Goedemiddag,
Sinds enkele weken ben ik overgestapt van particulier naar zakelijk ziggo (500/40). Daarbij kreeg ik ook nieuw materiaal (nieuwe connectbox) en 3 TP-Link Deco M4.
Vanaf dag 1 heb ik met het modem issues gehad, dat ca 1 keer per dag (dat wij merkte iig, tijdens netflix kijken etc) kort wifi wegviel. Wifi lamp op modem brand of knippert dan en na paar minuten gemiddeld weer herstelt dat zich. bekabeld internet blijft het dan gewoon doen. Maar wanneer het modem het gewoon deed, had ik zowel naast de modem als op enkele meters afstand een downloadsneldheid van 400+ regelmatig. Omdat de laatste dagen het wifi wegvallen leek mee te vallen heb ik toch vandaag geprobeerd het setje Deco Links aan te sluiten
1 hoofd direct aan de connectbox, en 1 staat nu op de 2de verdieping. Wifi op de connectbox uitgezet en snelroaming aan. Maar gelijk na aansluiten van de hoofd deco viel al op dat de max snelheid 70-80Mbps was tov de 400+ die de connectbox haalde. Nu merk ik wel dat op de tweede verdieping die bijna hetzelfde is(70-80), dus die functie van de Deco-m4 lijkt goed te werken. Maar het basis wifi signaal is dus zelfs 30cm naast de hoofd Deco link aanzienlijk slechter als die van de connectbox eerst op dezelfde plaats.
heeft iemand een idee hoe dit te verbeteren is?
Alvast bedankt,
Joey
Opgelost! Ga naar oplossing.
Om het modem direct op het AOP (foto 2) aan te sluiten heb je een kabel nodig met groene en rode stekker. De groene (IEC-)stekker sluit je aan op het AOP, de rode (F-)stekker zoals nu op het modem. De splitter is verouderd, overbodig en zorgt nu alleen voor extra demping.
Ik heb gevraagd of Ziggo een IEC/F-kabel kan toesturen (kosteloos).
HI @JMoby1999
Je wordt hier al goed geholpen door @tobiastheebe! De gratis kabel wordt zo snel mogelijk via PostNL geleverd op het adres in je profiel. Als ik nog iets kan doen, laat het weten.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Een maximumsnelheid van 70~80 Mbps betekent waarschijnlijk dat je via 2,4 GHz verbonden was i.p.v. 5 GHz. Voordeel van 2,4 GHz is een betere dekking (minder demping door wanden en plafonds) maar minder beschikbare bandbreedte en grotere gevoeligheid voor interferentie van andere AP's (buren). Indien de signaalsterkte van 5 GHz voldoende is, dan moet band steering ervoor zorgen dat automatisch naar die frequentieband overgeschakeld worden, afhankelijk van het apparaat waarmee je test kan dat echter enkele minuten duren. Verder is het aan het apparaat om hier gehoor aan te geven, het kan niet worden afgedwongen door het AP.
Je kunt de Deco AP's zó configureren dat alleen op 5 GHz wordt uitgezonden, houd er wel rekening mee dat dit een negatief effect heeft op de dekking.
Zorg er verder voor dat je AP mode gebruikt i.p.v. router mode, zie ook deze instructies.
Ik heb de AP mode idd al gelijk ingesteld. zojuist via de Deco app ook de wifi van 2,4GHz uitgezet en die van 5GHz aangelaten, maar met een speedtest blijft hij alsnog rond de 85Mbps hangen...
Is de linksnelheid naar het eerste AP wel 1 Gbps? Dit kun je controleren op de pagina 'Verbonden apparaten' in de webinterface van de modemrouter.
Domme vraag wellicht, maar hoe kan ik dat terugvinden?
Nadat je bent ingelogd op de modemrouter, ga je naar de pagina 'Verbonden apparaten', daarop zou de Deco vermeld moeten worden.
Ik heb net ingelogd op de connectbox. Daar zie ik idd een lijst verbonden apparatuur staan waarbij de met kabel verboden apparaten zoals mn pc allemaal op 1000Mbps staan en beide Deco M4 op 100Mbps, net zoals de met de deco verbonden apparaten zoals mijn mobiel.
Dat verklaart waarom de snelheid via WiFi niet boven 90 Mbps komt, blijkbaar is er iets mis met de kabel tussen de modemrouter en het eerste AP. De (link)snelheid moet 1.000 Mbps zijn. Heb je een andere UTP-kabel beschikbaar?
Ik kon het mij niet voorstellen want ik had dacht ik de nieuwe dikke grijze utp kabel uit de doos van de connectbox gebruikt...Ik heb hem net toch gewisseld met één van de dunne platte die bij de M4 zat en inderdaad! Direct krijg ik nu beneden naast de M4 snelheden van 350+Mbps en boven bij de 2de draadloze M4 een snelheid van 240Mbps.
Super bedankt voor de hulp hierbij! Mocht ik met het sporadisch uitvallen van het wifi signaal nog problemen houden (wat dus eerder met de connectbox gebeurde) zal ik wel een nieuwe post maken of hier terugkomen, maar voor nu ben hier super mee geholpen!
Fijn om te lezen dat dit het probleem van de lage snelheden heeft opgelost.
Wat betreft de instabiliteit kijk ik graag ook nog even mee:
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream/historie-gegevens van het modem willen plaatsen (instructies)?
Duurde even voordat ik doorhad hoe ik het beste de printscreens kon maken.
Ik heb alle foto's en gegevens erbij gezet. ik zat zelf naar de netwerk historie te kijken maar zie geen duidelijke overeenkomst met de data die ik erin zie staan en de data en tijden die ik zelf had bijgehouden wanneer de wifi wegviel en het lampje op de modem ging branden/knipperen.
In zowel de downstream als upstream is enige ruis aanwezig. De log vertoont sporadische signaalproblemen (RCS partial service = kanaaluitval downstream, MDD timeout) en dagelijkse uitval/crashes (kernel panic).
De splitter SQ601 is verouderd en overbodig, het modem kan middels een IEC/F-kabel (groene en rode stekker) direct aangesloten worden. Zou je een foto willen plaatsen van de contactdoos zonder de splitter?
Zijn er een groene kabel en contactdoos aanwezig in de meterkast? Zo ja, zou je daarvan ook een foto willen plaatsen? In dat geval zou het modem naar de meterkast verplaatst moeten worden.
In de meterkast zie ik verder geen groene kabel, alleen een glasvezel kabel die naar een kastje loopt waar niks anders mee verbonden is en ook geen stekker heeft om van stroom voorzien te worden.
De foto's van de contactdoos en splitter heb ik bijgevoegd.
De DIO-01 is wat verouderd maar zou nog moeten voldoen. Heb je een IEC/F-kabel (groene en rode stekker) beschikbaar om het modem direct op het AOP aan te sluiten? Zo niet, dan kan Ziggo kosteloos deze kabel toesturen.
Ik heb alleen de kabel die van de splitter gaat naar de modem (zwart,met rood dun bandje om uiteinden) zoals op de eerste afbeelding hieronder. De zwarte kabel met groen dunne uiteindes die voorheen aan de horizon box zat aangesloten heb ik niet meer aangesloten. Een volledig groene kabel oid heb ik niet.
Zou die groene kabel dan aangesloten worden rechtstreeks op het punt in de tweede afbeelding die ik hier heb toegevoegd?
Om het modem direct op het AOP (foto 2) aan te sluiten heb je een kabel nodig met groene en rode stekker. De groene (IEC-)stekker sluit je aan op het AOP, de rode (F-)stekker zoals nu op het modem. De splitter is verouderd, overbodig en zorgt nu alleen voor extra demping.
Ik heb gevraagd of Ziggo een IEC/F-kabel kan toesturen (kosteloos).
Duidelijk, ik ga kijken wat dat doet met de stabiliteit van het internet/wifi. Nogmaals bedankt voor de hulp bij beide problemen!
HI @JMoby1999
Je wordt hier al goed geholpen door @tobiastheebe! De gratis kabel wordt zo snel mogelijk via PostNL geleverd op het adres in je profiel. Als ik nog iets kan doen, laat het weten.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.