Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Bandicoot
Level 1

Port forwarding op Connectbox giga werkt niet

Helaas kon de helpdesk mij niet helpen dus probeer ik het hier. Ik heb sinds deze week een Connectbox Giga. Het eerste wat ik gedaan heb is het ip adres wijzigen naar 192.168.1.1 omdat daar mijn hele thuisnetwerk al op ingesteld was. Vervolgens probeer ik een aantal poorten open te zetten voor mijn vpn, maar bij elk ip adres wat ik invoer krijg ik de foutmelding: '192.168.1.* is geen geldig IP-adres', waarbij * het adres is wat ik invoer. Heeft hier iemand met dit bijltje gehakt en hier een oplossing voor?

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marinus
Level 16

@Bandicoot @tobiastheebe @Dave 

Mysterie opgelost.

Ja kan alleen een poortforward regel instellen naar een IPv4 adres binnen de DHCP-range.

Dus stel je DHCP range is 192.168.1.101-192.192.1.200, dan kan je alleen "portforwarden" naar adressen binnen deze range. Anders krijg je de bovengetoonde foutmelding.

 

Dit is overduidelijk een fout in de firmware waar Ziggo waarschijnlijk niets aan gaat doen........

Bekijk in context

21 Reacties 21
Meldingen
Aan Uit
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Probeer je Modem eens te bereiken via http://192.168.178.1 dat is voor modem de inlog zekers voor de Smart Wifi Modem Giga ( Connect Box Giga ) vanuit daar proberen de Poorten bij beveiliging open te zetten, let wel wat je doet, want niet alles wordt ondersteund met forwarden door beveiliging bij Ziggo en CB Giga.

 

Anders kan je altijd @tobiastheebe  dat is onze ervaren modem specialist je vragen kwijt.😊

0 Kudos
Bandicoot
Level 1
Topicstarter

Ik heb het ip van het modem veranderd dus ik benader mijn modem nu via 192.168.1.1, en niet meer via 192.168.178.1. Ik kan nu echter alleen niet meer vinden waar ik dat heb ingesteld. En de poorten probeer ik inderdaad te openen onder beveiliging, maar dan krijg ik dus eerdergenoemde foutmelding.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het IP-adres van de LAN/bridge-interface wordt automatisch ingesteld op .1 na aanpassen van de DHCP-scope.

 

Van het SmartWifi modem Giga is mij bekend dat er een firmware-aanpassing moet plaatsvinden voordat het LAN-subnet gewijzigd kan worden. Ik verbaas mij er dus enigszins over dat je deze wijziging al hebt kunnen uitvoeren en vermoed dat hier iets fout gaat, waardoor je geen regels kunt aanmaken.

Dave
Level 20
T.E.A.M.

Doe je dit via Wifi of bekabeld, bekabeld zou je rechtstreeks op modem moeten kunnen inloggen.

 

Anders toch even reset 30 seconde achter zit een zwart knopje met een prikker indrukken en opnieuw instellen.

0 Kudos
Bandicoot
Level 1
Topicstarter

Ik vermoed dat ik het subnet heb aangepast met de firmware zoals hij uit de doos kwam en dat hij vervolgens een firmware-update heeft gekregen. Misschien morgen maar eens een reset doen dan. Kun je die firmware aanpassing ergens aanvragen?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Misschien is er iets veranderd in de upgrades van de afgelopen tijd, maar bovenstaande is wat ik heb begrepen uit eerdere topics. Aanpassen van het LAN-subnet (via de DHCP-scope) leverde daar een foutmelding op, ook al is het simpelweg het veranderen van het derde octet, zoals ook in jouw geval.

 

Je kunt inderdaad nog een (factory) reset proberen, anders zal een moderator (Ziggo-medewerker) even moeten meekijken, zij komen binnen enkele dagen in de topics langs.

Bandicoot
Level 1
Topicstarter

Ok, helder. Dank voor deze snelle reactie. Dan wacht ik even op de moderators met de vraag of het mogelijk is om via een firmware-aanpassing mijn subnet te wijzigen zodat de port-forwarding daarna ook nog werkt.

Dave
Level 20
T.E.A.M.

Reset knop voor 30 seconde zie je hier op de foto, dan 1 kabel naar de PC dan de http://192.168.178.1

dan zou het modem weer moeten werken in fabriek herstel.

 

 

bg2.png

 

0 Kudos
Marinus
Level 16

Hmm interessante discussie hier.

 

Ik doe namelijk precies wat @Bandicoot in de openingspost beschrijft. En dat werkt!

 

1 - de DHCPv4 range instellen (plaatje 1) Modem is dan bereikbaar op IPv4 192.168.1.1

2 - port forwarding voor IPv4 instellen (plaatje 2) Zie 2e regel waar ik een externe poort 80 (of een andere) forward naar de interne poort 80 voor een intern IPv4 adres.

 

En dit werkt bij mijn ook zonder enige firmware update of tussenkomst van een moderator. 

Marinus
Level 16

@tobiastheebe  schreef:

Misschien is er iets veranderd in de upgrades van de afgelopen tijd, maar bovenstaande is wat ik heb begrepen uit eerdere topics. Aanpassen van het LAN-subnet (via de DHCP-scope) leverde daar een foutmelding op, ook al is het simpelweg het veranderen van het derde octet, zoals ook in jouw geval.

 


@tobiastheebe 

Dit was toch alleen het geval bij de originele ConnectBox?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik heb destijds op twee Compal-modems probleemloos het LAN-subnet kunnen wijzigen, in eind 2019 en midden 2020. Misschien is dat nu ook niet meer mogelijk zonder ingreep van Ziggo.

0 Kudos
Marinus
Level 16

@tobiastheebe 

Ik heb mijn Connectbox Giga pas een paar maanden. Daarvoor een TC7210.

Het derde en vierde octet was "out of the box" te wijzigen. 

Eerste en tweede niet, kan dus geen 10.0.x.x range instellen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het lijkt erop dat dit aangepast is in een recente firmware-upgrade.


Wat betreft port forwarding heeft een factory reset hopelijk resultaat.

0 Kudos
Marinus
Level 16

@tobiastheebe 

Ik kan mij herinneren dat ik de Connectbos Giga wel opnieuw heb opgestart in het begin (even van de stroom af), maar een factory reset was nooit nodig.

 

Ook pas nog een nieuwe firmware gehad, echter alles werkt nog gelukkig. alleen mijn uptime was ineens naar beneden. bleek dus aan de update te liggen midden op de dag. Niets van gemerkt, maar stel nou dat ik in een zoom meeting o.i.d. had gezeten...........

0 Kudos
Bandicoot
Level 1
Topicstarter

Heb net voor de zekerheid maar een reset gedaan, maar helaas zonder resultaat. Wat @Marinus beschrijft is inderdaad precies wat ik ook doe, alleen dan krijg ik dus een foutmelding wanneer ik een port-forward probeer toe te voegen.

Marinus
Level 16

@Bandicoot @tobiastheebe @Dave 

Mysterie opgelost.

Ja kan alleen een poortforward regel instellen naar een IPv4 adres binnen de DHCP-range.

Dus stel je DHCP range is 192.168.1.101-192.192.1.200, dan kan je alleen "portforwarden" naar adressen binnen deze range. Anders krijg je de bovengetoonde foutmelding.

 

Dit is overduidelijk een fout in de firmware waar Ziggo waarschijnlijk niets aan gaat doen........

Bandicoot
Level 1
Topicstarter

Held! Dat is inderdaad het probleem. Ik had de DHCP ingesteld vanaf 192.168.1.100 en de forward die ik probeerde in te stellen lag daaronder. Dat lijkt me inderdaad een bug. Hopelijk gaan ze deze nog wel aanpakken. Ik ben in ieder geval even geholpen.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik wilde nog als test voorstellen om een IP-adres van een DHCP-lease te gebruiken, maar kon mij niet voorstellen dat een ander/statisch IP-adres niet geaccepteerd zou worden. Dat is dus toch het geval en inderdaad heel vreemd.

 

Ook dit kon ik probleemloos instellen op de twee Compal-modems die ik eerder noemde. Een van die twee modems was mijn eigen modem en inmiddels vervangen door een UBC1318ZG in bridge mode. Op de tweede is nog steeds dezelfde regel actief, naar een statisch IP-adres, voor SSH. Dit werkt probleemloos.

Marinus
Level 16

@Bandicoot 

Misschien kan wat je wilt met IP- en Poortfiltering voor IPv4.

 

"Vaste interne IPv4 adressen" binnen de DHCP range kun je afdwingen met IPv4 adressen via het MAC-adres te reserveren (onderaan de pagina van DHCP).

Allemaal erg omslachtig.