Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Hallo Tobias, zou ik mogen vragen of op dit moment de mate van oplopen van de Post RS Errors in de downstream bij mij nog acceptabel is (zie screenshot)?
Opgelost! Ga naar oplossing.
De Rx/Tx power zijn goed tot zeer goed. Op de hogere kanalen lopen de correctable codeword errors iets sneller op dan ik persoonlijk zou willen zien, je kunt hierbij over een lichte achtergrondruis spreken. Hier hoeft echter geen actie op ondernomen te worden, alle waarden zijn binnen de door Ziggo gestelde normen.
Het modem is circa 40 dagen online (~2,5 miljard unerrored codewords = 'Pre RS Errors' per dag). In deze periode zijn tussen 7.645 en 36.870 correctable codeword errors = 'Post RS Errors' voorgekomen, dat is gemiddeld tussen ~191 en ~921 per dag, dit is niet optimaal maar wel acceptabel. De MER van 36,6~38,6 is ook in orde.
Zie hieronder nog print screens van de gebundelde up- en downstreamkanalen.
Als je het hebt over "niet optimaal maar wel acceptabel", dat betreft een te groot aantal Post RS Errors? Ligt het probleem in de signaalsterkte op AOP, ruis of elders? Wat kan Ziggo en / of ik eraan doen?
De Rx/Tx power zijn goed tot zeer goed. Op de hogere kanalen lopen de correctable codeword errors iets sneller op dan ik persoonlijk zou willen zien, je kunt hierbij over een lichte achtergrondruis spreken. Hier hoeft echter geen actie op ondernomen te worden, alle waarden zijn binnen de door Ziggo gestelde normen.
Mooi, des te beter.
Dank!
De coaxinstallatie (AOP, splitter en kabels) is inderdaad prima en volledig up-to-date, voor zover zichtbaar. De achtergrondruis is haast niet noemenswaardig. Als de huisaansluitkabel op leeftijd is, dan kan dit wel meespelen.
Helder.
Dat laatste zou idd kunnen. Weet niet hoe oud de huisaansluitkabel is, alleen dat er sinds 1996 niks aan gedaan is.
Heb geen storingen bij internet, tv (en vast bellen).
Dat valt nog enigszins mee, mijn vorige huisaansluitkabel was van 1979 en is in februari 2020 vervangen wegens inwatering met als oxidatie als gevolg.
Het enige wat hier gebeurd is, is toen twee jaar geleden de signaalsterkte te zwak was en een servicemonteur tot twee keer toe onverrichter zake vertrok, een netwerkmonteur de eindversterker aangepast heeft en tegelijk de koppeling (van C6 naar C9?) direct buiten de woonkamer vervangen heeft om van de gelegenheid gebruik te maken het aop van de woonkamer naar de meterkast te verplaatsen (zonder onnodige extra koppeling dus).
Ik weet niet in welk jaar de hoofdkabel van EV (tap) naar woning gelegd is.
Bij woningen van ~1975 en nieuwer is de huisaansluitkabel meestal even oud als de woning zelf. Een C6-kabel kan overigens niet direct op het AOP afgemonteerd worden, hiervoor zal nog steeds een C6/C9-koppeling noodzakelijk zijn.
Deze woning is van 1968.
Zitten twee koppelingen hier in de hoofdkabel, één in de straatkast direct na de tap en één vlak bij de buitenmuur van de woning (dit zag de netwerkmonteur op zijn scherm). Zo kan het grootste deel kabel dus C6 zijn.
In dit geval is de kabel inderdaad wel op leeftijd en is het signaal eigenlijk nog verrassend goed.
De koppelingen zullen inderdaad C12/C9 naar C6 en C6 terug naar C9/C12 zijn. Locaties van koppelingen kunnen inderdaad achterhaald worden m.b.v. een TDR-meting.
Ben je zo van alle informatie voorzien @pecko , of kan ik nog iets voor je betekenen?
Alles helder!
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...