1
Vraag
2
Reacties
KvD

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Portforwarding op vervangende Connectbox

Goedemiddag,

 

Na het nieuwe modem (connectbox ) te hebben ontvangen als vervanger van mijn oude connectbox (beide Compal) was ik binnen no time online. De verbinding is prima en ik kon de back-up van mijn oude box er zo opzetten dus geen instellingen kwijt, zo leek het in ieder geval.

 

Voor een aantal functionaliteiten in mijn thuisnetwerk moet ik gebruik maken van portforwarding. 

Tot mijn verbazing lijkt dat in het nieuwe modem überhaupt geen optie!

 

Na 3 medewerkers te hebben gesproken bij de klantenservice zelf nog een keer op het forum gezocht en kwam ik tegen dat Ziggo eea zou moeten omzetten: "IPV6 profiel naar IPV4" om portforwarding beschikbaar te maken. De 4e medewerker gaf aan dat Ziggo de IPv4 config kan activeren en de IPv6 "naar achteren schuiven" maar niet uitschakelen. Ook is aangegeven dat dit bij mijn modem al het geval moeten zijn. Het zou dus moeten werken. 

 

Een controle via http://test-ipv6.com

Uw IPv4 adres op het publieke Internet is (waarschijnlijk) 82......
 
 

 

Uw Internet Service Provider (ISP) is wellicht TNF-AS
 
 

 

Geen IPv6 adres gedetecteerd [meer info]
 

 

U lijkt alleen toegang te hebben tot het IPv4-deel van het Internet. U kunt geen IPv6-only websites benaderen.
 

 

To ensure the best Internet performance and connectivity, ask your ISP about native IPv6. [meer info]
 

 

HTTPS support is now available on this site. [meer info]
 

 

Uw DNS server (mogelijk beheerd door uw ISP) lijkt geen toegang tot het IPv6-Internet te hebben, of is zo geconfigureerd dat daar geen gebruik gemaakt van wordt. Dit kan in de toekomst uw bereikbaarheid naar IPv6-only websites beperken. [meer info]

 

 

Wat heb ik inmiddels gedaan:

De poort instellingen ingesteld dmv een back-up van het oude modem dus gelijk en hebben 5 jaar op de vorige connectbox gewerkt.  Het modem geeft aan dat de poort open staat met een groen vinkje bij actief (tevens bevestigd door de medewerkers, goed ingesteld, zou moeten werken)

Controle via https://www.yougetsignal.com/ geeft aan dat de poort dicht staat (externe adres 82. ... gebruikt)

UPnP staat ook aan en die poorten gaan wel netjes open waar nodig en zijn dan dus ook bereikbaar als ze in de lijst voorkomen. 

 

Dan haakt de klantenservice af met de mededeling dat portforwarding niet wordt ondersteund. 

 

Om uit te sluiten dat er een verschil tussen het oude en nieuwe modem zit nog een keer terug naar fabrieksinstellingen en de volgende stappen uitgevoerd, maar weer zonder resultaat.

Lokaal IP: Vul hier het IP-adres in die we net aan jouw apparaat hebben toegewezen. Het gaat alleen om de cijfers na de laatste punt. In ons voorbeeld is dit 110.
Lokale beginpoort: Voer hier het te forwarden poortnummer in. In ons voorbeeld dus 2020. In het geval van een reeks poorten, zet je hier het eerste poortnummer neer.
Lokale eindpoort: Hier voer je ook het te forwarden poortnummer in. Gaat het om een reeks? Voer hier dan het laatste poortnummer van de reeks toe.
Externe beginpoort: Doorgaans voer je hier hetzelfde poortnummer in als bij de lokale beginpoort.
Externe eindpoort: Doorgaans voer je hier hetzelfde poortnummer in als bij de lokale beginpoort.
Protocol: Zet deze bij twijfel op Alle.
Ingeschakeld: Zet deze op Ja

In mijn geval een enkele poort en geen reeks dus allemaal hetzelfde.

Dit met diverse poorten geprobeerd, geen van allen gaan open.

Dit geprobeerd met de firewall uitgeschakeld, geen van allen gaan open.

Dit natuurlijk wel opgeslagen 😉 en een totale herstart haalt ook niets uit.

 

Als mogelijke oplossing wordt er nu weer een nieuw modem gestuurd, maar ik verwacht dat dit het probleem niet gaat oplossen.

 

Hebben andere dit probleem ook?

Mijn inziens heel raar dat portforwarding niet wordt ondersteund. Een poort open kunnen zetten is toch wel een basisvereiste wat dat ding moet kunnen. Ik snap ook niet het verschil tussen het oude modem en het nieuwe. Ogenschijnlijk zijn ze identiek.

 

Ik hoop echt dat iemand mij hierbij kan helpen want na 4 medewerkers gesproken te hebben en de afhoudende reacties verwacht ik vanuit Ziggo weinig oplossingen. Of zou ik naar bijv. KPN moeten om portforwarding wel beschikbaar te krijgen?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Dat is goed nieuws! De configuratie wat betreft de IP settings was niet goed. In het modem zag ik dat je  Full-DS had, maar in de tool waar we wijzigingen kunnen aanbrengen stond dit niet goed gesynchroniseerd. Dat is eerst hersteld en daarna heb ik je omgezet naar IPv4 only. Deze settings kunnen wij voor je aanpassen, wijzigen moet je dus inderdaad doorgeven.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Staat UPnP nog aan in je modem?

Zo ja, zet die dan uit en haal je modem 30 seconden van de stroom voor een verse netwerk startup.

KvD
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

UPnP uitgeschakeld,

Connect box uitgeschakeld met power switch,

30 sec. gewacht

=> resultaat port closed

 

Nieuwe poort rule aangemaakt met poort 21

=> resultaat port closed

 

Ik zie bij de info overigens nog steeds dat er IPv6 info staat (& ook IPv4). Maar zoals ik hier en daar begrijp is dat de IP v 6 hier de stoorzender is. Moet ik niet ergens iets kunnen zien (i.p.v. op de blauwe ogen van de klantenservice geloven) dat ik hier geen last meer van mag hebben? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Draait er wel een service achter die reageert op een poort test?

Poort 21 is voor een FTP server.

Heb je die draaien?

KvD
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Deze gebruik in normaliter niet, maar de poort waar het om gaat (welke in de oude connectbox gewoon open stond) zijn beide beschikbaar op de server die bereikt moet worden. Daar is niets aan veranderd. De enige variabele in dit hele feest is de nieuwe connectbox waar de config van de vorige connectbox op is geladen dmv een back-up.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @KvD

Wat gek dat portfowarding niet wil werken op je nieuwe modem. Logisch dat je hier wel een oplossing voor wilt. Ik verwacht niet dat een nieuw modem direct de juiste oplossing zal zijn. Ik zie in je modem dat je gebruik maakt van Full-DS. We zouden dit kunnen omzetten naar IPv4 Only. Laat me maar weten of ik dit voor je kan aanpassen.

KvD
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dag Rikst, Heel graag en hoe eerder hoe beter!

 

Ter info:  

Zojuist is mijn Connectbox herstart. Blijkt nu alleen nog IPv6 beschikbaar te zijn (IPv6 DS-Lite status: Beschikbaar, DS-Lite-FQDN: aftr01.upc.nl) en IPv4 is bij de info verdwenen.

Tevens is nu ook portforwarding in het menu ook verdwenen.

 

Het lijkt er dus op dat iemand pro actief het tegengestelde nu heeft bereikt. Hulp is zeer welkom, maar voor die persoon: Laat even weten wat je gaat doen / gedaan hebt 😉

 

 

KvD
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De Connectbox is weer herstart.

Bij de port check wordt aangegeven dat het current adres 213.127. ....... is terwijl de Connectbox aangeeft voor het IPv4 adres: 82.217.....

 

De poorten staan nog steeds niet open op de genoemde adressen.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Sorry dat we je een beetje verrast hebben. Om e.e.a. in gang te zetten moest er eerst een aanpassing worden gedaan. Hierdoor heb jij een herstart ervaren en is portforwarding even niet aanwezig geweest. Inmiddels staat je modem geconfigureerd op IPv4 Only. Wil je het modem zelf eens een herstart geven?

KvD
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Na herstarten van de server is de poort nu wel open.

@Rikst Thx held! Kan je voor het nageslacht nog aangeven wat je hebt gedaan en waarom dit de oplossing is? Ben naast erg benieuwd ook wel bang dat ik dat zelf zal moeten aangeven mocht ik ooit weer issues hebben met de Connectbox.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Dat is goed nieuws! De configuratie wat betreft de IP settings was niet goed. In het modem zag ik dat je  Full-DS had, maar in de tool waar we wijzigingen kunnen aanbrengen stond dit niet goed gesynchroniseerd. Dat is eerst hersteld en daarna heb ik je omgezet naar IPv4 only. Deze settings kunnen wij voor je aanpassen, wijzigen moet je dus inderdaad doorgeven.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic