GreenOne

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Portforwarding op de Connectbox niet mogelijk

Hallo internet helden!
Ik wil bij voorbaat even zeggen dat ik tot nu toe heel erg happy ben geweest met Ziggo.
Lange tijd geleden is mijn Connectbox al netjes omgezet naar IPv4. 
 

Aangezien ik een gamer ben en het een leuk idee vond om een server te hosten voor vrienden, richtte ik mij tot portforwarding. Alles gedaan volgens de tutorial van Ziggo. Zelfs een uitzondering gemaakt in mijn firewall. (Zelfs de firewall compleet uitgeschakeld als test). Aantal port check sites gebruikt, zoals bijvoorbeeld “canyouseeme”. Die blijven aangeven dat mijn port gesloten is. Mijn server is running maar mijn vrienden kunnen niet joinen. Ik heb nog een vriend mee laten kijken die zelf ook een server draait. Hij geeft ook aan dat er geen probleem zou moeten zijn.

Ik heb hierna een mail naar Ziggo gestuurd over dit probleem. Tot mijn grote verbazing krijg ik een mail terug waarin eigenlijk aangegeven wordt dat het niet hun probleem is en dat ik het maar lekker zelf uit moet zoeken. Livechat werkt niet, en een Ziggomail stuurt me eigenlijk terug naar hun service waar ik het probleem niet kan selecteren. Dit stelt me wel erg teleur. 

Ik vraag me dus af of er een passende oplossing is, of dat ik echt overstap moet gaan maken puur om modem te krijgen die wel gewoon werkt.

Als iemand mij hier mee kan helpen dan graag.

10 Reacties 10
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @GreenOne en welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag hier aanklopt! Ik begrijp dat je graag online wilt gamen en games wilt hosten. Om dit te kunnen doen dien je gebruik te maken van de UPnP functie op het Connectbox modem of handmatig portforwards in te stellen.
Ben je niet heel erg bekend met geavanceerde modem/router instellingen, dan is de UPnP (*Universal Plug and Play) optie het handigst om te gebruiken. UPnP stelt apparaten op het netwerk in staat om elkaar ‘te zien’. Elk apparaat kan zichzelf aankondigen op het netwerk, zodat het eenvoudig is voor apparaten om met elkaar te communiceren en samen te werken. Eén van de functies van UPnP is om een apparaat toe te staan om poorten te forwarden, zodat jij dat niet handmatig hoeft te doen.

Zo zet je UPnP aan op het Connectbox modem:
1. Login op de routerinterface van de Connectbox.
2. Ga dan naar de optie “Geavanceerde Instellingen”
3. Klik op "UPnP” en controleer of het vinkje bij  “Ingeschakeld” staat.
4. Sla je de gewijzigde instellingen op door op de “Instellingen opslaan knop” te drukken.

Het kan zijn dat je hierna de op het modem aangesloten apparaten even dient te  herstarten. 

Een andere manier om ervoor te zorgen dat je games kunt hosten is d.m.v. handmatige portforwards.
In dit eerdere topic lees je hoe je portforward regels op het Connectbox modem in kunt stellen. Raadpleeg de handleiding van je gameconsole of online game om te controleren welke poorten er opengezet dienen te worden. 

Let op: Zorg ervoor dat je alleen UPnP of alleen Portforwarding gebruikt. Gebruik niet beide opties tegelijk, dat kan mogelijke problemen opleveren bij het hosten van online games.

GreenOne
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemiddag,
 

Ik heb de opgedragen stappen even doorlopen. Er stonden geen regels meer in Poort - forwarding. Ik heb vervolgens de uPnP optie ingeschakeld en opgeslagen. UPnP voegt hier bij automatisch een regel toe op poort 64167. Hierna mijn pc herstart. Ook na het controleren van deze poort blijkt hij nog steeds gesloten te zijn.

De "handmatige portforwards” guide heb ik voor het maken van de post al doorlopen. Dat is de reden dat ik hier nu aan klop.
 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3335Likes

Hey @GreenOne

Rot om te lezen dat het met de tips die Paul heeft gegeven, nog niet is gelukt om port forwarding juist in te stellen. Ik wil je aanraden om deze tool te installeren. Die draai je op het apparaat waar ook de forwards naartoe verwijzen. (Heb je de server gehost op een PC? Dan dien je ook op de PC deze tool te gebruiken) 

Een poort wordt pas als ‘open’ gedetecteerd als er een bericht heen en terug gaat. De verzender van een pakketje weet niet waarom hij geen antwoord krijgt, het kan zijn dat de poort dicht is (het pakketje strand bij het modem) maar het kan ook zijn dat de cofiguratie van de server niet goed is (pakketje strandt bij de server/pc) 

GreenOne
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Mariska,

Ik heb de tool gedownload, geïnstalleerd, gerunt zonder en met administrator. Ik heb hier de UPnP UDP poort ingevoerd. De test faalt

Gerrit Z

Level 1
  • 519Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes

Thnx voor de terugkoppeling, @GreenOne.

Jammer dat de test nog steeds niet succesvol is 😞 Wil je de volgende screenshots hier met ons delen:

- actieve forwards

- IP-adres van je PC
- testresultaat van de tool

Op die manier krijgen we een wat duidelijker beeld van de situatie en kunnen we op basis daarvan verder puzzelen 😉

GreenOne
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ik mis hierin nog een cruciaal stukje informatie, namelijk het ip-adres van je PC. Als dat niet 192.168.178.10 is snap ik deze uitkomst 100%…

Daarnaast, waarom UPnP gebruiken? Stel de poortforward eens handmatig in.

GottHold

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hello, I have a similar Issue.
Well if ports are free via UpNp it works fine. However not all Applications support UpNp and some shut off their UpNp miduse. I tried manual port forwarding but that simply doesn't want to work. The only way for applications that dont have upnp or even a stable upnp is to use a vpn which allows port forwarding there, as it atleast works with that 😕
Would be great if Ziggo or whoever they outsourced the Firmware and the connectbox to would fix it.

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

maybe start your own topic if you have similar problem so we can maybe try to help you

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi @GottHold, port-forwarding works fine on my modem (also a Connectbox, now known as our SmartWifi modem).

 

Whats the issue in your specific case? Can you share some details what you're trying to achieve and which settings you've enabled? Also, if you fill out your zipcode and housenumber in your Community profile I'll be able to find your details and check the settings remotely (I'd still need to know the other details from you though).

Uitgelicht topic