Goedemiddag,
Na het nieuwe modem (connectbox ) te hebben ontvangen als vervanger van mijn oude connectbox (beide Compal) was ik binnen no time online. De verbinding is prima en ik kon de back-up van mijn oude box er zo opzetten dus geen instellingen kwijt, zo leek het in ieder geval.
Voor een aantal functionaliteiten in mijn thuisnetwerk moet ik gebruik maken van portforwarding.
Tot mijn verbazing lijkt dat in het nieuwe modem überhaupt geen optie!
Na 3 medewerkers te hebben gesproken bij de klantenservice zelf nog een keer op het forum gezocht en kwam ik tegen dat Ziggo eea zou moeten omzetten: "IPV6 profiel naar IPV4" om portforwarding beschikbaar te maken. De 4e medewerker gaf aan dat Ziggo de IPv4 config kan activeren en de IPv6 "naar achteren schuiven" maar niet uitschakelen. Ook is aangegeven dat dit bij mijn modem al het geval moeten zijn. Het zou dus moeten werken.
Een controle via http://test-ipv6.com
Uw IPv4 adres op het publieke Internet is (waarschijnlijk) 82...... |
| Uw Internet Service Provider (ISP) is wellicht TNF-AS |
| U lijkt alleen toegang te hebben tot het IPv4-deel van het Internet. U kunt geen IPv6-only websites benaderen. |
| To ensure the best Internet performance and connectivity, ask your ISP about native IPv6. [meer info] |
| Uw DNS server (mogelijk beheerd door uw ISP) lijkt geen toegang tot het IPv6-Internet te hebben, of is zo geconfigureerd dat daar geen gebruik gemaakt van wordt. Dit kan in de toekomst uw bereikbaarheid naar IPv6-only websites beperken. [meer info] |
Wat heb ik inmiddels gedaan:
De poort instellingen ingesteld dmv een back-up van het oude modem dus gelijk en hebben 5 jaar op de vorige connectbox gewerkt. Het modem geeft aan dat de poort open staat met een groen vinkje bij actief (tevens bevestigd door de medewerkers, goed ingesteld, zou moeten werken)
Controle via https://www.yougetsignal.com/ geeft aan dat de poort dicht staat (externe adres 82. ... gebruikt)
UPnP staat ook aan en die poorten gaan wel netjes open waar nodig en zijn dan dus ook bereikbaar als ze in de lijst voorkomen.
Dan haakt de klantenservice af met de mededeling dat portforwarding niet wordt ondersteund.
Om uit te sluiten dat er een verschil tussen het oude en nieuwe modem zit nog een keer terug naar fabrieksinstellingen en de volgende stappen uitgevoerd, maar weer zonder resultaat.
Lokaal IP: Vul hier het IP-adres in die we net aan jouw apparaat hebben toegewezen. Het gaat alleen om de cijfers na de laatste punt. In ons voorbeeld is dit 110.
Lokale beginpoort: Voer hier het te forwarden poortnummer in. In ons voorbeeld dus 2020. In het geval van een reeks poorten, zet je hier het eerste poortnummer neer.
Lokale eindpoort: Hier voer je ook het te forwarden poortnummer in. Gaat het om een reeks? Voer hier dan het laatste poortnummer van de reeks toe.
Externe beginpoort: Doorgaans voer je hier hetzelfde poortnummer in als bij de lokale beginpoort.
Externe eindpoort: Doorgaans voer je hier hetzelfde poortnummer in als bij de lokale beginpoort.
Protocol: Zet deze bij twijfel op Alle.
Ingeschakeld: Zet deze op Ja.
In mijn geval een enkele poort en geen reeks dus allemaal hetzelfde.
Dit met diverse poorten geprobeerd, geen van allen gaan open.
Dit geprobeerd met de firewall uitgeschakeld, geen van allen gaan open.
Dit natuurlijk wel opgeslagen 😉 en een totale herstart haalt ook niets uit.
Als mogelijke oplossing wordt er nu weer een nieuw modem gestuurd, maar ik verwacht dat dit het probleem niet gaat oplossen.
Hebben andere dit probleem ook?
Mijn inziens heel raar dat portforwarding niet wordt ondersteund. Een poort open kunnen zetten is toch wel een basisvereiste wat dat ding moet kunnen. Ik snap ook niet het verschil tussen het oude modem en het nieuwe. Ogenschijnlijk zijn ze identiek.
Ik hoop echt dat iemand mij hierbij kan helpen want na 4 medewerkers gesproken te hebben en de afhoudende reacties verwacht ik vanuit Ziggo weinig oplossingen. Of zou ik naar bijv. KPN moeten om portforwarding wel beschikbaar te krijgen?