1
Vraag
2
Reacties
Elmo1

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Port forwarding camerasysteem

Hallo allemaal,

 

van het weekend ben ik overgestapt van KPN naar Ziggo, ben zeer te spreken over de internetverbinding en de next mini tv kastjes werken perfect.

 

echter krijg ik 1 ding niet voor elkaar.

 

ik heb een camerasysteem die een vast IP adres heeft, verder heb ik 3 poorten op TCP geforward.

lokaal is mijn camerasysteem benaderbaar, ook via 4G maar ik heb in mijn app van het camerasysteem het liefst alleen het externe IP adres. 
op een een of andere manier kan ik met mijn externe IP adres niet lokaal (als ik thuis ben) mijn recorder bereiken.
(werkte bij KPN en vroeger bij Ziggo ook)


ik heb mijn modem al een keer opnieuw opgestart en zelfs gereset en opnieuw geforward, maar zonder resultaat.

 

weet iemand wat dit zou kunnen zijn, ik heb wel eens gehoord van Loopback functie aanzetten maar ik kon dat niet vinden in het modem.

 

alvast bedankt, groeten Elmo1

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 2039Posts
  • 178Oplossingen
  • 959Likes

Hey @Elmo1

 

Allereerst welkom op de Ziggo Community. De hairpin zou inderdaad moeten werken op dit modem type en dit heb ik nog even laten controleren. Ik zie dat je al advies hebt gekregen van onze kennisbank Tobias, maar dat het nog niet opgelost lijkt te zijn. Ben even in je modem instellingen gedoken en zag dat je inderdaad handmatig een port forwarding had gedaan. Echter zie ik ook dat de UPnP bezig is geweest met het invoeren van port ranges.

 

Zou je voor de zekerheid UPnP eens uit kunnen zetten en kijken of dit helpt?

 

Bekijk in context

Elmo1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Beste Rob,

 

hartstikke goed!!! Hij doet het!
het lag dus aan een ingeschakelde UPnP, zojuist dus uitgezet en ik kan nu een extern IP-adres lokaal gebruiken voor mijn camerasysteem.

iedereen bedankt voor het meedenken, erg fijn zo’n forum. Groeten Elmo1 (Bas)

Bekijk in context

22 Reacties 22
tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 15969Posts
  • 1014Oplossingen
  • 6989Likes

Als hairpin/loopback NAT niet wordt ondersteund, dan heeft dat inderdaad als resultaat dat je binnen het LAN niet gebruik kunt maken van port forwarding. Deze functie wordt over het algemeen niet ondersteund op modemrouters van Ziggo en is ook niet in te schakelen. Ik weet dat de Cisco EPC3925/3928 het wel ondersteunde, van andere oude modems (Technicolor en Ubee) is het mij niet bekend.

Richard G.

Level 14
Expert
  • 969Posts
  • 62Oplossingen
  • 424Likes

Huh?

"Deze functie wordt over het algemeen niet ondersteund op modemrouters van Ziggo en is ook niet in te schakelen."

 

Ik kan vertellen dat nat-loopback wel degelijk ondersteund wordt op de modemrouters van Ziggo.

Dat was bij de EPC3925/3928 het geval maar ook op zowel de Arris alsook de Compal Connectbox.

Ik heb daar namelijk eens wat stampij over gemaakt omdat ik dit nodig had en toen nog alleen de Arris dit ondersteunde. Een jaartje (of 2) later is dat met een firmware update in de Compal ook gefixed.

 

Van de TC modems en Ubee is me dat verder ook niet bekend. En ook niet van de gigabit connectbox.

 

@Elmo1Kun je me dit nader uitleggen?

"lokaal is mijn camerasysteem benaderbaar, ook via 4G"

Je wilt de camera via je externe ip benaderbaar hebben. Maar als jij hem via 4G kunt bereiken, dan is hij dus extern benaderbaar want 4G is alleen beschikbaar bij je telefoon provider.

Als je de wifi van je telefoon aan hebt staan is er geen sprake van 4g (ook al staat dat misschien in het display er naast) maar gewoon van wifi.

 

Je schrijft ook dat je camerasysteem een vast ip adres heeft. Is dat hetzelfde als je bij KPN had? Of heb je deze in het Ziggo modem een ander ip toegewezen zodat hij dit steeds automatisch krijgt?
Welk type Ziggo modem heb je?

 

Om te testen of het inderdaad om een nat-loopback issue zou gaan... kun je de camera wel benaderen bijv. van bij een kennis, of dus echt je mobiele netwerk (4G/5G -zonder- wifi)?

 

Elmo1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Beste Richard G.

 

bedankt voor je reactie.

Ik heb in mijn ziggo router mijn recorder een nieuw intern IP adres toegewezen.

IP: 192.168.178.150 de poorten die geforward zijn: 10554 / 18000 / 18099 TCP

als ik thuis in het zelfde wifi netwerk met mijn mobiel op wifi IP adres: 192.168.178.150 invoer is mijn camerasysteem benaderbaar.

Vul ik daarna mijn externe IP adres in in de APP van het camerasysteem doet hij het niet. (en dan ben ik dus ook met mijn mobiel verbonden met mijn wifi netwerk.

Het lijkt er dus op dat als ik lokaal via het externe IP adres mijn recorder niet kan benaderen.

Ik heb het gevoel dat er in het modem een soort koppeling mist.

 

Als ik vervolgens mijn WIFI uitzet op mijn mobiel en deze op 4G overschakelt kan ik mijn camerasysteem wel benaderen. Dus ik weet zeker dat mijn poort forwarding wel goed is uitgevoerd.

 

Mijn type modem van Ziggo is:CH7465LG-ZG

 

Groetjes Elmo1

 

Richard G.

Level 14
Expert
  • 969Posts
  • 62Oplossingen
  • 424Likes

@Elmo1"Als ik vervolgens mijn WIFI uitzet op mijn mobiel en deze op 4G overschakelt kan ik mijn camerasysteem wel benaderen."

In dat geval kunnen we er vrijwel zeker van zijn dat de nat-loopback niet werkt op dat modem.

En dat is vreemd want dit jaar is mij nog aangegeven hier op het forum dat nat-loopback nu ook op Compal modems zou werken. Het werkt ook op de mijne en ik heb exact hetzelfde modem als jij.

Was een vereiste voor mij dat nat-loopback.

 

Dus het is ofwel de nat-loopback, ofwel het zou misschien nog te maken kunnen hebben met DS-Lite of dat je modem hoofdzakelijk met ipv6 naar buiten gaat i.p.v. met ipv4.

Misschien dat @tobiastheebe dat kan zien a.d.h.v. je extern ip adres.

 

Kun je de eerste twee cijfergroepen van je externe ip even hier neer zetten, bijv. 213.64.xx.xx op die manier dus. Dan ziet hij dat wel.

 

Kun je ook even kijken welke firmware versie in je modem zit? Even op je modem inloggen en dan onder Beheer bij informatie kijken.

Bij mij is dat CH7465LG-NCIP-6.15.32p3-NOSH.

Hardwareversie 5.01.

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 15969Posts
  • 1014Oplossingen
  • 6989Likes

Ik ben op dit moment bij familie met een Compal-modem (CH7465LG-NCIP-6.15.32p3-NOSH) en zie dat hairpin/loopback NAT inderdaad naar behoren functioneert. Getest met SSH naar een AP. Volgens mij was dat eerder niet het geval, ik heb het toen ook eens getest. Van de UBC1318ZG weet ik dat het niet ondersteund wordt, of daarin nog verschil is qua firmware is mij niet bekend.

 

Bij Dual-Stack Lite is het WAN IPv4 van de AFTR 213.127.0.0/17, in dat geval zijn NAT-functies als port forwarding en DMZ in het geheel niet mogelijk. Daar is dus geen sprake van in dit geval.

Richard G.

Level 14
Expert
  • 969Posts
  • 62Oplossingen
  • 424Likes

@tobiastheebeKlopt, voorheen kon dat niet met de Compal modellen, wel met Arris. Maar ergens op het forum staat vermeld dat dit met de Compal's nu ook sinds ongeveer een jaar (of iets langer) mogelijk is.

 

Als forwarding met DS-Lite helemaal niet mogelijk is, dan lijkt mij de enige andere mogelijkheid nog de aanwezigheid van verouderde firmware op dat modem.
Zullen we even moeten wachten op antwoord. Of heb jij nog een idee wat het anders zou kunnen zijn?

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 15969Posts
  • 1014Oplossingen
  • 6989Likes

Ik kan zo snel ook geen andere mogelijke oorzaak bedenken.

Elmo1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Beste Richard G.

 

zojuist even in het modem gedoken.

hierbij de gegevens waar je om vroeg: 

 

Conform standaard specificaties:DOCSIS 3.0
Hardware versie:5.01
Software versie:CH7465LG-NCIP-6.15.32p3-NOSH

 

wel heel apart, volgens mij heb jij dezelfde firmware.

extern ip 77.249.XXX.XXX

 

Nog eveneens toelichting, ik heb unifi WiFi punten in mijn huis, ik heb zojuist ook getest door direct via WiFi te verbinden met mijn ziggo modem om uit te sluiten of er geen blokkade in mijn unifi wifi punten zit.

dus samen gevat, ik kan mijn camerasysteem met een extern ip adres lokaal niet benaderen terwijl ik op het wifi netwerk van ziggo zit.

 

groetjes Elmo1

 

 

 

puppie

Level 16
Expert
  • 1432Posts
  • 38Oplossingen
  • 584Likes

welk merk camerasysteem en welke app gebruik jij.
Hier een aantal d@hua systemen die zowel intern als extern met 1 ip adres te bekijken zijn waar ik ook maar ben.

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 15969Posts
  • 1014Oplossingen
  • 6989Likes

Het modem maakt inderdaad gebruik van de laatste firmware. Het IP-adres is afkomstig uit voormalig UPC-gebied, waar ik nu ook ben. Op de eRouter is IPv4 Only of Full Dual-Stack in gebruik. Ik kan hiermee niet verklaren waarom jij niet van hairpin/loopback NAT gebruik kunt maken en wij wel. Het team InHome Engineering kan bepaalde configuratie aanpassen op de eRouter die voor klanten niet toegankelijk is, zoals het LAN-subnet. Misschien kunnen zij ook hairpin/loopback NAT inschakelen.

Elmo1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Tobias,

 

bedankt voor je bericht, heel apart dit.

moet ik contact opnemen met team inHome? Of heb jij daar je connecties mee?

 

groeten Elmo1

Elmo1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Puppie,

 

ik gebruik een TVR1004 van UTC ( Aritech) 

het werkt ook normaal gesproken altijd met 1 extern ip adres alleen nu niet meer sinds ik ben gewisseld van provider.

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 15969Posts
  • 1014Oplossingen
  • 6989Likes

Ik ben een medeklant en kan geen contact opnemen met dit team. Een moderator (Ziggo-medewerker) kan dit wel en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Elmo1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

hoi Tobias, oké dan wachten we zijn bericht af.

nogmaals bedankt voor het meedenken.

Madelon
Community Moderator
Community Moderator
  • 990Posts
  • 119Oplossingen
  • 413Likes

Hi @Elmo1

Ik kan een verzoek voor jou neerleggen bij de juiste partij 🙂 

Voor ik dit kan doen moet ik wel weten welk gewenste subnet met Mask er precies is ingesteld mag worden. 

 

Subnet: (192.168.x..x/) met Mask:

Hoor het graag van je! 
 


 

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 15969Posts
  • 1014Oplossingen
  • 6989Likes

@Madelon Het gaat niet om het aanpassen van het LAN-subnet, maar om het inschakelen van hairpin/loopback NAT, als IHE dat überhaupt kan uitvoeren (ik ben daarvan niet zeker).

Richard G.

Level 14
Expert
  • 969Posts
  • 62Oplossingen
  • 424Likes

Of anders even laten nakijken waarom nat-loopback bij hem niet werkt en op exact zelfde modem (ook merk) bij anderen wel.

Elmo1
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Madelon,

 

moet ik nog even wachten met die gegevens? I.v.m. Opmerking Tobias en Richard?

groet Elmo

 

Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 2039Posts
  • 178Oplossingen
  • 959Likes

Hey @Elmo1

 

Allereerst welkom op de Ziggo Community. De hairpin zou inderdaad moeten werken op dit modem type en dit heb ik nog even laten controleren. Ik zie dat je al advies hebt gekregen van onze kennisbank Tobias, maar dat het nog niet opgelost lijkt te zijn. Ben even in je modem instellingen gedoken en zag dat je inderdaad handmatig een port forwarding had gedaan. Echter zie ik ook dat de UPnP bezig is geweest met het invoeren van port ranges.

 

Zou je voor de zekerheid UPnP eens uit kunnen zetten en kijken of dit helpt?

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Ga je voor een film of een serie?

Uitgelicht topic