1
Vraag
2
Reacties
Markos1980

Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Powerline of node, wat is de beste optie?

Hi,

 

Al geruime tijd ben ik aan het zoeken voor een goede oplossing om mijn wifi bereik in huis beter te krijgen.

Op het moment heb ik een powerline set van Devolo (Devolo Magic 2 wifi.
Qua snelheid op de eerste verdieping valt dit tegen en op de zolder heb ik helemaal geen bereik, ondanks dat daar wel een Devolo adapter in het stopcontact zit.
De Ziggo Connectbox hangt in de meterkast en beneden heb ik ook uitstekend bereik. Er zit een powerline adapter op de eerste verdieping in het stopcontact en ook op de zolder.
Nu zit ik te denken om een adapter in het stopcontact te plaatsen in de kamer op de 1e verdieping aan de achterkant van het huis. De meterkast zit aan de voorkant op de begane grond. Echter vraag ik me af of dit de goede weg is, aangezien beide stopcontacten hier bezet zijn door stekkerdozen. Ik heb begrepen dat je een powerline adapter liefst niet naast een andere stekker plaatst.
Ik zit ook te denken aan een Mesh systeem (tp-link deco m4, of TP-Link Deco M5, maar ik vraag me af of dit beter werkt. Ik zou er dan één in de meterkast bij de Connectbox kunnen plaatsen, één op de 1e verdieping en één in de woonkamer aan de achterkant van het huis.
Die op de eerste verdieping en in de meterkast wil ik dan bekabeld aansluiten.

 

Ik vraag me dus af welke optie het beste is.

 

Hebben jullie tips/suggesties?

 

Alvast bedankt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Duidelijk dat kan meerdere oorzaken hebben, verplaats de adapter van de zolder eens naar de onderliggende verdieping, of heb je dit al gedaan?

En nogmaals de Devolo set heb je naast de adapter in de meterkast meer dan 1? 

Bekijk in context

17 Reacties 17
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Deze vraag is bijzonder lastig te beantwoorden zonder inzicht te hebben wat voor zenders er in de lucht zitten.

Ofwel, welke kanalen met wifi heb je zelf in gebruik, wat voor zenders zijn er nog meer?

Heb je ook nog systemen met UTP aangesloten zitten en werken die wel goed?

Ik vraag dit omdat hele volksstammen op dit moment allemaal problemen proberen op te lossen door nieuwe apparatuur naar binnen te kruien maar niet kijken wat de achterliggende oorzaak is of wat ze willen bereiken.

Markos1980
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Henno wrote:

Deze vraag is bijzonder lastig te beantwoorden zonder inzicht te hebben wat voor zenders er in de lucht zitten.

Ofwel, welke kanalen met wifi heb je zelf in gebruik, wat voor zenders zijn er nog meer?

Heb je ook nog systemen met UTP aangesloten zitten en werken die wel goed?

Ik vraag dit omdat hele volksstammen op dit moment allemaal problemen proberen op te lossen door nieuwe apparatuur naar binnen te kruien maar niet kijken wat de achterliggende oorzaak is of wat ze willen bereiken.

Bedankt voor deze reactie.
Ik heb al een aantal kanalen geprobeerd waaronder 1, 6 en 11, maar ook tussenliggende.
Ik heb ook apparaten via Utp aangesloten, maar dat is alleen op de eerste verdieping. Ik heb ook geen mogelijkheid om kabels naar zolder te trekken. Maar voordat ik nu iets ga kopen wil ik kijken of het met de powerlines op te lossen is, of dat er iets nieuws nodig is.

 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Heeft u een Android telefoon of tablet?

Dan kunt u bekijken welke kanalen het beste voor je zijn:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vrem.wifianalyzer&hl=nl

 

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Een Powerline blijft surrogaat voor een netwerkkabel, sterk afhankelijk van hoe de staat is van het electranet. In mijn ogen altijd de laatste redmiddel.

Je hebt 1 set dus 1 toegangspunt of meerdere? De extra adapter kan schelen per woonlaag een toegangspunt is ideaal voor de verdeling van de dekking.

Aanvullend op wat @Henno schrijft het bereik of beter gesteld de dekking is maar 1 deel van de wifi problematiek. 

Wat wil je bereiken hoeveel wifi netwerken zitten er in de directe omgeving (zegt nog niks over het aantal clienten per netwerk)

Welke resultaten haal je bedraad is dat de snelheid die je afneemt, welke wifi snelheden haal je naast je connectbox.

Zelf zou ik de Deco aanbevelen maar dan wel elk device bedraad aansluiten! Mocht je de set nemen de eerste Deco absoluut niet opsluiten in de meterkast!!  Centraal in het trappenhuis/hal zo hoog mogelijk.

 

Markos1980
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Markos1980 wrote:
Henno wrote:

Deze vraag is bijzonder lastig te beantwoorden zonder inzicht te hebben wat voor zenders er in de lucht zitten.

Ofwel, welke kanalen met wifi heb je zelf in gebruik, wat voor zenders zijn er nog meer?

Heb je ook nog systemen met UTP aangesloten zitten en werken die wel goed?

Ik vraag dit omdat hele volksstammen op dit moment allemaal problemen proberen op te lossen door nieuwe apparatuur naar binnen te kruien maar niet kijken wat de achterliggende oorzaak is of wat ze willen bereiken.

Bedankt voor deze reactie.
Ik heb al een aantal kanalen geprobeerd waaronder 1, 6 en 11, maar ook tussenliggende.
Ik heb ook apparaten via Utp aangesloten, maar dat is alleen op de eerste verdieping. Ik heb ook geen mogelijkheid om kabels naar zolder te trekken. Maar voordat ik nu iets ga kopen wil ik kijken of het met de powerlines op te lossen is, of dat er iets nieuws nodig is.

 

Ik heb alleen iOs devices.
Via de app Airport kan ik ook nagaan welke kanalen er in gebruik zijn. Dat heb ik allemaal al geprobeerd.
 

Markos1980
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
RoWi. wrote:

Een Powerline blijft surrogaat voor een netwerkkabel, sterk afhankelijk van hoe de staat is van het electranet. In mijn ogen altijd de laatste redmiddel.

Je hebt 1 set dus 1 toegangspunt of meerdere? De extra adapter kan schelen per woonlaag een toegangspunt is ideaal voor de verdeling van de dekking.

Aanvullend op wat @Henno schrijft het bereik of beter gesteld de dekking is maar 1 deel van de wifi problematiek. 

Wat wil je bereiken hoeveel wifi netwerken zitten er in de directe omgeving (zegt nog niks over het aantal clienten per netwerk)

Welke resultaten haal je bedraad is dat de snelheid die je afneemt, welke wifi snelheden haal je naast je connectbox.

Zelf zou ik de Deco aanbevelen maar dan wel elk device bedraad aansluiten! Mocht je de set nemen de eerste Deco absoluut niet opsluiten in de meterkast!!  Centraal in het trappenhuis/hal zo hoog mogelijk.

 

Bij mij zitten aardig wat netwerken in de omgeving. Ik zie er zo wel een stuk of 10. Dit zijn overigens voor een groot deel Ziggo wifi's.
De snelheid bedraad is ook de 250 MB down die ik zou moeten hebben.
Wanneer ik via Wifi naast de CB sta en zelfs in de woonkamer haal ik ongeveer tussen de 200 en 250 MB. Dat is dus prima. Alleen boven via de Powerline zakt de snelheid een stuk terug tot ongeveer tussen de 10 en 50 MB. Heb daar ook last van wegvallende verbindingen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Duidelijk dat kan meerdere oorzaken hebben, verplaats de adapter van de zolder eens naar de onderliggende verdieping, of heb je dit al gedaan?

En nogmaals de Devolo set heb je naast de adapter in de meterkast meer dan 1? 

Markos1980
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb één Devoloset met 2 adapters + natuurlijk de hoofdadapter die in de meterkast zit.
Ik zou nog kunnen proberen om degene die op zolder zit in een stopcontact in een kamer op de 1e verdieping te doen, maar het punt is dat ik daar geen vrije stopcontacten heb. Ik kan natuurlijk wel de stekkerdoos die erin zit op het stopcontact van de Devolo aansluiten, maar dan zit daar nog een stopcontact naast wat storing kan geven, omdat hier ook een stekkerdoos op aangesloten is. Maar ik kan het in elk geval even proberen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Test dat inderdaad, meten is weten eerst enkel de devolo in het stopcontact.

Bij een dubbele contact doos inderdaad maar 1 gebruiken. Met de andere adapter heb je wel een  goede verbinding en waar zit deze begane grond?

Markos1980
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
RoWi. wrote:

Test dat inderdaad, meten is weten eerst enkel de devolo in het stopcontact.

Bij een dubbele contact doos inderdaad maar 1 gebruiken. Met de andere adapter heb je wel een  goede verbinding en waar zit deze begane grond?

Ik ga het proberen, maar helaas heb ik geen beschikking over een ander stopcontact. Hij moet er in dit geval wel naast. De andere Devolo zit aan de voorkant van het huis op de eerste verdieping.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De andere stekkerdoos heeft geen vrij contact? Of desnoods een andere met meer contacten zodat 1 stekkerdoos volstaat. Heb je led verlichting of dimbare verlichting dan kan de nodige storing veroorzaken, en vlak zonnepanelen niet uit. Om de reden van de slechtere verbinding op zolder te verklaren is dat soort info ook van belang.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

Goedemorgen @Markos1980 en welkom op de Community, 

Goed dat je met je vraag hier even aan de bel trekt. Ik begrijp dat je problemen hebt met de wifi verbindingen in huis. Om de draadloze verbinding te verbeteren raad ik aan eerst de Devolo Powerline adapters eens op andere stopcontacten te testen zoals @RoWi. en @Henno ook al aangeven. Kijk daarnaast ook naar de informatie die in dit eerdere topic terug te vinden is. De meeste problemen met draadloos internet los je daarmee namelijk op. Een goed alternatief voor de verbinding via Powerline adapters is de TP Link M4 Deco Mesh router. Op deze pagina lees je daarover meer. Met de TP Link M4 Mesh router creëer je 3 krachtige wifi punten in huis die ook nog eens eenvoudig te installeren, configureren en bedienen zijn. 

Laat het maar weten als je hierover vragen hebt. We helpen je graag. 

Markos1980
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@RoWi. @henno @Paul Ziggo
Hartelijk dank voor al jullie reacties. Na uitgebreid testen, is door het in een ander stopcontact plaatsen de verbinding een stuk stabielen geworden. Echter, de snelheid is op de zolder erg laag. Ongeveer 10 tot 15 mb.
Voor nu is het wel te doen, maar ik vraag me nog het volgende af.
Wanneer ik toch besluit om bijv. een tp-link Deco aan te schaffen, zou het in mijn geval dan niet beter zijn om voor de Deco M9 Plus te kiezen? Kabels trekken is hier namelijk lastig en aangezien de M9 Plus een wireles backhole heeft, is dat mogelijk beter in mijn situatie. Ik weet alleen niet hoe dit in de praktijk uitkomt qua snelheid. Zijn hier algemene ervaringen mee?

Markos1980
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Paul Ziggo

@RoWi. 

@Henno 

 

 

Ik weet niet zeker of mijn bericht door was gekomen ivm de "@" Voor de zekerheid nogmaals.

Hartelijk dank voor al jullie reacties. Na uitgebreid testen, is door het in een ander stopcontact plaatsen de verbinding een stuk stabielen geworden. Echter, de snelheid is op de zolder erg laag. Ongeveer 10 tot 15 mb.
Voor nu is het wel te doen, maar ik vraag me nog het volgende af.
Wanneer ik toch besluit om bijv. een tp-link Deco aan te schaffen, zou het in mijn geval dan niet beter zijn om voor de Deco M9 Plus te kiezen? Kabels trekken is hier namelijk lastig en aangezien de M9 Plus een wireles backhole heeft, is dat mogelijk beter in mijn situatie. Ik weet alleen niet hoe dit in de praktijk uitkomt qua snelheid. Zijn hier algemene ervaringen mee?

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Markos1980

Excuus voor de verlate reactie.

ik zou dan zeker voor de M9 gaan de tri-band van deze set zal een beter resultaat geven dan de M4. De M4 heeft wel een soort wireless backhaul maar geen dedicated communicatie kanaal zoals de M9.

Beter nu wat meer uitgeven dan straks spijt hebben.

Via de tweakers website en overige verkoopsites zal je wel reviews kunnen vinden, zekerheid valt niet te geven door de werking van Wifi en de buren met hun wifinetwerken.

De matige snelheid via de powerline op zolder zal aan de afstand/lengte van de electradraden liggen en hoe deze aan elkaar geknoopt zijn in tussenliggende dozen.

 

 

Markos1980
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb nog een aanvullende vraag. Ik overweeg nu om via Ziggo een internet booster via internetkabel te huren. Ik begrijp dat er twee modellen in omloop zijn.
Het meest recente model schijn je te kunnen ophangen, wat in mijn geval handiger is.
Is er ook ergens bij de bestelling aan te geven welke van de twee ik zou willen ontvangen?
 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Goede keus, zover ik kan achterhalen leveren ze alleen die afgebeelde witte in tegenstelling tot de zwarte C7 met externe antenne's zijn interne antenne's altijd weer een reden voor minder bereik.

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic