1
Vraag
2
Reacties
cappersg

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Portmapping router UDP 1626 -> Garfield?

Deze vraag kan de "standaard” helpdesk van ZIggo niet beantwoorden: die verwijst naar de community….. Ik ben benieuwd!

Ik heb mijn QNAP-NAS beveiligd met een SSL certificaat van QNAP zelf, om vanaf andere locaties veilig met het opslagsysteem dat thuis staat te kunnen communiceren. In theorie moet dan de NAS bereikbaar zijn via https://mimosa.myqnapcloud.com - waarna je kan inloggen (2 factor....). Dat lukt echter nog niet: ik krijg een connection time-out. Dat heeft wellicht iets te maken met het feit dat ik (nu) test vanuit hetzelfde netwerk.

Als ik probeer wat zaken te achterhalen over instellingen op de router vind ik daar via de tool "netwerk diagnose" van de NAS een hele vreemde regel:
5 UDP 1626->192.168.178.23:1626 'Garfield' ''
GetGenericPortMappingEntry() returned 713 (SpecifiedArrayIndexInvalid)

Als ik het goed begrijp (ik ben geen echte techniet, maar houd wel van puzzelen) wordt UDP verkeer op poort 1626 doorgestuurd naar IP nummer 192.168.178.23. Daar is echter mijn Samsung A40 mobiele telefoon aangesloten als ik de IP configuratie van het netwerk bekijk via de optie "verbonden apparaten" op het modem zelf. Als ik daar de port-forwarding controleer staat die regel er ook: met als opmerking Automatisch toegevoegd door uPnP"".

Belangrijkste vraag: is dit iets dat duidt op een probleem/hack? Of is het gewoon een standaard ding?

Het complete plaatje van de NAS diagnose is overigens als volgt:

------ NAT PMP Diagnostics ------
initnatpmp() returned 0 (SUCCESS)
using gateway : 192.168.178.1
sendpublicaddressrequest returned 2 (SUCCESS)
readnatpmpresponseorretry returned -7 (FAILED)
------ UPnP Diagnostics ------
upnpc : miniupnpc library test client. (c) 2006-2011 Thomas Bernard
Go to http://miniupnp.free.fr/ or http://miniupnp.tuxfamily.org/
for more information.
List of UPNP devices found on the network :
desc: http://192.168.178.1:5000/rootDesc.xml
st: urn:schemas-upnp-org:device:InternetGatewayDevice:1

Found valid IGD : http://192.168.178.1:5000/ctl/IPConn
Local LAN ip address : 192.168.178.148
Connection Type : IP_Routed
Status : Connected, uptime=3956491s, LastConnectionError : ERROR_NONE
Time started : Sat Mar 14 15:45:52 2020
MaxBitRateDown : 10000000 bps MaxBitRateUp 1000000 bps
ExternalIPAddress = 217.105.102.175
0 TCP 8080->192.168.178.148:8080 'e50e23a53ef96ff517bd5ff74b32c1b2-Web Admin' ''
1 TCP 443->192.168.178.148:443 'e50e23a53ef96ff517bd5ff74b32c1b2-Secure Web Admin' ''
2 TCP 80->192.168.178.148:80 'e50e23a53ef96ff517bd5ff74b32c1b2-Web Server/Multi' ''
3 TCP 8081->192.168.178.148:8081 'e50e23a53ef96ff517bd5ff74b32c1b2-Secure Web Serve' ''
4 UDP 53001->192.168.178.23:53001 'WhatsApp (1587120735) ()' ''
5 UDP 1626->192.168.178.23:1626 'Garfield' ''
GetGenericPortMappingEntry() returned 713 (SpecifiedArrayIndexInvalid)

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dank voor die test! Het lijkt er dus inderdaad op dat het vanuit mijn eigen netwerk niet lukt….. 

Dan heb je een NAT-loopback (aka Hairpinning) probleem met het Ziggo kastje.
Is vervelend, maar hoeft niet echt dramatisch te zijn, zolang extern access vanuit een ander netwerk goed loopt.

Als je een Compal Connectbox hebt, kun je die bij het volgende Topic laten omwisselen voor een Arris als oplossing. Dat kan niet anders dan hier op de Community.
Zie bv deze recente reaktie:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/nat-loopback-problemen-compal-connectbox-nas-se...

Rigoureus alternatief. Ziggo kastje in Bridge Mode (=alleen kabelModem) & een fatsoenlijke eigen Router daarop aansluiten.

Bekijk in context

6 Reacties 6
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Dit zoek je?

Werkt dus wel. Vanaf hier.

Mogelijk lukt het niet via deze route vanuit je eigen netwerk. Kennelijk heb je de port-forwarding allemaal via UPnP laten verlopen. Persoonlijk zou ik UPnP uitzetten, en handmatig de regels toevoegen die je nodig hebt.

Volgens https://www.shodan.io heeft de Qnap nu 4 poorten opengezet naar je NAS. Lijkt me een tikje overkill.

cappersg
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziet eruit alsof je op de goede plek bent aangekomen :-). Dank voor die test! Het lijkt er dus inderdaad op dat het vanuit mijn eigen netwerk niet lukt….. 

Ik zal eens testen met UPnP uitzetten: kijken of er dan andere problemen ontstaan. Dank voor de tips!

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dank voor die test! Het lijkt er dus inderdaad op dat het vanuit mijn eigen netwerk niet lukt….. 

Dan heb je een NAT-loopback (aka Hairpinning) probleem met het Ziggo kastje.
Is vervelend, maar hoeft niet echt dramatisch te zijn, zolang extern access vanuit een ander netwerk goed loopt.

Als je een Compal Connectbox hebt, kun je die bij het volgende Topic laten omwisselen voor een Arris als oplossing. Dat kan niet anders dan hier op de Community.
Zie bv deze recente reaktie:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/nat-loopback-problemen-compal-connectbox-nas-se...

Rigoureus alternatief. Ziggo kastje in Bridge Mode (=alleen kabelModem) & een fatsoenlijke eigen Router daarop aansluiten.

cappersg
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@hanh : dank. Er hangt hier al een Arris: na heeeeeel veel gedoe met van alles en nog wat - maar eerlijk is eerlijk: Ziggo heeft dat altijd netjes opgelost. Kost wel veel tijd en soms ergernis, maar eind goed al goed nietwaar. Ik accepteer die Hairpin maar gewoon: als het van buitenaf wel lukt is dat genoeg. 

Nogmaals dank voor de reacties!

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Hmm. Er kan van alles mis gaan met welke Connectbox dan ook.

Maar nu geen NAT-loopback is opvallend.
Maakt niet uit. Je weet duidelijk zelf goed genoeg wat je het beste kan doen.
Daar ben ik niet bij nodig met wat leuterpraat.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Wees welkom op de Community @cappersg 
Top dat je ons klant helpt klant platform hebt ontdekt.

Het instellen van je NAS kan even een klusje zijn. Inmiddels heb je al tips van @hanh  en @efok ontvangen. Laat je de uitkomst weten?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic