dat alleen maar, om de hard- en software in de ConnectBox op gang te houden.

Eigenlijk bezuinig je zo op de veiligheid, omdat de geleverde hardware niet voldoet.

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

IPv6 heb je op dit moment niet nodig voor normaal internet gebruik.

Alleen als je een heel specifieke verbinding nodig hebt om thuis te werken, maar dat komt zelden voor.

 

Ik zou het modem op IPv4 only laten zetten door Ziggo, dan hebben je apparaten geen last van IPv6, 2 derde van de wereld is nog niet aangesloten op IPv6, dus ook een berg websites nog niet en dan valt het modem terug op IPv4 en het kan zijn dat je apparatuur daar problemen mee heeft en, voor zover ik lees op het forum, loopt IPv6 nog niet geheel lekker bij Ziggo.

Bekijk in context

Tolve
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Het terugzetten van het modemprofiel naar IPv4 lijkt geholpen te hebben. De verbinding is stabiel en de snelheden zijn goed. Vanaf het moment dat het profiel omgezet hebben tot nu hebben geen problemen meer gehad. @Bert @Paul en @Mark Onzettend bedankt voor de hulp 👍

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Wat gaat waarmee niet goed?

 

Mogelijk helpen deze instellingen?

 

Bert_0-1638908166862.png

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

...Mogelijk helpen deze instellingen?

 

Bert_0-1638908166862.png



Het blijft overigens wel vreemd, dat we ( hier op dit forum ) adviseren, om de firewall bijna geheel uit te zetten ( een 'mindere' stand is er niet ). Dat we adviseren, alle ander functies in de firewall gewoon niet gebruiken en dat alleen maar, om de hard- en software in de ConnectBox op gang te houden.

Eigenlijk bezuinig je zo op de veiligheid, omdat de geleverde hardware niet voldoet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pasi Dit heeft niets met beveiliging meer te maken.

 

Deze instellingen zijn van begin deze eeuw om b.v. hackstreams en meerdere snelle pogingen om verbinding te krijgen met het netwerk te blokken enz. zoals die toen gebruikt werden.

De beveiligingstechniek op computers is sterk veranderd en dit soort niet meer relevante "beveiligingssystemen" geeft nu alleen maar problemen, nu een computer meerdere streams tegelijk verwerkt, verslikt dit systeem hier zich nogal eens in.

Dit is niet alleen in deze modems, maar zat in alle routers in begin deze eeuw en zette ik al bij mijzelf en al mijn 100+ klanten al uit sinds er meer streams kwamen en VPN verbindingen enz. waar ze steeds op blokte.

 

De laatste 10 jaar weet ik niet precies hoe en welke routers ingeregeld zijn, maar een aantal malen helpt dit advies nog steeds voor routers en modem/routers.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @Tolve , hebje de tips van @Bert en @Pasi inmiddels gezien? 
Als je nog aanvullende vragen hebt, laat het ons dan gerust weten in dit topic. 

Tolve
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Excuses voor mijn late reactie. Wegens omstandigheden heb ik de instellingen bij hun niet eerder kunnen zetten dan vanmiddag. Tot dusverre lijkt het goed te gaan, maar we houden het de komende tijd even in de gaten. @Bert Gaf ook aan dat dit in de huidige tijd niet meer echt iets met de beveiliging te maken zou hebben. Stel nu dat de betreffende oplossing toch geen soelaas biedt. 
Wat zijn de consequenties als we toch de hele firewallbeveiliging uit zouden zetten? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Wat zijn de consequenties als we toch de hele firewallbeveiliging uit zouden zetten? "

 

Dan zit je netwerk en mogelijk al je apparatuur binnen de kortste keren vol met virussen, hackers en malware.

 

De firewall is essentieel, het houdt alle pogingen om ongevraagd binnen te komen via je internet verbinding tegen, alleen als je iets gevraagd hebt aan het internet, daarvan mag het antwoord naar binnen komen, verder niets.

 

De andere functies zijn gericht op snelle vele streams en kleine pakketten die nu vooral gebruikt worden bij beeldstreams en spellen en VPN verbindingen, dus die vroegere beveiligingen zitten de huidige verbindingstechniek in de weg.

Tolve
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Wegens omstandigheden zijn we hier even niet mee bezig geweest. 


De huidige situatie is als volgt: Op het moment dat de IPv6 firewall beveiliging uit staat en we voeren een speedtest uit halen we de hoogste snelheid. Alles werkt dan ook naar behoren: de iMac, de GamePC, de playstation, de radio etc.. etc.. Maar op het moment dat we de firewall beveiliging aanvinken is het weer dramatisch. Gaan we op de iMac safari openen en een webpagina opvragen dan duurt het laden erg lang en geeft hij de pagina nog steeds niet goed weer. De Playstation geeft aan dat er geen verbinding mogelijk is. Op alle mobiele telefoons aangesloten met wifi lijkt de verbinding goed... de speedtest is goed maar een pagina opvragen duurt lang en wordt de pagina of niet volledig geladen, of hij geeft aan dat er geen internetverbinding is. 

 

Zodra we de firewallbeveiliging weer uitzetten werkt alles weer goed. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

IPv6 heb je op dit moment niet nodig voor normaal internet gebruik.

Alleen als je een heel specifieke verbinding nodig hebt om thuis te werken, maar dat komt zelden voor.

 

Ik zou het modem op IPv4 only laten zetten door Ziggo, dan hebben je apparaten geen last van IPv6, 2 derde van de wereld is nog niet aangesloten op IPv6, dus ook een berg websites nog niet en dan valt het modem terug op IPv4 en het kan zijn dat je apparatuur daar problemen mee heeft en, voor zover ik lees op het forum, loopt IPv6 nog niet geheel lekker bij Ziggo.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Tolve en een warm welkom op de Community,

Goed dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag. Ik begrijp ui tje bericht dat je problemen ondervindt met het IPV6 Lite adres i.c.m. de aangesloten apparaten (en configuratie daarvan). Ik heb jouw gegevens er even bijgepakt en ik zie dat jouw modemprofiel inmiddels al is omgezet naar een IPV4 only adres. We zijn erg benieuwd of alles inmiddels naar wens werkt. Het kan zijn dat het modem nog even opnieuw opgestart moet worden.

Tolve
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Beste Paul,

 

Bedankt voor je reactie. Het gaat echter niet om mijn eigen modem, maar om die van één van mijn buren 😉

Zij hebben dezelfde postcode, maar wonen op nummer 2. Zou je die aan willen/ kunnen / mogen passen?

Mijn modem is ruim 9 jaar oud en heb er nog nooit gedonder mee gehad 😇

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Tolve Ja dat kan wel. Ik moet dan ter validatie wel vragen om de geboortedatum en de laatste drie cijfers van het bankrekeningnummer van de contractant. Je stuurt een privebericht door bovenop deze pagina op "Berichten" te klikken. Navigeer dan naar het oranje-witte kladblok symbool. Vul dan bij "Verzenden naar" mijn naam in en stel het bericht verder op met de gevraagde gegevens. Zodra ik de gegevens ontvangen heb kan ik het modemprofiel aanpassen. 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Zou je die aan willen/ kunnen / mogen passen?

Paul is vandaag druk met andere zaken, we hebben je bericht ontvangen en het is bij dezen geregeld!

Tolve
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Het terugzetten van het modemprofiel naar IPv4 lijkt geholpen te hebben. De verbinding is stabiel en de snelheden zijn goed. Vanaf het moment dat het profiel omgezet hebben tot nu hebben geen problemen meer gehad. @Bert @Paul en @Mark Onzettend bedankt voor de hulp 👍

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Tolve Super dat het probleem is opgelost met het terugzetten van het modemprofiel naar IPV4! Top dat de verbinding snel &stabiel werkt. Laat je het weten als wij verder nog ergens mee kunnen helpen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic