1
Vraag
2
Reacties
Jim8

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Printer komt niet online na WiFi optimalisatie vanuit Ziggo smart WiFi app

Ik heb een Ziggo Connect Box. Op de WiFi is een printer HP5520 Photosmart aangesloten. De printer werkte altijd prima, kwam na aanzetten altijd keurig online.

Een paar weken geleden heb ik de Ziggo smart WiFi app geïnstalleerd en geopend. Een van de eerste stappen is dan de vraag of je de 2 bestaande WiFi signalen (met 2 verschillende frequenties) wilt samenvoegen. Heb ik gedaan.

Sinds die tijd heb ik een probleem met de printer, deze komt niet meer online. Alle andere gebruikers van de WiFi werken probleemloos.

Ik heb daarna nog 2 WiFi pods geplaatst, deze werken goed, maar printer komt nog steeds niet online.

HP online help deed de suggestie om de naam van het WiFi signaal te veranderen. Dit omdat de printer, volgens het testrapport, nu 5 signalen ziet met dezelfde naam. Waarvan 1 signaal met WPS beveiliging, de andere 4 zonder WPS. Heb ik niet gedaan omdat ik dan alle gebruikers moet aanpassen.

Een andere suggestie was het MAC adres van de printer op te nemen in de lijst van toegestane  apparatuur. Heb ik gedaan hoewel MAC filter uitstaat. Geen resultaat.

Vandaag heb ik de Ziggo helpdesk gebeld, helaas geen oplossing.

 

Wie herkent dit probleem en weet een oplossing?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@Jim8  Waarschijnlijk probeert je modem je printer op 5 GHz te connecten.

Zet even tijdelijk de 5 GHz uit op je modem en laat de printer opnieuw connecten.

Als hij verbonden is, kan je de 5 GHz weer aanzetten.

Om het definitief op te lossen ga je in je modem naar "Geavanceerde instellingen/Draadloos/beveiliging" en scroll je naar beneden tot je "verbonden apparaten" ziet.

Daar klik je de printer aan en geef je bij "voeg apparaat toe" aan dat hij alleen op 2,4 GHz mag verbinden en klik je op "Voeg apparaat toe" en daarna onderaan op "Instellingen opslaan".

Nu zal je printer altijd op 2,4 GHz verbinden.

 

Bekijk in context

25 Reacties 25
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Meestal helpt het met HP printers als je de printer opnieuw installeert zoals de 1e keer.

Jim8
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt, ga ik proberen

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Hey @Jim8 en welkom hier! 

Merk je verschil na het opnieuw installeren van de printer? We zijn benieuwd!

Jim8
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Helaas gaf dit geen verbetering. Het probleem blijft hetzelfde: de printer herkent wel het juiste netwerk maar wil geen verbinding maken.
Het vreemde is dat als ik de printer neerzet op een plek met slecht wifi signaal, de printer dan wel een verbinding maakt. Het bevestigt mijn vermoeden dat de printer teveel netwerk signalen ontvangt met dezelfde naam, bij een sterk signaal, en dat daarom geen verbinding tot stand komt. Dit werd al eerder gemeld in het foutanalyse  van de printer zelf.

Daarnaast heb ik in de smart wifi app van Ziggo ook nog de wifi optimalisatie weer uitgezet. Daarna kwam de printer onmiddellijk online. Probleem is dan echter dat ik de WiFi pods niet kan installeren…….

Als laatste kan ik nog melden dat de printer wel een goede verbinding maakt met mijn gast netwerk.

wie het weet mag het zeggen…….

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Ik heb mijn printerverbindingsproblemen kunnen oplossen door aan de printer een vast IP-adres toe te kennen. Sindsdien gaat het printen vrijwel zonder problemen, al moet ik de printer 1 à 2 keer per maand opnieuw opstarten. 

Jim8
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt, ga ik proberen.

Ben nu een paar dagen weg, maar na thuiskomst probeer ik het en laat je weten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jim8 

 

U heeft nu drie wifi toegangs punten klopt dat? De Connectbox en 2 pods dan zou ik zelfs 6 signalen verwachten 3 voor 2,4 ghz en 3 voor 5 ghz.

 

Hoe ver staan die pods uit elkaar gaat het om een gezinswoning of een apartement.

Het kan heel goed zo zijn dat de printer niet goed kan bepalen met welk toegangs punt deze wil verbinden. Less is vaak More.

 

Uw printer werkt vermoedelijk alleen via 2,4 ghz dus zou deze maar 3 toegangspunten mogen 'zien' de 5 die worden gevonden zal van omliggende woningen zijn, niet de eigen toegangspunten dat deze dezelfde naam hebben spreekt mijn gedachte gang tegen. Een wifi scanner zal de afzonderlijke eigen punten ook zien met de bijhorende mac adressen. Wat nog mogelijk is dat die 5 andere 'signalen' oude netwerk verbindingen zijn, dat is lastig oordelen zonder te weten hoe dit op de test print staat.

 

Het gast netwerk werkt mogeljk alleen via 2,4 ghz ik vermoed dat uw printer niet lekker overweg kan met de twee banden met dezelfde naam, hoewel de printer enkel de 2,4 ghz kan ontvangen.

 

Als u nu wilt printen moet u dus met het gast netwerk verbinden dat is natuurlijk omslachtig.

 

Ik zou bijna adviseren ruil de pods om voor de Deco M4 set.

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@Jim8  Waarschijnlijk probeert je modem je printer op 5 GHz te connecten.

Zet even tijdelijk de 5 GHz uit op je modem en laat de printer opnieuw connecten.

Als hij verbonden is, kan je de 5 GHz weer aanzetten.

Om het definitief op te lossen ga je in je modem naar "Geavanceerde instellingen/Draadloos/beveiliging" en scroll je naar beneden tot je "verbonden apparaten" ziet.

Daar klik je de printer aan en geef je bij "voeg apparaat toe" aan dat hij alleen op 2,4 GHz mag verbinden en klik je op "Voeg apparaat toe" en daarna onderaan op "Instellingen opslaan".

Nu zal je printer altijd op 2,4 GHz verbinden.

 

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Ik had hier met de HP pinter ook problemen dat hij niet meeging naar een ander kanaal op de 2.4Ghz band. Dit opgelost door het kanaal vast te zetten en de printer een vaste ip adres te hebben gegeven. Sindsdien geen problemen meer.

Succes met instellen.

Jim8
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt allemaal. Ben blij dat het dus een bekend probleem is en dat er een bewezen oplossing is.

Zodra ik weer thuis ben ga ik instellingen aanpassen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
  • 802.11 b/g/n - alleen netwerken van 2,4 GHz.

De Connectbox zou dat niet eens moeten mogen proberen gezien de specificaties van de printer.

verder wel een goede tip, ik wist niet eens dat dit mogelijk was in de Connectboxen @Boris de Kat 

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@RoWi.  schreef:
  • 802.11 b/g/n - alleen netwerken van 2,4 GHz.

De Connectbox zou dat niet eens moeten mogen proberen gezien de specificaties van de printer.

verder wel een goede tip, ik wist niet eens dat dit mogelijk was in de Connectboxen @Boris de Kat 


Het probleem doet zich voor als de 2,4 en de 5 GHz dezelfde naam hebben, dan treed "Bandsteering" in werking en als het druk is op de 2,4 GHz, zal het modem een apparaat proberen te verbinden op de rustigere 5 GHz band, wat natuurlijk niet lukt met een printer, bij mijn weten kunnen printers alleen maar op 2,4 GHz verbinden.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Precies, de bandsteering zal het probleem niet zijn, de kanaal optimalisatie juist wel. Als je een kanaal nummer veranderd in een wifi punt, moet een apparaat mee veranderen en dat zal hier de problemen geven. 

 

In principe zou het kanaal vast zetten de oplossing kunnen zijn, echter met kanaal optimalisatie aan zal dat niet werken neem ik aan. In die zin dat de optimalisatie dan geen nut heeft.

Jim8
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt. Ik snap wat je bedoelt. Ga toch proberen de 2,4 GHz vast te zetten, wie weet?

Jim8
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Sebas14, ik heb begrepen dat je een HP printer moet dwingen contact te maken op de 2,4 GHz band.

Ik ben een relatieve leek, kun je mij in lekentermen uitleggen hoe ik in de Connect box van Ziggo 1. het kanaal vastzet op 2,4 en 2. de printer een vast IP adres geef?

Bedankt vast!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jim8 dat gaat feitelijk alleen op als een printer dual band ondersteund. Dit houd in zowel 2,4 ghz en 5ghz. 

 

De Connectbox de modem/router moet opdracht krijgen dat je printer enkel via 2,4 ghz werkt. 

 

Met Smartwifi Kanaaloptimalisatie aan zal naar ik verwacht een kanaal vast zetten niet mogelijk zijn. Vandaar in een eerdere reactie ruil deze Pods in voor de Deco M4 set dan kan je zaken net iets meer naar eigen hand instellen.

Jim8
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Het lukt mij idd niet met kanaal optimalisatie aan. Met kanaal optimalisatie uit is er geen probleem.

Kun je toelichten waarom een Deco M4 set beter zou zijn?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Jim8  schreef:

Het lukt mij idd niet met kanaal optimalisatie aan. Met kanaal optimalisatie uit is er geen probleem.

Kun je toelichten waarom een Deco M4 set beter zou zijn?


Omdat deze niet met een achterliggend systeem werkt zoals de pods je bent iets meer heer en meester over je eigen netwerk. Wat met bepaalde apparaten van belang kan zijn.

Jim8
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Zoals je al voorspeld had, komt de printer online. Overigens wordt de printer ook keurig verbonden met 2,4 GHz als ik kanaal optimalisatie uitzet.

Maar….voor het installeren van de Wifipods moet de optimalisatie aan. De printer komt online omdat de 2,4GHz is vastgezet, geen probleem meer. Wel een probleem leveren andere gebruikers van de WiFi op, bijv. de 2 speakers van mijn Sonos systeem. Die vallen om de haverklap uit en komen al dan niet weer terug online. Ook mijn weerstation houdt ermee op.

Kortom, de optimalisatie is een ramp. Ik heb het afgezet, en een simpele WiFi extender gekocht. Nu werkt alles prima, de WiFi pods gaan retour Ziggo.

Bedankt voor de hulp, ik heb weer een hoop geleerd…..

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic