Eric Amsterdam

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Privacy warning booster network

Ik kreeg laatst ook een privacy warning op mijn telefoon voor mijn home booster netwerk. Na aanpassen wachtwoord was hij weg maar deze week weer terug. Is mijn home netwerk nog veilig? Ik heb een ziggo wifi modem en daarnaast 3 smart boosters waarmee ik mijn eigen home netwerk heb gemaakt.  Ik krijg de warning op dit homenetwerk, niet als ik via de modem rechtstreeks wifi afneem. Alleen dan heb ik niet overal wifi in mijn huis

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

dan misschien het onderstaande proberen :

-Start de Deco app
-Kies "meer" ( het vierkantje rechtsonder )

-Kies wifi
-Kies beveiliging
-kies nogmaals beveiliging
-Kies nu een andere beveiliging dan nu actief is.

1.jpg

Bekijk in context

15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Staat op de Deco's WPA2 ingesteld?

Controleer op de TP Link Deco welke versleuteling (WPA) er gebruikt wordt en zorg ervoor dat dit op WPA2 ingesteld staat.  Laat maar weten of het hiermee gelukt is. 

Eric Amsterdam
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja WP-A2,is ingesteld maar toch krijg ik waarschuwing 

203A361D-2612-41B7-97D9-92898B829C9A.png

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Op welke telefoon met welke systeemsoftware en versie is dit?

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Eric Amsterdam,

Ik snap dat je wel van die melding af wilt. Is dat inmiddels gelukt? Dan hoor ik graag hoe 🙂

Zo niet, wil je dan antwoord geven op de vraag van @Bert zodat er verder gekeken kan worden. 

Eric Amsterdam
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

iPhone 11Pro

iOS 15.1

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dankjewel nog voor je terugkoppeling @Eric Amsterdam. Heb jij misschien nog een idee hoe TS hier verder mee kan @Bert? Ik tag voor alle zekerheid @Pasi ook nog even, mogelijk heeft die de gouden tip 🙂

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Erik S  schreef:

Dankjewel nog voor je terugkoppeling @Eric Amsterdam. Heb jij misschien nog een idee hoe TS hier verder mee kan @Bert? Ik tag voor alle zekerheid @Pasi ook nog even, mogelijk heeft die de gouden tip 🙂


 

Was er onlangs ook niet zoiets? Ik meen dat toen een update van de Deco set de oplossing was?

Ik 'heb' niets met Apple, dus dat is in dit geval 'onhandig' 😉.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Helaas is Apple voor mij ook een blinde vlek.

Maar mogelijk kan @EnergieBoy hier meer mee.

Hij komt langs als hij online is.

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Klopt, er was toen iets met een update, maar ik weet ook niet helemaal meer wat het was. Heb je overigens je netwerkinstellingen al eens een reset gegeven en opnieuw ingelogd? Bij mij was dat het geval, en toen deed het het weer (wel een andere router, maar zo ging het wel). Had er last van toen ik een update deed in mijn iPhone. 

Bedankt Bert 😁👍

Eric Amsterdam
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Thanks guys! Tot op heden helpt niets. Maar ik ben dus niet gehacked of zo? Ik loop dus geen risico en kan deze warning gewoon negeren?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

dan misschien het onderstaande proberen :

-Start de Deco app
-Kies "meer" ( het vierkantje rechtsonder )

-Kies wifi
-Kies beveiliging
-kies nogmaals beveiliging
-Kies nu een andere beveiliging dan nu actief is.

1.jpg

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @Eric Amsterdam, ik zie dat je inmiddels al meer adviezen en tips ontvangen hebt. Het is jammer dat de oplossing er nog niet tussen zat. Heb je hetgeen wat @Pasi voorstelde uitgeprobeerd? Wij zijn benieuwd naar de uitkomst! 

Eric Amsterdam
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

DANK PASI! privacy warning is weg.

 

alleen nu staat er geen privacy warning meer maar staat er weak security... nog iets doen?

 

gr E

os

Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Die privacy warning over het blokkeren van encrypted DNS is een bug in iOS. Ik krijg het ook de hele tijd, terwijl ik zelf gewoon encrypted DNS gebruik. De waarschuwing gaat weg door het netwerk te vergeten en dan weer te verbinden. Het is een bug en heeft nul invloed op privacy of veiligheid van je netwerk, je kan het negeren.

 

Daarnaast, wat je nu hebt gedaan/veranderd, door wat @Pasi heeft aangeraden, is je netwerk encryptie aanzienlijk verzwakt door een verouderde encryptie te kiezen. Waar het voorheen op stond was goed en aanbevolen. Je hebt hem waarschijnlijk nu op WPA of TKIP modus gezet, wat niet meer veilig is in 2022 (waardoor je die melding krijgt). De enige goede opties zijn:

  • WPA3
  • WPA2/WPA3 - overgangsmodus
  • WPA2 - persoonlijk (AES)

Kies niet voor een optie met "TKIP" er in of "WPA2/WPA" modus. Deze zijn verouderd, niet meer veilig en maken het makkelijker om in je netwerk te komen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@os  schreef:

Die privacy warning over het blokkeren van encrypted DNS is een bug in iOS. Ik krijg het ook de hele tijd, terwijl ik zelf gewoon encrypted DNS gebruik. De waarschuwing gaat weg door het netwerk te vergeten en dan weer te verbinden. Het is een bug en heeft nul invloed op privacy of veiligheid van je netwerk, je kan het negeren.

 

Daarnaast, wat je nu hebt gedaan/veranderd, door wat @Pasi heeft aangeraden, is je netwerk encryptie aanzienlijk verzwakt door een verouderde encryptie te kiezen....


Oké, het is dus een iOS bug.

M.b.t. mijn test om de encryptie aan te passen, die was vooral om te controleren of dat beter werkte met iOS. Zoals geschreven heb ik niets met iOS, dus kan dit niet zelf testen.

 

De Deco M4 set heeft niet hoger dan 'WPA2-PSK [AES]'.

Het betreft alleen maar lokale wifi, dus is die encryptie daarvan niet zo heel erg belangrijk, zolang er maar een encryptie is ( of u moet bang zijn dat de Russen meeluisteren 😉 ).

Uitgelicht topic