Sinds 19 juli heb ik zeer regelmatig verbindingsproblemen. De connectbox (TG2492LG-ZG) is het signaal kwijt en reset zichzelf elke keer. Soms meerdere keren per uur. Alle groene lampjes gaan weer aan, en het duurt minuten voordat ik weer verder kan. Op zijn zachts gezegd niet ideaal in een huishouden waar twee mensen thuis werken en we nu noodgedwongen maar uitwijken naar andere locaties.
Maar hoe regelmatig is regelmatig? Er lijkt een redelijke relatie met het weer te zijn. Op 19 juli was het zeer heet, de straatkast staat vol in de zon, wordt zeer warm, en zodra het zonnig/warm wordt zoals ook afgelopen eerste week augustus is het ellende. 's Avonds lijkt het wel weer OK
'Warmteprobleem' leek me vreemd, maar enige zoekopdrachten leren me dat straatkastproblemen (warm metaal/corrosie) vaker voorkomen. De connectbox zelf lijkt me niet het probleem, die zou dan ongeacht het tijdstip problemen moeten geven? Enige tips. Het lijkt mij toch echt de aansluiting in de straatkast of de kabel (die er denk ik al 40 jaar ligt).
NB ik wilde kijken naar de netwerkdiagnose, http://192.168.178.1, maar kom dan ik een scherm 'welkom bij de installatie van uw connectbox'. Gewoon doorgaan?
Gebundeld downstream 1
gebundeld downstream 2
upstream
wat historie (alleen vanmorgen, kan blijkbaar niet verder terug)
Opgelost! Ga naar oplossing.
Een beetje late reactie. 😁 Ja, sinds november werkt alles weer naar behoren. De mannen van BAM hadden binnen no-time 25 meter straat open, nieuwe kabel aangesloten en de de straat weer dicht. Een uurtje /anderhalf uur? De aannemer had meer last van een nogal langdurige vergunning aanvraag. Boven de 15(?) meter moest er graafvergunning komen met o.a. schoongrond-verklaring. Een wat overbodig onderzoek aangezien de straat net open geweest was voor vervanging bekabeling straatverlichting (waarbij mijn kabel beschadigd werd). Maar dit soort beschouwingen kan ik beter aan vergunning verstrekker gem. Alkmaar melden.
@Gras Hartelijk dank voor je terugkoppeling! Ontzettend fijn dat het probleem is opgelost door aannemer BAM. Voor de periode van storing heb ik conform onze garantieregeling een vergoeding voor je aangevraagd. De credit zal na goedkeuring worden verrekend met de volgende facturen. Laat je het weten als wij verder nog ergens mee kunnen helpen? We zijn in iedergeval heel blij dat je de verbinding weer zonder problemen kunt gebruiken. 😉
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream/historie-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?
Indien je de installatiewizard in beeld krijgt, dan is deze nooit doorlopen of is het modem teruggezet naar fabrieksinstellingen. Deze wizard kun je inderdaad doorlopen.
@tobiastheebe dank voor reactie. wat afbeeldingen toegevoegd in oorspronkelijk bericht
In de downstream zijn vermogen en MER veel te laag (< -8 dBmV, < 35 dB) en is zeer veel CER (uncorrectable errors) aanwezig. De log meldt continue kanaaluitval. Simpel gezegd, een zeer zwak signaal meer zeel veel ruis. Het is niet verwonderlijk dat je problemen ervaart.
Kun je ook een foto van het AOP plaatsen? Wordt het vermogen niet meer dan 4 dBmV hoger wanneer je het modem direct op het AOP aansluit?
Nieuwe aansluiting en versterker twee jaar geleden door ZIggo zelf nieuw geplaatst. Ik vermoed dat ik toch een Ziggo netwerkmonteur moet regelen, ik laat de kabels maar zitten waar ze zitten (en het is vanmorgen redelijk koel en bewolkt. Nog geen storing gehad ). Even buurvrouw gevraagd. Heeft af en toe hetzelfde.
Modem op versterker is niet meer de juiste aansluitwijze, de monteur had een splitter op het AOP moeten plaatsen om modem en versterker op aan te sluiten.
Er wordt niet zomaar een netwerkmonteur ingepland. Eerst moet de binnenhuisinstallatie uitgesloten worden (en dat kan door het modem tijdelijk direct op het AOP aan te sluiten) en onderzocht worden of andere modems op dezelfde EV vergelijkbare signaalproblemen vertonen.
@Gras Een Ziggo moderator kan je sowieso gratis een nieuwe splitter sturen met een nieuwe passende kabel naar je modem.
Goedemiddag @Gras,
Mooi weer is natuurlijk fijn, maar uiteraard niet als je dan merkt dat de diensten niet goed werken! Goed dat je daarom dit topic bent gestart en fijn dat hier al reacties staan.
De splitter en kabel voor naar je modem heb ik meteen voor je aangevraagd. PostNL bezorgt deze zo snel mogelijk, laat je weten hoe het daarna gaat?
Los van dit zie ik dat er ook een melding over de wijkkast is doorgezet naar een netwerkmonteur. Wordt vervolgd!
Dank. Had even bij mijn buurvrouw gevraagd. Die had ook gedoe en toch echt een ander modem 🙂 Goede contact met Ziggo gehad
gistermorgen hopeloos. Daarna nieuwe kabel via post, eerst direct van AOP naar Modem geplaatst. Dat leek te werken. Later via AOP naar versterker naar modem. ook dat leek wel goed. Maar helaas, ik ben er vandaag sinds 12.00 ongeveer elke drie minuten uitgeknald, verbinding kwijt. Wellicht ook nieuwe kabel tussen versterker en modem ? (versterker is geïnstalleerd door Ziggo), wellicht nieuw modem?. Of zit het probleem buiten. ? Is NOG NIET OPGELOST. Support blijft gewenst
En wat als je de versterker eens een dag of 2 tussen uit laat? Dus enkel AOP-Modem, hoe gaat het dan?
Zou je het modem nog eens direct op het AOP willen aansluiten, opnieuw opstarten en circa een uur nogmaals de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen? Het downstream-vermogen was eerder veel te laag en moet tenminste -3,5 dBmV zijn op het AOP.
ik kijk hier later wellicht even naar, maar ik probeer tussen de ellende door ook nog een beetje te werken en de TV hangt ook op de versterker. En een aansluiting op een versterker / of de versterker lijkt me kapot of niet. Niet kapot van 12:30 tot 18:30 en daarna weer functionerend.
Jamyla, dank voor je suggestie, maar een aansluiting op een versterker / of de versterker lijkt me kapot of niet. Niet kapot van 12:30 tot 18:30 bijvoorbeeld en daarna weer functionerend. Dat geldt volgens mij ook voor een modem, maar wellicht heeft zo'n ding nog ergens een cache die volloopt. Gisteravond kon ik werken, vanmorgen kon ik wel werken, vanmiddag niet. dat lijkt me toch echt een externe oorzaak te hebben. Een straatkast die in de zon komt te staan? Bij de installatie van de nieuwe mediabox moest de installateur ook al de straatkast in. (en ik vermoed dat het buiten allemaal 35 jaar oud is). En volgens mij had mijn buuf vanmiddag ook weer problemen. Die zit niet op mijn versterker 🙂
En TV zit ook op versterker, TV doet het wel overigens. Kan dat setje Wifi versterkers (drie van die Ziggo torentjes) de boel nog verstieren? (maar ook daarvoor geldt m.i. dat deze niet na de lunch eens besluiten niet te functioneren
Bij een defecte versterker is het meestal de stroomvoorziening die het begeeft, inderdaad niet een enkele aansluiting/tap. Dit kan echter nog niet worden uitgesloten, zonder de waarden te zien die het modem direct op het AOP aangeeft.
Overdag is het signaal iets zwakker, dit is de invloed van temperatuur op de demping van de kabel, deze neemt dan toe. Dit wordt gedeeltelijk gecompenseerd door het CMTS. Het signaal is/was echter uiterst zwak en het modem is daardoor zeer kwetsbaar voor uitval. Dit heeft niets met het modem zelf of de access points te maken.
"Kan dat setje Wifi versterkers (drie van die Ziggo torentjes) de boel nog verstieren?"
Nee, een veel te laag binnenkomend signaal op je modem met veel te veel ruis, daar heeft alles wat erna komt last van.
vrijdag een monteur aan huis, na chat met Ziggo. De straatkast is als goed beoordeeld, maar vermoedelijk op afstand. Dank allen zover
@Gras Hartelijk dank voor je terugkoppeling! Top dat er vrijdag een monteur komt. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?
Monteur is geweest. Prima contact. Hij had zelf al behoorlijke problemen op de aansluiting gemeten. Probleem is een kabelbeschadiging buiten, halverwege straatkast en huisaansluiting. Reparatie aangevraagd (eerst bodemcheck). Krijg even vervangende Vodafone toegang. Ben vooralsnog blij dat oorzaak gevonden is, beetje geduld met oplossing overleef ik wel.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.