1
Vraag
2
Reageer en help mee
Veneficus

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Printer op ander subnet

In onze vorige woning had ik de Ziggo ConnectBox op bridge modus staan, omdat deze op zichzelf geen dekkend wifi netwerk kon opzetten voor de hele woning. Ik had daar een Netgear Nighthawk als router geïnstalleerd die alles regelde. Alle bedrade en draadloze verbindingen waren dus deel van hetzelfde netwerk en subnet, en alles werkte.

 

Na onze verhuizing naar een groter huis hadden we groter netwerkbereik nodig, wat met behulp van de Deco mesh-router gelukt is. Volgens de support van Ziggo zou het 't beste werken om de ConnectBox weer als router in te stellen, maar zonder wifi, en de Deco bedraad aan de ConnectBox te hangen. Aan de ConnectBox zitten verder ook enkele apparaten bedraad vast die altijd zonder problemen op hoge snelheid moeten kunnen draaien: mijn eigen PC, de TV en de NAS.

 

Om praktische redenen staat de printer op een andere verdieping (tweede kantoorkamer), via wifi verbonden aan de Deco. Maar nu is deze niet te benaderen vanaf de bedrade PC. Ik ben er al achter dat het waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de Deco, die een apart subnet aangemaakt heeft. Google geeft me veel dezelfde problemen, maar geen heldere oplossing.

 

Hoe krijg ik het voor elkaar om mijn Canon Pixma 5750 te benaderen wanneer mijn PC aan de ConnectBox hangt en de printer met de Deco verbonden is, en daarmee op een ander subnet zit?

10 Reacties 10
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,


Hebt u de Deco set in router mode staat? Want daardoor wordt het netwerkt gesplitst met ( inderdaad ) een ander subnet. Als u de Deco set in AccessPoint mode zet, wordt alles 1 netwerk, met 1 subnet en is de printer weer voor iedereen te bereiken.

Leest u dit ook eens : Leidraad voor TP-Link DECO

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Bij gebruik van een eigen router is bridge mode aanbevolen. Andere oplossing is de Deco's instellen als access points. In beide gevallen is er geen apart subnet meer.

Veneficus
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zal het eens proberen in AP mode. De Ziggo installateur stond erop dat Router mode het meest stabiel zou werken, dus dat heb ik toen maar gevolgd.

Ik hoop dat het omzetten niet teveel instellingen verprutst...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Voordeel van router mode is dat je bepaalde specifieke functies van de Deco's (zoals parental controls) kunt gebruiken, in AP mode zijn deze niet meer beschikbaar. Gebruik je de Deco's slechts om de WiFi-dekking uit te breiden, dan voldoet AP mode prima.

 

Start na het instellen van AP mode de apparaten die zijn verbonden met de Deco AP's (waaronder de printer) opnieuw op zodat deze (opnieuw) een IP-adres ontvangen van de Connect Box. Daarna zouden alle apparaten elkaar weer moeten kunnen bereiken.

Veneficus
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Voordat ik dit probeer (en dus inderdaad het hele netwerk overhoop haal):

Behoud ik de Deco app functies om per apparaat de mesh-functionaliteit aan of uit te schakelen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

In AP mode is de mesh-functionaliteit nog steeds beschikbaar. Hierbij een overzicht van de verschillen in functionaliteit tussen router en AP mode: link.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Veneficus  schreef:

Voordat ik dit probeer (en dus inderdaad het hele netwerk overhoop haal):

Behoud ik de Deco app functies om per apparaat de mesh-functionaliteit aan of uit te schakelen?


Alleen alle router functies worden uitgeschakeld. Wifi blijft onveranderd.

Veneficus
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De Deco omzetten naar AP lost het printprobleem wel op, maar veroorzaakt nu twee andere problemen. Ik krijg de tweede satelliet nu met geen mogelijkheid meer verbonden met het sterkste signaal op zijn positie. Voorheen werkte een reboot om dat voor elkaar te krijgen, maar nu blijft hij stug aan het zwakke signaal van de Main verbonden. Daarnaast heeft het omzetten naar AP mijn HUE Bridge volledig vernaggeld. Deze was bedraad verbonden met de centrale satelliet Deco, maar de Bridge wil nu helemaal niets meer. Dat wordt waarschijnlijk een volledige factory reset om te fixen, en het Deco signaal, geen idee behalve wachten op een firmware update waarbij je de bron per satelliet kunt kiezen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Helaas heb ik met de Deco AP's noch met Philips Hue ervaring.

 

Mogelijk helpt het veranderen van de plaatsing van de draadloos verbonden AP's voor het automatisch selecteren van het uplink AP. Jammer dat dit niet handmatig gedaan kan worden.


Wat betreft Philips Hue: is het een optie om deze met het primaire AP te verbinden?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Veneficus  schreef:

De Deco omzetten naar AP lost het printprobleem wel op, maar veroorzaakt nu twee andere problemen. Ik krijg de tweede satelliet nu met geen mogelijkheid meer verbonden met het sterkste signaal op zijn positie. Voorheen werkte een reboot om dat voor elkaar te krijgen, maar nu blijft hij stug aan het zwakke signaal van de Main verbonden. Daarnaast heeft het omzetten naar AP mijn HUE Bridge volledig vernaggeld. Deze was bedraad verbonden met de centrale satelliet Deco, maar de Bridge wil nu helemaal niets meer. Dat wordt waarschijnlijk een volledige factory reset om te fixen, en het Deco signaal, geen idee behalve wachten op een firmware update waarbij je de bron per satelliet kunt kiezen.


Als de Deco stations niet allemaal bekabeld zijn aangesloten, dan wordt m.b.v. wifi de niet bekabelde Deco station verbonden. Met wie die ( niet bekabelde ) Deco stations verbonden worden, is afhankelijk van welke Deco station het sterkst ontvangen wordt. Aangezien er voorheen een reset nodig was om e.e.a. ( weer ) te 'forceren', lijkt mij een reset van de Deco set een oplossing.

Aangezien een volledige reset en opnieuw aanmaken van een Deco netwerk maar zo'n 10 minuten duurt, lijkt me dat de beste/snelste oplossing:
- Verwijder in de app alle Deco stations, de master als laatste.
- Reset handmatig alle Deco stations m.b.v. resetknop op dat station. Nadat het station weer ready is, zet deze dan uit.
- Zet de master Deco aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk en voeg de Master toe
- Zet de 2 Deco aan en voeg deze toe aan het Deco netwerk.
- Zet de 3 Deco aan en voeg deze toe aan het Deco netwerk.
- Zet Deco set in Access Point mode.

Heeft u de Hue bridge, na het omzetten van de Deco set na AP, herstart? Als de Deco set in router staat, dan heeft deze een eigen IP range en alle op de Deco aangesloten/verbonden apparaten hebben diezelfde IP range. Zet men daarna de Deco in AP mode, dan vervalt die IP-range en moeten alle op de Deco aangesloten/verbonden apparaten, worden herstart of opnieuw geconfigureerd, omdat de IP range is veranderd en ze dus een ander IP nummer hebben gekregen.

IK zou niet weten of er ooit een firmware beschikbaar komt, waarmee men handmatig een Deco station kan dwingen via wifi te verbinden met een ander station.

Leest u ook dit eens : Leidraad voor TP-Link DECO

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic