1
Vraag
2
Reacties
MWvanDorp

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Printer wordt niet meer herkend op netwerk na installatie Deco M4

Hallo,
Ik heb sinds een week de Deco M4 (3 stuks) in gebruik. Heb de handleiding gevolgd bij het installeren, dus Wifi op de ConnactBox staat uit, en de hoofd-Deco die bedraad is aangesloten op de Connect Box heeft de wifi/router functie overgenomen.
Heb de wifi netwerknaam op de Deco's hetzelfde gehouden als voorheen, en alle apparaten in huis (TV, Laptop, Mobiele telefoons, Tablets) maakten na installatie perfect verbinding. Behalve dus... de printer die ook via wifi verbonden is. Wifi werkt overigens perfect door het hele huis met de Deco's dus dat is op zich top.

Maar het probleem is dus met de printer (een HP). Heb al meerdere keren opnieuw verbonden met het (nieuwe) Deco netwerk, en het gekke is, in de Deco app wordt de printer gewoon herkend, en ook als online aangegeven als ik hem aanzet. Echter, als ik wil afdrukken vanaf bijvoorbeeld mijn mobiel of laptop, dan wordt de printer als 'offline' aangegeven.
Wat me opvalt is dat het IP adres dat op de printer staat en ook in de Deco app wordt aangegeven anders is als het IP adres dat getoond wordt in melding  dat de printer zogenaamd 'offline' is als ik wil afdrukken via mijn mobiel of laptop. 

De HP printer heeft overigens aan functie waarmee een printopdracht gegeven kan worden door een email te sturen aan een specifiek email adres gekoppeld aan die specifieke printer. En dat werkt dan weer wel... 
Dus ik vermoed dat er iets niet goed zit met IP adressen, en dat dit ervoor zorgt dat er issues zijn in het (interne) wifi netwerk en er apparaten zoals mijn mobiel en laptop zijn die de printer daardoor niet meer herkennen als het ware. En denken dat de printer 'offline' is. Maar als de print opdracht via een email (extern) binnenkomt, werkt het printen wel.

Hoe kan ik dit oplossen?

 

Bij voorbaat dank voor de hulp/tips.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
MWvanDorp
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Een update van mijn kant: heb nog een verder poging gedaan na de gedane bovenstaande suggesties. Heb zowel de hoofdeco én de Ziggo Connectbox een herstart gegeven. Deco M4 via de app een herstart gegeven en de Connectbox door de stekker eruit te trekken en na 1 minuut weer op tr laten starten. En tada.. dat werkte! Had intussen ook opgemerkt dat ik hetzelfde probleem als met de printer had met mijn Hue bridge. Die werd ook niet meer herkend. Werkt nu ook weer. Dus: oplossing lijkt te zijn, als de Dexo in routermodus staat die op AccessPoint zetten (via de Deco App). En daarna de boel (Deco en Connectbox) een herstart geven. Dank voor alle hints, ben blij dat het nu weer werkt. 

Bekijk in context

19 Reacties 19
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Door je wijziging in je netwerk heeft je printer een ander IP adres gekregen.

 

Zet de printer aan en in windows ga naar Instellingen, Apparaten en kies in het linkermenu Printers en scanners. Klik daarna op Een printer of scanner toevoegen bij de +. Windows zal naar je printer zoeken, zal even duren. Voeg de opnieuw gevonden printer toe door op Voeg toe te klikken.  Vergeet niet de opnieuw gevonden printer als standaard in te stellen. De oude verwijzing van de printer bij de instellingen kan je dan verwijderen.

 

Op je mobiel zal de printer ook opnieuw moeten toevoegen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@MWvanDorp Staat de wifi van je modem uit en heb je de Deco's in access point staan?

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1064Likes

@Bert  router modus:

dus Wifi op de ConnactBox staat uit, en de hoofd-Deco die bedraad is aangesloten op de Connect Box heeft de wifi/router functie overgenomen.

 

Wifi op de connectbox staat wel uit.

 

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@puppie Router modus of access point is nog niet bekend.

Dat de Deco de wifi heeft overgenomen zegt nog niets over of de Deco's in acces point staan.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,


in welke mode staat de Deco set? Is dat Router- of AccessPoint mode?

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AP mode de enige juiste mode. In AP mode zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In Router mode staat o.a. de firewall aan en daardoor wordt het Deco wifi netwerk, een eigen en afgeschermd netwerk met o.a. een eigen IP-range.




Mocht de Deco set toch in AccessPoint mode staan, probeert u eens één ( of een mix ) van de onderstaande opties :

Controleer of de Deco set de laatst firmware heeft:
-Start de Deco app op uw smartphone
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Voer een update uit voor Deco”

Alleen voor het betreffende apparaat:
-Zet het apparaat aan
-Start de Deco app op uw smartphone
-Staat het apparaat in de lijst ? Zo nee, stop dan met deze optie.
-Selecteer het apparaat
-Klik op tandwieltje bovenin
-”Mesh Technologie” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Alleen voor het betreffende apparaat:
-Zet alle stations, behalve de Master uit.
-Nu proberen in te loggen op wifi.


Voor het gehele systeem:
-Tijdelijk de 5 Ghz band uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Zet 5 GHz wifi weer aan, blijft wifi verbinding werken?

Voor het gehele systeem:
-Start Deco app
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Geavanceerd”
-“Snelle roaming” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Daarna “Snelle roaming” weer aanzetten, blijft wifi verbinding werken? Zo niet, dan deze optie gewoon uitlaten.


Leest u dit ook eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staat daar nog wat in, wat u niet weet.


MWvanDorp
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dit heb ik geprobeerd, maar printer wordt niet gevonden/herkend als ik optie "nieuwe printer toevoegen" kies op mijn laptop. 

MWvanDorp
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Wifi op modem staat uit, zoals in handleiding van Ziggo voor Deco installatie beschreven. 

Hoe kan ik controleren of de Deco's in Access Point modus staan? Staat niks van beschreven in de Ziggo installatie handleiding.

MWvanDorp
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hoe kan ik controleren of de Deco's in Access Point modus staan? Staat niks van beschreven in de Ziggo installatie handleiding.

Zodra ik dit kan controleren zal ik op het topic terug posten. 

 

Bedankt zover aan ieder die heeft gereageerd op dit topic. 

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1064Likes

@MWvanDorpheb je het bericht van @Pasi dan wel gelezen. met een link naar de juiste handleiding.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@MWvanDorp  schreef:

Hoe kan ik controleren of de Deco's in Access Point modus staan? Staat niks van beschreven in de Ziggo installatie handleiding.

Zodra ik dit kan controleren zal ik op het topic terug posten. 

 

Bedankt zover aan ieder die heeft gereageerd op dit topic. 



Hebt u de Deco app ( op uw smartphone ) al eens goed bekeken? De Deco set staat in ( Wifi )-Router of AccessPoint mode. Even Google'n en naar een filmpje zoeken : Accesspoint mode.

 

MWvanDorp
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Heb het filmpje gevonden. In de Deco app staat de Wifi-Router functie AAN, en dus NIET de AccessPoint functie. Wifi-Router functie is de aanbevolen optie (zoals aangegeven in Deco App) en lijkt standaard zo ingesteld te staan voor de Deco's. 

Voordat ik naar Accessapoint modus wijzig wil ik zeker weten dat dit wel zonder (verdere) problemen kan. Want de router functie op de ConnectBox staat UIT zoals in de handleiding werd aangegeven te doen. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@MWvanDorp TP-Link geeft in de gebruiksaanwijzing ook aan dat de Deco's in access point moeten komen te staan als ze geïnstalleerd worden bij Ziggo.

Dan moet wel de router functie in het modem aanstaan.

Volg deze stappen: Deco M4 installatie incombinatie met Ziggo | TP-Link Nederland

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@MWvanDorp  schreef:

Heb het filmpje gevonden. In de Deco app staat de Wifi-Router functie AAN, en dus NIET de AccessPoint functie. Wifi-Router functie is de aanbevolen optie (zoals aangegeven in Deco App) en lijkt standaard zo ingesteld te staan voor de Deco's. 

Voordat ik naar Accessapoint modus wijzig wil ik zeker weten dat dit wel zonder (verdere) problemen kan. Want de router functie op de ConnectBox staat UIT zoals in de handleiding werd aangegeven te doen. 



Als de ConnectBox in Bridge staat ( router uit ), dan kan u inderdaad de Deco's beter niet in AccessPoint mode zetten !! Had u de Leidraad voor TP-Link DECO al gelezen !!??

Maar als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AP mode de enige juiste mode. In AP mode zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In Router mode staat o.a. de firewall aan en daardoor wordt het Deco wifi netwerk, een eigen en afgeschermd netwerk met o.a. een eigen IP-range.

Vanuit het oogpunt van TP-Link, staat de Deco altijd op router mode en is AccessPoint mode geheel ondergeschikt, vandaar dat men altijd router mode voorstelt. Maar als men de Deco's alleen gebruikt voor het verbeteren van wifi, dan moet men het zo makkelijk mogelijk maken en vooral niet b.v. de provider modem/router in bridge mode laten zetten e.d.

Uw huidige handleiding mag u direct vergeten, die van @Bert is wel de juiste !

Dus als u de Deco alleen gebruikt voor het verbeteren van wifi, dan de Ziggo modem/router terug in Router mode laten zetten en de Deco's in AccessPoint mode.
Helaas veranderd dan b.v. ook de IP-range en wat andere netwerkzaken. Maar die omschakeling heeft u al een keer gedaan, toen u de Ziggo modem/router in bridge ( = router uit ) mode liet zetten.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

MWvanDorp
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt, deze handleiding is iets anders als die van Ziggo ontvangen, want Access Point instelling wordt hierin niet beschreven. In de handleiding van Deco zelf wel. Dus nu uit kunnen voeren. 

MWvanDorp
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Modem stond/staat nog gewoon in router modus. Heb de Decos nu ook in Acces Point modus staan. 

MWvanDorp
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Heb de Decos nu in AP modus staan. Heb vervolgens alle aangedragen mogelijke oplossingen geprobeerd. Helaas werkt geen enkele en printer wordt nog steeds niet herkend. Echt heel raar dit gedrag in het netwerk. Ik zie nl. wel werd in de Deco app dat de printer wordt herkend als zijnde 'online' maar afdrukken via bijvoorbeeld mijn mobiele telefoon werkt nog steeds niet/printer wordt niet gevonden. Ik stel alle hulp in de reacties op prijs maar weet niet wat er verder nog gedaan kan worden...

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@MWvanDorp  schreef:

Heb de Decos nu in AP modus staan....


Als de Deco's in AP mode staan, dan is het wifi netwerk 100% transparant en geeft het alles door wat het ontvangt. Zo zou men dus kunnen zeggen dat de Deco's niet het probleem zijn.


Door het omzetten van Router naar AP mode, veranderd de IP-range ook, misschien verhindert dat de werking. Verwijderd u de printer eens van laptop, installeer deze daarna opnieuw en probeert u dan weer eens te printen.

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1064Likes

en in de printer instelling staat niet dat deze online moet blijven, verkeerd vinkje?

MWvanDorp
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Een update van mijn kant: heb nog een verder poging gedaan na de gedane bovenstaande suggesties. Heb zowel de hoofdeco én de Ziggo Connectbox een herstart gegeven. Deco M4 via de app een herstart gegeven en de Connectbox door de stekker eruit te trekken en na 1 minuut weer op tr laten starten. En tada.. dat werkte! Had intussen ook opgemerkt dat ik hetzelfde probleem als met de printer had met mijn Hue bridge. Die werd ook niet meer herkend. Werkt nu ook weer. Dus: oplossing lijkt te zijn, als de Dexo in routermodus staat die op AccessPoint zetten (via de Deco App). En daarna de boel (Deco en Connectbox) een herstart geven. Dank voor alle hints, ben blij dat het nu weer werkt. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic