1
Vraag
2
Reacties
qple4

Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Port forwarding aanzetten

Goedemiddag,

Ik heb momenteel port forwarding ingeschakeld op twee ports. Deze doen het nu nog niet, omdat PF alleen werkt op IPv4 en ik nu IPv4 en IPv6 heb. Dit kan ik zelf niet uitschakelen in de Connectbox instellingen. Klantenservice aan de telefoon vertelde mij zojuist dat het niet mogelijk is om IPv6 uit te schakelen, ook niet vanaf hun kant. Ik heb community posts gezien waarin de medewerkers van Ziggo dit wel konden doen (bijv. https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv4-instellen-voor-port-forwarding/m-p/908192#M110905). Welk van de twee kanten klopt? Als het wel mogelijk is, zou dit dan gedaan kunnen worden op mijn netwerk?

 

Hartelijk dank.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
qple4
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Richard G. @tobiastheebe 
Het is me gelukt! Wel via een andere manier...

Oplossing:
Eerst via 192.168.178.1 > Geavanceerde instellingen > DHCP de PC een vast IP-adres gegeven d.m.v. het MAC-adres. Vervolgens UPnP ingeschakeld via 192.168.178.1 > Geavanceerde instellingen > UPnP. Vervolgens Port Map gedownload (www.codingmonkeys.de/portmap/) en in hun menu de poorten open gezet die ik wilde. Getest via een ander netwerk en het werkt meteen!

Nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen!

Bekijk in context

23 Reacties 23
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Dat was begin van vorig jaar. Volgens mij gaat dat met volledige dual-stack niet meer. Dat weet ik echter niet zeker. Er zal vast binnenkort een moderator voorbij komen die je dat kan zeggen.

 

Echter, het mag eigenlijk niet uit maken of je wel of niet ipv6 erbij hebt, de forward op ipv4 moet gewoon werken.

 

Wat is PF? Bedoel je daar PFSense mee? Staat je modem in bridgemode?

Zo nee, dan controleer eens of uPnP aan staat en zet dit dan eerst uit.

 

qple4
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Met PF bedoel ik port forwarding, excuses. uPnP staat aan. Waar kan ik vinden of de modem in bridgemode staat?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

In het verleden kon IPv4 only ingesteld worden door Ziggo.

Dat is al een aantal maanden niet meer mogelijk.

Iedereen bij Ziggo krijgt Full Dual Stack en dat betekent een uniek IPv4 adres en een IPv6 adres.

 

Als je nu port forward al hebt kunnen instellen in je modem/router van Ziggo, dan heb je nu Full Dual Stack en zal port forward werken zoals het behoord te werken, als er een service achter draait die antwoord geeft op de verbindingsaanvraag.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Als je zelf geen extra eigen router er achter hebt, dan staat het modem niet in bridgemode.

 

Ik zou uPnP uit zetten. Sowieso is het niet adviseerbaar om deze aan te hebben. Daarnaast wenst portforwarding niet of niet goed te werken indien uPnP aan staat.

Dus er is een goede kans dat als je uPnP uit zet, de forwarding wel gaat werken. Misschien voor de zekerheid nog eens extra op save klikken bij de PF na het uitzetten van uPnP of modem even herstarten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

(Reactie overbodig, verwijderd.)

qple4
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Alweer een foutje, uPnP stond al uit. Ik heb geen andere router dan de Connectbox. www.portchecker.co geeft aan dat de ports die k geopend wil hebben closed zijn. Een herstart is dan nog de enige optie. Bedankt!

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Oke laat even weten of dat lukt.

Mocht dat niet het geval zijn moeten we even verder kijken wat er aan de hand kan zijn.

Het kan dan helpen als je vermeldt welke poort je open wilt en evt. voor welke server/daemon.

qple4
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Na een herstart (stroom er af voor een half minuutje) zegt portchecker.co nog steeds dat ze gesloten zijn. Het hele IP-adres is verandert na de herstart (logisch). Het apparaat waarmee ik verbinding wil maken heeft een ander IP gekregen, ondanks dat ik met dmv het MAC-adres een vast IP had gegeven met DHCP (dit staat ook niet meer in het rijtje met gereserveerde IP's?). Het gaat om de port 5900 (VNC), om het scherm te delen van mijn PC. Heb in de portforward instellingen op intern IP 192.168.178.14 (oud IP-adres van de PC) en 192.168.178.15 (nieuw IP-adres) geprobeerd, beiden geen geluk helaas met de port check tools.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Heb je wel een gewone herstart gedaan of een fabrieksreset? Want dit lijkt meer op een fabrieksreset.

Als je een normale herstart hebt gedaan dan lijkt me het modem niet in orde, want dan mag je absoluut geen mac reserveringen opeens kwijt zijn.

 

qple4
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb de modem alleen van de stroom gehaald, geen knopjes ingedrukt. Dus een herstart en geen fabrieksreset lijkt me.
Mogelijk heb ik deze gister eraf gehaald, dit weet ik niet meer. De modem instellingen site is traag en wilt niet reageren als ik een nieuwe reservering wil toevoegen. Hierdoor ben ik hem gister misschien vergeten toe te voegen.

Toevoeging:
Als ik de PC handmatig toevoeg door het MAC-adres te typen, komt deze in de gereserveerde lijst te staan met het huidig IP en het IP wat ik wil reserveren

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Alleen van de stroom is een gewone herstart, dan mogen geen instellingen verloren gaan.

 

Klopt inderdaad wel dat de modem instellingen site traag is, dat heb ik ook.

Blijft wel raar dat de forward niet werkt.

 

Ik werk zelf echter nooit met VNC, die moet natuurlijk wel draaien en toegelaten zijn door de Windows firewall.

 

Misschien dat @tobiastheebe nog een idee heeft? Die is ook wel thuis in modems.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je onderstaande commando uitvoeren in PowerShell? Dit om na te gaan of VPN luistert op TCP 5900. Als je het commando op een andere PC uitvoert en de test slaagt, dan worden inkomende verbindingen voor TCP 5900 naar behoren geaccepteerd door de firewall in Windows.

 

Test-NetConnection -InformationLevel Detailed -ComputerName 192.168.178.15 -Port 5900

 

Controleer ook of het netwerkprofiel op de PC waarop de VNC-server actief is, op Privé (Private) i.p.v. Openbaar (Public) is ingesteld.

qple4
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

De PC is een Mac Mini en die geeft in de firewall aan dat deze alle inkomende verbindingen van Screen Sharing (de applicatie voor het schermdelen, native van Apple) toegelaten worden. Deze applicatie werkt als ik op hetzelfde netwerk verbinding maak (door het interne IP van de Mac in te voeren), dus de firewall zou goed moeten staan. Is er een Terminal/Linux variant van het commando wat je hebt gestuurd?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Sorry, ik ging automatisch van Windows uit. Telnet zou ook moeten werken. Een blanco scherm betekent in dat geval verbinding.

 

telnet 192.168.178.15 5900

qple4
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Verbinding is gelukt! DHCP is blijkbaar gelukt, dus vast IP is hopelijk terug. Er gebeurt nu niks meer met telnet.

qple4_0-1675876187283.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

RFB is inderdaad de VNC-server. Met CTRL + ] kun je de verbinding verbreken. Heb je het commando op de Mac mini zelf uitgevoerd of op een ander systeem? Beste is om het op een ander systeem uit te voeren, dan is zeker dat inkomende verbindingen worden geaccepteerd door de Mac mini.

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

qple4
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ja, heb telnet uitgevoerd op een laptop. Firewall is ingeschakeld op IPv4 en IPv6 (zie foto voor alle firewall instellingen). 

qple4_0-1675877661885.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Helder, de oorzaak lijkt dan bij de Connectbox te liggen.

 

Heb je port forwarding via de webinterface of SmartWifi web toegevoegd? De laatste werkt nog niet altijd naar behoren. Kun je eventueel een screenshot plaatsen van de port forwarding-regel?

qple4
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Via de webinterface. Beide porten werken met telnet wanner ze aan staan. Net via mijn hotspot geprobeerd te connecten (op poort 5900) dmv mijn public IP adres en dit werkt niet.

 

qple4_0-1675878252644.png

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic