Goedenavond,
Sinds pakweg een week lijken de door mij geforwarde porten op de Compal modem vanaf het internet niet meer zichtbaar te zijn. De modem staat niet in bridge modus. Ik heb deze modem pakweg ruim een jaar en tot voor kort werkte alles naar behoren. Gegevens van de modem:
Standard specification compliant : DOCSIS 3.0
Hardware version : 4.01
Software version : CH7465LG-NCIP-6.15.32p3-NOSH
De poorten gebruik ik om op een windows computer (Windows 10 Pro 20H2, OS build 19042.1081, Windows Feature Experience Pack 120.2212.3530.0) wat programma's te draaien. Ik heb zelf niets veranderd (zeker niet aan de modem), wel zijn er wat windows updates geweest.
Ziggo heeft voor mij de modem al compleet gereset, teruggezet naar fabrieksinstellingen, daarna heb ik nog uPNP afgewisseld met NAT, maar niets lijkt te werken; als ik vanaf het internet mijn externe IP (zowel IP4 als ook IP6) scan, lijkt de router in complete stealth modus te staan. Niet alleen mijn persoonlijke poorten, maar géén enkele poort lijkt bereikbaar. Zie bijlage.
Vreemdgenoeg heb ik wel verbinding met het internet, ik kan gewoon browsen en deze post aanmaken, maar daar blijft het bij. Programma's die een open of getriggerde port nodig hebben werken niet.
Ziggo biedt geen telefonisch hulp als je het woord 'portforwarding' slechts al noemt, ookal lijkt het probleem hier de router te zijn? Wie kan mij helpen dit puzzeltje op te lossen?
bij voorbaat dank
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik heb wel gekeken naar SFTP maar dit leek me vrij lastig om in te stellen. Naar de apps van NirSoft ga ik met grote belangstelling kijken. Dank voor de tip.
Mag ik vragen wat je het nadeel vindt van 3rd party firewall oplossingen? De Windows firewall heeft de naam niet erg veilig te zijn (ook al lijkt mij dat voornamelijk een kwestie van configuratie). Er staan zoveel entries in waarvan je niet weet of je ze veilig uit kan zetten/wat ze precies doen, maar dat is natuurlijk een ander topic.
Over die firewall gesproken.... FileZilla werkte weer nadat ik het prog er weer aan had toegevoegd, nadat ik het *kennelijk* had verwijderd in een wilde opschoonactie. Slordig. Naja.
Als je een Linux-server gebruikt, dan is daarop naar alle waarschijnlijk SSH actief. Doordat SFTP gebruikmaakt van dezelfde SSH daemon, is er geen extra configuratie om van SFTP gebruik te maken, dit luistert op dezelfde poort 22. Op een Windows PC is dat natuurlijk een ander verhaal.
Zelf hoef ik eigenlijk nooit iets aan te passen aan de firewall op mijn PC, omdat ik alle benodigde regels en IP ACL's kan toevoegen/configureren op mijn router (Ubiquiti EdgeRouter 4). Ik heb daardoor ook geen behoefte aan een andere firewall die de rol van Windows overneemt. De firewall van Windows heeft eigenlijk alleen maar een rol voor het LAN in mijn geval. Deze komt inderdaad wel wat rommelig over door alle bestaande regels. Op mijn Linux-server gebruikte ik iptables toen ik nog geen uitgebreide firewall had op mijn vorige, vorige router (Netgear R7000), maar toen ik overstapte naar EdgeRouter was iptables niet meer nodig.
Mooi dat FileZilla/FTP inmiddels ook werkend is.
Helder, wederom dank.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.